Uppgradera Androidtelefon

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Uppgradera Androidtelefon

Inläggav Miche » 2011-08-09 18:08:03

Det står lite då och då i media om säkerhetsproblem med Android och att man bör uppgradera, men, hur fan gör man det?

Själv har jag en LG P500 med Andfoid 2.2 build 2.6.32.9
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Uppgradera Androidtelefon

Inläggav Lakrits » 2011-08-09 18:13:20

Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Uppgradera Androidtelefon

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-09 18:50:40

Jag har en LG O1 (P500 alltså) hemma, och den uppdateras via LGs program PC suite. Det är inte helt lätt att gissa hur de har tänkt, men jag har lyckats uppgradera den två gånger nu.

Leta upp och ladda hem programmet till datorn från LGs hemsida, installera och anslut sedan telefonen via USB till datorn. Den ska scannas av och programmet meddela om du har senaste programvara eller om en ny finns.

Till Samsungen har jag Kies, vilket också är ett litet snurrpelleprogram, men ändå mycket enklare än jag upplever LGs.

Jag har LGs program på datorn och kanske kan hjälpa om det uppstår problem. Men tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vilka problem jag fick och hur jag löste dem i början. Men har man lite datavana, så löser det sig nog.

Bra telefon förresten. Den har klart bäst användaromdöme av lurar i den klassen (på prisjakt). Tyvärr fick vår damm i övre vänstra hörnet. Mycket vanligt fel tydligen. Har du det på din? Jag lämnade in min, men fick aldrig ny front, bara rengjord och "bytt display" står det, men jag ser att det är kvar dammkorn och kommer att gå tillbaka om det blir det minsta värre igen.

Fast vad är dammkorn i jämförelse med de problem med mjukvaran som en del har? Hellre byta högtalare eller skärm, än att ha en lur som låser sig, laggar, har fel på GPS:en o.s.v. Fel där man får lämna in om och om igen, får en begränsad telefon och problemen aldrig avhjälpta.

Kolla gärna in http://www.swedroid.se forum. Där finns ett delforum för just din lur, och en tråd där man diskuterar om man tycker att det var bra eller ej med den nya uppdateringen. Kanske vill du hellre låta bli att uppdatera den.

Om jag hade vetat vad jag vet idag, så hade jag t.ex. inte uppdaterat min Samsung till 2.3.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Uppgradera Androidtelefon

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-09 18:51:24

På Swedroids forum kan du förresten också få bra hjälp av folk om vi inte kan hjälpa tillräckligt här.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Uppgradera Androidtelefon

Inläggav kullan » 2011-08-09 18:52:38

Jag har nyss köpt SamsungGalaxy mini. Jag har nog inte ens konfiguerat den än så jag ska kunna va på nätet. Vet knappt hur man gör.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Uppgradera Androidtelefon

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-09 18:55:47

Det brukar gå automatiskt på de här apparaterna. Jag har inte behövt konfigurera några av våra. Bara om det blivit problem och jag har raderat internetkonton och lagt in manuellt.

Se till att du har ett surfvänligt abonnemang, annars kan det bli dyrt när datatrafikkrävande funktioner sätter igång av sig själva.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Uppgradera Androidtelefon

Inläggav kullan » 2011-08-09 18:58:33

Bror Duktig skrev:Det brukar gå automatiskt på de här apparaterna. Jag har inte behövt konfigurera några av våra. Bara om det blivit problem och jag har raderat internetkonton och lagt in manuellt.

Se till att du har ett surfvänligt abonnemang, annars kan det bli dyrt när datatrafikkrävande funktioner sätter igång av sig själva.


Aha! Ok då vet jag. Jo jag vet att det blir dyrt så därför kanske jag skippar just nätsurfandet så länge.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Uppgradera Androidtelefon

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-09 19:04:32

Om du alltså har en Samsung, så bör du kunna stänga av datatrafik genom att hålla in avstängningsknappen tills en meny kommer upp. Förutom att stänga av telefonen, bör du kunna välja flygplansläge, tyst läge och datatrafik på/av. Stäng av den om den inte ingår i abonnemanget.

Det går även om du är på startskärmen, håller inne menyknappen, väljer inställningar. Bland inställningarna väljer du "Trådlöst och nätverk" och sedan "mobila nätverk". Bocka bort "använd paketdata" eller om det står datatrafik eller liknande. Detta kan fungera lite olika på olika telefoner, särskilt av olika märken, men våra Samsungs fungerar så som jag beskrev.

Du ska aldrig se två pilar med 3G, G, eller H ovanför sig, uppe i statusraden. Gör du det, är datatrafik på.

Fast MMS fungerar inte utan att datatrafiken är igång.

Annars kan man också se till att vara jäkligt säker på att stänga av all synk och automatiska hämtningar, men det är ändå stor risk att man har missat något.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Uppgradera Androidtelefon

Inläggav barracuber » 2011-08-11 13:33:22

Miche skrev:Det står lite då och då i media om säkerhetsproblem med Android och att man bör uppgradera, men, hur fan gör man det?

Själv har jag en LG P500 med Andfoid 2.2 build 2.6.32.9


Känner inte alls till LG men du vet ju lika väl som jag att alla märken fungerar så sina sätt. RTFM helt enkelt :)

Själv äger jag en HTC Hero (som fortfarande hänger) och har, genom familj o bekanta, kommit i relativt nära kontakt med följande märken: Sony Ericsson, Samsung och ZTE

* i somras uppgraderade jag en Sony Ericsson X8 åt en släkting från 1.6 till 2.1. Det var en ren officiell upgrade (inget custom jox) det tog 1,5 timme (SE har koll på grejerna - inget snack!) vilket var precis vad jag hade uppskattat att det skulle ta.

* sonen har en ZTE Blade, en rätt så avancerad kinesisk lågprismodell, de ligger runt 1000-2000 (kan bli ännu billigare om man är student). I våras uppgraderade jag den från 2.1 till 2.2 - en helt officiell uppgradering som just hade släppts för den här modellen. Sonen vill eg ha en custom 2.3 och det ska jag fixa så snart tiden finns nu framåt hösten..

* dottern har en Samsung Galaxy 5 med 2.1-update1. I mars i år försökte jag - genom Kies - att uppgratera den men då fanns det ingen officiell 2.2 ny version i Sverige; den släpptes i april, vilket jag totalt missade. Trots det går den fortfarande smidigt även om hon inte kan installera nya appar eftersom APPS2SD inte fanns i 2.1. Därför tänker jag uppgradera til 2.2 inom kort, så fort tiden finns. Hon ska börja gymnasiet snart och då behöver hon Reseplanerare, väder och andra appar som hon tidigare inte behövt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Uppgradera Androidtelefon

Inläggav Lakrits » 2011-08-11 13:40:01

(Att skaffa en smarttelefon verkar, när man läser denna tråd, inte vara särskilt smart.)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Uppgradera Androidtelefon

Inläggav barracuber » 2011-08-11 13:54:00

Lakrits skrev:(Att skaffa en smarttelefon verkar, när man läser denna tråd, inte vara särskilt smart.)


Håller inte med dig i princip. Jag tror på sansade analyser, snarare än ironiska coola onliners.

Om du inte vill ha en smartphone: helt ok med mig, sluta läs och gå vidare.

Ifall du vill ha en smartphone: Om du är rätt rustad att klara motgångar i livet är det hela inget problem (såvida du är frisk för övrigt). Tyvärr är vuxna människor idag inte rustade för att klara motgångar överhuvudtaget, vilket gör alla mer ogrundat rädda, lättkränkta, oroliga, diffust ångestfyllda och rädda för precis allting (även sådant som vid en nykter riskvärdering inte är alls farligt).

Men utifrån den djungel av tillverkare, märken och modeller som finns så håller jag helt med dig. Valfrihetsångesten - om man lägger till el, fast telefon, mobiltelefon, bredband, person- och sakförsäkringar, pensioner, bokklubbar, filmklubbar, bokklubbar - allt detta är verkligen en reell stress i dagens samhälle, som drabbar konsumenterna, dvs John Doe / Jane Doe / Svensson på gatan. Den stressen är iofs inget att jämföra mot digerdöden eller feodalsamhället eller slaveriet eller indiankrigen eller kolonialismen, men den är ändå - take it or leave it - en reell stress för nutidsmänniskan. Vilket säger mer om nutidsmänniskan och nutidssamhället än det säger om vad verkligt stress egentligen innebär.

EDIT: ursäkta för OT men jag reagerade mot din inskränkta (eller möjligen ironiserade, svårt att avgöra eftersom du skriver så kortfattat) negativism.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Uppgradera Androidtelefon

Inläggav kullan » 2011-08-11 13:57:42

Lakrits skrev:(Att skaffa en smarttelefon verkar, när man läser denna tråd, inte vara särskilt smart.)


Vad dum jag känner mig nu. :-)040
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Uppgradera Androidtelefon

Inläggav Lakrits » 2011-08-11 14:11:47

barracuber skrev:EDIT: ursäkta för OT men jag reagerade mot din inskränkta (eller möjligen ironiserade, svårt att avgöra eftersom du skriver så kortfattat) negativism.

Ja, du hade tydligen en del ilska lagrad. Att du överhuvudtaget tog illa upp av mitt lilla inlägg gissar jag beror på dagsformen. Slappna av och ta den här lilla motgången/upplevda kränkningen med en klackspark, för som du själv skrev:

barracuber skrev:Tyvärr är vuxna människor idag inte rustade för att klara motgångar överhuvudtaget, vilket gör alla mer ogrundat rädda, lättkränkta, oroliga, diffust ångestfyllda och rädda för precis allting.


Jag är knappast inskränkt, verkligen ingen luddit och just idag immun mot den här typen av oproportionerliga, aggressiva kommentarer. Ditt inlägg visar däremot att din syn på dina medmänniskor kan vara väldigt inskränkt och fördomsfull. Jag ber om ursäkt för mitt inlägg, men bara för att det var OT, inget annat.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Uppgradera Androidtelefon

Inläggav Miche » 2011-08-11 15:05:42

Lakrits skrev:Hittade en länk:

How to Update an Android OS?

Den varianten funkar tyvärr inte på alla smarta telefoner, har inte hunnit testa Bror Duktigs förslag än, men det känns rimligt.

Tack för svaren.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Uppgradera Androidtelefon

Inläggav barracuber » 2011-08-11 15:14:43

Lakrits skrev:
barracuber skrev:EDIT: ursäkta för OT men jag reagerade mot din inskränkta (eller möjligen ironiserade, svårt att avgöra eftersom du skriver så kortfattat) negativism.

Ja, du hade tydligen en del ilska lagrad. Att du överhuvudtaget tog illa upp av mitt lilla inlägg gissar jag beror på dagsformen. Slappna av och ta den här lilla motgången/upplevda kränkningen med en klackspark, för som du själv skrev:


Helt rätt. "Ilska lagrad" är ordet. Och jag kan säga till dig - detsamma. Och helt nyligen har det gått upp för mig (närmare bestämt början av juni). Det traditionella - sedan 60-70-talet ungefär - är att man hukar sig, knyter näven i fickan och blir bitter och passivt aggressiv. Att jag skriver så är inget angrepp på dig utan en beskrivning av precis så som jag själv - och en stor del av svensken - har varit hela livet. Och insikten av att det har varit så är ganska omskakande, vilket du märker av min respons. Och jag hoppas alla nån gång - svenskar, som europeer som amerikaner - någon gång - ska komma till samma insikt.

Jag kände mig inte kränkt (även om det säkert lät så); jag har kommit förbi det. Nu är det att bli realist (rustad för verkligheten) som gäller.

barracuber skrev:Tyvärr är vuxna människor idag inte rustade för att klara motgångar överhuvudtaget, vilket gör alla mer ogrundat rädda, lättkränkta, oroliga, diffust ångestfyllda och rädda för precis allting.


Lakrits skrev:Jag är knappast inskränkt, verkligen ingen luddit och just idag immun mot den här typen av oproportionerliga, aggressiva kommentarer. Ditt inlägg visar däremot att din syn på dina medmänniskor kan vara väldigt inskränkt och fördomsfull. Jag ber om ursäkt för mitt inlägg, men bara för att det var OT, inget annat.


Ursäkten godtagen :) Visst kan man ha olika åsiker om smartphones och whathaveyou, där var det min inskränkthet som märktes. Helet rätt att det var andra saker som låg och bubblade. Läser man en bok eller två som skakar om ens världsbild så blir det så.

Formas inte vi alla av samhället vi lever i? Och viseversa? Eller - som tesen i den boken jag läste i juni - så är BÅDE medborgarna OCH staten insjuknade i paniksyndrom, tvångssyndrom och trygghetsnarkomani. Men dessa syndrom härstammar från staten och gör medborgarna sjuka - inte tvärtom. Därför är det inte mina medmänniskor jag angriper utan staten.

EDIT: var inte orolig. Jag är ingen misantrop, ingen psykopat, ingen samhällshatare, ingen Breivik. Jag är (nyligen) en påbörjat tillfrisknande svensk trygghetsnarkoman. En helt vanlig familjefar som ska börja ett nytt jobb 1/9. Sånt måste man nog poängtera för säkerhets skull (känner jag det som just nu).

Alla lever vi i samma samhälle, lokalt som globalt. Det finns mängder med systembrister i samhället - inom vården, inom psykiatrin, inom näringslivet, inom regeringen, inom staten, inom EU, inom resten av världen. Men systembrister kan rättas till. En systembrist i sig är inget tecken på ondska, konspiration eller illvillighet. Endast med politiskt arbete i gemensamma krafter kan vi laga systembrister, inte genom upplevd kränkhet, maktlöshet, bitterhet, oro, rädsla och isolering.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Uppgradera Androidtelefon

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-11 15:16:32

Hej igen.

Kolla denna länk: Mjukvara för P500 hos LG

Klicka på fliken för programvaruuppdatering. Där ser du hur du ska göra. Jag ser att jag mindes fel, programmet PC Suite är för synk och filöverföringar endast verkar det som. Programmet du ska ha heter LG Mobile Support Tool. Men PC Suite behövs om du vill göra backuper före.

Inga av våra telefoner har tappat någon media, bilder o.s.v. vid uppgraderingar eller fabriksåterställningar. Däremot när man formaterar då förstås. Men man kan ju backuppa i alla fall, för man vet ju aldrig...

Glöm inte att fabriksäterställa efteråt, för att slippa obehagliga problem som väldigt många verkar få om de inte gör det. Jag brukar även fabriksåterställa före, för att det inte ska finnas möjligheter till problem under uppdateringsprocessen. Särskilt viktigt kanske om det är en person som har dålig koll på luren, och kan ha hittat på lite vad som helst (tänker på fabriksåterställning före, efter bör man alltid göra en).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Uppgradera Androidtelefon

Inläggav Miche » 2011-08-11 15:39:24

Tack BD, ska försöka hinna göra det i helgen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Uppgradera Androidtelefon

Inläggav Moggy » 2011-08-11 15:54:57

Lakrits skrev:med

Lakrits skrev:(Att skaffa en smarttelefon verkar, när man läser denna tråd, inte vara särskilt smart.)



Nja...ska man ha en så får man ta att det finns vissa barnsjukdomar fortfarande. Det är lite halvfärdigt och buggigt och ibland funkar det inte som man skulle önska. Ibland går det att lösa, ibland får man nöja sig med nåt halvdant.

Kan man acceptera bristerna så är det rätt kul med en smartphone och det finns mycket som gör det givande att ha en. Är man typen som har svårt med bristfällig teknik och att man blir arg och irriterad på att allt inte funkar och att man förväntar sig att kunna få snabba lösningar av supporten istället för att läsa runt på forum....tja, då kommer en smartphone att innebära vissa besvikelser.

Skulle säga att Android 2.x är ungefär på samma nivå som Win95/98 var.

Men det går framåt. Uppdaterade precis min Se X10i från 2.1 till 2.3.3 och det var en rejält lyft i användarupplevelse och snabbhet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Tips för att roota och flasha sin androidmobil ?

Inläggav barracuber » 2011-10-16 14:34:33

Ska just ge mig i kast med sonens ZTE Blade.
Bild
ZTE Blade är en billig men kapabel lågprisandroid som fortfarande finns att köpa för runt tusenlappen utan abb men visst har det kommit drösvis med modeller efter den.

Vårt mål idag är att flasha på en custom 2.3 (troligtvis Cyanogenmod 7.1 vilken låg på 2.3.7 för några dagar sedan). Officiellt kommer Blade aldrig att få 2.3. Sonen vill inte göra denna uppgradering främst för att det är kul att testa nya versioner utan för att wifi och sms inte fungerar för honom samt att han han har stora problem med ont om plats i telefonminnet, vi snackar < 10 MB. Med 2.3 får man ännu fler möjligheter att generera minne genom att kunna flytta fler appar till SD-kortet, och inte minst få bort sånt man inte vill ha i standardandroiden som Google Talk, operatörsbundna appar mm.

To make a long story short, vilka har flashat custom roms och på vilka modeller?

Vore kul att kunna få lite tips om vi åker på probs. Självklart kommer vi främst att följa guiderna på swedroid.


Co-Admin

Slog ihop med en liknande tråd.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Tips för att roota och flasha sin androidmobil ?

Inläggav Miche » 2011-10-17 18:06:26

Länkar vore ytterst trevligt då jag vill flasha min Samsung Galaxy Tab GT-P1000 som vägrar låta sig uppgraderas till 2.3 (som finns till Galaxy Tab), den har dock inga problem med minnet, men tappar WiFi titt som tätt (den håller igång anslutningen men vägrar att kommunicera) samt är instabil på ett par olika punkter.

Min LG P500 har problem med en klocka som går så förbannat fort, det finns en app som åtgärdar det, men den funkar bara på en flashad mobil.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tips för att roota och flasha sin androidmobil ?

Inläggav barracuber » 2011-10-17 20:08:41

Miche skrev:Länkar vore ytterst trevligt då jag vill flasha min Samsung Galaxy Tab GT-P1000 som vägrar låta sig uppgraderas till 2.3 (som finns till Galaxy Tab), den har dock inga problem med minnet, men tappar WiFi titt som tätt (den håller igång anslutningen men vägrar att kommunicera) samt är instabil på ett par olika punkter.


Om du inte är, bli medlem på swedroid. Det är Sveriges största androidforum för för både smartphones och tablets med störst antal underforum. Här är länken till underforumet för Samsungs tablets och mediaplayers: http://www.swedroid.se/forum/f91/.

Jag själv hade enorm hjälp för 2 år sedan när jag skaffade min HTC Hero som då var det hetaste hetaste men idag är värd ungefär lika mycket som en tegelsten. Tack vare forumet kunde jag flasha på en custom 2.2 vilket gjorde den rejält snabbare trots att den officiellt aldrig fick mer är 2.1.

När det gäller sonens Blade så fanns det nu så många olika ROM-alternativ att välja bland att vi nästan fick beslutsångest. Till slut valde vi ändå senaste Cyanogenmod (2.3.7) och sonen skötte hela proceduren med flashningen själv (det enda han behövde min hjälp med var md5-checkningen); rootat hade vi redan gjort för länge sedan.

Så nu kör hans Blade 2.3.7 och han är överlyckig!!

Jag själv blev sugen av bara farten och flashade samtidigt på 2.3.7 på Heron. Tyvärr är jag väldigt besviken då den blev långsammare trots att jag överklockar allt vad jag kan ;( Det är bara att inse att en 2-3 år gammal smartphone idag inte kan hänga med. Idag är det helt andra modeller som gäller.

Miche skrev:Min LG P500 har problem med en klocka som går så förbannat fort, det finns en app som åtgärdar det, men den funkar bara på en flashad mobil.


P500 verkar vara en lite obskyr modell - den har inget eget underforum. Här är länken till LG:s modeller: http://www.swedroid.se/forum/f43/
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Tips för att roota och flasha sin androidmobil ?

Inläggav Miche » 2011-10-17 20:29:10

Tack, jag ska försöka ordna lite ork att sätta igång, vilket århundrade som helst...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in