Uppenbarelser

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Uppenbarelser

Inläggav notwoodstock » 2014-05-28 6:35:03

Rent praktiskt - hur uppkommer en uppenbarelse (eller en "hallucination", för den delen). Vad händer i syncentrum - körs det "baklänges"? Eller, som det upplevs, som "verklighet"?

Enligt Psykologisk Ordbok på 70-talet, så är psykos och schizofreni något där "den yttre verkligheten" kan ändra sig.

Vilket enligt en person jag mött, är samma fenomen som finns i sanskrit och deras skrifter.

Saker som man är van att dom "existerar" börjar bli mysterier, snarare än en "objektiv verklighet". Vilket också fysikerna bollar med som hypotes, om jag förstår det hela rätt.

Man bör med lite försiktighet undvika "den självklara" bilden, som den vanliga vardagen innehåller. Inom religionerna, så finns det ju även "mystik", som försöker förstå det översinnliga.

Och de som upplever möten med änglar och sådant, får ju upplevelser som inte är bara bilder. En person som jag mött, berättade att när han ilsken sprang efter någon, nerför en trappa, så var det "någon" översinnlig, som plötsligt tog honom i axeln, och fick honom att besinna sig.

(Och om man är normalförsiktig så läser man kanske också några av Guds mest fundamentala principer:)

/bibelord:/
Spoiler: visa
Jak. 4:6* Men så mycket större är den nåd han giver; därför heter det: »Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka giver han nåd.» (1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Uppenbarelser

Inläggav notwoodstock » 2014-05-28 7:24:41

notwoodstock skrev:Rent praktiskt - hur uppkommer en uppenbarelse (eller en "hallucination", för den delen). Vad händer i syncentrum - körs det "baklänges"? Eller, som det upplevs, som "verklighet"?

Enligt Psykologisk Ordbok på 70-talet, så är psykos och schizofreni något där "den yttre verkligheten" kan ändra sig.

Vilket enligt en person jag mött, är samma fenomen som finns i sanskrit och deras skrifter.

Saker som man är van att dom "existerar" börjar bli mysterier, snarare än en "objektiv verklighet". Vilket också fysikerna bollar med som hypotes, om jag förstår det hela rätt.

Man bör med lite försiktighet undvika "den självklara" bilden, som den vanliga vardagen innehåller. Inom religionerna, så finns det ju även "mystik", som försöker förstå det översinnliga.

Och de som upplever möten med änglar och sådant, får ju upplevelser som inte är bara bilder. En person som jag mött, berättade att när han ilsken sprang efter någon, nerför en trappa, så var det "någon" översinnlig, som plötsligt tog honom i axeln, och fick honom att besinna sig.

(Och om man är normalförsiktig så läser man kanske också några av Guds mest fundamentala principer:)

/bibelord:/
Spoiler: visa
Jak. 4:6* Men så mycket större är den nåd han giver; därför heter det: »Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka giver han nåd.» (1917 års Bibel)


Följande dök just upp i min FaceBook, intressant om vad som "finns":

http://www.scientificamerican.com/article/a-meta-law-to-rule-them-all-physicists-devise-a-theory-of-everything/
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Uppenbarelser

Inläggav Parvlon » 2014-05-28 14:01:54

KrigarSjäl skrev:Alltså...om man har schizofrenidiagnos, om man har hallucinationer och psykoser och blandar ihop verklighet och fantasi...borde man då inte i nyktrare stunder överväga om ens "uppenbarelser" måhända hör ihop med hallucinationerna på nåt sätt?
Där har du helt rätt faktiskt. Det finns en viss risk att man tänkt själv samt pratat med sakvetare om sina upplevelser ifall man har en sådan diagnos. Att man skulle behöva vara onykter för att få en uppenbarelse, hallucniation eller vanföreställning stämmer dock inte.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Uppenbarelser

Inläggav geocache » 2014-05-31 7:59:33

Denna händelsen jag var med om tidigare i vår var ingen egentlig uppenbarelse, eftersom föremålet jag hittade var en hängreflex jag hittade i en cacheburk när jag var och hälsade på en vän som jobbar som volontär på en frikyrklig konferensgård. Jag letade mig fram till gömman i skogen, öppnade burken, och bland de olika "bytessakerna" hittade jag en reflex i form av en ängel. Jag mådde inte särskilt bra inuti vid det där tillfället, och att då hitta just en änglafigur blev väldigt rörande för mig... så rörande att mina ögon tårades.

(Jag tog med mig reflexen, och så lade jag i en annan bytessak istället, en som jag hoppas blir till samma glädje som "ängeln" blev för mig.)
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Intressanta intressen



Logga in