Uppäten inifrån av mördarbakterier (A-streptokocker)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Uppäten inifrån av mördarbakterier (A-streptokocker)

Inläggav Alien » 2013-03-06 13:42:39

Läste ett reportage i UNT, som givetvis skrämde upp mig:

"Andelen svåra fall av grupp A-streptokocker, köttätande mördarbakterier, ökar kraftigt. Inte sedan mätningarna började har så många blivit svårt sjuka."
(UNT 2013-02-25 "Kim nära ätas upp av mördarbakterier")

Kim, 40 år, drabbades av hög feber och smärta i benen. Han trodde det var influensa. Smärtan blev värre och värre; han höll på att ätas upp inifrån.

Spoiler: visa
"- När läkarna skar upp benen för att lätta på trycket var det alldeles svart inuti. Det bara vällde ut."


"Han drabbade av blodförgiftning och hjärtstopp. Benen gick inte att rädda, mer än en liten stump på det högra. I dag sitter han i rullstol och eftersom även armarna påverkades är han helt beroende av assistenter.

Mitt liv är förstört, men egentligen borde jag inta ha överlevt har jag förstått i efterhand.

Boven i dramat var grupp A-streptokocker (FAS). Det är en normalt harmlös bakterie, men andelen som drabbas av svår sjukdom, ökar visar siffror från Smittskyddsinstitutet (SMI)."


Det positiva är att bakterierna inte är resistenta mot vanlig antibiotika. Men det gäller att komma in i tid till sjukhuset och få behandling.

"Ett problem i sammanhanget är att symtomen till en början ofta är diffusa. Hög feber, dåligt allmäntillstånd och/eller svag hudrodnad kan vara de enda tecken på sjukdom. Senare i förloppet drabbas patienten ofta av blodförgiftning. Bakterien kan även tränga in genom huden via småsår och sedan ned i musklerna där de kan döda vävnad och äta sig in i kroppen. Därav namnet 'köttätande'."

Det som är kusligt är att ofarliga bakterier plötsligt kan bli livsfarliga, och att symtomen är så allmänna. Inte vill man uppta plats/sitta i timmar och vänta på akuten, bara för att man har feber och smärta.

Länk till SMI: http://smi.se/nyhetsarkiv/2013/fler-dra ... ptokocker/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Uppäten inifrån av mördarbakterier (A-streptokocker)

Inläggav Tallbarr » 2013-03-07 12:25:26

Vilket öde!

Alien skrev:Det som är kusligt är att ofarliga bakterier plötsligt kan bli livsfarliga, och att symtomen är så allmänna. Inte vill man uppta plats/sitta i timmar och vänta på akuten, bara för att man har feber och smärta.


Fick mig att tänka på något jag läst/hört om att de bakterier som lever i kroppen ändrar beteende när kroppen dör. Jag ska försöka hitta en referens för jag minns dessvärre inte mer än så och det kan vara en modern myt.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Uppäten inifrån av mördarbakterier (A-streptokocker)

Inläggav Miche » 2013-03-07 13:31:19

I spoilern en otäck händelse där ovan nämnda bakterier är inblandade.
Spoiler: visa
Jag har en bekant vars mamma dog inom en vecka efter förlossningen pga mördarbakterier, mamman blev smittad på sjukhuset i samband med förlossningen och läkarna lyckades inte häva förloppet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Uppäten inifrån av mördarbakterier (A-streptokocker)

Inläggav Alien » 2013-03-07 13:45:32

Tallbarr skrev:Vilket öde!

Alien skrev:Det som är kusligt är att ofarliga bakterier plötsligt kan bli livsfarliga, och att symtomen är så allmänna. Inte vill man uppta plats/sitta i timmar och vänta på akuten, bara för att man har feber och smärta.


Fick mig att tänka på något jag läst/hört om att de bakterier som lever i kroppen ändrar beteende när kroppen dör. Jag ska försöka hitta en referens för jag minns dessvärre inte mer än så och det kan vara en modern myt.


Men det verkar som mördarbakterierna i vissa fall ändrar sitt beteende i den levande kroppen. En gåta varför en frisk och rätt ung människa drabbas. Kanske räcker det med att försvagas av en lindrig sjukdom, som förkylning, för att bakterierna ska gå till anfall.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Uppäten inifrån av mördarbakterier (A-streptokocker)

Inläggav Gafsan » 2013-03-07 13:55:37

Alien skrev:Det som är kusligt är att ofarliga bakterier plötsligt kan bli livsfarliga, och att symtomen är så allmänna. Inte vill man uppta plats/sitta i timmar och vänta på akuten, bara för att man har feber och smärta.


Ja, sånt är läskigt. En gång fick jag en jättesvår hudinfektion av vanliga stafylokocker (en jättevanlig bakterie). Jag var i princip utslagen i flera veckor. Det var så himla skumt, jag är ju en hyfsat ung och frisk människa och jag hade inte ens något sår eller något utan huden angreps ändå. Helt "out of the blue" så blev jag jättesjuk.

Som tur var så var det inte någon av multiresistenta stammarna utan efter några veckor med penicillin blev jag frisk.

Nu var det ju en annan bakterie så det kanske var lite OT, men just det där att en vanlig bakterie som finns över allt löper amok och gör en jättesjuk är ju lite skräckfilmsaktigt.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Uppäten inifrån av mördarbakterier (A-streptokocker)

Inläggav Tallbarr » 2013-03-07 14:06:13

Gafsan skrev:En gång fick jag en jättesvår hudinfektion av vanliga stafylokocker (en jättevanlig bakterie).


Som biodlare kan jag tipsa om honung! Färsk och lite högre vattenhalt än vad som säljs i butik.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Uppäten inifrån av mördarbakterier (A-streptokocker)

Inläggav Gafsan » 2013-03-11 23:01:44

Tallbarr skrev:
Gafsan skrev:En gång fick jag en jättesvår hudinfektion av vanliga stafylokocker (en jättevanlig bakterie).


Som biodlare kan jag tipsa om honung! Färsk och lite högre vattenhalt än vad som säljs i butik.


OK, intressant! Vad ska man göra med honungen då, ska man äta den eller använda den utvärtes? Och på vilket vis hjälper den?
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Uppäten inifrån av mördarbakterier (A-streptokocker)

Inläggav Vildsvin » 2013-03-12 1:12:47

Alien skrev:Det som är kusligt är att ofarliga bakterier plötsligt kan bli livsfarliga, och att symtomen är så allmänna.

Det handlarar snarare om att man blir smittad av en farlig stam än att kroppsegna bakterier blir farliga.

Här är en studie som visar att ett stort antal sjukdomsfall i USA och Kanada orsakades av nära besläktade bakterier:

http://wwwnc.cdc.gov/eid/article/18/4/1 ... rticle.htm
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Uppäten inifrån av mördarbakterier (A-streptokocker)

Inläggav plåtmonster » 2013-03-12 1:18:48

Finns det något mer att göra än att vara uppmärksam på symptom som passar in på den specifika bakterieinfektionen?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Uppäten inifrån av mördarbakterier (A-streptokocker)

Inläggav Gafsan » 2013-03-13 22:46:24

plåtmonster skrev:Finns det något mer att göra än att vara uppmärksam på symptom som passar in på den specifika bakterieinfektionen?


Hålla sig frisk så gott det går genom att leva sunt och undvika onödiga risker. (Även om det händer att friska människor drabbas av svåra bakterieinfektioner så är det mycket vanligare hos den som har nedsatt immunförsvar). Samt avstå från onödig antibiotikaanvändning som annars främjar spridningen av multiresistens hos olika bakterier.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Uppäten inifrån av mördarbakterier (A-streptokocker)

Inläggav Tallbarr » 2013-03-18 8:45:50

Gafsan skrev:
Tallbarr skrev:
Gafsan skrev:En gång fick jag en jättesvår hudinfektion av vanliga stafylokocker (en jättevanlig bakterie).


Som biodlare kan jag tipsa om honung! Färsk och lite högre vattenhalt än vad som säljs i butik.


OK, intressant! Vad ska man göra med honungen då, ska man äta den eller använda den utvärtes? Och på vilket vis hjälper den?


Utvärtes. Det blir kladdigt men är effektivt. Honung är antibakteriell men precis hur det fungerar verkar inte vara känt vilket också kan bero på att det skiljer sig beroende på vilka växter honungen kommer ifrån.

Personligen märker jag det mest på att mina händer är silkeslena på hösten när skattningen är klar.

Manukahonung funkar mot MRSA
http://www.svd.se/mat-och-vin/honung-klarar-envis-bakterie_6812971.svd

Jmf. mellan olika honungstyper
http://www.hoglandetshonung.se/wp-content/uploads/2012/02/Lite-mer-om-Antibakteriella-egenskaper-hos-Svensk-honung.doc
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Uppäten inifrån av mördarbakterier (A-streptokocker)

Inläggav Alien » 2015-09-20 16:19:05

Ännu ett fall där en från början helt frisk person blir dödssjuk på kort tid. En kvinna lät sätta in en hormonspiral på en vårdcentral. Två dagar senare fick hon kraftiga magsmärtor och fördes hon i ambulans till sjukhuset. Nästa dag fick familjen veta att det var mycket allarligt.
Hans hustru hade drabbats av en typ av streptokocker, så kallade mördarbakterier, som bokstavligen äter upp vävnaderna i kroppen. På fackspråk kallas det nekrotiserande fasciit, ett livshotande tillstånd.
Livmodern, äggstockarna och en bit av tarmen var redan angripna och opererades omedelbart bort.

För att stoppa bakteriernas framfart satte man också in antibiotika.
Men bakterierna hade redan spridit sig i kroppen och den 46-åriga kvinnan svävade mellan liv och död.
Spoiler: visa
– Läkarna sa att det var tveksamt om hon skulle överleva, säger pappan.
– Tio dagar senare såg vi hur hennes händer och fötter blev mörkare och mörkare, till slut var de svarta längst ut.
I ett möte med läkarna fick familjen veta att man var tvungen att amputera fingrar och tår - tre timmar senare fick de veta att det inte räckte.

Läkarna var tvungna att amputera händerna – och benen nästan ända upp till knäna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21439230.ab

Kvinnan har nu legat på sjukhus i fyra månader och förväntas stanna kvar fem månader till. Hon får morfin mot smärtorna. Har genomgått flera hudtransplantationer och ska genomgå ytterligare.

Hon kom ju in på sjukhuset efter två dagar och fick antibiotika. Men det hjälpte inte. Familjen får vara tacksam att läkarna iaf lyckades rädda livet på henne.

Men vilket liv att plötsligt inte ha några händer längre. Hon kan inte äta och inte ens klia sig och måste ha hjälp med allt. Det var säkert hon som tog hand om familjen rent praktiskt, lagade mat, städade etc. Nu måste man och söner ta hand om henne.

I vanliga fall brukar streptokocker orsaka halsfluss som inte leder till Nekrotiserande fasciit

Nekrotiserande fasciit eller NF[1], också kallas “köttätande sjukdom”, är en livshotande mjukdelsinfektion med mycket hög dödlighet. Bakterierna äter sig in i bindväven och kan på kortare tid än ett dygn leda till döden för den drabbade. För att den drabbade ska överleva måste all infekterad vävnad omedelbart tas bort.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nekrotiserande_fasciit

Penicillin funkar alltså mot streptokocker men kan inte stoppa vävnadsdöden.

En googling på "Nekrotiserande_fasciit" leder en till hemska bilder. Dels på angripna vävnader, dels på delvis uppskurna kroppar för att få bort det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in