UNT: ADHD vanligare hos utlandsadopterade

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

UNT: ADHD vanligare hos utlandsadopterade

Inläggav Noli » 2009-08-06 9:06:53

Den här Upsala Nya Tidnings-artikel handlar om att det är vanligare med ADHD hos utlandsadopterade barn.
Här är länken:

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-A ... ?from=puff

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 20:50:14, redigerad totalt 1 gång.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Inger » 2009-08-06 13:46:07

Intressant!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:50:14, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-06 13:54:54

Det är välkänt, men man vet inte om det mest handlar om att stökigare ungar adopteras bort mer än lugnare barn, eller om att bli bortadopterad är ett sånt trauma att adhd-gener som slumrar kickas igång så ADHDen bryter ut hos dessa barn, fast den kanske inte hade gjort det om de hade haft "vanligare" liv eller om det är trauma som feltolkas som ADHD eller lite av varje eller ytterligare nåt annat.

Vad man vet är att det finns en koppling mellan ADHD och andra npf och posttraumatiskt stressyndrom och jag kan tänka mig att bli lämnad för att sen komma till ett annat land och andra människor osv kan bli till PTSD hos vissa, även om andra klarar det finfint.

Hönan och ägget, återigen. Och jag har inte läst artikeln, kanske den säger nåt som förklarar? Ska läsa senare.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:50:14, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rapchic » 2009-08-06 14:45:06

alfapetsmamma skrev:---klipp---

Vad man vet är att det finns en koppling mellan ADHD och andra npf och posttraumatiskt stressyndrom och jag kan tänka mig att bli lämnad för att sen komma till ett annat land och andra människor osv kan bli till PTSD hos vissa, även om andra klarar det finfint.

---klipp---


intressant det där du nämner (nån hemsida där man kan läsa mer?)
uppfyllde nämligen 4 av 5 diagnoskriterier av posttraumatiskt stressyndrom ett tag innan jag fick diagnos (fick inte det bekräftat att jag hade det dock vad jag vet altså)

särskilt etfersom efter det som "triggade" ptsd fick jag mer och mer problem med AS
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 20:50:14, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-06 14:59:12

rapchic skrev:
alfapetsmamma skrev:---klipp---

Vad man vet är att det finns en koppling mellan ADHD och andra npf och posttraumatiskt stressyndrom och jag kan tänka mig att bli lämnad för att sen komma till ett annat land och andra människor osv kan bli till PTSD hos vissa, även om andra klarar det finfint.

---klipp---


intressant det där du nämner (nån hemsida där man kan läsa mer?)
uppfyllde nämligen 4 av 5 diagnoskriterier av posttraumatiskt stressyndrom ett tag innan jag fick diagnos (fick inte det bekräftat att jag hade det dock vad jag vet altså)

särskilt etfersom efter det som "triggade" ptsd fick jag mer och mer problem med AS


Det jag skulle rekommendera är dels det som Gunilla Brattberg skrivit (inte om AS, om ADHD), dels ett kapitel i Gender issues and ADHD. Kapitlet kan köpas separat på stället jag länkar till nedan.

Länkar till det ovan samt till artiklar jag inte läst, så jag vet inte om de är bra, men det finns en del att läsa i fråga, förutom det jag nämnde.

http://www.varkstaden.se/PDF_filer/burnout.pdf

http://www.addvance.com/bookstore/women.html

http://www.lakartidningen.se/store/arti ... 38/406.pdf

http://www.selfhelpmagazine.com/article/thewiggles
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:50:14, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Alexandra » 2009-08-06 16:56:43

Teorin som alfapetsmamma nämner, om att det skulle kunna vara så att traumat kickar igång ADHD:n är ny för mig, tycker att det låter som en rimlig förklaring.

Så vitt jag förstått saken, så är det ju ytterst sällan det händer att barn från välmående, friska familjer adopteras bort, utan det är ju underklassen som mer eller mindre tvingas lämna bort barn som de inte kan försörja.

Men varför har internationellt adopterade barn, i synnerhet från Östeuropa, så mycket oftare än svenskfödda barn så svår adhd att de bedömts behöva behandling med läkemedel?
- Den allra främsta förklaringen till detta är att dessa barn fått neurologiska skador av att deras biologiska mammor under graviditeten missbrukat alkohol och andra droger. Just missbruk hos mamman anges ofta som skäl till att barnen adopteras bort, säger Frank Lindblad.

Inte sällan "efterfrågar" potentiella adoptivföräldrar barn från östeuropeiska länder, som till utseendet liknar dem själva mer än vad barn från till exempel Kina, Korea, Indien eller något afrikanskt land gör. I ett par östeuropeiska länder är det vanligt att myndigheterna beslutar att prioritera barn med missbrukande mödrar för internationell adoption.
- Det behöver inte vara något fel i detta och sannolikt kommer dessa barn att få det betydligt bättre i sitt nya hemland än vad de annars skulle få. Men det är viktigt att adoptivföräldrarna är mentalt inställda på att det finns en hög risk för att barnet visar sig ha adhd, säger Frank Lindblad.


Detta stämmer väl överens med vad jag hört och läst om detta. Oftast syns det ju inte om ett litet barn har fetalt alkoholsyndrom eller ADHD (mödrar som dricker alkohol under graviditeten löper större risk att föda ett barn som lider av ADHD - vetenskapligt belagt), utan de blivande adoptivföräldrarna ser bara en blond bebis som liknar dem själva någorlunda. Missbruksproblematiken i Ryssland och omgivande länder är - som de flesta redan vet - gigantisk.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:50:14, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav lillsanna » 2009-08-06 17:02:53

En annan tankegång, inte min egen då, är att folk med ADHD och dess impulsivitet lättare hamnar i sitsen att få fler barn än de klarar och därmed öppnar för adoption till utlandet.

ADHD liksom AS är ju rätt ärftligt.....
Sanna
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 20:50:14, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-06 17:21:27

Såväl Alexandras inlägg om fetalt alkoholsyndrom eller alkoholmissbruksframkallad ADHD (då har man anlag för ADHD men att man får det triggas/går över tröskeln genom moderns missbruk) som lillsannas inlägg om impulsiva föräldrars fortplantning är intressanta tankegångar.

lillsanna, det står en del om att flickor med ADHD mycket oftare har farliga sexvanor, iaf i USA. T ex är det fler oplanerade tonårsgraviditeter bland flickor med ADHD. Detta iaf enligt nåt kapitel i Gender issues and ADHD, av Nadeau och Quinn. Hur det är och hur man mäter och undersöker sånt i Sverige vet jag inte.

Antagligen är det en cocktail av olika orsaker bakom det här.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:50:14, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Alien » 2009-08-06 17:26:26

Den ökade förekomsten av adhd-medicinering gällde adopterade barn från alla regioner, men var minst uttalad hos barn från Fjärran Östern. Allra vanligast var adhd-medicinering bland pojkar adopterade från östeuropeiska länder.


Troligen beror det på att orsakerna till bortadoptering i Fjärran Östern inte är alkoholmissbruk utan fattigdom, kultur (ogifta mödrar accepteras inte) och enbarnspolitiken i Kina (får man en flicka lämnar man bort henne i hopp om att nästa barn blir en pojke).
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:50:14, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Heliora » 2009-08-06 20:24:13

alfapetsmamma skrev:eller om att bli bortadopterad är ett sånt trauma att adhd-gener som slumrar kickas igång


Jag tror inte det är något större trauma att bli bortadopterad. Ofta blir man ju det i så späd ålder så man knappt ens minns någonting av vare sig adoptionen eller sitt forna land. Jag känner många som är adopterade och har aldrig hört att det skulle ha varit något trauma. Däremot kan de ha fått problem i förskola/skola pga att de ser annorlunda ut och fått det trassligt därigenom, men det är ju en annan sak.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:50:14, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Alexandra » 2009-08-06 20:53:41

Nog måste det väl ändå vara svårt, det som ett adopterat barn går igenom. Mycket beror naturligtvis på omständigheterna, hur gammalt barnet är när det kommer till sitt nya hem, och hur lång tid det måste vara på barnhem och hur det blir behandlat där, men efter vad jag förstått, så kan allt detta faktiskt vara traumatiserande.

Edit: jag har träffat ett antal välanpassade utlandsadopterade personer, är ytterst väl medveten om att inte alla får problem av olika slag, men många får det faktiskt, och jag tror att en del av orsaken till det kan vara just att det kan (men inte måste) vara en traumatiserande upplevelse att bli bortadopterad.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:50:14, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav MsTibbs » 2009-08-06 20:59:48

Adopterade är oftare i psykiatrin, begår oftare självmord och i dagens tining står det att invandrarungdomar skär sig (oftare?).
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:50:14, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-06 22:05:01

Heliora skrev:
alfapetsmamma skrev:eller om att bli bortadopterad är ett sånt trauma att adhd-gener som slumrar kickas igång


Jag tror inte det är något större trauma att bli bortadopterad. Ofta blir man ju det i så späd ålder så man knappt ens minns någonting av vare sig adoptionen eller sitt forna land. Jag känner många som är adopterade och har aldrig hört att det skulle ha varit något trauma. Däremot kan de ha fått problem i förskola/skola pga att de ser annorlunda ut och fått det trassligt därigenom, men det är ju en annan sak.


Det kan hända att det är så för vissa, eller t o m många, men det är inte den bild JAG har av dem jag känner som blivit det. Det traumatiska är väl kanske inte att bli adopterad just, men bortlämnad och kanske inte fullt så bra omhändertagen efter det och tills man väl blir adopterad.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:50:14, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Parvlon » 2009-08-06 22:17:32

Klart att de blir lite ledsna när navelsträngen klipps.

Läste någonstans. Kan vart på Svt textTV.
Det stod:(förkortart av mig) "ADHD-medicin ges oftare ut till invandrare -orsaken är att de oftare har ADHD"...
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 20:50:14, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Heliora » 2009-08-06 22:38:01

Alexandra skrev:Nog måste det väl ändå vara svårt, det som ett adopterat barn går igenom.


Jo, det håller jag klart med om. Adopterade kan nog ha det ganska jobbigt, särskilt under sin uppväxt. Men jag tror ändå inte att det är själva adoptionen i sig som är det traumatiska, så att de skulle utveckla ADHD i späd ålder. Snarare tror jag problemen är mer av psykisk natur, och som ofta uppkommer någon gång i nedre tonåren typ, då de börjar fundera kring sitt ursprung i och genom deras annorlunda utseende.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in