Union-montering i Linux med "smart" placering av filer

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Union-montering i Linux med "smart" placering av filer

Inläggav Sammelsurium » 2012-06-03 11:25:28

Men iom att man i SnapRAID har ett fullständigt filsystem på varje disk i "arrayen" och inte stripar tappar man inte all data, vilket man gör om man t.ex tappar två diskar i en RAID5.

SnapRAID går dock bort för tillfället, eftersom jag inte vill avvara diskar för paritet.

Apropå mfddfs så vore det ett kul projekt att utöka mhddfs med någon typ av prioriteringslista var saker ska placeras. Tyvär är det svårt att hitta tid och ork för liknande projekt nu för tiden.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Union-montering i Linux med "smart" placering av filer

Inläggav weasley » 2012-06-03 12:40:49

Sammelsurium skrev:Snapraid verkar intressant, efter en väldigt kort genomläsning. Det skulle lösa problemet att jag slipper tappa all data om en disk rasar. Frågan är om det går att köra i RAID0-läge, dvs helt utan redundans.


Tänk på att du ju måste ha lagring för de backuper snapraid tar. Som Erathe skriver är det ju bara en backuplösning som funkar ungefär som en RAID5. Jag kan tänka mej att det är effektivt om man har ett gäng olika stora diskar som man inte vill köra RAID5 på eftersom det antingen inte går eller man vill utnyttja hela diskutrymmet.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Union-montering i Linux med "smart" placering av filer

Inläggav weasley » 2012-06-03 12:41:58

Oj, jag såg inte att det tillkommmit en sida. Jaja, låter mitt förra inlägg ligga kvar. Det kanske är till hjälp på nåt sätt ändå.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Union-montering i Linux med "smart" placering av filer

Inläggav Sammelsurium » 2012-06-06 18:55:03

Jag har hackat ihop funktionaliteten jag ville ha i mhddfs nu:

Kod: Markera allt
$mkdir -p mnt disks/{1,2}
$../mhddfs disks/1/,disks/2/ mnt/ -o mappings=/Downloads:disks/1:/Movies:disks/2
$mkdir mnt/Downloads mnt/Movies
$touch mnt/Downloads/_dlfile_ mnt/Movies/_moviefile_
$find disks -type f
disks/1/Downloads/_dlfile_
disks/2/Movies/_moviefile_
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Union-montering i Linux med "smart" placering av filer

Inläggav weasley » 2012-06-07 16:49:48

Sammelsurium skrev:Jag har hackat ihop funktionaliteten jag ville ha i mhddfs nu:

Kod: Markera allt
$mkdir -p mnt disks/{1,2}
$../mhddfs disks/1/,disks/2/ mnt/ -o mappings=/Downloads:disks/1:/Movies:disks/2
$mkdir mnt/Downloads mnt/Movies
$touch mnt/Downloads/_dlfile_ mnt/Movies/_moviefile_
$find disks -type f
disks/1/Downloads/_dlfile_
disks/2/Movies/_moviefile_

Tjusigt! Gör det något om jag snor denna lilla snippet om jag skulle vilja ha en liknande funktion i framtiden?

(har inte programmerat i C någonsin och tycker därför det där ser ut som ett shellscript..?)
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Union-montering i Linux med "smart" placering av filer

Inläggav nallen » 2012-06-07 17:32:51

Det det ut som ett shell-transcript, ja.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Union-montering i Linux med "smart" placering av filer

Inläggav Sammelsurium » 2012-06-07 22:26:39

Innehållet i mitt inlägg var precis som nallen skrev bara ett shell-transcript för att visa hur min patch fungerade. Det är mapping-parametern jag lagt till i mhddfs som fungerar som jag ville i startinlägget.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Återgå till IT-forum



Logga in