Underforum för äldre?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Underforum för äldre?

Inläggav Toblerone » 2015-01-15 13:55:46

Jag funderar om det inte vore en bra ide att ha ett underforum för lite äldre Aspies. Själv är jag 50 och jag tror att de många här är ganska unga. Självklart pratar jag också gärna med dem, men någon gång ibland vore det bra om man kunde diskutera något på ett underforum där man vet att det är tänkt för 40 +, eller även 35 +.

Det behöver ju inte heller betyda att yngre inte får skriva där - det kan de gärna göra. Men då behöver man i alla fall inte tänka på att man tråkar ut dem flesta med ämnen som de inte är lika intresserade av. Man behöver inte ta hänsyn till dem då, så tänker jag. Så som det är nu tänker jag faktiskt ofta om jag verkligen ska skriva om si eller så, för att de flesta inte kan relatera till det. Finns det möjlighet att inrätta ett sånt underforum?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Underforum för äldre?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-15 15:02:15

-Det blir plottrigt med en massa underforum.

Om alla vill ha ett underforum, så...

Prata med mer jämnåriga i pm istället. Funkar alldeles utmärkt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Underforum för äldre?

Inläggav Toblerone » 2015-01-15 15:18:50

Tycker du? Visst, för många underforum blir plottrigt, men några kan ju vara vettiga. Jag har nog inte kommit så långt än som att prata via pm och det kan ju alltid vara bra att få synpunkter av fler.

Jag vet att vissa forum som har jättemånga underforum sållar bort dem som inte används mycket då och då. Det är ju också en bra idé. Det är ju svårt att veta i förväg. :)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Underforum för äldre?

Inläggav Dagobert » 2015-01-15 16:47:01

KrigarSjäl skrev:-Det blir plottrigt med en massa underforum.
Förvisso.
KrigarSjäl skrev:Prata med mer jämnåriga i pm istället. Funkar alldeles utmärkt.
Tror jag inte.


Jag (55) har också tänkt på nåt sånt här. En "grupp" eller ett, ev dolt, underforum med medlemskap. Jag tror det är mer som skiljer oss äldre från de yngre än vad många tror.

Under min uppväxt fanns ingen kunskap, hjälp eller förståelse i samhället. Inget Internet, därmed inga möjligheter att komma i kontakt med andra i samma situation. Därmed helt andra erfarenheter från den ålder de flesta forummedlemmar befinner sig i idag. Därmed andra problem idag.


Min erfarenhet är att vi blir styvmoderligt behandlade av vårdapparaten; många av oss äldre tycks ha funnit sig skapligt till rätta i samhället, faktiskt till nackdel för dem av oss som inte lyckats så bra: "Titta så bra det gick för dem! Du ser, det går om man vill". Typ.

Det Habiliteringen erbjuder är en viss mängd information, därefter gruppträffar där jag hittills varit äldst och de övrigas ålder legat 20-30 år under min! Där får jag lära mig hur jag borde ha gjort genom livet, vilket bara ger mig ångest nu när det är för sent. Ja, det är för sent när framtidstron och kämpaglöden har slocknat. I praktiken ingen hjälp från Hab således, trots att de hävdar motsatsen. Varken Hab eller Psyk tar ansvar; Hab får inte och Psyk kan inte. Om de åtminstone kunde säga rent ut att ingen hjälp är att vänta!

Såna här dåliga erfarenheter har bara kuriositetsvärde i yngre människors diskussioner; som att berätta om hur man fick pulsa två mil till skolan varje dag när man var barn...
En pessimistisk inställning som gör mer skada än nytta att berätta om för yngre; jag vill inte beröva dem framtidstron. Knappast nån mening att ta upp för mig heller för det drunknar bland de yngres inlägg där de välment berättar om sina erfarenheter.

Huruvida detta räcker till ett underforum är svårt att veta, men jag tror det vore värdefullt för denna minoritet att kunna ta del av jämnårigas erfarenheter och tips.
Senast redigerad av Dagobert 2015-01-15 16:51:53, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Underforum för äldre?

Inläggav Ithiliom » 2015-01-15 16:51:35

Jag tycker att det vore en bra idé.

Relationen till Aspis är varierande men det finns en generell skillnad på ung vs 'ej så ung längre' i det avseendet... jag vet inte om 'unga aspisar' är annorlunda än andra unga när det gäller att kommunicera via aktiva forum som dessa, men själv (som är 41) tycker jag att det svårt att hänga med, speciellt om många kommenterar snabbt med meningslösa och själviska kommentarer, som typ åsikter utan att förklara varför man har den eller på vilket sätt den är relevant.

Upplevelsen av drunkning är stark, då det krävs tid och energi för varje kommentar som skrivs, men att vara äldre är ingen garanti för att ha eftertänksamhet och ödmjukhet... men jag tycker ändå att det kan vara värt att prova ett underforum..:)
Ithiliom
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2014-04-22
Ort: Sundsvall

Underforum för äldre?

Inläggav kullan » 2015-01-15 16:56:18

Jag har förslag på 2 underforum.

Ett till för dom som är 15 - 25 år
Ett för dom som är 35 och uppåt
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Underforum för äldre?

Inläggav Bali » 2015-01-15 16:57:01

Jag får nog sälla mig till den positiva sidan här också, ett underforum för oss lite äldre vore kanske en bra idé.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Underforum för äldre?

Inläggav Moggy » 2015-01-15 17:02:04

Inte så dumt förslag faktiskt. Unga har nog dålig förståelse för de som lite äldre vill prata om och nivån kan bli flamsig när unga skriver i trådar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Underforum för äldre?

Inläggav Miche » 2015-01-15 17:09:36

Man kan annars starta specifika trådar där "åldersgränsen" ingår i trådnamnet, förslag på namn Erfarenhetsutbyte (40+) där man i trådstarten anger vad man önskar diskutera för oss som är äldre (eller yngre).

Självklart kan man knappast förbjuda yngre (vilket kanske inte är helt önskvärt alla gånger) men de som bryter mot tankarna bakom tråden kan man anmäla för off-topic.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Underforum för äldre?

Inläggav kullan » 2015-01-15 17:12:41

Likaså kan det finnas en tråd för de yngre typ 15 - 25 där man diskuterar sånt som angår en i den perioden. Och i den tråd eller i det forumet skulle det vara olämpligt att agera morsa/ farsa och försöka uppfostra de yngre.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Underforum för äldre?

Inläggav nescio » 2015-01-15 17:15:16

Ja usch! Unga är dumma i huvudet.

Jag läser forumet via länken "Nya inlägg". Vilket underforum en tråd ligger i är irrelevant för mig.

Är det någon skillnad på 20-åriga och 50-åriga aspergare? Båda bor väl hemma hos mamma och läser tågtabeller?
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Underforum för äldre?

Inläggav Meppe » 2015-01-15 17:19:16

kullan skrev:Ett till för dom som är 15 - 25 år


Och så deltar man i någon intressant debatt men råkar fylla 26.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Underforum för äldre?

Inläggav Miche » 2015-01-15 17:20:13

nescio skrev:Är det någon skillnad på 20-åriga och 50-åriga aspergare? Båda bor väl hemma hos mamma och läser tågtabeller?
Så illa är det inte för de flesta av oss...

Jag bodde visserligen hos mamma under två år i 50-årsåldern (efter att jag separerat), det var pga bostadsbrist (i Stockholm) men nu bor jag med min sambo.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Underforum för äldre?

Inläggav Liebert » 2015-01-15 17:27:25

Sverige brukar väl kallas världens mest ålderssegregerande land men jag tror de flesta inte ser på det som ett positivt epitet? Börjar man ålderssegregera forumet finns inga principiella skäl att avstå från uppdelning av andra orsaker: kön, etnicitet, tro, politisk uppfattning etc. Jag tror tvärtom att det är generellt bra att gnida olika uppfattningar och erfarenheter mot varandra.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Underforum för äldre?

Inläggav Ithiliom » 2015-01-15 18:03:42

Liebert skrev:Sverige brukar väl kallas världens mest ålderssegregerande land men jag tror de flesta inte ser på det som ett positivt epitet? Börjar man ålderssegregera forumet finns inga principiella skäl att avstå från uppdelning av andra orsaker: kön, etnicitet, tro, politisk uppfattning etc. Jag tror tvärtom att det är generellt bra att gnida olika uppfattningar och erfarenheter mot varandra.


Ok, jag håller med dig... ditt perspektiv är väldigt klart o demokratiskt.
Man lär så länge man lever..:)
Ithiliom
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2014-04-22
Ort: Sundsvall

Underforum för äldre?

Inläggav Maggi » 2015-01-15 18:15:35

Eftersom majoriteten här på forumet är yngre kanske man kan anta att många äldre tröttnar på att skriva här. Så för att forumet ska kännas angeläget för oss gamlingar vore det kanske en ide med ett äldrehörn!
Sen behöver ju inte det ena utesluta det andra, jag gillar att höra hur yngre har det och det är bra att gnida uppfattningar mot varandra som sagt, men IBLAND villman prata med folk som har liknande referenser.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Underforum för äldre?

Inläggav kiddie » 2015-01-15 18:42:03

Jag tror man lätt tror att alla andra är så mycket yngre. Jag har glatt satt tjugoårsstämpel på de som är i min ålder (40+). Jag tror man kan få många svar om man nämner sin ålder och att man söker svar från jämngamla.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Underforum för äldre?

Inläggav geocache » 2015-01-15 18:46:48

Liebert skrev:Sverige brukar väl kallas världens mest ålderssegregerande land men jag tror de flesta inte ser på det som ett positivt epitet? Börjar man ålderssegregera forumet finns inga principiella skäl att avstå från uppdelning av andra orsaker: kön, etnicitet, tro, politisk uppfattning etc. Jag tror tvärtom att det är generellt bra att gnida olika uppfattningar och erfarenheter mot varandra.


:-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Underforum för äldre?

Inläggav DIProgan » 2015-01-15 18:48:17

Tyvärr så blir det inte mycket mer klass här för det.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Underforum för äldre?

Inläggav Zirre » 2015-01-15 18:53:12

Det är mycket roligare om alla har möjlighet att få delta.
Är bl.a. det jag gillar med detta forum att alla får vara med.

Hoppas det inte blir någon segregering här.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Underforum för äldre?

Inläggav Toblerone » 2015-01-22 16:15:23

Zirre skrev:Det är mycket roligare om alla har möjlighet att få delta.
Är bl.a. det jag gillar med detta forum att alla får vara med.

Hoppas det inte blir någon segregering här.


Jag har verkligen inte föreslagit nån segregering.Jag har sagt att även yngre skulle få skriva i ett sånt underforum - om de vill. Men i nuläget känns det som om man alltid måste ta hänsyn till att det finns många som är så mycket yngre och som därför har helt andra erfarenheter.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Underforum för äldre?

Inläggav Toblerone » 2015-01-22 16:19:03

kiddie skrev:Jag tror man lätt tror att alla andra är så mycket yngre. Jag har glatt satt tjugoårsstämpel på de som är i min ålder (40+). Jag tror man kan få många svar om man nämner sin ålder och att man söker svar från jämngamla.


Men just det där upplever jag som otrevligare. Det är ju att utestänga de som är yngre. Och de kanske tar illa upp, just för att de inte riktigt kan föreställa sig, att det skiljer sig. På andra sidan: hur många tonåringar vill hela tiden ha folk med i diskussionen som är i deras föräldrars ålder? Generellt brukar inte tonåringar vilja det. Låt de också ha ett underforum, så tror jag säkert att de inte skulle vilja missa det sedan.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Underforum för äldre?

Inläggav Toblerone » 2015-01-22 16:21:05

Liebert skrev:Sverige brukar väl kallas världens mest ålderssegregerande land men jag tror de flesta inte ser på det som ett positivt epitet? Börjar man ålderssegregera forumet finns inga principiella skäl att avstå från uppdelning av andra orsaker: kön, etnicitet, tro, politisk uppfattning etc. Jag tror tvärtom att det är generellt bra att gnida olika uppfattningar och erfarenheter mot varandra.


Det gör att trådarna går åt alla håll, dvs. de blir breda och allmänna.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Underforum för äldre?

Inläggav Toblerone » 2015-01-22 16:23:28

nescio skrev:Ja usch! Unga är dumma i huvudet.

Jag läser forumet via länken "Nya inlägg". Vilket underforum en tråd ligger i är irrelevant för mig.

Är det någon skillnad på 20-åriga och 50-åriga aspergare? Båda bor väl hemma hos mamma och läser tågtabeller?


Det gör ju inget om en del hamnar där. Huvudsaken är att de flesta där då skulle ha ungefär liknande erfarenheter. Det har ju hänt en del på 30 år.

Bor hemma???? Jag flyttade hemifrån när jag var 18 och har aldrig återvänt! Jag har själv tre barn. Eller var du ironisk nu?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in