Undelete på PM?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 2:55:57

Zombie skrev:Ja, det är just det jag har gjort. Men då är den ju sparad på nätet iaf.? Läsaren går ju ut dit!
Fast jag tror vi talar förbi varandra på något sätt. Du kan nog inte pejla min avgrund av okunnighet.


Jag har vänner som inte ens förstår skillnaden på Word och Windows och liknande saker, så jag är van vid kryptiska frågor och förklaringar på problem. :)

Säg att du besöker en webbsida, vilken som helst, som intresserar dig. Den är så intressant att du gärna vill spara den på din egen dator ifall den skulle vara borttagen nästa gång du behöver den, eller så. Då kan du spara den (dvs. en kopia av den) på din egen dator som en fil (som alltså lagras på din hårddisk, inte någonstans ute på nätet). Skulle då den där sidan på nätet sedan ändras eller försvinna så har du fortfarande kvar din egen fil med kopian av sidan, och kan titta på den eller skriva ut den.

Det kan vara problem med en del sidor som innehåller en massa inlänkad information eller bilder, och sidor som avsiktlig är gjorda för att vara svåra att kopiera, men rena textfiler är inga som helst problem i vanliga fall.

Om du är osäker på om du har gjort rätt så testa att öppna filen du har sparat med Word eller wordpad eller något annat progam. Funkar det så har du filen på din dator. Du kan förresten helt enkelt använda utforskaren och leta upp filen och klicka på den, så bör den öppnas i lämpligt program.

Och så viktigt är det väl inte så att du inte får sätta dig vid pianot istället! :wink:


Fear not. Jag har suttit vid pianot nästan oavbrutet sedan sex-sjutiden ikväll, men jag måste ta små pauser för att vila ryggen och fingrarna, och rensa hjärnan från noter. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:38:04, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Zombie » 2008-02-22 3:36:12

*fortfarande förbryllad: tar jag fram pm-högen medan jag har forumet i en minimerad ruta, så dyker den faktiskt upp som en extra flik i den återmaximerade forumrutan... men...*

Ja, då gör jag väl ditt test vid vändande ork då.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:38:04, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 3:51:54

Zombie skrev:*fortfarande förbryllad: tar jag fram pm-högen medan jag har forumet i en minimerad ruta, så dyker den faktiskt upp som en extra flik i den återmaximerade forumrutan... men...*

Ja, då gör jag väl ditt test vid vändande ork då.


Fliken i webbläsaren försvinner inte bara för att du sparar innehållet i en fil.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:38:04, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Zombie » 2008-02-22 4:02:28

Så om jag hade en helt annan sajt uppe, skulle pm-samlingen bli en flik i den med??

*...m.m.; & känner mig som en ettåring storögt tultande genom ett hus för vuxna; och inte blir jag klar över allt i natt heller...*
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:38:04, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2008-02-22 4:09:55

Zombie skrev:Så om jag hade en helt annan sajt uppe, skulle pm-samlingen bli en flik i den med??

*...m.m.; & känner mig som en ettåring storögt tultande genom ett hus för vuxna; och inte blir jag klar över allt i natt heller...*


Flikarna i webbläsaren är oberoende av varandra. Du kan i princip se dem som varsin webbläsare. Har du site A i flik 1 och site B i flik 2, och sedan har flik 2 uppe och surfar iväg någon annanstans så är fortfarande site A kvar i flik 1. Kan det möjligen vara ett svar på din fråga?

Tänk så mycket lättare det skulle vara om man kunde sitta ner vid samma dator när man ska förklara sådana här saker.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:38:04, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Zombie » 2008-02-22 4:24:34

Haha, ja, det var nog ett svar. :oops: Jag har ju haft en trasmattkant däruppe många gånger, men kopplade inte det till det här eftersom dendjävelndjävlassäkert-hypotesen tilltalade primitivare skikt i mig...

*nu sitter snart ingen framför den här datorn, hoppas jag - tack för hjälpen hittills och godnatt :) *
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in