Ubuntu-många frågor-hjälp!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miche » 2010-07-27 22:42:06

Det går alldeles utmärkt att köra Google Chrome i Linux (har gjort det i Ubuntu 10.04) så man "slipper" Firefox.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Titti » 2010-07-28 0:57:29

Miche skrev:Det går alldeles utmärkt att köra Google Chrome i Linux (har gjort det i Ubuntu 10.04) så man "slipper" Firefox.


Men jag gillar Firefox och _vill_ att den ska fungera felfritt :(

(om nu något datorprogram någonsin har gjort det?)
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kimmelie » 2010-10-31 21:34:36

Jag är så jäkla trött på Windoze - som dessutom blev ännu värre efter ominstallation... Mer "skräp" trots att jag formaterat om C:, men det räckte tydligen inte för att få bort alla gamla filer. Och inte har jag lyckats återställa de inställningar jag hade sparat för t ex FF... :evil:

Så jag testade att installera Ubuntu. (Inuti Windoze, för det verkade enklare att börja med.) Allt gick bra, jag kom in i programmet, fick igång Internet, och då kom det upp ett meddelande om att det fanns viktiga uppdateringar. Så jag laddade ner och installerade dem, och sen var jag tvungen att starta om datorn...

Där tog det stop... Jag fick bara upp en svart skärm, med vit text, och skulle tydligen skriva in nåt kommando där, men jag hade ingen aning om vad jag skulle skriva, testade alla förslag som fanns, men inget funkade...

Så nu har jag avinstallerat Ubuntu igen... :( Tvekar på om det är nån ide att installera det på nytt, om det blir samma sak igen, och varje gång jag behöver installera nya uppdateringar... Men jag skulle gärna vilja prova det mer...

Nån som kan ha en aning om vad som gick snett? Det var alltså Ubuntu 10.10. Jag hann inte läsa vad som stod på skärmen först, om vad som var fel. Minns inte vad som stod sen heller, när den väntade på att jag skulle skriva in rätt kommando...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav barracuber » 2010-10-31 22:20:43

Inuti windows? Kör du ett virtualiseringsprogram typ WMWare? Eller hur menar du inuti?

Ett annat sätt är att skaffa en ubuntu-cd och köra från den. Men då testkör man den bara, man installerar den inte. Och jag tror inte man kan installera uppdateringar heller (eller rättare sagt jag tror inte det är tänkt att man ska göra det).

Du måste beskriva lite mer i detalj hur du gjorde om vi ska kunna hjälpa dig.

Antar att du inte vill skrota windoze helt riktigt ännu utan vill ha möjligheten att välja OS?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kimmelie » 2010-11-01 0:10:02

Det heter Desktop Edition. Man installerar det som ett program i windoze, men sen när man startar om datorn så kan man välja om man vill starta windoze eller Ubuntu. Här står det lite om det.

Wubi (Windows UBuntu Installer) installerar ditt Ubuntu-system som ett program inuti Windows. Det startar upp som ett helt eget operativsystem genom en uppstartsväljare när du startar datorn, men du kan enkelt ta bort det genom Lägg till/Ta bort program i Kontrollpanelen.


Det är alltså inte i nåt virtualiseringsprogram.

Jag laddade ner det (inte bara Wubi, utan hela OS:et, och då följde Wubi med) och brände som en ISO-bild på en cd. Och installerade det som det stod att man skulle göra. Installationsguide (Där står det visserligen om en äldre version, men det funkade på samma sätt med den senaste versionen.)

Det finns bilder i länken om hur det ser ut på skärmen under installationen. (Det var bara den sista svarta bilden med vit text, som inte såg likadan ut för mig. Minns inte vad det stod på skärmen istället.) Jag blev lite förvirrad på hur många Gb jag skulle installera, i guiden som jag länkat till, står det 8 Gb, men när jag kom till den sidan i installationsprogrammet, så var det förvalt 17 Gb... Jag tyckte visserligen det lät väldigt mycket, men jag valde det ändå...

Så det var alltså efter att jag redan fått igång Ubuntu, när jag installerat uppdateringarna, som jag inte lyckades starta det igen...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav barracuber » 2010-11-02 11:44:43

17 GB låter helt lagom för Ubuntu, 8 hade nästan varit på gränsen, men det beror på ifall du tänker även lagra några data (fast egentligen ska man inte lagra data ihop med ett OS). Själva Ubuntu tar nog inte mer än kanske 3-5 möjligen.

Att få problem med Wubi verkar vanligt men många verkar inte gå på djupet utan ger upp. Enligt den här tråden <a target="_blank" href="http://ubuntuforums.org/showthread.php?s=00c2d2b951a95cc03bcda6b6764c8dad&p=8882586#post8882586">[SOLVED] Blank screen on boot after install of 9.10 (wubi)</a> beror det på att vissa versioner av Ubuntu (även 10.10 tydligen) har svårt att fungera ihop med ATI och AMD-grafikkort. I länken löste de det hela genom att, från kommandoraden, ladda ner en drivrutin från amd:s hemsida och sedan installera den och uppgradera hela ubuntu. Rätt så krångligt tycker även jag så jag förstår om du inte känner för att försöka dig på det.

Innan du gör något är väl första steget att kolla om du verkligen har ett ATI eller AMD-grafikkort. Titta i Kontrollpanelen, hör av dig om du behöver hjälp. Om du har ATI eller AMD (och det är väldigt vanligt) så vet du vad som är problemet.

Det finns ju andra sätt att köra Ubuntu, förhoppningsvis är de inte känsliga för grafikkortet.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kimmelie » 2010-11-02 19:22:16

Jag har VIA Chrome9 HC IGP WDDM.

Men det låter ju rimligt ändå att det kan vara grafikkortet som inte funkar med... De senaste uppdateringarna för Ubuntu... För det gick ju att komma in i Ubuntu en första gång, men det var efter att jag installerat uppdateringarna som jag inte kom in igen. Det var rätt många uppdateringar, men det är väl svårt att veta vilken av dem som orsakade problemet... Och jag vill ju gärna kunna installera nya uppdateringar, och program, och vad jag nu känner för. Så det känns ju inte som nåt rimligt alternativ att bara skippa uppdateringarna. Bättre att försöka lösa problemet på en gång, innan jag hunnit spara ner en massa grejer som går förlorade om jag måste installera om det igen.

Fast jag hade ju förstås inte installerat några uppdateringar på Windoze innan jag installerade Ubuntu, så jag testa om det funkar bättre efter det. (Det lär väl ta en stund, att tanka ner 3,5 års uppdateringar...) Men det fanns ingen uppdatering för drivrutiner för grafikkortet.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav ufo » 2011-01-01 23:21:47

*bump*
Har fått några frågor i PM jag inte kan besvara själv.
Och jag får inte flytta över de hit.
Så vill någon annan fråga de frågor jag vill att någon skall svara på.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Kimmelie » 2011-01-02 17:32:40

ufo skrev:*bump*
Har fått några frågor i PM jag inte kan besvara själv.
Och jag får inte flytta över de hit.
Så vill någon annan fråga de frågor jag vill att någon skall svara på.


Vilka frågor är det du vill att vi ska ställa? :?
Jag har experimenterat rätt mycket med Ubuntu de senaste månaderna, och om det är nåt jag kan, så är jag bara glad om jag kan hjälpa nån annan...

Edit: Intressant att se mitt förra inlägg i den här tråden... Så det är bara 2 månader sen jag började köra Ubuntu... Nu kan jag lätt svara på den frågan... (Men det tänker jag inte göra, om ingen ber mig om det... :P )
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav fingal12 » 2011-01-09 19:48:42

Det man först måste förstå är att linux inte är windows. Det är inte och kommer aldrig att fungera som windows. Linux är linux.

Sen bör man installera linux på sin egen hårddisk eller partition, dvs bredvid windows, om man nu vill ha kvar windows.

Helst bör man skapa 3 partitioner för linux, 1 för systemet dvs roten /; 2 för swapen, om man lite internminne det dubbla av den; 3 för sin hemmamap dvs /home; med den indelningen så kan man om man får besvär med sin linux, installera om och då bara formatera om "roten dvs /" det är där systemet installeras.

Det finns flera sk lätta linuxdistrubutioner, dvs där flash och alla media codecs är med från början, här är namnen på 2 av dom:
Linux mint 10 samt PinguyOs, bägge har ubuntu som grund och är lätta för sk nybörjare. Och det är helst med någon av dom lättare man bör börja med om man ska börja med linux.

Detta var några av mina funderingar angående att många verkar tycka att linux är så svår, vilket det alltså inte är om man börjar med en lätt distrubution. 8) :)
fingal12
Inaktiv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2008-10-04
Ort: Hufvudstaden

Inläggav Miche » 2011-01-10 2:43:18

Vilken Linux-distribution bör man välja på en gammal dator med ganska lite minne (tror det är 128 Mbyte) och slö processor?

Den enda programvara som egentligen behöver kunna köras på datorn är någon form av ordbehandling, gärna med svensk stavningskontroll (det är min dotter som ska använda datorn för att skriva berättelser).

Stöd för nätverk är önskvärt, men inte helt nödvändigt.

Om det är möjligt att köra Minecraft så vore det ett stort plus... :)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk


Inläggav Miche » 2011-01-10 23:28:36


Tack, det blir Lubuntu eller antiX, har inte bestämt vilken än...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav fingal12 » 2011-01-12 19:11:06

och minecraft finns för linux om man läser på deras hemsida
fingal12
Inaktiv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2008-10-04
Ort: Hufvudstaden

Inläggav Miche » 2011-01-12 23:13:21

fingal12 skrev:och minecraft finns för linux om man läser på deras hemsida

Här hemma körs Minecraft numera oftast i Ubuntu (dock inte på de sämre burkarna, de orkar inte riktigt med...)

Det fungerar lite bättre i Ubuntu 10.10 än i Vista (på samma dator som har dualboot).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in