Tvivlar du på din aspergerdiagnos? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tvivlar du på din aspergerdiagnos?

ja
145
36%
nej
257
64%
 
Antal röster : 402

Inläggav Aspkvinna » 2009-03-07 19:32:00

rappe skrev:Varför bad inte du (eller någon annan) den där tjommen z-nånting att tagga ned, när han tidigare i den här tråden i princip hotade att skada/skrämma artikelförfattaren? Kan det MÖJLIGTVIS bero på att han tyckte som alla ni andra?

På Flashback, där den här artikeln har diskuterats på ett lite vuxnare sätt, var det nån som skrev att tonläget här på Aspergerforum var väldigt neurotypiskt. Nu förstår jag vad dom menade: den här uppjagade fårskock-mentaliteten som vissa här har, är väldigt olikt alla med AS jag känner. Dom är mycket mer individualister, fritänkare med integritet som aldrig skulle låta sin rationalitet eller självkritik dränkas av grupptryck.


Ja du rappe, hur kommer det sig att inte alla gav sig på z-nånting när han helt uppenbart för många av oss mådde dåligt och skrev ett hundratal inlägg, jo, för vi hade överseende med en persons må dålig och att gå emot med hårda ord skulle möjligen ha gjort honom mer illa, men det betyder ju då i det här fallet inte att vi håller med honom. Jag skulle snarare kalla det att vi hade "gruppöverseende" om det ordet nu existerar, annars så uppfinner jag det för att klargöra.

Att du nu har en syster som är psykolog, säger lycka till, men vi andra har kanske också en hel del erfarenhet och alla psykologer kan inte npf-problematik, långt ifrån och vad säger att dom som kan arbetar på hab?

Jag anser att allt som har en god grund klarar av ett tryck som i den här tråden för det kan argumentera för sig själv i sak med egna bevis och håller inte artikelförfattarens argument för ett tryck som finns i den här tråden med en kontring i sak med goda argument, så var det inte något att bry sig i utan bara en person igen ifrån sin sfärs åsikt som kom ut i etern som många andra här i världen.

Det vi kanske skulle önska är att artikelförfattaren vågade sig hit för en dialog för många av oss är nog rätt trötta på monologer om oss. :wink:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:26:47, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2009-03-08 0:00:27

Aspkvinna skrev:Ja du rappe, hur kommer det sig att inte alla gav sig på z-nånting när han helt uppenbart för många av oss mådde dåligt och skrev ett hundratal inlägg, jo, för vi hade överseende med en persons må dålig och att gå emot med hårda ord skulle möjligen ha gjort honom mer illa, men det betyder ju då i det här fallet inte att vi håller med honom. Jag skulle snarare kalla det att vi hade "gruppöverseende" om det ordet nu existerar, annars så uppfinner jag det för att klargöra.

Att du nu har en syster som är psykolog, säger lycka till, men vi andra har kanske också en hel del erfarenhet och alla psykologer kan inte npf-problematik, långt ifrån och vad säger att dom som kan arbetar på hab?

Jag anser att allt som har en god grund klarar av ett tryck som i den här tråden för det kan argumentera för sig själv i sak med egna bevis och håller inte artikelförfattarens argument för ett tryck som finns i den här tråden med en kontring i sak med goda argument, så var det inte något att bry sig i utan bara en person igen ifrån sin sfärs åsikt som kom ut i etern som många andra här i världen.

Det vi kanske skulle önska är att artikelförfattaren vågade sig hit för en dialog för många av oss är nog rätt trötta på monologer om oss. :wink:

Oj vad bra sagt. Tankar jag tänkte men inte fick ord på.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:26:47, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav spike3 » 2009-03-08 5:50:57

Spajk

Alfapetsmamman: Varför har du inte en affektiv sjukdom, närmare bestämt en bipolär typ 2 1/2.



Moderator Titti:

Detta inlägg har gett dig en varning.
Senast redigerad av spike3 2011-05-04 16:26:47, redigerad totalt 1 gång.
spike3
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2008-12-27

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-08 10:17:12

spike3 skrev:Spajk

Alfapetsmamman: Varför har du inte en affektiv sjukdom, närmare bestämt en bipolär typ 2 1/2.


Tycker du att "Konstant irritabilitet i grundstämningen med kortvariga depressiva eller hypomana faser och djupa depressioner" stämmer in på mig? Vad har du sett av konstant irritabilitet? Vad har du för tecken på nåt djupt depressivt? Vad har du sett av självskadande (som ska vara vanligt)? Och så vidare och så vidare.

Undrar däremot vad du tror dig själv kapabel till, på tal om grandiosa tankar som ju också är ett bipo-drag, du som diagnosticerar andra utifrån det lilla du sett på ett internetforum!! Ge dig nu.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:26:47, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav spike3 » 2009-03-08 23:11:11

Spajk3

Alla personer numera som har diffusa symtom, av oklar entitet, tex ångestsyndrom, ADHD eventuellt, AS personer som är för atypiska osv riskerar att med Försäkringskassans nya riktlinjer; att bli utförsäkrade. Det är redan ett faktum.

Cirka 50 % av alla patienter som söker för depression har enligt vissa forskare en bipolär spektrumsjukdom. Bipolär spektrumsjukdom (Angst), eller typ II1/2 eller typ V (Akiskal) osv, kan även vara extremt svår att särskilja från ADHD, atypisk AS osv och kräver ofta långa utredningar inte bara av NPF team, utan tillsammans med affektiva team.

Det här görs bara ibland inom psykiatrin, därför att resurser saknas.

Den patient som har diagnosen bipolär spektrumsjukdom, (oavsett typ) riskerar däremot knappast att bli utförsäkrad av FK. FK har nämligen väldig respekt för just denna åkomma.

Ha det så gott
Senast redigerad av spike3 2011-05-04 16:26:47, redigerad totalt 1 gång.
spike3
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2008-12-27

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-09 7:49:40

Är det inte också så att att bipolär sjukdom kan utvecklas hos personer med AS? Kanske t.o.m. lättare om personen har AS och/eller ADD?
Det ena utesluter ju inte det andra.
Det visar sig också ofta, att en typ av personlighet oftare får vissa typer av psykiska sjukdomar.

Angående FK, så har du nog fel. Eller så har jag sett undantaget som bekräftar regeln.

Även svår och tydlig AS + djup depressionsproblematik har jag sett försäkras ut och skickas till AF.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:26:47, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav spike3 » 2009-03-09 20:20:43

spajk3

Till Bror Duktig:
Är det inte också så att att bipolär sjukdom kan utvecklas hos personer med AS? Kanske t.o.m. lättare om personen har AS och/eller ADD?
Det ena utesluter ju inte det andra.


Kommentar: Helt rätt, det slutar ofta med dubbeldiagnoser (vid noggranna utredningar), dvs ADD + Bipolär (BP) eller AS+BP, eller AS+ADD+BP osv. Det viktiga är att inte missa BP, då behandlingen blir anpassat även för detta. (Behandlingen av BP skiljer sig från unipolär depression (enbart depression)). Så fort BP har fastställts stryks diagnosen unipolär depression.

Bror Duktig:
Det visar sig också ofta, att en typ av personlighet oftare får vissa typer av psykiska sjukdomar.


Kommentar: Ja ungefär, men speciellt temperamenten bedöms som det medfödda "råmaterial" som "färgar" symtomen i allra högsta grad. De klassiska fem temperamenten är: Dystymt (konstant lite neråt), cyklotymt (kroniskt och snabbt växlande), hypertymt (konstant lite uppåt), koleriskt (konstant irritabelt) och ängslighet.
Helt kort innebär att om tex en person med ett cyklotymt temperament får en depression kommer symtomen att växla i intensitet osv från dag till dag jmf med om personen är dystym i temperamentet. En person med ängsligt temperament får lite mer generell ångest osv.

Vad är då skillnaden mellan temperament och personlighet? Ultrakort: Temperamentet är mer genetiskt. Personligheten utvecklas i samspel med omgivningen via psykologiska och sociala faktorer.

Bror Duktig:
Även svår och tydlig AS + djup depressionsproblematik har jag sett försäkras ut och skickas till AF.


Kommentar: Det är det jag menar, och att FK attityd numera är klart skrämmande. Mitt resonemang i förra inlägget bygger på att diagnosen bipolär sjukdom (BP) finns med. Då backar i princip alltid FK. Om det bara finns beskrivet "unipolär depression (enbart depression) + eventuell AS" osv, kan personen numera kastas ut av FK. (Detta trots att många auktoriteter numera anser att unipolär depression till klassisk manodepressivitet, bipolär typ I, bara utgör "ändpolerna" enligt ett kontinum, Däremellan finns alltså en massa konstellationer, enligt ett spektrum).
Senast redigerad av spike3 2011-05-04 16:26:48, redigerad totalt 1 gång.
spike3
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2008-12-27

Inläggav Eyesonly » 2009-03-15 13:44:36

Jag tvivlar inte på min diagnos. Jag förmodar att de flesta som gör det nyss fått diagnosen och inte var lika villiga att få en som jag var. Då kan det vara lätt att tvivla. Men det betyder inte att diagnosen är felaktig.
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 16:26:48, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav Sam » 2009-04-03 18:09:04

Här är en länk till senaste numret av Psykolog Tidningen där debatten fortsätter om feldiagnosticering av AS. Artiklarna finns på sid 13 och 14.
http://www.psykologforbundet.se/Psykolo ... 009_05.pdf
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:26:48, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav alfapetsmamma » 2009-04-03 18:59:32

Sam skrev:Här är en länk till senaste numret av Psykolog Tidningen där debatten fortsätter om feldiagnosticering av AS. Artiklarna finns på sid 13 och 14.
http://www.psykologforbundet.se/Psykolo ... 009_05.pdf


Tack för länken, det var mycket intressant läsning!! Gillade inlägget av hon med konstiga namnet.. Antje? Hon lät väldigt vettig. Tack igen!

Och så såg jag att de skrev "ta tillvara på" i en annons för Stora psykologpriset, så nu har jag fått frossa. Kunde jag så skulle jag skriva till dem och rätta det, men nu kan jag inte det. Det ska fan vara språkpolis... ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:26:48, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Mankan » 2009-04-09 14:52:28

Jag tvivlar på min diagnos i en del sammanhang. Kan bero på att jag inte umgås med andra som har Asperger o därför kanske inte ser likadant på diagnosen som en del andra gör.

Ärligt talat så umgås jag helst inte med andra som har det o det på grund av att jag ser Asperger som nåt som läkarna sagt att jag har. Jag bryr mig föga om det hela o tänker knappt alls på det hela.

Anledningen till att jag inte umgås med andra som har det, det är att det verkar som om dom flesta andra som har Asperger, dom lever med det som ett problem o därför kan det ofta bli enerverande att umgås med dessa personer. Diagnosen o symptomen är så överväldigande för många.

Diagnosen i mitt fall kan dock stämma på några områden, men inte ens mina polare säger att det är nåt "fel" på min.

Nu har man ju diagnosen, o den får man väl leva med tills man kolar av, men nog finns det ( i mitt fall ) en hel del saker som inte stämmer in på mig om man kollar kriterierna
Senast redigerad av Mankan 2011-05-04 16:26:48, redigerad totalt 1 gång.
Mankan
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2009-03-16
Ort: Växjö

Inläggav linek » 2009-04-10 4:31:23

Omorganisationen på forumet rörde upp en gammal feldiagnosticeringstråd. Öppningsinlägget diskuterar hur ADHD av det huvudsakligen ouppmärksamma slaget kan tas för Aspergers.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 16:26:48, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav Titti » 2009-04-11 10:53:53

Här vidtog en OT-diskussion som fått en egen tråd:

Tvivlar vi på vår förmåga att nå ut i massmedia?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 16:26:48, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav linek » 2009-09-04 15:25:17

Nystartad tråd på Flashback om Rislund Törners artikel, Feldiagnostisering av Aspergers syndrom.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 16:26:48, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav Alexandra » 2009-09-05 3:48:45

Nej, jag betvivlar inte att jag har en autismspektrumstörning. Tycker att lineks länk var av visst intresse, kanske är det verkligen så att AS är överdiagnostiserat. Det är dock inte det intryck jag fått, speciellt inte när det gäller oss kvinnor. Inser samtidigt att jag träffat för få som fått AS-diagnos för att kunna bilda mig en ordentlig uppfattning.

Jag har väldigt svårt att förstå vad det är som skulle vara "luddigt" vad diagnoskriterierna för AS beträffar; däremot har jag känt mig tveksam till huruvida jag verkligen förutom AS och bipolär sjukdom, även har ADD, detta eftersom jag uppfattade diagnoskriterierna för detta NPF som diffusa.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 16:26:48, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Parvlon » 2009-09-05 4:25:03

På flashback var det jag hittade psykologtidningens pdf-länk.
De är dock inga direkta experter där.

http://leva.typepad.com/leva_debatt/2009/04/het-debatt-om-adhdartikel-i-nya-numret-av-leva.html pågår tydligen en "het" debatt om npf diagnoser.


Fick b.la lära mig att 12000 barn medicineras med bängtjack och att förskolepersonal letar fel i "hjärnan" hos barnen.

Barracuber: Fixade länken.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 16:26:48, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-05 11:07:36

Och den här tråden är bland dem som kommer upp allra först när man söker på Aspergerforum (vilket jag ibland gör när jag ska in).

En påminnelse för oss alla om att inte vara mer öppenhjärtiga än vi vill ha varit senare.. Kanske oklar svenska där, sorry, menar bara att man ska tänka sig för när man skriver. Det är inte bara bilder på nån blogg som kan röja en, om man nu inte vill bli röjd..
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:26:48, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2009-09-05 11:59:40

alfapetsmamma skrev:Och den här tråden är bland dem som kommer upp allra först när man söker på Aspergerforum (vilket jag ibland gör när jag ska in).


Hmm. Undrar varför det är så.

alfapetsmamma skrev:En påminnelse för oss alla om att inte vara mer öppenhjärtiga än vi vill ha varit senare.. Kanske oklar svenska där, sorry, menar bara att man ska tänka sig för när man skriver. Det är inte bara bilder på nån blogg som kan röja en, om man nu inte vill bli röjd..


Hur tänker du då? Att NT-folk ser det och tänker "ja dom där aspergarna de verkar ju hur galna som helst, de borde man placera i specialåtgärder hela bunten"?

För mig som aspergare är tvivel i sig något positivt och kreativt.

Krigis kanske inte skulle hållit med om det där...
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:26:48, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Alexandra » 2009-09-05 13:06:57

Ett klokt påpekande från alfapetsmamma.

Jag personligen är - och vill vara - öppen med mitt funktionshinder, men det är det kanske inte alla som vill vara.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 16:26:48, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav barracuber » 2009-09-05 14:01:01

Alexandra skrev:Ett klokt påpekande från alfapetsmamma.

Jag personligen är - och vill vara - öppen med mitt funktionshinder, men det är det kanske inte alla som vill vara.


Jo, fast jag uppfattade a-mammam som att hon menade att själva det eventuella "tvivlet" i sig skulle vara känslig information. Och det inser inte riktigt jag. För mig är tvivel nånting ganska positivt, så länge det inte övergår i veleri.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:26:48, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Zombie » 2009-09-05 14:38:34

Utan tvivel inget gott säger jag, men hur, var och när man visar tvivlet är tyvärr en annan femma på grund av omständigheter man inte kan kontrollera. Personliga val måste alltid lämnas åt personen, och det är många faktorer som spelar in, men faktorn att visa tvivel alltför öppet kan slå tillbaka på oss som grupp hos dem som redan sprider tvivel på att vi finns, är tillräkneliga, är hederliga eller behöver hjälp.

Kan jag tänka mig att A-mamma kan ha menat, helt ungefär. Menar i alla fall jag.

Och att den här tråden kommer upp bland de första tycker även jag verkar skumt. :?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:26:48, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav barracuber » 2009-09-05 15:55:33

Zombie skrev:Utan tvivel inget gott säger jag, men hur, var och när man visar tvivlet är tyvärr en annan femma på grund av omständigheter man inte kan kontrollera. Personliga val måste alltid lämnas åt personen, och det är många faktorer som spelar in, men faktorn att visa tvivel alltför öppet kan slå tillbaka på oss som grupp hos dem som redan sprider tvivel på att vi finns, är tillräkneliga, är hederliga eller behöver hjälp.

Kan jag tänka mig att A-mamma kan ha menat, helt ungefär. Menar i alla fall jag.

Och att den här tråden kommer upp bland de första tycker även jag verkar skumt. :?


OK, Zombie, som så ofta kloka ord, det köper jag. Visa tvivel högst upp i Google är nog inte bra, det inser jag. Möjligen på sidan 2 eller 3 där aldrig någon tittar ;-)

En blind vet att h*n är blind. En lam vet att h*n är lam. Det kanske är jag som är speciellt förvirrad över npf/asperger och vad jag har och inte har...Utredningen bara maler på och maler på...

Zombie skrev:Och att den här tråden kommer upp bland de första tycker även jag verkar skumt. Confused


Har börjat läsa lite om Google. Något som är centralt i sidrankingen är tydligen förtroende (trust). Ju fler som länkar till en viss sida desto högre förtroende tros den sidan ha. Men det är inte det enda. Även de länkande sidorna bedöms - hur högt förtroende har de? Osv osv. Sidor som bedöms som mera "viktiga" ge högre "cred". Detta är inte alla faktorer men några som Google använder för att fastställa en sidas relativa "tyngd" och trovärdighet.

Om man applicerar detta på "Tvivel"-tråden: varför skulle just den (och dess sidor) ha råkat få många länkar till sig... :wink: Det känns lite svårt att direkt inse.....Kan ju dock bero på något annat än detta.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:26:48, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Alexandra » 2009-09-05 16:22:17

barracuber skrev:Jo, fast jag uppfattade a-mammam som att hon menade att själva det eventuella "tvivlet" i sig skulle vara känslig information. Och det inser inte riktigt jag. För mig är tvivel nånting ganska positivt, så länge det inte övergår i veleri.


Då många av oss inte klarar av att försörja oss själva utan uppbär ekonomisk ersättning från staten, så är det ju naturligtvis mycket känsligt att en tråd med denna titel är det första som dyker upp vid en google-sökning.

(Fö fattade jag inte riktigt det där med skillnaden mellan tvivel och veleri.)
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 16:26:48, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Parvlon » 2009-09-05 16:35:35

Jag får tråden om kundvagnar som förstaträff på google.

Sylvan N. Goldman - kundvagnens fader- Aspergerforum.se
Show more results from www.aspergerforum.se
Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)- Aspergerforum.se
View article - Mozart och valen (En aspig kärlekshistoria ...
Spikmatta?- Aspergerforum.se
Signaturer.- Aspergerforum.se
Kända människor med As.- Aspergerforum.se
google


Hur gjorde ni för att få fram den här tråden, B1 och A2? :wink:
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 16:26:48, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Aspergare och vården



Logga in