Tvingad att byta skola

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tvingad att byta skola

Inläggav fightermorsan » 2012-04-17 14:47:29

Min äldsta son har i dagarna fått veta att han inte är välkommen tillbaka till kommunal skola till hösten. Kommunens beslut grundar sig på att han uppenbarligen behöver ett annat studielugn än vad vanliga kommunala högstadier kan erbjuda, de är inte beredda/ har inte ekonomisk möjlighet att erbjuda detta. Beslutet känns nästan välkommet för min del - det var länge sedan skolan var en behaglig upplevelse för honom, jag har dock inte kunnat ändra på situationen då skola, övriga myndigheter och pappan sagt nej till skolbyte. Nu är situationen en annan, pappan förlorar vårdnaden då han inte ser till pojkens bästa och myndigheterna gör sitt bästa för att hjälpa till. I dagsläget verkar det vara Dammsdalskolan i Vingåker som är mest aktuell. Är det någon av er som har erfarenhet av Dammsdal?

Då min andra son också har en autismdiagnos så känns det som om vi behöver flytta för att få bra hjälp - vet någon av er hur läget är i tex Linköping, Västerås, Göteborg eller Kalmar? Bra skolor? Övrigt stöd för både ungdomar och föräldrar?

Moderator: Flyttade tråden från Att leva som Aspergare.
fightermorsan
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-04-13

Re: Tvingad att byta skola

Inläggav Juggernawt » 2012-04-18 19:00:53

Umm, är inte kommunen skyldig enligt skollagen att bereda plats och anpassa utbildningen åt barn som är boende i kommunen?
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Re: Tvingad att byta skola

Inläggav Miche » 2012-04-18 19:47:12

Japp, det ska inte ens behövas en diagnos, kommunen måste se till att alla skolpliktiga barn i kommunen kan tillgodogöra sig undervisningen.

Förbannade Göran Persson som flyttade ansvaret för skolorna från staten till kommunerna, det är fan ingen ordning på det längre.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tvingad att byta skola

Inläggav fightermorsan » 2012-04-18 23:34:45

Jovisst står det så i skollagen! Alla ska kunna tillgodogöra sig undervisningen... Men nu fungerar ju inte det i praktiken! Det finns inte resurser och och jag är så evinnerligt trött på all kamp..! Känner att vi behöver bo nära en skola med kompetenta pedagoger. Vore skönt att kunna få se en glad kille som njuter av livet istället för denna trötta zombie som kommer hem från en skola som inte kan/vill göra det som behövs. Vet ni någon kommun/skola där det fungerar som det är tänkt enligt skollagen?
fightermorsan
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-04-13

Re: Tvingad att byta skola

Inläggav Jagers » 2012-04-19 1:12:51

Jag bor i Västerås och har hört många bra saker här, väldigt bra habilitering (egen erfarenhet) och bra Aspergerskolor (andras erfarenheter).

Har du några frågor så kan du alltid PM'a mig. :-)Happy

Lycka till!
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Tvingad att byta skola

Inläggav fightermorsan » 2012-04-20 10:24:37

Tack Jagers!
Västerås är faktiskt en av de kommuner jag funderat på så jag kommer höra av mig med ett PM!
fightermorsan
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-04-13

Re: Tvingad att byta skola

Inläggav Panik » 2012-05-03 2:28:54

Flytta inte till Karlskrona ingenting funkar som det ska här.

I Sthlm är det väldigt olika i kommunerna så där får man kolla kommun vs kommun.
Panik
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Karlskrona

Re: Tvingad att byta skola

Inläggav mommy » 2012-06-14 16:45:08

Hej
Vi letar också skola och hittade den här länken: http://www.asperger-stockholm.se/skolor.htm.
Den avser skolor i Stockholmsområdet men de som står bakom har flera hemsidor och bör ha koll på skolor i ert område.

Ett varmt Lycka Till
mommy
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-06-14

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in