Två frågor om Windows 7

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Två frågor om Windows 7

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-12 20:08:57

Hej!

På knappen där det står Stäng av är det ett utropstecken, och håller jag musen över så står det "Installerar uppdateringar och stänger sedan av datorn". När jag stänger av datorn hämtas en uppdatering. Det tar inte så lång tid, det står oftast "Hämtar uppdatering 1 av 1". Jag har aldrig varit med om ett operativsystem som måste uppdatera sig så ofta. Går det att välja när man ska hämta uppdateringarna, eller måste det göras varje gång man stänger av datorn?

Det går ju stt ändra storlek på webbsidor när man surfar genom att hålla ner CTRL och sen trycka + eller - till man får den storlek man vill ha på texten. När jag har klippt ur något med CTRL+C och sen ska klistra in det med CTRL+V råkar jag rätt ofta att förminska fönstret till minsta möjliga så att texten inte går att läsa. När jag sen har förstorat fönstret till den storlek jag brukar ha är min text inklistrad där den ska vara. Är det någon som vet vilken knappkombination som automatiskt förminskar fönstret till minsta möjliga?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Zima33 » 2011-08-12 20:54:25

Lilla Gumman skrev:
På knappen där det står Stäng av är det ett utropstecken, och håller jag musen över så står det "Installerar uppdateringar och stänger sedan av datorn". När jag stänger av datorn hämtas en uppdatering. Det tar inte så lång tid, det står oftast "Hämtar uppdatering 1 av 1". Jag har aldrig varit med om ett operativsystem som måste uppdatera sig så ofta. Går det att välja när man ska hämta uppdateringarna, eller måste det göras varje gång man stänger av datorn?

De brukar släppa flera uppdateringar samtidigt så då kan det bli sådär i perioder. Jag hade så för några dar sen att det kom uppdateringar hela tiden.

Du kan ju stänga av automatiska uppdateringar men det rekommenderas inte.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-13 10:56:37

Hej!

Nej, jag ska inte stänga av automatiska uppdateringar. Vad jag menar är att uppdateringar brukar komma då och då, kanske en gång i veckan eller två. Men varje dag har jag inte varit med om. Jag tänkte att man kunde ha valt hur ofta man hämtar dem. Men det är väl bättre att hämta en uppdatering varje dag än sju uppdateringar en gång i veckan, antar jag.

Någon som vet varför jag lyckas förminska fönstret när jag ska klistra in något jag kopierat? Jag råkar med stor sannolikhet trycka in någon mer knapp förutom CTRL+V, har ingen idé om vilken.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Donan » 2011-08-13 13:15:00

Lilla Gumman skrev:Någon som vet varför jag lyckas förminska fönstret när jag ska klistra in något jag kopierat? Jag råkar med stor sannolikhet trycka in någon mer knapp förutom CTRL+V, har ingen idé om vilken.

Använder du scrollhjulet på musen när du håller in Ctrl? Ctrl+scrollhjul = zooma.
Donan
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2011-07-12

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-13 14:34:37

Hej!

Nej, jag använder inte scrollhjulet. Ibland när jag har klistrat in något, blir hela skärmen liksom i miniatyr, så jag får hålla in CTRL och sen trycka på + till texten blir läsbar igen. Texten är inklistrad korrekt och jag kan fortsätta skriva.

En viss tangentkombination gör att allting blir pyttesmått. Frågan är vilken tangentkombination.

Jag kör Google Chrome. Datorn är en Toshiba laptop.
Jag hade aldrig det här problemet med Windows Vista och en Fujitsu Siemens laptop.
Nåja, det är inget stort problem. Men det vore kul att slippa att förstora upp skärmen igen nästan varenda gång som jag har klistrat in något.

Är det verkligen ingen annan som har råkat ut för samma?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav marxisten » 2011-08-13 20:20:30

Lilla Gumman skrev:På knappen där det står Stäng av är det ett utropstecken, och håller jag musen över så står det "Installerar uppdateringar och stänger sedan av datorn". När jag stänger av datorn hämtas en uppdatering. Det tar inte så lång tid, det står oftast "Hämtar uppdatering 1 av 1". Jag har aldrig varit med om ett operativsystem som måste uppdatera sig så ofta. Går det att välja när man ska hämta uppdateringarna, eller måste det göras varje gång man stänger av datorn?


Att W7 uppdaterar sig ofta beror på att det är förhållandevis nytt och i nya system så finns det alltid buggar som är omöjliga att förutsäga som man försöker täppa till. Detta är likadant i alla program. Det märker man även i datorspel som i WoW, när det utkommer en ny instans så är det uppdateringar konstant i några veckor tills alla buggar i princip är tilltäppta. Skillnaden är att i datorspel som WoW så släpps en liten del varje gång vilket gör man kan täppa till buggarna snabbt och smidigt, W7 är ett helt system som släpps samtidigt och man måste täppa till saker på olika delar.

På din fråga om man kan undvika detta med stänga av så är svaret ja det går.

Gör såhär: Kontrollpanelen - System och Säkerhet - Windows Update - Ändra inställningar.

Problemet då är att du själv måste komma ihåg att söka efter uppdateringar, eller att godkänna nedladdning av dem. Det alternativet finns. Datorn söker automatiskt efter dem, men du måste godkänna nedladdning av dem. Om en uppdatering däremot har påbörjats att laddas ner och installera tror jag dock ej att det är att rekommendera att stänga av datorn innan det är klart.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav marxisten » 2011-08-13 20:25:10

Lilla Gumman skrev:Hej!

Nej, jag använder inte scrollhjulet. Ibland när jag har klistrat in något, blir hela skärmen liksom i miniatyr, så jag får hålla in CTRL och sen trycka på + till texten blir läsbar igen. Texten är inklistrad korrekt och jag kan fortsätta skriva.

En viss tangentkombination gör att allting blir pyttesmått. Frågan är vilken tangentkombination.

Jag kör Google Chrome. Datorn är en Toshiba laptop.
Jag hade aldrig det här problemet med Windows Vista och en Fujitsu Siemens laptop.
Nåja, det är inget stort problem. Men det vore kul att slippa att förstora upp skärmen igen nästan varenda gång som jag har klistrat in något.

Är det verkligen ingen annan som har råkat ut för samma?

Hälsningar

Lilla Gumman


Gällande din fråga om kortkommandon i din webbläsare som är Google Chrome kan jag rekommendera en check här, där alla kortkommandon för chrome är med.

Kortkommandon Google Chrome

Ctrl och + eller tryck på Ctrl och rulla mushjulet uppåt.
Förstorar allt på sidan.

Ctrl och - eller tryck på Ctrl och rulla mushjulet nedåt.
Gör allt på sidan mindre.

Ctrl+0
Allt på sidan återgår till den normala storleken.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-13 20:59:46

Hej!

Tack för alla kortkommandon!

Nej, jag stänger inte av uppdateringarna. Jag tyckte bara att det var oftare än det brukar vara när man byter operativsystem. Men OK, jag förstår att det måste göras.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Miche » 2011-08-13 21:44:34

Det gå ju att ställa in datorn så att uppdateringarna hämtas men inte installeras automatiskt, då dyker det upp en ikon längst ner till höger som säger till att det finns uppdateringar.

Har du inte tid just då att installera så väntar du med uppdateringen tills du har tid.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-14 0:32:31

Hej!
Miche skrev:Det gå ju att ställa in datorn så att uppdateringarna hämtas men inte installeras automatiskt, då dyker det upp en ikon längst ner till höger som säger till att det finns uppdateringar.

Har du inte tid just då att installera så väntar du med uppdateringen tills du har tid.


Ja, så har det varit i andra Windowsversioner. Att det dyker upp en ikon som säger att det är dags att hämta nya uppdateringar. Eller så har man kunnat välja mellan "stäng av och hämta uppdaterongar" och bara "stäng av" när man ska stänga av datorn. Hur funkar det i Windows 7?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Miche » 2011-08-14 2:38:02

Verkar vara likadant i 7an som i tidigare varianter, största skillnaden är att Microsoft fått för sig att "förenkla" för användarna vilket i praktiken innebär att det mesta blivit svårare att hitta för de som är vana vid tidigare Windowsversioner...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav kullan » 2011-08-14 9:10:01

W7 är en förbättring av det misslyckande som jag har i min dator. Nämnligen W vista. Vista är rena skräpet. Man blir förbannad jämt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Miche » 2011-08-14 10:20:34

W7 är fortfarande inte det som Vista borde varit enligt löften från Microsoft...

De skulle innehålla en ny kärna (dvs totalt omskriven kod innerst inne), istället finns det kvar skitgammal kod sen evigheter tillbaka som bygger på en rent amatörmässig grund vilket märks ganska väl emellanåt (speciellt när datorn är trög).

När de väl lyckas få ut den nya kärnan på marknaden kommer Windows troligen bli en bra mycket piggare produkt än det är nu (det som räddat Microsoft i alla dessa tider är att datorerna blivit så väldigt mycket snabbare).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav rdos » 2011-08-14 13:29:35

Att stänga av automatiska uppdateringar är det första man ska göra. Oavsett om det är XP eller W7. Man vill inte vara testpilot åt M$!

Dessutom så riskerar man att Windows startar om utan att spara det man håller på.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-14 15:11:31

Hej!

Men innan datorn startar om, sså får man en varning, rdos. Då kan man väöja att starta om nu, eller skjuta upp det X antal minuter.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav ca » 2011-08-14 15:20:36

Stänger man av automatiska uppdateringar måste man ju se till att uppdatera manuellt. Annars är man ju utsatt för de säkerhetsproblem som uppdateringarna fixar... och speciellt efter att en uppdatering släppts. De som skapar trojaner och annan malware VET att det finns många som inte uppdaterar sig. Då leker man med ödet.

TS kanske har en uppdatering som inte lyckas installera sig och försöker upprepade gånger? Det vet jag dock inte hur man löser. (har inte hänt mig på mycket länge)
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav rdos » 2011-08-14 15:54:37

ca skrev:Stänger man av automatiska uppdateringar måste man ju se till att uppdatera manuellt. Annars är man ju utsatt för de säkerhetsproblem som uppdateringarna fixar... och speciellt efter att en uppdatering släppts. De som skapar trojaner och annan malware VET att det finns många som inte uppdaterar sig. Då leker man med ödet.


Om man iaktar normal aktsamhet så är trojaner och malware inget problem. Det som är problem är ist säkerhetsfixarna som ställer till med diverse elände. Det är så att säga användarna som får agera betatestare åt M$ egna fixar på problem som inte borde existera.

Det bästa vore en global inställning för att stänga av alla skriptfunktioner som gör något annat än något grafiskt.

ca skrev:TS kanske har en uppdatering som inte lyckas installera sig och försöker upprepade gånger? Det vet jag dock inte hur man löser. (har inte hänt mig på mycket länge)


TS har drabbats av M$ betatestning genom att en uppgradering inte går igenom.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav marxisten » 2011-08-14 16:22:23

ca skrev:Stänger man av automatiska uppdateringar måste man ju se till att uppdatera manuellt. Annars är man ju utsatt för de säkerhetsproblem som uppdateringarna fixar... och speciellt efter att en uppdatering släppts. De som skapar trojaner och annan malware VET att det finns många som inte uppdaterar sig. Då leker man med ödet.

TS kanske har en uppdatering som inte lyckas installera sig och försöker upprepade gånger? Det vet jag dock inte hur man löser. (har inte hänt mig på mycket länge)


Dels skräpet som man riskerar att få in i datorn, men det är inte det största problemet. Hålla Windows brandväggen uppdaterad tillsammans med ett vettigt UPPDATERAT antivirusprogram (till skillnad från Windows är ett icke uppdaterat antivirus en stor säkerhetsrisk) räcker för att undvika sådant skräp plus det viktigaste av allt: SUNT FÖRNUFT. Det är ofta ganska enkelt att se skillnad mellan skitsidor och bra sidor.

Problemet om man inte uppdaterar är andra. Dels buggar i OS. Men utöver det så kan mjukvaruprogram börja bugga om du inte har ditt OS uppdaterat och även hårdvaror börja jävlas. För olika sorters hårdvaror krävs även att du har de nyaste drivrutinerna för dessa, det brukar dock hänga med i Windows Update, men inte alltid. Speciellt för komponenter som GPU och CPU som ofta har helt egna program. Ex. har ju ATI ett program kallat: AMD VISION Engine Control Center, och detta är viktigt att hålla uppdaterat för att du ska kunna utnyttja både ditt grafikkort maximalt. Speciellt om du kör med mer än en skärm.

Likaså har ATI, Intel och Nvidia egna program. Väldigt bra program dessutom. Dels för att utnyttja GPU och CPU maximalt, men också för överklockning.

Enkelt sagt: För att din dator ska må bra, prestera bra och framförallt vara säker så måste du uppdatera kontinuerligt. Folk säger alltid att uppdateringar är bra för säkerheten, men att hålla datorn uppdaterad hjälper på så mycket fler sätt än säkerheten.
Senast redigerad av marxisten 2011-08-14 16:26:51, redigerad totalt 1 gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav kullan » 2011-08-14 16:24:59

Jag skulle behöva ha hem em dataexpert som hjälper mig med att Avintallera inaktiva antivirusprogram samt installera ett vettigt virusprogram. För det verkar jag vara för dum för att klara.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav marxisten » 2011-08-14 16:32:57

kullan skrev:Jag skulle behöva ha hem em dataexpert som hjälper mig med att Avintallera inaktiva antivirusprogram samt installera ett vettigt virusprogram. För det verkar jag vara för dum för att klara.


Jag kan nog hjälpa dig med det via fjärrhjälp på MSN om du har någon sådan. Skicka ett PM till mig med din adress så ska vi försöka ordna det. :)
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav rdos » 2011-08-14 17:34:14

Kommer aldrig att installera antivirus igen. Kommer inte heller att slå på brandväggen. Vad ska det vara bra för? Det är fegisar och amatörer som använder sånt.
:mrgreen:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav rdos » 2011-08-14 17:38:30

marxisten skrev:Jag kan nog hjälpa dig med det via fjärrhjälp på MSN om du har någon sådan. Skicka ett PM till mig med din adress så ska vi försöka ordna det. :)


Livsfarligt. Det betyder ju att kullan måste ordna så du kan komma in i hennes dator! Själv ligger jag bakom ett lokalt nätverk, och ingen utifrån kan ansluta till någon dator i mitt lokala nätverk. Behövs inga brandväggar och sånt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Parvlon » 2011-08-14 17:43:43

rdos skrev:Om man iaktar normal aktsamhet så är trojaner och malware inget problem. Det som är problem är ist säkerhetsfixarna som ställer till med diverse elände. Det är så att säga användarna som får agera betatestare åt M$ egna fixar på problem som inte borde existera.
Falskt.

Säkerhetsupdate's kan vara (rättare sagt blir) problem när de släpps till beta-testare däremot. Anledningen är att det inte är särskilt svårt att använda informationen i dem till exploits.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav rdos » 2011-08-14 17:53:42

Jag har själv haft "antivirusskydd" som tagit bort väsentliga filer utan att fråga som INTE varit virus. Jag har dessutom råkat ut för att WinXP startat om datorn automatiskt när jag haft mitt CAD-program öppet, och inte f*n brydde sig uppdateringsmjukvaran om att jag inte sparat ritningen, utan f*nskapet startade om datorn ändå. Därför har jag stängt av automatiska uppdateringar. Har dessutom råkat ut för att verktyg slutat fungera efter uppdateringar.

Och säkersuppdateringar behöver man bara om man själv utsätter sig för säkerhetsrisker, som t.ex. öppnar bifogade filer, installerar sk*t ifrån nätet, eller spelar spel på nätet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till IT-forum



Logga in