TV1 kl 24.00 Dokumentärfilm om delfinslakten i Japan

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

TV1 kl 24.00 Dokumentärfilm om delfinslakten i Japan

Inläggav Alien » 2010-11-04 0:49:37

Det är dokumentarserien Dox och filmen heter The cove.

Varje år ger sig ett dussintal fiskebåtar ut från hamnen i Taiji på jakt efter ett stort stim delfiner. När de gjort sitt fynd börjar fösandet av tusentals djur in i en liten vik där deras flyktväg spärras av fisknät. Sedan vidtar slakten.

Med hjälp av båtshakar dödas nästan alla de tätt sammanpackade delfinerna. Ett fåtal säljs för stora summor till vattenshower i USA och övriga världen.

Det var just delfinuppvisningarna som fick Ric O´Barry att ta strid för de intelligenta och känsliga djuren. Han var själv tränare för stjärnorna i den omåttligt populära 60-talsserien Flipper. Men efter att ha insett vilken skada delfinerna tar av hanteringen har han tänkt om, något som japanska myndigheter inte uppskattar.
http://svt.se/2.129759/1.2205619/the_cove?lid=puff_2208423&lpos=lasMer

Det är reprisen ikväll. Sen kan man se på SVT Play men bara i en vecka:
Av rättighetsskäl visas filmen under endast sju dagar i SVT Play.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav atoms » 2010-11-04 1:10:13

Jag såg den igår och den var riktigt blodig.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Inger » 2010-11-04 2:51:39

Tack för påminnelsen, höll på att missa den.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alien » 2010-11-04 3:08:43

Mycket sorgligt, men blodigt blev den först mot slutet.

Det tycks vara mest prestige som driver japanska regeringen att stödja och subventionera val- och delfinjakt. Delfinköttet är ju fullt av kvicksilver, högre än det japanska gränsvärdet.

Fiskarna erbjöd sig att skänka delfinkött gratis till skolorna i Taiji. Två modiga kommunalpolitiker vågade sätta sig emot, eftersom det inte var nyttigt för barnen.

"Den spik som sticker upp ska hamras ned", som ordspråket säger.

[WikiEng]Ric O'Barry[/WikiEng] hade ägnat 35 år av sitt liv att riva ned det han ägnat 10 år att bygga upp, dvs att fånga delfiner och träna dem i djurparken. "Jag borde ha köpt dem och släppt dem fria, i stället köpte jag en ny Porsche varje år".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Zombie » 2010-11-04 3:20:03

Så när de har lyckats medverka avgörande till att valarna och delfinerna utrotades kommer det inte ens att ha varit på grund av kostvanor och japanautistisk rigiditet, utan av prestige fast de inte ens åt dem. :evil:

Som de vita jägarna på artonhundratalet sköt djur massvis bara för nöjets skull, som de bortsett från prestigen lika gärna kunde ha gjort med attrapper på en skjutbana - amerikansk bison och andra.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav slackern » 2010-11-04 11:48:01

Zombie skrev:Så när de har lyckats medverka avgörande till att valarna och delfinerna utrotades kommer det inte ens att ha varit på grund av kostvanor och japanautistisk rigiditet, utan av prestige fast de inte ens åt dem. :evil:

Som de vita jägarna på artonhundratalet sköt djur massvis bara för nöjets skull, som de bortsett från prestigen lika gärna kunde ha gjort med attrapper på en skjutbana - amerikansk bison och andra.


Fast tyvärr är inte Norge, Island eller Färöarna mycket bättre där är det också prestige som driver dom att jaga val TEX Norge har stora frysta lager utav valkött som samlas på hög för att de inte får sälja köttet utomlands och de försöker också att påverka fattigare länder att tillåta valjakt igen.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2010-11-04 18:15:08

Visste det där förr i världen, men hade fått intryck att de länderna hade kommit någon vart sedan dess. Kanske har de inte det då. Eller så har de fallit tillbaka när vare sig miljö eller solidaritet är inne längre. (Och nyliberalerna har ju aldrig haft något emot statligt stöd så länge det har gått till dem själva.)

Antar att det också är "sysselsättningsskäl" inblandade. Och under dem livsstilsskäl, som i vanlig ordning inte anges, för småfolk som känner sig förtryckta nog ändå. Också det i vanlig ordning. Kan ingen äntligen utrota människan...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav snuggelhund » 2010-11-05 20:31:33

Det var en intressant och dramatisk dokumentär. Rekommenderas

Tyckte det var väldigt tragiskt att se delfinen som försökte fly, kom upp till ytan för att kippa efter andan för att sedan dö i en pool av blod. :shock:
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav earlydayminer » 2010-11-05 21:48:18

SVT1 - om jag får be.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Herr_Kantarell » 2010-11-16 21:23:15

Är de här delfinerna utrotningshotade eller vad är problemet?

Låter som en sån här grej när folk blir upprörda för att de käkar hundar i korea.

Ni som är veganer, ni har min respekt, trots att jag inte delar er etik.
Men ni som är köttätare och ändå gnäller på sånt här, har jag svårt att ta på allvar.
Herr_Kantarell
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-11-16
Ort: Norrköping

Inläggav Baevern » 2010-11-16 23:11:44

Herr_Kantarell skrev:Är de här delfinerna utrotningshotade eller vad är problemet?
Låter som en sån här grej när folk blir upprörda för att de käkar hundar i korea.

Jag har ingen aning om dom är utrotningshotade.. !
Jag har iaf inga problem med att folk äter hundar (trots att jag har hundar själv), jag har inga problem med att folk äter djur överhuvudtaget, oavsett art - däremot om djuret lider så är jag emot det, då är jag jävligt emot det. samt om djuret är utrotningshotat osv blablabla haha. Jag tycker inte dom där delfinerna dödades på ett "snällt" sätt direkt. Dom plågades, det är hemskt.


Herr_Kantarell skrev:Ni som är veganer, ni har min respekt, trots att jag inte delar er etik.
Men ni som är köttätare och ändå gnäller på sånt här, har jag svårt att ta på allvar.

Det var uppenbarligen inte bra att äta köttet pga höga halter av kvicksilver.... typ 20 gånger mer än vad som är hälsosamt....Vad är det med det som man inte ska ta på allvar? Dom säljer kött och kallar det något annat och så innehåller det giftiga saker! Härligt om folk börjar dö.... yaay :roll:


Edit: Jag är köttätare, och jag gnäller ändå, kan du inte ta mig på allvar? Trots att djuren lider av det, inte bara av själva dödandet utan dom är sjukt stressade innan också pga sättet dom driver in delfinerna dit dom ska bli dödade? Människan får inte ut något bra av att äta köttet förutom möjligheten att bli sjuk då det är farligt
:oops:
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav FakkDöWörld » 2010-11-17 0:57:55

Inget jag orkar kolla närmare på, men fick ett kedjebrev häromdan jag ombads att signera där det stod att danskarna gör likadant.
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav Zombie » 2010-11-17 2:22:56

Herr_Kantarell skrev:Är de här delfinerna utrotningshotade eller vad är problemet?

Ja, både diverse delfiner och andra valar är utrotningshotade. Detaljer som hurpass akut får någon som vet bidra med, men det jag har fått intryck av är vi med all säkerhet redan har drivit flera arter under överlevnadsgränsen, särskilt bland de större, och att det inte har fått oss att vidta några räddningsåtgärder värda namnet.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in