TV 2 idag, aspergare

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

TV 2 idag, aspergare

Inläggav Bror Duktig » 2015-09-05 23:39:23

Den här tyckte jag var bra.

Ingen freakshow eller överdrifter. Och ingen avskärmad savanttyp som brukar gillas att visa (en som är extremt duktig, men inte fungerar alls), även om han är i den nivån på sitt spelande.

Blir ju inte sämre för att han spelar de instrument jag gillar :D

http://www.svtplay.se/video/3463137/tem ... -avsnitt-1
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

TV 2 idag, aspergare

Inläggav plåtmonster » 2015-09-06 1:36:24

Klipper in programbeskrivningen här innan den försvinner så att man kan förstå sammanhanget:
SVT play skrev:Tema orgel: Tangentspelaren 1 h 23 min

Kristian Marius Andersen har Aspergers. Det har förstås varit tufft många gånger. Svårt att finna struktur i det dagliga livet. Svårt i umgänget med andra. Men Kristian är en fantastisk musikalisk begåvning med absolut gehör. När han sitter vid orgeln är han fri, och kan spela snart sagt varje stycke som läggs för honom. Ska han nu kunna ta examen på det instrument han älskar? Filmaren Anne Holst Moulvad har följt Kristian under fem år.

Kan ses till mån 5 okt (29 dagar kvar)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

TV 2 idag, aspergare

Inläggav Bror Duktig » 2015-09-06 7:47:55

Tack plåtmonster. Jag ser på mitt inlägg nu att jag måste ha varit väldigt trött när jag skrev. Delade det innan jag slocknade för natten, och var trött.

Jag hade varit i kyrkan två gånger igår och spelat just orgel i några timmar, förmiddag och kväll. Därför missade jag orgelprogrammen (det var ett till, men inte om en aspergare) och fick kolla på SVT Play.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

TV 2 idag, aspergare

Inläggav jesusiscool » 2015-09-06 13:20:14

sånt där skall man inte kolla på för då vill man bara spela klaviaturinstrument ännu mer. Och orgel kommer jag ändå aldrig få spela. Klaviatur är för personligt.
Men det är i alla fall intressant att se någon som lyckats med musiken! och vem tackar nej till lite skön danska (gör det hela lite roligare)
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

TV 2 idag, aspergare

Inläggav Bror Duktig » 2015-09-06 17:09:55

Jag tyckte att det var en bra film även som aspergarfilm. Inte en savant som är helt avstängd och inte heller en sådan aspergare av andra varianter som oftast visas. Inte så jätteung heller. Känns verkligen som ett behövligt tillskott till allt annat, för att få bättre balans.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in