Tusby

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tusby

Inläggav danS » 2007-11-08 8:19:46

P1-morgon idag kl 0615.
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.as ... &IsBlock=0

Ca 4 minuter in i programmet. Martin Grann, professor i psykologi vid Stockholms universitet, intervjuas: Ensling, extrema idéer, goda betyg, högt begåvad, specialintressen. Man tänker på Aspergers syndrom ...
Senast redigerad av danS 2011-05-04 10:52:50, redigerad totalt 1 gång.
danS
 
Inlägg: 72
Anslöt: 2007-07-18

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-08 8:32:39

Det tog oväntat lång tid.

"Det är inte alla med asperger som hamnar i intressen för Hitler eller vapen eller massmord."

Tv3, kom igen då. Låt oss få höra hur onda vi är. Det var länge sen nu.

/bad aspie
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:52:50, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Tusby

Inläggav barracuber » 2007-11-08 10:37:15

danS skrev:P1-morgon idag kl 0615.
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.as ... &IsBlock=0

Ca 4 minuter in i programmet. Martin Grann, professor i psykologi vid Stockholms universitet, intervjuas: Ensling, extrema idéer, goda betyg, högt begåvad, specialintressen. Man tänker på Aspergers syndrom ...


Tycker det är så jävliga klantigt av honom - herr professorn - att överhuvudtaget dra upp namnet på ett syndrom/diagnos, vilket det än månne vara. Det är väl inte beteckningen som är det viktiga utan profilen på just den här killen som begick det här dådet. Även om det råkar finnas en eller två likheter så är det ingen anledning att sitta i riksradion och svammelspekulera..."nae inte vad jag vet" ...asshole!

Efter det som har hänt - liksom vid alla sådana här tragiska händelser - är det absolut viktigt att man efteranalyserar och ta reda på hur den här killen var.

Men det vilseleder bara allämnheten - förutom att skada en hel grupp - att man nämner ett visst syndrom, som dessutom bara har existerat som begrepp i cirka 15 år och vars kriterier håller på att skrivas om!

Hoppas han blir nedringd och mailbombad och får andra otrevliga saker i brevlådan.

En sådan här sak borde inte få passera.

:evil: :evil: :evil: :evil:

*gillar inte att den smilyn heter "evil" för det är skillnad på "evil" och "extremely angry and upset"*

/Barracuber *boiling*
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:52:50, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-08 12:42:21

På vilket sätt håller man på att skriva om kriterierna?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:52:50, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav barracuber » 2007-11-08 13:11:05

Savanten Svante skrev:På vilket sätt håller man på att skriva om kriterierna?


Jag vet inte, har bara hört att det pågår arbete i USA. Ingen aning när det blir klart. Det behövs säkert för AS känns ju som en väldigt bred diagnos.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:52:50, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2007-11-09 13:25:32

..glöm mitt långa inlägg nyss (jag har raderat det)

..det var scientologer och "Kommittén för Mänskliga Rättigheter" som låg bakom.

Say no more..

Hur kan Newsdesk publicera sån <a href="http://www.newsdesk.se/pressroom/kommitten_for_manskliga_rattigheter/pressrelease/view/antidepressiva-medel-ocksaa-bakom-den-finska-skolmassakern-178617">skit</a>?

/Barraciber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:52:50, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-09 13:48:52

Hur många procent av svenska befolkningen äter eller har ätit sådana tabletter?

20%? 30?

HUR många vansinnesskjutningar har vi haft än så länge?

Bra att skylla på medicinerna. *suckar*
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:52:50, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav barracuber » 2007-11-09 14:09:16

Savanten Svante skrev:Hur många procent av svenska befolkningen äter eller har ätit sådana tabletter?

20%? 30?


Man lär nog hitta lite olika uppgifter om det.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=508

Minst 5 procent av Sveriges befolkning behandlas med något antidepressivt läkemedel, i de flesta fall med sk SSRI-preparat (selektiva serotoninåterupptagshämmare)....


Visst förekommer det en del biverkningar men mycket färre än med de gamla medicinerna.

Själv har jag aldrig haft några biverkningar (utom lite sömnproblem de första dagarna men det kan ha berott på deppet).

*suck* Man lär sig att vara källkritisk på Internet om man inte var det innan..

Kan man inte lägga in Scientologin i spamfiltret?

:-)084

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:52:50, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Alla enstöringar är misstänkta

Inläggav Alien » 2007-11-10 3:19:17

Så fort jag hör om nån ensam kuf som begått brott är jag rädd för att det ska vara en med AS el folk ska påstå att det var det.

Men om man aldrig delar sina tankar med omgivningen (föräldrar, kamrater) el bara med andra på internet med lika sjuka tankar så kanske alla förlorar kontakten med verkligheten.

Jag tycker hans tankar om att de flesta människor är för dumma och svaga för att få leva är sjuka och motbjudande. Typiskt tonåringar, men vad de än tänker så brukar de inte handla efter det, eftersom de vill leva. Han ville dö och ta så många med sig som möjligt.

Enligt sakkunniga är det också typiskt manligt:

Det handlar om unga män som känner sig kränkta och vill ta tillbaka den makt som de tror sig ha i samhället, säger Jalmert.

Extremt mansmönster

Enligt Jalmert rör det sig inte om enskilda sjuka individer.

- Man ska akta sig för förklaringar om att det är speciellt sjuka eller drogpåverkade män. Det är inga biologiska faktorer som man inte har kontroll över. Det är unga män som försöker leva upp till ett slags mansideal och som gör det väldigt utpräglat.

Enligt honom handlar det inte om att bara skolan och föräldrar bör ta ansvar - det är snarare ett samhällsproblem som måste jobbas med på alla plan.

- I allt våld handlar det om män som tycker sig ha vissa rättigheter eller makt i samhället, säger Jalmert.

Krigarmentalitet

Enligt Sven Å Christianson är utanförskapet ett signum för personer som utför liknande vansinnesdåd. Om en person drar sig undan mer och mer bör omgivningen ta reda på hur personen mår, anser han.

- En person kan inte bara vara ensam, utan måste hitta ett förhållningssätt till att vara ensam. Då kan de kliva in en sorts fantasivärld med krigarmentalitet och vapen, säger Christianson
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:52:50, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46226
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Alla enstöringar är misstänkta

Inläggav junkandshit » 2007-11-10 10:42:17

Alien skrev:Så fort jag hör om nån ensam kuf som begått brott är jag rädd för att det ska vara en med AS el folk ska påstå att det var det.

Men om man aldrig delar sina tankar med omgivningen (föräldrar, kamrater) el bara med andra på internet med lika sjuka tankar så kanske alla förlorar kontakten med verkligheten.

Jag tycker hans tankar om att de flesta människor är för dumma och svaga för att få leva är sjuka och motbjudande. Typiskt tonåringar, men vad de än tänker så brukar de inte handla efter det, eftersom de vill leva. Han ville dö och ta så många med sig som möjligt.

Enligt sakkunniga är det också typiskt manligt:

Det handlar om unga män som känner sig kränkta och vill tatillbaka den makt som de tror sig ha i samhället, säger Jalmert.

Extremt mansmönster

Enligt Jalmert rör det sig inte om enskilda sjuka individer.

- Man ska akta sig för förklaringar om att det är speciellt sjuka eller drogpåverkade män. Det är inga biologiska faktorer som man inte har kontroll över. Det är unga män som försöker leva upp till ett slags mansideal och som gör det väldigt utpräglat.

Enligt honom handlar det inte om att bara skolan och föräldrar bör ta ansvar - det är snarare ett samhällsproblem som måste jobbas med på alla plan.

- I allt våld handlar det om män som tycker sig ha vissa rättigheter eller makt i samhället, säger Jalmert.

Krigarmentalitet

Enligt Sven Å Christianson är utanförskapet ett signum för personer som utför liknande vansinnesdåd. Om en person drar sig undan mer och mer bör omgivningen ta reda på hur personen mår, anser han.

- En person kan inte bara vara ensam, utan måste hitta ett förhållningssätt till att vara ensam. Då kan de kliva in en sorts fantasivärld med krigarmentalitet och vapen, säger Christianson


Ted Kaczynski även kallad Una-bombaren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Unabomber
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 10:52:50, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav Kristofer » 2007-11-10 14:51:03

Två tankar får jag spontant av Granns spekulationer i offentlighetens hörområde.

1. Jag ska nog inte berätta om min diagnos. Risken finns ju at många tar det säkra för det osäkra och då väljer bort mitt umgänge. Ensamhet is the shit...

2. Är det gärningsmannens asperger som genererar vansinnesdådet? Är det omgivningens sätt att särbehandla gärningsmannen pga dess låga tolerans för asperger som genererar vansinnesdådet?
Låt oss för en stund exprimentera med tanken att gärningsmannen hade AS. Jjag säger inte att jag tror att det är så. Jag vet inte något om det.
Med AS har man ju svårt att kommunicera känslor och knyta an till individer i omgivnignen, dvs. potentiellt umgänge. Men svårigheten att kommunicera känslor, både att uttrycka sina egna eller tolka andras känslokommunikation. Det betyder inte att man inte har känslor. Tillslut kan man nå den desperata punkt där man ensam utan något sätt att uttrycka sig eller bli förstådd av sin omgivning. Det är väldigt svårt att vara vänligt inställd när man bemöts med utanförskap. Hat ligger nära till hands.
Specialintressen är inget som uppkommer utan influenser - utan buss så finns det ingen tidtabell att kunna utantill. I deserata och kanske hatiska skeden finns det nog möjligheter att specialintressena blir saker/ämnen/personer som relateras med hat och hatiska gärningar.

3. Slutsats. En negativ spiral finnes här om jag har resonerat vettigt.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:52:50, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Jonte » 2008-11-06 15:48:42

Jokela-mördarens föräldrar talade i TV häromdagen. Han hade tydligen social fobi, panikångst och lättare depression. Inte AS.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in