Tungvrickare
83 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Tungvrickare
Dagobert skrev:Lakrits skrev:Jag har finlandssvenska rötter och skiljer därmed, till skillnad från rikssvenktalande, mellan sje-ljud och tje-ljud. Jag har förstått att den ljudliga distinktionen dem emellan är något rikssvenskar finner alltför komplicerat.
Nog uttalar de allra flesta svenskar sje-ljud och tje-ljud på olika sätt, även om sje-ljudet kan uttalas på olika sätt. Skina och Kina t.ex. Eller Stjärna och Kärna.
Jo, men att märka det också... och sedan ytterligare inse att liknande ljudskillnader kan finnas i andra språk...
Senast redigerad av Zombie 2011-08-26 16:35:46, redigerad totalt 2 gånger.
Dagobert skrev:Lakrits skrev:Jag har finlandssvenska rötter och skiljer därmed, till skillnad från rikssvenktalande, mellan sje-ljud och tje-ljud. Jag har förstått att den ljudliga distinktionen dem emellan är något rikssvenskar finner alltför komplicerat.
Nog uttalar de allra flesta svenskar sje-ljud och tje-ljud på olika sätt, även om sje-ljudet kan uttalas på olika sätt. Skina och Kina t.ex. Eller Stjärna och Kärna.
Ja, de gör säker så gott de kan, de små liven.
Lakrits skrev:Jag har finlandssvenska rötter och skiljer därmed, till skillnad från rikssvenktalande, mellan sje-ljud och tje-ljud. Jag har förstått att den ljudliga distinktionen dem emellan är något rikssvenskar finner alltför komplicerat.
Jag skulle nästan säga att det är finlandsvenska som gjort det enkelt för sig.
Finlandsvenskan har den prydliga skillnaden frikativa (sch) vs affrikata (tsch) vid samma artikulationsläge, men i sverigesvenska har det där t:et i tj försvunnit (och vem vet vad sj har råkat ut för, kan man tycka...).
Zombie skrev:Förresten har jag personligen hört en och annan gammal stöt irl fortfarande uttala "tje" som affrikata, alltså med t-förslag. På rikssvenska.
Det där är riktigt intressant.
- Kaprifolranka
- Anslöt: 2011-08-24