trött...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

trött...

Inläggav Jossan » 2008-09-19 13:35:15

Jag har varit extremt trött i 5 veckor. Knappt orkat vara vaken. Har mest bara velat sova dygnet runt, sova sova sova, nån som har nån idé på hur jag ska ta mig ur depressionen?

Jag vill bara sova resten av livet känns det som?
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 16:01:07, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav pH » 2008-09-19 13:39:21

Jag tolkar det så att du anser att tröttheten beror på depression, stämmer det? Är du säker? Det kan ju vara uttröttning, infektion, någon brist eller sjukdom, sensorisk överbelastning, sömn(kvalitets)brist eller något annat. Och så sov, emellanåt verkar det behövas. Särskilt när man har AS har jag märkt. Efter en sovperiod brukar jag ladda på med frukt och grönsaker och tvinga mig att röra mig så kroppen i alla fall har chansen att starta om och komma igen.Jag hoppas det löser sig, men ta det på allvar och överväg olika förklaringar är mitt tips.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 16:01:08, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Jossan » 2008-09-19 18:05:56

Jag har jobbat för mycket, hamnade på en jättetung avdelning i somras, sedan återhämtade jag mig aldrig, har haft infektioner i 2 omgångar med värk i musklerna och feber omvartannat.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 16:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Jossan » 2008-09-19 18:07:00

Tänker absolut ta rådet att ladda på med frukt och grönsaker. Och röra på kroppen.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 16:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-19 18:08:26

Har du inte redan gjort det så gå och kolla om du har brist på b-vitaminer eller lågt Hb. Då blir man idiottrött. Så enkelt åtgärdat med Blutsaft och liknande, verkligen onödigt att gå och dras med.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:01:08, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Dezmond » 2008-09-19 18:10:24

Helt seriöst nu, börja med vitaminer och mineraler i form av kosttillskott. Brist på Vitamin B (06) kan skapa extrem trötthet. Drick kaffe på morgonen och köp hem energidricka, avstår du från kaffe så kan du alltid köpa koffeintabletter på Apoteket (vilket som dock inte säljs längre) eller försök med att få Metylfinidat utskrivet (svårt om du inte har diagnos på ADHD).
Senast redigerad av Dezmond 2011-05-04 16:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Dezmond
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2008-09-01

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-19 18:23:59

Dezmond skrev:Helt seriöst nu, börja med vitaminer och mineraler i form av kosttillskott. Brist på Vitamin B (06) kan skapa extrem trötthet. Drick kaffe på morgonen och köp hem energidricka, avstår du från kaffe så kan du alltid köpa koffeintabletter på Apoteket (vilket som dock inte säljs längre) eller försök med att få Metylfinidat utskrivet (svårt om du inte har diagnos på ADHD).


Förutom att uppmana folk att ta amfetaminderivat torde vara mot lagen, så tror jag inte att metylfenidat har nån verkan på andra än de med just bristande funktion på signalsubstansreceptorerna (eller hur man nu ska förklara ADHD). Så knäpp som man kan bli av medicin ÄVEN med ADHD så verkar det heltossigt att råda nån att ta sånt utan läkarkoll.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:01:08, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Jossan » 2008-09-19 18:32:03

Har faktiskt redan köpt vitaminer, ska köpa blutsaft också.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 16:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Chilehead » 2008-09-20 2:52:39

alfapetsmamma skrev:
Dezmond skrev:Helt seriöst nu, börja med vitaminer och mineraler i form av kosttillskott. Brist på Vitamin B (06) kan skapa extrem trötthet. Drick kaffe på morgonen och köp hem energidricka, avstår du från kaffe så kan du alltid köpa koffeintabletter på Apoteket (vilket som dock inte säljs längre) eller försök med att få Metylfinidat utskrivet (svårt om du inte har diagnos på ADHD).


Förutom att uppmana folk att ta amfetaminderivat torde vara mot lagen, så tror jag inte att metylfenidat har nån verkan på andra än de med just bristande funktion på signalsubstansreceptorerna (eller hur man nu ska förklara ADHD). Så knäpp som man kan bli av medicin ÄVEN med ADHD så verkar det heltossigt att råda nån att ta sånt utan läkarkoll.


Håller med dig men undrar bara vad du menar med knäpp av medicinen även med ADHD, har själv ADHD men inte av den värsta sorten och får metylfen... och det enda jag känner är att man är lite mindre rastlös. Får jag förmoda att du har erfarenheter av detta?
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 16:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav antikropp » 2008-09-20 13:32:53

Om man ska köpa koffeintabletter eller kapslar så bör man göra det på någon sån där träningsaffär. Apoteket säljer bara portionsförpackningar.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 16:01:08, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-20 13:42:21

Chilehead skrev:
alfapetsmamma skrev:
Dezmond skrev:Helt seriöst nu, börja med vitaminer och mineraler i form av kosttillskott. Brist på Vitamin B (06) kan skapa extrem trötthet. Drick kaffe på morgonen och köp hem energidricka, avstår du från kaffe så kan du alltid köpa koffeintabletter på Apoteket (vilket som dock inte säljs längre) eller försök med att få Metylfinidat utskrivet (svårt om du inte har diagnos på ADHD).


Förutom att uppmana folk att ta amfetaminderivat torde vara mot lagen, så tror jag inte att metylfenidat har nån verkan på andra än de med just bristande funktion på signalsubstansreceptorerna (eller hur man nu ska förklara ADHD). Så knäpp som man kan bli av medicin ÄVEN med ADHD så verkar det heltossigt att råda nån att ta sånt utan läkarkoll.


Håller med dig men undrar bara vad du menar med knäpp av medicinen även med ADHD, har själv ADHD men inte av den värsta sorten och får metylfen... och det enda jag känner är att man är lite mindre rastlös. Får jag förmoda att du har erfarenheter av detta?


Jag menade bara att vissa mediciner funkar men inte andra, för en person, och att man brukar få prova sig fram tills man hittar rätt, om man inte hittar rätt från början. T ex funkar Concerta sisådär på min ena unge, så vi testade Ritalin istället. Den blev hon ett monster av.

Andra har sag att Ritalin funkat men inte Concerta, eller inget av dem utan Equasym. Och funkar inget metylfenidathydrokloridpreparat kan man testa Metamina, eller Strattera, som är nåt annat ytterligare (atomoxetin).

Därför verkar det heltossigt att testa på egen hand, utan att ha läkare med sig. SÅ menade jag. Kanske var jag otydlig, eller utgick ifrån att det jag menade framgick. Sorry..
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:01:08, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Charley? » 2008-09-20 13:45:55

Koffeintabletter och annat uppiggande finns här, lite billigare än att köpa i hälsokostbutiker.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Inger » 2008-09-20 14:27:25

Om man är extremt trött betyder det kanske att kroppen behöver sömn och inte koffeintabletter...?

Jag blir t ex väldigt trött när jag är sjuk. Vilket är bra eftersom kroppen reparerar sig när man sover.

(Som nu t ex, har ont i halsen och tror jag ska gå och lägga mig igen.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav earlydayminer » 2008-09-20 14:28:42

Jag är också sjukt trött (4 timmars sömn) men jag har ett viktigt möte på Måndag så jag måste hålla mig vaken till tidigast 1930 och senast 2230.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 16:01:08, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Charley? » 2008-09-20 14:33:43

Ja, men Jossan verkar ju ha drabbats av somnolens (konstant trötthet).

Frågor till Jossan:
1. Tar du några mediciner? Om ja: vilka och sedan hur länge?
2. Tar du några kosttillskott?
3. Äter du ordentligt?
4. Hur mycket sömn får du?
5. Går du och lägger dig och går upp på ungefär samma tider varje dag?
6. Tränar du någonting?
7. Utöver somnolens, har du några andra sömnstörningar? (Kan vara insomningssvårigheter, att man vaknar en eller flera gånger under natten och måste somna om eller t ex mardrömmar.)
8. Vad hände för 5 veckor sedan, precis innan detta problem började? Någon stor förändring (i arbetslivet, eller privat, en flytt eller ett uppbrott, en anhörigs död) som skett i ditt liv?

Svara på det du vill, känn dig inte tvungen att berätta om det är någonting du inte vill berätta om. (Och om du vill svara men föredrar att göra det privat, så kan du skicka ett pm till mig.)
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Chilehead » 2008-09-21 3:17:37

alfapetsmamma skrev:
Chilehead skrev:
alfapetsmamma skrev:[quote="Dezmond"]Helt seriöst nu, börja med vitaminer och mineraler i form av kosttillskott. Brist på Vitamin B (06) kan skapa extrem trötthet. Drick kaffe på morgonen och köp hem energidricka, avstår du från kaffe så kan du alltid köpa koffeintabletter på Apoteket (vilket som dock inte säljs längre) eller försök med att få Metylfinidat utskrivet (svårt om du inte har diagnos på ADHD).


Förutom att uppmana folk att ta amfetaminderivat torde vara mot lagen, så tror jag inte att metylfenidat har nån verkan på andra än de med just bristande funktion på signalsubstansreceptorerna (eller hur man nu ska förklara ADHD). Så knäpp som man kan bli av medicin ÄVEN med ADHD så verkar det heltossigt att råda nån att ta sånt utan läkarkoll.


Håller med dig men undrar bara vad du menar med knäpp av medicinen även med ADHD, har själv ADHD men inte av den värsta sorten och får metylfen... och det enda jag känner är att man är lite mindre rastlös. Får jag förmoda att du har erfarenheter av detta?


Jag menade bara att vissa mediciner funkar men inte andra, för en person, och att man brukar få prova sig fram tills man hittar rätt, om man inte hittar rätt från början. T ex funkar Concerta sisådär på min ena unge, så vi testade Ritalin istället. Den blev hon ett monster av.

Andra har sag att Ritalin funkat men inte Concerta, eller inget av dem utan Equasym. Och funkar inget metylfenidathydrokloridpreparat kan man testa Metamina, eller Strattera, som är nåt annat ytterligare (atomoxetin).

Därför verkar det heltossigt att testa på egen hand, utan att ha läkare med sig. SÅ menade jag. Kanske var jag otydlig, eller utgick ifrån att det jag menade framgick. Sorry..[/quote]

Det är ingen fara jag är bara så ny på det här med neuroleptika och det verkar som om jag har haft extrem tur med min medicinering. Först så fick jag Sertralin för depression och den hjälpte gôrbra, sen började min utredning och nu i somras fick jag först Ritalin 20mg funkade men ville ha lite större dos fick Equasym 30mg perfekt, och sen fick jag Circadin 2mg och allt har funkat utmärkt så därav frågan. Och jag vet att många får pröva flera mediciner innan man hittar rätt t.ex. min svåger testade 4 olika depp-piller innan han träffade rätt, men då var det bara att dom inte hade hjälpt. Så jag är bara intresserad av diverse erfarenheter
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 16:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav MsTibbs » 2008-09-21 15:21:55

alfapetsmamma skrev:Förutom att uppmana folk att ta amfetaminderivat torde vara mot lagen, så tror jag inte att metylfenidat har nån verkan på andra än de med just bristande funktion på signalsubstansreceptorerna (eller hur man nu ska förklara ADHD). Så knäpp som man kan bli av medicin ÄVEN med ADHD så verkar det heltossigt att råda nån att ta sånt utan läkarkoll.


Jag tar metylfenidat och känner inte av den ett endaste dugg typ. Snus kände jag av mer i jämförelse.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2008-09-21 15:29:26

Chilehead skrev:Det är ingen fara jag är bara så ny på det här med neuroleptika och det verkar som om jag har haft extrem tur med min medicinering. Först så fick jag Sertralin för depression och den hjälpte gôrbra, sen började min utredning och nu i somras fick jag först Ritalin 20mg funkade men ville ha lite större dos fick Equasym 30mg perfekt, och sen fick jag Circadin 2mg och allt har funkat utmärkt så därav frågan. Och jag vet att många får pröva flera mediciner innan man hittar rätt t.ex. min svåger testade 4 olika depp-piller innan han träffade rätt, men då var det bara att dom inte hade hjälpt. Så jag är bara intresserad av diverse erfarenheter


Varken Strattera, Metamina, Concerta, Ritalin eller Sertralin är neurleptika.
Equazym och Circadin är inte heller neuroleptika vad jag tror. Däremot är de psykofarmaka altså läkemedel som på någe vis påverkar hjärnan/psyket. Neuroleptika är samma sak som antipsykotisk medicin, neuroleptika är en form av psykofarmaka, centralstimulerande (tex Concerta), antidepressiva (tex Sertralin) och lugnande (tex circadin och benzo?) är andra typer av psykofarmaka.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-21 17:50:07

MsTibbs skrev:
alfapetsmamma skrev:Förutom att uppmana folk att ta amfetaminderivat torde vara mot lagen, så tror jag inte att metylfenidat har nån verkan på andra än de med just bristande funktion på signalsubstansreceptorerna (eller hur man nu ska förklara ADHD). Så knäpp som man kan bli av medicin ÄVEN med ADHD så verkar det heltossigt att råda nån att ta sånt utan läkarkoll.


Jag tar metylfenidat och känner inte av den ett endaste dugg typ. Snus kände jag av mer i jämförelse.


Känner du inte av den ALLS? Berätta gärna, jag ska nog snart testa nåt annat än Strattera, som jag fått förut och inte gillade (fick mer biverkningar än verkan) och vill gärna vara så förberedd som det går.. Jag vet att många trivs med Concerta men inte funkar på Ritalin o tvärtom, men jag vill gärna höra mer ändå, så dela gärna om du orkar.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav MsTibbs » 2008-09-21 19:42:41

alfapetsmamma skrev:
MsTibbs skrev:
alfapetsmamma skrev:Förutom att uppmana folk att ta amfetaminderivat torde vara mot lagen, så tror jag inte att metylfenidat har nån verkan på andra än de med just bristande funktion på signalsubstansreceptorerna (eller hur man nu ska förklara ADHD). Så knäpp som man kan bli av medicin ÄVEN med ADHD så verkar det heltossigt att råda nån att ta sånt utan läkarkoll.


Jag tar metylfenidat och känner inte av den ett endaste dugg typ. Snus kände jag av mer i jämförelse.


Känner du inte av den ALLS? Berätta gärna, jag ska nog snart testa nåt annat än Strattera, som jag fått förut och inte gillade (fick mer biverkningar än verkan) och vill gärna vara så förberedd som det går.. Jag vet att många trivs med Concerta men inte funkar på Ritalin o tvärtom, men jag vill gärna höra mer ändå, så dela gärna om du orkar.


Tja, jag blir litet mera vaken, går jag upp på morgonen känner jag mig inte trött fram till fem på eftermiddagen som förr typ. Jag har inga bieffekter alls vad jag vet av Concertan, förutom litet huvudvärk och illamående vid insättningen max fem dagar, men det tog jag bort med Primperan (illamåendetablett) så det var lugnt. Hungrig-känslorna minskade också i början, men det kan ha att göra med att jag var inlagd då och fick bra mat på regelbundna tider, oavsett ser jag det som en fördel mer än "bieffekt". Jag blir inte "hög" av den kanske pga depot (ADHD-personer blir ju snarare lugna än uppåt), som jag blev av snus. Jag ser ingen nackdel med Concertan i mitt fall egentligen.

Jag tror Concertans verkan syns mer om jag mår bättre. Är jag depp gör det ingen jätteskillnad då jag är tuggummi i skallen då oavsett. Jag har Concerta i kombination med Lamictal nu, funkat bra hittills.

Har jag glömt nån viktig aspekt?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-21 19:53:11

Men då får du verkan av den iaf.. Jag uppfattade först att den inte hade nån som helst effekt.

Har du testat nåt annat cs än Concerta?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Jossan » 2008-09-21 19:56:06

Charley? skrev:Ja, men Jossan verkar ju ha drabbats av somnolens (konstant trötthet).

Frågor till Jossan:
1. Tar du några mediciner? Om ja: vilka och sedan hur länge?
2. Tar du några kosttillskott?
3. Äter du ordentligt?
4. Hur mycket sömn får du?
5. Går du och lägger dig och går upp på ungefär samma tider varje dag?
6. Tränar du någonting?
7. Utöver somnolens, har du några andra sömnstörningar? (Kan vara insomningssvårigheter, att man vaknar en eller flera gånger under natten och måste somna om eller t ex mardrömmar.)
8. Vad hände för 5 veckor sedan, precis innan detta problem började? Någon stor förändring (i arbetslivet, eller privat, en flytt eller ett uppbrott, en anhörigs död) som skett i ditt liv?


Svara på det du vill, känn dig inte tvungen att berätta om det är någonting du inte vill berätta om. (Och om du vill svara men föredrar att göra det privat, så kan du skicka ett pm till mig.)


1. Har precis återigen börjat med Efexor.
2. Vitamin forte, sedan en vecka tillbaka.
3. Ibland för mycket, ibland för lite. Problemet när jag ätit fötlite har varit att jag varit så trött att jag knappt orkat gå ut i köket för att göra mat/gå och handla/ eller ibland ens äta.
4. Ibland har jag sovit 15 timmar på ett dygn, men ofta har jag sovit hela dan och sedan varit vaken till tre på morgonen, somnat och sedan sovit till tre på eftermiddagen dan därpå. för att ta ett exempel
5. nej, men jag ska försöka införa det
6. nej
7. ja, det händer ibland att jag somnar, vaknar efter tre timmar, är vaken i tre ttimmar innan jag somnar igen
8. Jag slutade jobba efter att ha jobbat heltid i 10 veckor på en extremt tung avdelning, jobbade som undersköterska, skolan började och jag hade ingen chans att återhämta mig, sedan gick jag dumt nog trots att jag hade jobbat hela dan, på en fest och söp mig jättefull, hann knappt återhämta mig så gick jag på en fest lördagen efter och drack mig full igen, var så full att jag knappt kom in på krogen när vi skulle gå ut eftersom vakten tyckte att jag var för berusad, men han släppte in mig iallafall, veckan efter fick jag infektion med feber, hann precis bli bra, så gick jag på fest igen och söp., dock inte så att jag blev så full den gången, men det tog ändå hela helgen innan baksmällan och huvudvärken hade gått bort, sedan söp jag veckan efter igen, den här helgen har jag inte druckit en droppe alkohol, första alkoholfria helgen på tre veckor,
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav MsTibbs » 2008-09-21 20:06:27

alfapetsmamma skrev:Har du testat nåt annat cs än Concerta?


Nej, har inte haft anledning. Snus, nikotintuggummi och kaffe kanske räknas som cs? De funkar liknande. Cigaretter däremot är fullkomligt meningslöst ur ADHD-synpunkt. :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-21 20:15:57

MsTibbs skrev:
alfapetsmamma skrev:Har du testat nåt annat cs än Concerta?


Nej, har inte haft anledning. Snus, nikotintuggummi och kaffe kanske räknas som cs? De funkar liknande. Cigaretter däremot är fullkomligt meningslöst ur ADHD-synpunkt. :)


:) När jag frågade om annat cs menade jag Ritalin, Equasym, Metamina osv...

Ska du inte testa en annan sort, om inte Concerta ger mer effekt än det du beskriver?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in