Träningsarmband (aktivitetsklocka) med stegräknare

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Träningsarmband (aktivitetsklocka) med stegräknare

Inläggav Lilla Gumman » 2014-08-27 7:22:53

Hej!

Är det nån här som provat träningsarmband med stegräknare?
Jag menar Fitbit och motsvarande. Finns ju en uppsjö träningsklockor med stegräknare också.

Jag har stegräknaren på mig från det jag går upp till det jag lägger mig. Den ska räkna antalet steg jag gör under hela dagen. Den bör tåla svett och regn.

Fitbit har man på sig även på natten, och det lockar mig att mäta hur sömnen är och bli väckt. Men den måste ju laddas ibland har jag fattat det som, inte batterier man byter.

Sen finns der ju billiga sportklockor som kan visa steg och kaloriförbrukning och sånt hos lightinthebox, men deras modeller är typ "no name" som det inte går att googla fram info på. Men en del av dem går ändå att koppla till datorn och få upp statistik. Först blev jag lockad, men det känns som "skräp".

Jag loggar ändå stegen på stegklubben.se och behöver inte kunna koppla till datorn. Vore kul att kunna se sträcka och kaloriförbrukning också, utöver stegen. Pulsmätare är inget krav.

Ni som använt något liknande som jag är ute efter, kan skriva i tråden. Googlat har jag gjort redan, vill ha synpunkter från såna som använt fitbit/stegklocka/stegarmband/ vad ni tycker och sådär.



Moderator atoms - modifierade rubriken.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Träningsarmband med stegräknare

Inläggav Lilla Gumman » 2014-08-27 17:21:11

Nånting sånt här har jag tänkt mig:
http://www.coolstuff.se/Fitbit-Flex
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Träningsarmband med stegräknare

Inläggav Lilla Gumman » 2014-08-27 17:29:46

Allt jag vill ha är en stegräknare som visar steg, kaloriförbrukning och sträcka, samt att den tål svett, vattenstänk och normalt regnande. Att den tål att vara under jackan när det ösregnar, och ändå inte förstörs på grund av att jackan blir blöt.

Den ska helst sitta runt handleden, eller också vara ac en sån typ att den endera kan hänga runt halsen eller vara i väskan. Tycker att handledsmodellerna är bättre.

Ingen som har erfarenhet av nåt liknande?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Träningsarmband med stegräknare

Inläggav Moggy » 2014-08-27 19:12:43

Apoteket Hjärtat har en pulsklocka för 99:- nu, har kostat 399:-. Tittade på en och såg helt okej ut för det priset. Den hade BT så den borde vara kompatibel med träningsappar till Android.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Träningsarmband med stegräknare

Inläggav Lilla Gumman » 2014-08-27 23:48:57

Moggy skrev:Apoteket Hjärtat har en pulsklocka för 99:- nu, har kostat 399:-. Tittade på en och såg helt okej ut för det priset. Den hade BT så den borde vara kompatibel med träningsappar till Android.
Apoteket Hjärtat finns i Borlänge. Dit är jag ibland, inte så ofta dock. Nästa gång blir väl i oktober eller så. Kan bli nästa månad med ev.

Pulsklockor har jag tittat på. Du menar väl denna?
http://www.apotekhjartat.se/handelsvara/p/pulsklocka/

Själva pulsfunktionen är inte så viktig, jag kanske gillar pulsklockan när jag väl börjar använda den. men just nu är en pulsklocka som visar antalet steg köpt för just att visa antalet steg och inte för pulsfunktionen. Men jag är öppen för tips om varför och hur jag ska använda en pulsklocka. Det viktiga är att den kan räkna steg, kalorier och sträcka. Loggar steg gör jag på stegklubben.se och får statistik där.

Fitbit One som jag tittat på kan visa:
- Hur många steg du tar.
- Hur många våningar du går.
- Hur långt du rört dig.
- Hur mycket kalorier du bränt.
- Hur många timmar du har sovit.
- Hur god din sömn varit.
Den tål svett, vattenstänk och liknande "men går inte att simma med".

Fitbit Flex är vattentät ner till 10 meter.

Lightinthebox hade nån variant:
http://www.miniinthebox.com/sv/bluetoot ... 06249.html

Eller en billig:
http://www.miniinthebox.com/sv/multifun ... 60220.html

Jag bollar gärna idéer, rusar inte iväg och köper första bästa.

Vad jag gillade med FitBit är att den kan has på under natten, och så kan jag dels bli väckt av ett durrande, dels se hur mycket jag sovit och hur djupt. När jag ställer min smartphone på alarm, händer det att jag inte hör alarmet, aternativt att jag somnar om utan att vara medveten om det. Därför gillade jag durrfunktionen. Men, detta är ju inte nödvändigt utan bara kul.

Viktigt att komma ihåg, är att om jag köper en pulsklocka istället för träningsarmband eller stegräknare, så har jag den på från det jag går upp och till det jag lägger mig. Är inte en pulsklocka till för att enbart användas vid träning? Jag vill mäta rörelsenivån under hela dygnet, bortsett från när jag duschar, badar, simmar etc.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Träningsarmband med stegräknare

Inläggav plåtmonster » 2014-08-28 0:16:33

Lilla Gumman skrev:- Hur god din sömn varit.

Hur mäts den?

Lilla Gumman skrev:bli väckt av ett durrande

Vad är durrande?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Träningsarmband med stegräknare

Inläggav Lilla Gumman » 2014-08-28 5:44:45

Durrande, den vibrerar.

Sömnen mäts genom hur man rör sig i sängen.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Träningsarmband med stegräknare

Inläggav Lilla Gumman » 2014-08-28 22:21:04

Tydligen ingen som använder träningsarmband med stegräknare. Får leta synpunkter på annat håll.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Träningsarmband med stegräknare

Inläggav Moggy » 2014-08-28 23:23:38

Lilla Gumman skrev:Tydligen ingen som använder träningsarmband med stegräknare. Får leta synpunkter på annat håll.


Kolla på swedroids forum, säkert nån där som har skrivit om erfarenheter av armbanden.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Träningsarmband med stegräknare

Inläggav Lilla Gumman » 2014-08-29 6:33:58

Tack för tips.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Träningsarmband med stegräknare

Inläggav Alien » 2015-07-15 11:50:33

Lilla Gumman skrev:Tydligen ingen som använder träningsarmband med stegräknare. Får leta synpunkter på annat håll.


Min dotter, som tycker jag blivit för mycket soffpotatis sedan vi förlorat hunden, har köpt en stegräknare till mig på Clas Ohlson. Den ligger i byxfickan el (när jag har kjol) hänger om halsen på mig. Står hur många steg jag tagit under dagen, hur många km jag gått, hur lång tid jag sammanlagt gått under dagen och hur många kcal jag förbrukat (väldigt få tycker jag, även om jag gått i en timme).

Däremot har jag inte sett något om puls och sömn. Antar att det är enkel billig modell (Asaklitt).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Träningsarmband med stegräknare

Inläggav Lilla Gumman » 2015-07-17 12:05:12

Alien skrev:
Lilla Gumman skrev:Tydligen ingen som använder träningsarmband med stegräknare. Får leta synpunkter på annat håll.


Min dotter, som tycker jag blivit för mycket soffpotatis sedan vi förlorat hunden, har köpt en stegräknare till mig på Clas Ohlson. Den ligger i byxfickan el (när jag har kjol) hänger om halsen på mig. Står hur många steg jag tagit under dagen, hur många km jag gått, hur lång tid jag sammanlagt gått under dagen och hur många kcal jag förbrukat (väldigt få tycker jag, även om jag gått i en timme).

Däremot har jag inte sett något om puls och sömn. Antar att det är enkel billig modell (Asaklitt).


Det finns olika typer av stegräknare. Det finns, i stort sett, tre typer av stegräknare. Stegräknare man måste bära vid byxlinningen/i bältet, stegräknare man kan ha runt halsen (eller var som helst på kroppen, eller i en väska man har runt kroppen), samt aktivitetsklockor/armband.

Vanliga stegräknare som man bär vid byxlinningen eller runt halsen, går med några få undantag inte att synka till datorn. De räknar steg, och beroende på modell och pris kan man sedan se hur långt man har gått, hur lång tid man har gått, antalet förbrukade kalorier och vad klockan är. Sådana här stegräknare har oftast platta batterier, som måste bytas med några månaders mellanrum.

Sedan kommer vi till aktivitersarmbanden. De har ingen display, istället kopplar man dem till datorn eller smartphonen för att kunna se antalet steg o.s.v. Statistiken sparas i datorn. Batteriet är uppladdningsbart, och man bör ladda den efter cirka 3-5 dar. Tanken är att man har dem på jämt. En del håller koll på sömnen, andra inte.

En aktivitetsklocka fungerar som ett aktivitetsarmband, men i det här fallet finns det en display som visar alla data, inklusive vad klockan är. Garmin Vivofit som jag har är vattentät (ner till 50 meter, bör påpekas :wink:) och bärs dygnet runt, enda gången man tar den av sig är när man byter det platta klockbatteriet en gång om året. Jag måste köpa ett pulsband om jag vill se min puls, och det är inte aktuellt ännu. Jag synkar den med en app i min smartphone med hjälp av bluetooth, men det medföljer också en liten "ant stick" (pytteliten plupp) som man sätter i en utgång i datorn och möjliggör synkning den vägen.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Träningsarmband med stegräknare

Inläggav Alien » 2017-01-12 15:51:10

Jag fick ett aktivitetsarmband (Whitings) + "jullovskort" på Friskis & Svetts av dottern.

Om jag trycker på en knapp visar klockan antalet steg jag tagit, hur många steg "i trappa", hur många km jag gått, hur många kalorier jag förbrukat och allra sist vad klockan är. Det sista borde vara det första, jag vill ju många fler gånger veta hur mycket klockan är än hur många steg jag tagit.

Sitter jag och drar i spakar på gymmet så sitter jag bara och latar mig enligt klockan; jag tar ju inga steg.

Ett problem är att huden börjar klia efter ett tag när jag har på mig klockarmband. Så jag tar av mig den då, och sen springer jag och letar efter den.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Träningsarmband med stegräknare

Inläggav Lilla Gumman » 2017-01-14 11:41:28

Om du klickar fram tiden, stannar den inte där då utan poppar tillbaka till antalet steg?
Klockan brukar ju kunna gå att synka med datorn via bluetooth (om du fick med en liten ANT sticka att sätta i datorn), annars en app i smartphonen. Där borde du kunna ställa in i vilken ordning saker och ting ska visas i klockan.
Du synkar klockan genom att gå in här och skapa ett konto:
https://account.withings.com/connection ... ected=true

Appen heter Whitings Health Mate och kan laddas ner här:
https://play.google.com/store/apps/deta ... ale2&hl=sv
Om du har en gammal Handi som inte klarar av att du laddar ner appar, så prata med hab ifall du kan få en ny sort som klarar det.

Om klockan kliar, prova att inte sätta åt den så hårt. Den kan sitta rätt löst och ändå göra sitt jobb.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Träningsarmband med stegräknare

Inläggav Alien » 2017-01-14 13:15:38

Både min man och jag fick en sådan i julklapp från vår dotter (hans är svart, min är blå).

När jag trycker fram tiden så syns den bara en kort stund, sen blir displayen svart igen. Nästa gång jag vill veta tiden får jag trycka flera gånger igen.

Dottern har synkat min till sin gamla surfplatta. Så där kan jag också se hur många steg jag gått under dagen, pulsen/hjärtat och sömnen.

Pulsen är väl hög. Min man har ca 65, jag har haft 89, 94, 103. Högre för varje gång trots att jag bara tar den i viloläge. Det är väl ett tecken på dålig kondition men kanske också på att jag lätt stressar upp mig. T ex när apparater inte funkar. Ibland när jag ska mäta hjärtat blir resultatet bara ett kryss. Men på hunddagis fick jag 83, ja, det sägs ju att djur är lugnande (det var när promenaderna var klara och jag satt i en soffa med en hund tryckt intill mig). Likaså när jag ska ställa in den på sömn, så funkar det inte ibland, displayen visar svart istf det förväntade "Good night".

Vi har fått en gammal smart mobil av dottern också, och den har hon synkat sin fars aktivitetsklocka emot. Men en kväll när vi skulle göra det så hände ingenting trots att vi försökte flera gånger. Och om man missar en gång så går det inte alls sedan. Så den kan han nu bara se hur mycket han gått på. Det går inte att lägga in sömn och heart rate på appen.

Jag kan inte ha klockan löst på handleden, för då dinglar den och irriterar. Jag får sätta den på högerarmen ibland, fast det känns avigt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Träningsarmband med stegräknare

Inläggav Alien » 2018-10-13 16:29:08

Fått en ny aktivitetsklocka av dottern, Fitbit. Den är synkad till min nya mobil.

Jag kan se även sömnen, dvs hur länge jag legat i sängen och vad som är vakentid, lättsömn, REM och djupsömn.

Hur man använder den som väckarklocka fattar jag inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till IT-forum



Logga in