Träna kreativitet?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Träna kreativitet?

Inläggav Jnx » 2010-12-05 21:04:58

Min psykolog menar att man bäst tränar kreativitet genom att delta i samtal. Men jag känner inte att jag blir bättre på det av att delta i samtal. Någon mer fokuserad träning skulle behövas.

Min fråga är helt enkelt om ni har några tips på hur man tränar upp sin associationsförmåga och kreativitet om man totalt saknar sådant. Finns det några övningar man kan göra, helst ensam, eftersom jag i princip alltid är ensam när jag inte pluggar. (det gör det svårt att öva kreativitet i sociala samtal med andra om man inte är i dem så ofta)

Hoppas verkligen att det finns andra med samma problematik som kan ge råd. Folk som inte har svårt med kreativitet tenderar att inte förstå hur det är att inte ha det så deras råd tenderar att vara totalt värdelösa. (i jämförelse brukar de vara som att tipsa en person som inte har lärt sig hur man räknar matte att bara försöka lösa massa tal utan facit tills de lär sig)
Jnx
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2009-09-30
Ort: Linköping

Inläggav barracuber » 2010-12-05 21:19:08

Mycket intressant ämne som jag tänkt mycket på och läst bloggar om. Utan att komma nånvart.

Vad tänker du på med ordet kreativitet? Flera saker kanske. Konstnärlighet, problemlösning, entreprenörsskap, idespruta...själv inkluderar jag även folk som lyckas hålla en hög personlig produktivitet, helt enkelt kan fokusera och få saker gjort, i vår komplicerade värld.

Think outside the box, hör man ibland. Själv händer det att jag är bra på det, andra gånger inte. Eftersom vi med AST fungerar annorlunda än normalmänniskor tror jag vi kan vara bra på det. Under vissa förutsättningar dock som ofta inte finns. Nämligen tystnad, harmoni, ro, avspändhet, gott om tid, fokus på kvalité och kunskap och inte pengar mm.

Inspiration tror jag är en myt. Tror mera på envist och uthålligt arbete och att vara beredd när inspirationen kommer. Den kan lika gärna komma när man inte är beredd och därmed missar att fånga upp den.

Det sägs att sann kreativitet mest uppstår i isolation. Kanske därför så många skapande människor är så svåra att leva ihop med.
Senast redigerad av barracuber 2010-12-05 21:27:14, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Heishi » 2010-12-05 21:20:44

Den kreativa tankebanan ligger oftast relaterad till en estetisk del, enligt mig. Läsa böcker som utökar din vokabulär, måla div. teckningar, försöka lära spela dig ett instrument, dessa kanske skulle funka ?

Eller ta det i steg helt enkelt. Prata med bekanta över internet, prata mer med dem senare via telefon eller liknande, och därefter träffas ansikte mot ansikte. Att köra de sistnämnda först kan få det att slå slint :?

Min associationsförmåga är starkt relaterad till musik. Än idag kommer jag ihåg SIV regeln inom kemin, varje gång jag hör Slipknot - Left Behind.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav KrigarSjäl » 2010-12-05 21:21:29

Min uppfattning är att kreativitet är något man föds med. Antingen så har man en kreativ ådra eller så har man inte.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Heishi » 2010-12-05 21:22:54

Mycket möjligt, men man kan alltid träna den delen. :wink:
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav earlydayminer » 2010-12-05 21:23:03

En av mina mer intelligenta bekanta sa sig vara säker på att jag är den typen som skapar en ny genre (musik). Så jag med har tankar om att jag är en "thinking outside the box"-individ.

Jag är mer kreativ när jag är full av känslor, men också när jag isolerar mig och vänder på dygnet. Jag vet inte hur den livslånga vanan skulle kunna ändra sig vid mer "social beröring", om ni förstår hur jag menar.

Ett tips kan vara att försöka dig på sådant som du väldigt sällan gör, och att du försöker dig på kreativitet inom det området. Det kanske kan få din motivation att höjas, och är du mer motiverad så blir du mer fokuserad, och när du är mer fokuserad kan kreativiteten komma som en komet.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Altus » 2010-12-05 21:32:04

Heishi skrev:Min associationsförmåga är starkt relaterad till musik. Än idag kommer jag ihåg SIV regeln inom kemin, varje gång jag hör Slipknot - Left Behind.


Nej nej, det är inte SIV utan VIS, vatten i syra. Som i "var VIS, häll bara vatten i syra och inte tvärtom!"

Det är åtminstone vad jag tycker låter mer rimligt rent ordmässigt. :lol:

(OBS, don't try this at home, etc).
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Jnx » 2010-12-05 21:51:06

Oh, ja, kreativitet kan vara många saker. För mig handlar kreativitet om förmågan att skapa något från ingenting, eller från något helt annat i fallet associationsförmåga.

Tänk dig att du har ett vitt papper som du vill fylla, kan du komma på något att fylla det med eller tar det bara stopp?

Man kan förstås också prata om kreativitet som i problemlösning, eller att uttrycka något man vill säga i toner och skrift. Det är dock lättare att öva så det är inte riktigt det jag är ute efter här.

Sammanhanget jag personligen behöver kreativitet och associationsförmåga till är sociala sammanhang, för att kunna underhålla andra med min närvaro helt enkelt.

KrigarSjäl skrev:Min uppfattning är att kreativitet är något man föds med. Antingen så har man en kreativ ådra eller så har man inte.

Det är inget alternativ för mig, jag klarar inte av att leva ensam, och om jag inte blir kreativ kommer jag behöva leva ensam, vilket jag som sagt inte klarar av.
Jnx
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2009-09-30
Ort: Linköping

Inläggav Heishi » 2010-12-05 23:15:36

Altus skrev:
Heishi skrev:Min associationsförmåga är starkt relaterad till musik. Än idag kommer jag ihåg SIV regeln inom kemin, varje gång jag hör Slipknot - Left Behind.


Nej nej, det är inte SIV utan VIS, vatten i syra. Som i "var VIS, häll bara vatten i syra och inte tvärtom!"

Det är åtminstone vad jag tycker låter mer rimligt rent ordmässigt. :lol:

(OBS, don't try this at home, etc).


Hmm! KABOOM!
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in