Tråden om rdos neandertalsteori.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Iridia » 2012-05-09 22:47:46

Jag har inte missförstått.

Spoiler: visa
Jag har känt honom i 10 år och bara sammanfattar vad han själv har sagt. Såvida inte agendan har ändrat sig det senaste året eller så. Det kan ju ha blivit mer av 3 och mindre av 1 t ex.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-05-09 23:16:15

Iridia skrev:Jag har inte missförstått.

Spoiler: visa
Jag har känt honom i 10 år och bara sammanfattar vad han själv har sagt. Såvida inte agendan har ändrat sig det senaste året eller så. Det kan ju ha blivit mer av 3 och mindre av 1 t ex.


Kära nån. Du har känt honom i 10 år, och det här är vad du förstår.

Han är en agenda-jocke. Han har täckning för ungefär 13 % av vad han påstår. Och du ställer upp efter 10 år, kära nån.

För mig är det här ett intressant fenomen. Jag bryr mig inte jättemycket om vad du förstår. Fenomenet är intressant. I vetenskapens värld.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Iridia » 2012-05-09 23:32:07

Sätter även detta under Spoiler för att inte kladda ner tråden i onödan. Det här blir mitt sista inlägg till dig, Frimodig.

Spoiler: visa
Frimodig skrev:Kära nån. Du har känt honom i 10 år, och det här är vad du förstår.

Ja?

Han är en agenda-jocke. Han har täckning för ungefär 13 % av vad han påstår.

Ungefär ja. Generöst räknat.

Och du ställer upp efter 10 år, kära nån.

Vad får dig att tro det? Det är just såna där antaganden som gör att du cyklar iväg ut i bushen hela tiden, även när du initialt lyckas pricka någon detalj rätt. (Inte för att du har med det att göra men det var nu rätt många år sedan jag slutade ställa upp.)

För mig är det här ett intressant fenomen. Jag bryr mig inte jättemycket om vad du förstår. Fenomenet är intressant. I vetenskapens värld.

Jag bryr mig inte jättemycket om vad du förstår heller, eftersom du verkar mest inriktad på att hitta (eller hitta på) något att säga emot även när man håller med dig. Sånt blir ju rätt tröttsamt i längden.

*Sätter tillbaka dig på Ignore*
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-05-09 23:34:05

Iridia skrev:Sätter hela det här OT-bjäbbet under Spoiler för att inte kladda ner tråden i onödan. Det här blir mitt sista inlägg till dig, Frimodig.

Spoiler: visa
Frimodig skrev:Kära nån. Du har känt honom i 10 år, och det här är vad du förstår.

Ja? Vad mer finns det att förstå?

Han är en agenda-jocke. Han har täckning för ungefär 13 % av vad han påstår.

Ungefär ja. Generöst räknat.

Och du ställer upp efter 10 år, kära nån.

Vad får dig att tro det? Det är just såna där antaganden som gör att du cyklar iväg ut i bushen hela tiden, även när du initialt lyckas pricka någon detalj rätt. (Inte för att du har med det att göra men det var nu rätt många år sedan jag slutade ställa upp.)

För mig är det här ett intressant fenomen. Jag bryr mig inte jättemycket om vad du förstår. Fenomenet är intressant. I vetenskapens värld.

Jag bryr mig inte jättemycket om vad du förstår heller, eftersom du verkar mest inriktad på att hitta (eller hitta på) något att säga emot även när man håller med dig. Sånt blir ju rätt tröttsamt i längden.

*Sätter tillbaka dig på Ignore*


Ok. Jag är inte känslig för sånt.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-05-28 18:33:42

Intressant analys av Iridia, men den stämmer nog dåligt. Jag vill definitvt inte att någon annan ska ta äran av att ha hittat på neandertalsteorin (speciellt ingen NT inom autismforskningen), men å andra sidan får andra gärna ta över att samla in bevis och driva den vidare.

Den här killen har t.ex gjort ett enastående jobb med detta.

Kort version (10 minuter):


Lång version (2 timmar):


Sedan tror jag att punkt två är helt "obsolete" genom att vi träffat en överenskommelse kring vad som är bäst för minste sonen med familjehemmet, medan vi ämnar att forsätta driva saken gentemot socialtjänsten tills vi fått en ursäkt ifrån dem.
Senast redigerad av rdos 2012-05-28 18:41:59, redigerad totalt 3 gånger.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-05-28 18:39:33

I övrigt så vet såklart Frimodig ingenting om mig och kan således inte veta något om min motivation annat än via gissningar. Iridia har iaf träffat mig ett antal gånger.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-05-28 20:52:39

rdos skrev:I övrigt så vet såklart Frimodig ingenting om mig och kan således inte veta något om min motivation annat än via gissningar. Iridia har iaf träffat mig ett antal gånger.


Jag har jobbat med psykfall en stor del av mitt liv. Jag blir sällan förvånad.

But, then again, du tror du vet bättre.

För mig är sånt här en rent intellektuell affär. Jag har noll behov av att träffa dig, in person. Jag skiter i din motivation.

För mig är det enbart en fråga om sanning. Allt annat saknar betydelse. Ungefär.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-05-28 22:14:08

Frimodig skrev:Jag har jobbat med psykfall en stor del av mitt liv. Jag blir sällan förvånad.


Jaha? Vad har det för relevans för tråden eller för något alls?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-05-28 22:20:09

rdos skrev:
Frimodig skrev:Jag har jobbat med psykfall en stor del av mitt liv. Jag blir sällan förvånad.


Jaha? Vad har det för relevans för tråden eller för något alls?


Det betyder att jag kan känna igen din typ. Jag är liksom van vid din sort. Jag blir inte skrämd och inte imponerad. Jag är van.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav matterik » 2012-05-29 3:28:59

Handlar inte neandertalteorin om RDOS eget DNA?
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-05-29 19:04:26

matterik skrev:Handlar inte neandertalteorin om RDOS eget DNA?


Relevant fråga. Jag tror du slog huvudet rätt på spiken där.

Personligen härstammar jag från den 9:e modern. Om jag minns rätt. Det finns nåt testställe i Oxford, det kostar ungefär 2 och 5. De lärde sig när de kollade upp ismannen.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Iridia » 2012-05-29 19:17:39

rdos skrev:Har nu fått mina resultat ifrån 23andme. Jag har tydligen 2.8% neandertalsarv, och är av 100% Europeiskt ursprung. Ger dock inte mycket för deras resultat kring olika beteenden, där det knappt är mer än slumpmässig överensstämmelse. Beror troligen på att man använder SNPs, som är väldigt dåligt relaterade till sånt.

DNA-analysen gjordes dock helt nyligen. Den här fixeringen har ju funnits betydligt längre än så.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-05-29 20:09:32

Frimodig skrev:
matterik skrev:Handlar inte neandertalteorin om RDOS eget DNA?


Relevant fråga. Jag tror du slog huvudet rätt på spiken där.

Personligen härstammar jag från den 9:e modern. Om jag minns rätt. Det finns nåt testställe i Oxford, det kostar ungefär 2 och 5. De lärde sig när de kollade upp ismannen.

Lennart Frimodig


Meningslösa resultat. Varför är du intressarad av var du fått dina mitokondrier (bakterier) ifrån? Det är totalt ointressant.


Moderator - reparerade felaktigt attribuerade citat.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-05-29 20:10:50

Iridia skrev:
rdos skrev:Har nu fått mina resultat ifrån 23andme. Jag har tydligen 2.8% neandertalsarv, och är av 100% Europeiskt ursprung. Ger dock inte mycket för deras resultat kring olika beteenden, där det knappt är mer än slumpmässig överensstämmelse. Beror troligen på att man använder SNPs, som är väldigt dåligt relaterade till sånt.

DNA-analysen gjordes dock helt nyligen. Den här fixeringen har ju funnits betydligt längre än så.


Närmare bestämt så skrev jag teorin för 11 år sedan.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Frimodig » 2012-05-29 20:16:25

rdos skrev:
Frimodig skrev:
matterik skrev:Handlar inte neandertalteorin om RDOS eget DNA?


Relevant fråga. Jag tror du slog huvudet rätt på spiken där.

Personligen härstammar jag från den 9:e modern. Om jag minns rätt. Det finns nåt testställe i Oxford, det kostar ungefär 2 och 5. De lärde sig när de kollade upp ismannen.

Lennart Frimodig


Meningslösa resultat. Varför är du intressarad av var du fått dina mitokondrier (bakterier) ifrån? Det är totalt ointressant.


Tycker du.

Tänk vad det betyder. Jag tycker det är kul att veta vem min anmoder var, hon som kom till Europa i tidig tid.

Du tycker det är ointressant. Gissa vad jag tycker om din åsikt. Gör en vild gissning om vad jag tycker om din åsikt!

Du tror du vet bättre. Jag blir skitimponerad av sånt. Inte.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-05-29 21:29:05

Kan du lägga av att skita ner den här tråden med mera larv nu, Frimodig? Jag är inte intresserad av ifall du är imponerad eller inte, och ej heller av var du fått dina mitokondrier / bakterier ifrån.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-06-05 20:19:29

Neandertal var bättre utrustade för att leva i bergen (och då att klättra): http://blogs.smithsonianmag.com/hominid ... aineering/

Det var väl typ det jag påstod för ett antal år sedan i samband med Geist jakthypotes?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-06-11 22:12:26

Nu klagar man tydligen på för gamla datum på rester av människor som liknade neandertal:

http://www.guardian.co.uk/science/2012/ ... sfeed=true

Vet inte hur det där kommer att sluta, men jag har iaf inga problem med att dessa fynd är 600.000 år, äldre än den förmodade delningen mellan oss och neandertal. Jag tror att man fått dessa datum helt fel genom att man fortfarande struntar i horisontell genöverföring (hybridisering) i sina modeller.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav svartamolnet » 2012-06-30 13:47:10

Jag har varit helt insnöad på det här med neandertalare, denisovaner och deras bidrag till människans DNA på sistone. Jag blir mer och mer övertygad att rdos kommer att få rätt till slut, men att det kommer att ta några år till innan forskningen kommer så långt.

Forskarna verkar hålla på för fullt att försöka komma fram till hur det påverkar oss att vi har 2 - 6 % av DNA från neanderthalare eller denisovaner, eller både och beroende på vilket folkslag vi tillhör. Men det finns mycket som måste undersökas så det går inte fort.

Något som jag verkligen tycker är intressant är att de som har mest DNA från denisovanerna (neandertalarnas "kusin") verkar ha ganska mycket av de egenskaper vi förknippar med aspergers! Det är aboriginerna i australien jag menar. När man är lärare till barn som är aboriginer ska man tänka på att de undviker ögonkontakt och man ska undervisa på ett konkret och inte abstrakt sätt. Intressant! Därmed inte sagt att alla aboriginer är aspergare, men att de flesta av dem verkar ha drag som påminner om aspergers. En annorlunda tidsuppfattning är ytterligare ett exempel.

Jag blir också mer och mer övertygad att både ADHD, schizofreni och aspergers beror på arv från neanderthalarna eller denisovanerna. När min son fick diagnosen ADHD, i huvudsak uppmärksamhetsstörning sade de att man alltid har ganska mycket autistiska drag vid en kraftig uppmärksamhetsstörning. Interesting...

Jag kan förstås inte bevisa något av detta. Jag är ingen forskare och kan mycket lite om genetik. Men jag följer utvecklingen med stort intresse!
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-07-07 22:37:54

Det rör på sig, men det går långsamt. Det är svårt att kasta ut gamla föreställningar som blivit "cementerade" under årtionden.

Ett speciellt problem i sammanhanget är oxå att neandertalgenomet innehåller fel saker för att vara riktigt intressant. Vi skulle behöva deras CNV (Copy Number Variation) information. Innan vi har denna kan vi inte göra korrekta estimationer av hur mycket DNA vi har ifrån Neandertal. Ett par procent är alldeles för lite. Troligen så är en stor majoritet av vår variation ifrån Neandertal / Denisovan.

Sedan har vi problemet med att vi saknar genom från moderna människor strax innan de mötte Neandertal. Egentligen så behöver vi oxå genomet för moderna människans förfäder.

Säkert kommer man att kunna leverera denna information inom sinom tid, men det finns problem på vägen som inte är lösta.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Wine » 2012-12-13 22:52:28

Miche skrev:
rdos skrev:Aspies borde göra den här genotyping testen

Ja, gärna...
rdos skrev:Det kostar inte jättemycket ($99 initialt + $9 per månad i ett år).

...om du betalar!


Inte så kostsamt att testa sig, $99 utan bindningstid och månadsavgift numera:

https://www.23andme.com/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Miche » 2012-12-14 5:23:34

Jag har inte råd, jag lever på soc och skickar det som blir över till mina barn!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Issa Jesus » 2012-12-14 9:31:13

neandertalarna var begynnelsen.

de var i fullsymbios med naturen, men de råkade ut för en "bugg',
( på data språk )

så de ändrades och blev crow-magnon.

där och då blev vi mottagliga för sjukdom osv


Issa Jesus,
lärjungen magnus.

ps? ben? kan du berätta sagan om berget och att klättra? ds.
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2012-12-14 22:37:25

Issa Jesus skrev:de var i fullsymbios med naturen, men de råkade ut för en "bugg',
( på data språk )


Umm. Den där buggen kallar sig för Homo sapiens. :roll:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Intressanta intressen



Logga in