Tråden om rdos neandertalsteori.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2010-11-14 11:25:45

Ny studie om Neandertals hjärna och dess utveckling:
http://news.sciencemag.org/sciencenow/2 ... .html?etoc

Slår sönder myten om att "de var nog precis som oss" på ett bra sätt.

Detta är speciellt intressant i relation till neandertalsteorin:

"Although they have the same brain size as us, Neandertals missed something that humans got in the first year of life," says Hublin. Injuries or differences in development in those regions have been linked to deficits in speech and social interaction in people, he notes, suggesting that Neandertals may not have been as good at language, trade, and other behaviors that allowed humans to form complex societies.


Neandertal hade alltså inte samma typ av social interaktion och språk som oss. Vilket ju naturligtvis neandertalsteorin förutsagt sedan länge, baserat på aspies.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ufo » 2010-11-14 11:34:21

rdos skrev:Ny studie om Neandertals hjärna och dess utveckling:
http://news.sciencemag.org/sciencenow/2 ... .html?etoc

Slår sönder myten om att "de var nog precis som oss" på ett bra sätt.
comparing CT scans of the brains of 58 humans and 60 chimps

På vilket sätt är chimpanser relaterat till Neandertalaren?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav rdos » 2010-11-14 13:13:41

ufo skrev:På vilket sätt är chimpanser relaterat till Neandertalaren?


Det är de inte. Vad man borde skrivit är att neandertal behållit den ursprungliga konfigurationen kring sociala nätverk och språk, medan moderna människan fått nya funktioner på området. Neandertal har oxå fått nya funktioner (där vi har den ursprungliga konfigurationen). Ett exempel är "occipital bun" där neandertal troligen haft bättre visuella förmågor.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2010-11-14 18:16:18

För att kunna bedöma det här rönet rent allmänt lär man behöva omfattande bakgrundskunskaper om hur hominidhjärnor kan tänkas organiseras - gissningsvis inget enkelt ämne och inget som har blivit enklare genom moderna rön om hjärnplastik på både individ- och artnivå - och hur deras tillväxt kan tänkas påverka kraniets inom vilka (nästan bokstavliga) ramar det har för rimlig tillväxt; för att pröva det mot några idéer om koppling neandertalgener - AS (enligt rdos eller någon annan) kanske man skulle kunna börja med att jämföra skallmätningsdata mellan stora urval aspergare och neandertalare.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2010-11-15 0:01:51

Det finns absolut inget som säger att hjärnans fysiska yttre är kopplat till funktion hos aspergare. Tvärtom, så säger sunt förnuft att aspergare har samma utsida på hjärnan som NTs, men att de har skillnader mellan olika områden i hjärnan (vilket vi redan vet är fallet). Det löser sig självt genom att olika områden blir mer packade än andra. Det är inte optimalt, men det fungerar. Vad man kan fundera på är kopplingen till epilepsi.

Så, Zombie har missuppfattat vad studien säger och vad man kan använda den till. Som jag redan skrivit så betyder den att moderna människan utvecklat en rad med funktioner relaterat till språk och sociala nätverk som neandertal saknade. Samma funktioner som är annorlunda (eller saknas) vid AS. Det betyder alltså inte att man ska förvänta sig att hitta samma utsida på hjärnan hos Aspies som neandertal. Det är helt andra gener som styr hjärnans fysiska form och dess funktioner, och de förra har väldigt liten chans att överleva en hybridisering. De har ingen funktion hos moderna människan.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2010-11-15 0:27:27

Tänk om du kunde helt enkelt bara sluta tolka in vad jag har fattat och inte. Jag fattar densitetsfrågan alldeles utmärkt tack. Det var en anledning till att jag skrev
Zombie skrev:skulle kunna börja

, och jag kan lägga till att det krävs belägg för att skillnader i form kan överföras till skillnader i densitet på det viset (vilket med tanke på spädbarnskraniets formbarhet inte är något lågt krav).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav atoms » 2010-11-15 0:37:49

Det går en serie på Kunskapskanalen f.n. som tar upp neandertal - Den mänskliga gnistan. Klart intressanta saker. T.ex. verkar det som om neandertalbarnen blev "vuxna" mycket tidigare, eventuellt p.g.a. att deras hjärnor var fullt utvecklade (medan hjärnan hos homo sapiens utvecklas under en mycket längre barndom).
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav ufo » 2010-11-15 2:28:05

atoms skrev:T.ex. verkar det som om neandertalbarnen blev "vuxna" mycket tidigare
Lillgammal?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav rdos » 2010-11-15 7:35:44

atoms skrev:Det går en serie på Kunskapskanalen f.n. som tar upp neandertal - Den mänskliga gnistan. Klart intressanta saker. T.ex. verkar det som om neandertalbarnen blev "vuxna" mycket tidigare, eventuellt p.g.a. att deras hjärnor var fullt utvecklade (medan hjärnan hos homo sapiens utvecklas under en mycket längre barndom).


Det finns fortfarande kvar så mycket fördomar. Vad baserar man detta på? Är det de (i mitt tycke) felaktiga åldersbestämningarna som ligger till grund för detta?

Att neandertal blev vuxna snabbare än moderna människan passar inte in i något öht. Deras jaktmetod krävde mängder av träning innan de behärskade denna fullt ut.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav atoms » 2010-11-15 15:44:04

rdos skrev:
atoms skrev:Det går en serie på Kunskapskanalen f.n. som tar upp neandertal - Den mänskliga gnistan. Klart intressanta saker. T.ex. verkar det som om neandertalbarnen blev "vuxna" mycket tidigare, eventuellt p.g.a. att deras hjärnor var fullt utvecklade (medan hjärnan hos homo sapiens utvecklas under en mycket längre barndom).


Det finns fortfarande kvar så mycket fördomar. Vad baserar man detta på? Är det de (i mitt tycke) felaktiga åldersbestämningarna som ligger till grund för detta?

Att neandertal blev vuxna snabbare än moderna människan passar inte in i något öht. Deras jaktmetod krävde mängder av träning innan de behärskade denna fullt ut.


Vuxenheten berodde på att hjärnan hos neandertalbarnet redan var i det närmaste fullt utvecklad. Den primära tillväxten i skallen skedde i ansiktsdelen. Utöver detta talades det om neandertaldieten och att den helt bestog av däggdjursprotein.

Att deras jaktmetod krävde mängder av träning innan de behärskade den fullt ut kan ju ha berott på att de inte hade så stor hjärnkapacitet.

Programmet finns säkert i svt-play.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav atoms » 2010-11-15 15:49:26

ufo skrev:
atoms skrev:T.ex. verkar det som om neandertalbarnen blev "vuxna" mycket tidigare
Lillgammal?


Kanske det... många däggdjur är fullt utvecklade redan vid födseln.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav ufo » 2010-11-15 16:15:21

atoms skrev:Att deras jaktmetod krävde mängder av träning innan de behärskade den fullt ut kan ju ha berott på att de inte hade så stor hjärnkapacitet.
Tveksamt
På Neandertalarens tid fanns det inte boskap och krutvapen. De fick helt enkelt överlista vilda djur.
Något som tom dagens jägare/natur fotografer har problem med.
Att till fots nedlägga ett djur är det inte många som lyckas med.

atoms skrev:Utöver detta talades det om neandertaldieten och att den helt bestog av däggdjursprotein.
Här är nog svaret varför de behövde lång träning. Blandar man inte ut kosten med enklare föda måste man vara desto bättre på det man gör.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav rdos » 2010-11-15 18:35:32

ufo skrev:
atoms skrev:Att deras jaktmetod krävde mängder av träning innan de behärskade den fullt ut kan ju ha berott på att de inte hade så stor hjärnkapacitet.
Tveksamt
På Neandertalarens tid fanns det inte boskap och krutvapen. De fick helt enkelt överlista vilda djur.
Något som tom dagens jägare/natur fotografer har problem med.
Att till fots nedlägga ett djur är det inte många som lyckas med.


Nej, precis. Dessutom så vet vi att de hade minst lika stor hjärna som oss (en del anser t.o.m. större). Denna lär de ha fyllt med vettiga funktioner, en del överlägsna våra, även om vissa fortfarande vägrar att inse detta.

ufo skrev:
atoms skrev:Utöver detta talades det om neandertaldieten och att den helt bestog av däggdjursprotein.
Här är nog svaret varför de behövde lång träning. Blandar man inte ut kosten med enklare föda måste man vara desto bättre på det man gör.


Precis. Aspiga specialintressen. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-11-26 20:40:57

Otroligt att jag missat den här studien:
http://www.sciencedaily.com/releases/2010/05/100506141559.htm

Eighty-eight amino-acid differences -- and what they might signify

Hannon's team applied its focused sequencing method on those areas in the Neandertal sample obtained from Dr. Pääbo, and, after several rounds of refinement, they arrived at the number 88: they found only 88 changes in Neandertal protein sequences compared with the modern human. Hannon calls this number "astonishing."

At an early stage of the study, the team identified many more protein differences -- about 1000 -- between modern man and the specific Neandertal individual sampled, a male who died about 49,000 years ago in a cave called El Sidrón, in Spain. But that initial figure was based on comparing the Neandertal sequence to that of the modern human reference genome. When the teams incorporated into their calculations variations in the modern human code that they catalogued in 50 individuals from a range of modern ethnic groups, the number of human-Neandertal protein differences dropped from over 1000 to only 88.


Alltså, genom att plocka in flera personer i studien (tänk folk med npf), så gick skillnaden mellan Hn och Hs ned till enbart 88 positioner (från tusentals med mindre urval).

Här är delar av ett inlägg på paleoantropology-gruppen:

Modern non-Africans are Neanderthal After All

First, we need to point out that Nearderthal and existing humans share 100% of their genetics. Neanderthal is just humans that lived above sub-saharan Africa. This has always been obvious, but now that the nuclear DNA has been sequenced, it's a fact.

And, the biggest scandal in the history of science.

They promoted the deliberate lie, because they perceived it as being anti-racist. They wanted to say all humans originated from one tiny group around 100,000 years ago that spread out of Africa, because it sounded good in the media. But the truth is all humans have been one big family for over a million years. It' not necessary to lie. But because they got caught in the lie, they have given incredible ammunition to the racists, because the so called "scientists' have lost all credibility.

This study is done from the proteins, what DNA does...


Håller med författaren till 100%. Det handlar om en skandal av stora mått som har sina rötter i PK-tänk.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav internettt » 2010-12-17 8:32:44

Jag har några frågor till, rdos. Först och främst så undrar jag om man kan tänka sig någon speciell kost till personer med autismspektrumstörning? Jag undrar detta eftersom många av oss har matsmältningsproblem. Sen så undrar jag också, om man kan tänka sig inom en nära framtid få några avgörande svar på autismens gåta? Avslutningsvis så undrar jag om Neandertalsteorin finns att tillgå på svenska.
Senast redigerad av internettt 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Inläggav rdos » 2010-12-17 19:56:26

internettt skrev:Jag har några frågor till, rdos. Först och främst så undrar jag om man kan tänka sig någon speciell kost till personer med autismspektrumstörning? Jag undrar detta eftersom många av oss har matsmältningsproblem.


En diet mestadels bestående av protein, t.ex. paleodiet. Definitivt utan gluten.

internettt skrev:Sen så undrar jag också, om man kan tänka sig inom en nära framtid få några avgörande svar på autismens gåta?


Det är möjligt. Det pågår en hel del forskning om neandertal genomet. Det som saknas är att någon tar tag i kandidatgener för npf och kollar dem emot neandertal.

internettt skrev:Avslutningsvis så undrar jag om Neandertalsteorin finns att tillgå på svenska.


Svaret är njäe. Det fanns en svensk version, men den var väldigt out-of-date så jag tror jag raderade den med tanke på att folk postade frågor kring den.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav internettt » 2010-12-18 6:36:14

Tack för alla svar


En diet mestadels bestående av protein, t.ex. paleodiet. Definitivt utan gluten


En svår fråga kanske, men tror du det är bäst med "raw" eller får man koka/ steka köttet lätt? För jag tänker att tillagning gör det hela mer lättsmält.
Senast redigerad av internettt 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Inläggav internettt » 2010-12-18 7:38:47

Jo, hoppas jag inte kommer för långt bortifrån neandertalsteorin nu, men jag tänkte på en sak till, nämligen kasein. Är det dumt att äta paleo kosten om man känner sig tvingad att utesluta kasein? Hur äter du, får jag fråga det rdos?
Senast redigerad av internettt 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Inläggav rdos » 2010-12-18 11:07:50

internettt skrev: En svår fråga kanske, men tror du det är bäst med "raw" eller får man koka/ steka köttet lätt? För jag tänker att tillagning gör det hela mer lättsmält.


Säkert kokt / tillagad. Att tillaga mat har mycket gamla anor i Homo, och går mycket längre tillbaka än separationen mellan Neandertal - moderna människan.

internettt skrev:Är det dumt att äta paleo kosten om man känner sig tvingad att utesluta kasein?


Det är en svårare fråga. Tidigare (kanske nu oxå) så beskrevs förmåga att dricka mjölk som ett neandertaldrag, vilket dock nog inte håller. Det mesta talar trots allt för att detta är ett mera sentida drag.

internettt skrev:Hur äter du, får jag fråga det rdos?


Jag slutade med gluten får ett antal år sedan. Provade både att utesluta gluten och kassein, men kom fram till att det bara var gluten jag hade problem med.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav internettt » 2010-12-18 11:17:01

Utmärkt, tack
Senast redigerad av internettt 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Inläggav rdos » 2010-12-27 15:57:59

Helt otroligt hur man missar saker inom paleoantropologin. Man undrar om det här är på vilje eller inte?

Alltså, enligt Pääbos Denisova DNA studie så visar Neandertal tydliga tecken på att ha gått igenom en "bottleneck". Man skriver inte det direkta årtalet i studien, men det går att komma fram till att denna ligger 60.000 - 75.000 år bakåt i tiden. Enligt en rapport om Kina så saknas mer eller mindre fossil i Kina mellan 30.000 och 100.000 år. Samtidigt så är sydasiatiska mtDNA-linjer helt tydligt trunkerade vid ca 70.000 år. De enda populationer som inte har tecken på en "bottleneck" kring 70.000 år är afrikaner och Denisova.

Vad hände då kring 70.000 år sedan i Asien? Jo, då inträffade Toba utbrottet som var det största vulkanutbrottet på flera miljoner år. Temperaturen sjönk abrupt med 5-6 grader, varefter det var en köldperiod på kanske så mycket som 1000 år.

Detta ignorerar alltså paleoantropologin för att kunna driva sina vansinniga teser om "Out-of-Africa".

Faktum är ju oxå att det finns en progressiv utveckling emot moderna människan i Kina mellan 250.000 och 100.000 år. Samma sak som finns i Afrika mellan 200.000 och 100.000 år. Vad är det då som säger att moderna människan nödvändigtvis måste ha utvecklats i Afrika? Ingenting! Enligt paleoantropologin så var det i Afrika som moderna människan uppstod pga Afrika har störst genetisk variation IDAG. Detta påstår man utan att ta hänsyn till Toba, som tydligt finns dokumenterad i Kina (avsaknad av fossil), sydasien (trunkerade mtDNA-linjer) och neandertal.

Totalt ovetenskapligt. Men så handlar det om politik, inte vetenskap.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2010-12-27 16:31:13

Vad de säger är ju just att man börjar kunna se inflytanden från andra håll än den hittills på goda grunder antagna* utvandringen av vår art eller ras från Afrika. Genom korsningar med neandertal- och nu denisovamänniskor. Så långsamt går det när man har kravet på sig att arbeta vetenskapligt och med belägg.

Samma sak med Tobautbrottet. Vilken idiot som helst kan på fri hand anta ett samband mellan det och neandertalarnas flaskhals samt det sydasiatiska mtDNA-brottet (om du återger rönen om det korrekt, vilket jag inte orkar kolla just nu). Att finna indicier på det är en helt annan sak. Pääbo & co. är säkert inga idioter med avseende på vare sig först- eller sistnämnda, och inte heller de kollegor som skulle kunna visa framfötterna genom att kritisera dem på den punkten så fort det finns något att sätta på nämnda fötter.

------------
* Obs. antagna. Något annat är det bara du och de dina som säger. Alla riktiga vetenskapare är på det klara med att vetenskapliga slutsatser alltid, ty till sin natur, är provisoriska. Fick man inte lära sig det på grundnivån så blir man varse det genom erfarenhet.

Även om personliga investeringar visst kan ligga ivägen för att en enskild forskare ska våga erkänna den självklarheten på ytligare nivåer i enskilda frågor, precis som i motsvarande fall för alla andra människor, dig inräknad.

Men just på det här området består vetenskapsvärlden lyckligtvis inte av en enda vare sig skola eller generation, och det ger ett förhållandevis gott skydd mot sådana känslomässiga blockeringar.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2010-12-27 17:00:03

Jag tycker mer det handlar om total blindhet. Jag läste precis en review i Nature 2000:

http://159.226.149.45/compgenegroup/paper/subing%20NatureReview.pdf

Man dokumenterar klart och tydligt fossilgapet i sydasien, och sedan mer eller mindre skiter man i det. Enligt deras "teori" så är de olika varianter som mycket väl skulle kunna ha lokalt ursprung i sydostasien, och som nästan saknar diversitet i Afrika, en afrikansk expansion för att man totalt snöat in på OoA. Alternativet är naturligtvis att dessa verkligen är lokala varianter som innan Toba diffunderade tillbaka till Afrika, och efter Toba åter expanderade i Asien.

De skriver t.o.m. själva att de tror att sydasien återbefolkades.

Nej, det är inte vetenskap. Det handlar om politisk ideologi. En vetenskapligt sinnad person ska inte missa att undersöka eller dokumentera alternativa scenarion bara för att de bryter emot PK-normen.

Jag har förresten inte kritiserat Pääbo. Det är ju han som ligger bakom både neandertal-DNA studien och Denisova-studien som vänder upp och ned på det mesta.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2010-12-27 17:06:22

Helt oambitiöst framkastat från skåpmaten, utan att reflektera över inlägget ovan: bara en sådan sak som en så starkt parallell- eller sammanlöpande utveckling i helt olika hörn av världen från (nästan) enbart flera olika linjer av [WikiEng]homo_erectus[/WikiEng] eller föga yngre, för att få en modern människoart som är sig så lik överallt, ter sig ju högeligen osannolik. Inte riktigt barbershop.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:58:21, redigerad totalt 5 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Intressanta intressen



Logga in