Tråden om kallprat, klyschor och tomma ord

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tomma ord

Inläggav Alien » 2014-05-19 3:22:10

gadas skrev:Poängen för mig var att rada upp/identifiera ord som påfallande ofta används utan att det finns så mycket substans bakom dem.

Mitt första exempel "realistisk" används lite när det passar för den som tycker han tänker klart och inte vill tänka i nya banor och inte har några andra argument.
"Positivt tänkande" och "Alla människor är lika mycket värda." är andra träffande exempel.
Det betyder inte att man inte ska använda dessa ord, men kanske att man bör tänka efter en extra gång innan.


Jag fattar ändå inte riktigt, det låter som om alla abstrakta ord och alla adjektiv vore "tomma". Och vem bestämmer att de är tomma? Den som lyssnar el den som yttrar dem? De behöver ju inte vara tomma och meningslösa för den som säger dem.

Handlar tråden egentligen om kallprat än språk, som denna tråd: metatraden-om-kallprat-t4641.html
Eller om klyschor, som denna tråd: post222965.html#p222965
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tomma ord

Inläggav Miche » 2014-05-19 8:58:54

Alien skrev:Jag fattar ändå inte riktigt, det låter som om alla abstrakta ord och alla adjektiv vore "tomma". Och vem bestämmer att de är tomma? Den som lyssnar el den som yttrar dem? De behöver ju inte vara tomma och meningslösa för den som säger dem.
Nej, alla abstrakta ord är inte tomma, de som yttras för att personen som yttrar dem faktiskt menar orden samt att mottagaren faktiskt förstår att de betyder något är inte tomma.

I princip handlar det om uttryck som tillhör det sociala kittet men som egentligen inte gör någon som helst skillnad annat än för de som lever i den obegripliga miljö som NT-folket har skapat.

För oss med AS som vill ha klartext och uttryck som faktiskt betyder något så är mycket socialt bara tomt prat...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tomma ord

Inläggav Geastrum » 2014-05-19 23:42:13

"Tack för visat intresse", kanske.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Tomma ord

Inläggav kiddie » 2014-05-20 1:34:24

Tack på förhand!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tomma ord

Inläggav Mats » 2014-05-20 9:39:22

"Vi har ett flexibelt och kundfokuserat synsätt och kan erbjuda en rad spännande koncept inom design av nya lösningar för att skapa långsiktiga affärsrelationer som bygger på förtroende och tillit."

Hämtat härifrån. :-)Happy
Mats
 
Inlägg: 5578
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tomma ord

Inläggav elle » 2014-05-22 10:07:58

Vi svarar så fort vi kan .

( som exempel ) Kaffe , bananer , havre.....osv gör dig smart .

Du är välkommen .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Tomma ord

Inläggav tahlia » 2014-05-22 10:44:52

Ska man vara tråkigt petig så kan man påpeka att alla ord och meningar kan vara tomma. Huruvida de är det eller inte är helt beroende på vem som yttrar dem och/eller när de yttras.
Därför känns det vanskligt att bara rada upp ord och fraser utan att samtidigt knyta det till en person och/eller specifik situation. Det blir snett helt enkelt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tomma ord

Inläggav kiddie » 2014-05-22 14:44:28

Klart att vissa kan användas "på riktigt", men vissa är mest artighet i det utförandet de är.

Vem menar egentligen "med vänlig hälsning"? Det visar väl mer oberörd distans än bara "hälsningar"? Eller har jag fel?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tomma ord

Inläggav Frimodig » 2014-05-22 21:33:27

En stor del, i officiella sammanhang. Om man checkar upp.
Fast, ingen betalar.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Tråden om kallprat, klyschor och tomma ord

Inläggav kiddie » 2014-05-29 1:08:44

Kallprat och tomma ord är inte samma sak. Man kan använda tomma ord i en seriös konversation. Typ din mor har dött och vi pratar om det, definitivt inte kallprat för kallprat är en slags trevnadsprat, men så säger jag att "minns de lyckliga stunderna", vilket jag tycker är ganska tomma ord till en som mist sin mor.

"Vi önskar er en trevlig resa". Nä, de skiter i om man har det trevligt. Tomma ord.

På samma tåg sitter två främlingar och talar om vädret och vart de ska stiga av, att de hoppas det fina vädret ska vara där också. Inte tomt, de menar det. Bara ytligt. Kallprat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tråden om kallprat, klyschor och tomma ord

Inläggav Alien » 2014-05-29 3:17:38

Jovisst, men i båda fall så finns det färdiga fraser som folk använder. Även i allvarliga fall så blir det klyschor som kan upplevas som tomma. Men vad är alternativet, att inte säga något alls, av rädsla för att det inte låter tillräckligt originellt el djupt känt?

S k tomma ord är också smörjmedel i det mänskliga umgänget.

Det kan förstås ifrågasättas, men den aspergare som frivilligt avstår från sådant behöver inte fråga sig varför det är motigt med det sociala umgänget.

Jag säger som jag skrev i en annan tråd:
Med tanke på kritik mot "tomma ord" så känner jag att jag bör helst hålla tyst. Annars riskerar jag att bara säga klyschor och/el truismer. Bör öht någon som inte är en originell tänkare yttra sig? :o

Så bland NT-folk: Prata på, inkl självklarheter och klyschor. Bland aspergare: Håll käften (om du inte kan komma med något originellt el iaf djupt personligt).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in