Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav serpentin » 2009-07-27 12:43:47

<div id="rules">Den här tråden kommer ursprungligen från avdelningen "AspergerForums sommarträff" som 2009-09-28 slogs samman med avdelningen "Träffar".</div>
[Tog bort första stycket som inte handlade om namnbrickor.]

Jag funderar på om vi skulle ha namnbrickor nu när vi är uppe i 40 anmälda deltagare. Jag för min del är hopplös på att komma ihåg namn.

Jag kan tänka mig att bära en bricka med både mitt riktiga namn och nicket undertill.

Det kanske skulle gå att ordna en låda med billiga brickor i plast som man bara sticker in en lapp i? Vi brukade ha sådana på Empowerments träffar.




Admin:

Några flyttade inlägg från sommartraff ... 10592.html inleder diskussionen om namnbrickor.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav tvilling99 » 2009-07-27 13:24:35

serpentin skrev:Inte för att jag ska dela stuga med någon annan än min dotter men jag kan väl ändå klargöra att jag är kvinna, 42 år och min dotter är en flicka och hon fyllde nyligen två år.

Jag funderar på om vi skulle ha namnbrickor nu när vi är uppe i 40 anmälda deltagare. Jag för min del är hopplös på att komma ihåg namn.

Jag kan tänka mig att bära en bricka med både mitt riktiga namn och nicket undertill.

Det kanske skulle gå att ordna en låda med billiga brickor i plast som man bara sticker in en lapp i? Vi brukade ha sådana på Empowerments träffar.

Bra förslag det där med namnbrickor men det måste nog vara frivilligt,det kaske är känsligt för vissa.
Både nicket och ens riktiga förnamn tycker jag skulle vara praktiskt.
Jag har träffat ungefär hälften och de andra är nya för mig.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 20:55:14, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav Sam » 2009-07-27 13:33:25

Bra förslag med namnbrickor, iaf med sitt riktiga förnamn. Kanske är det någon som vill behålla sitt nick anonymt, vilket jag tycker måste vara ett allternativ.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 20:55:14, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav serpentin » 2009-07-27 13:34:53

Tittade lite på sk kongressbrickor. Betydligt dyrare än jag trodde annars hade jag kunna köpa sådana och "låna" ut (med förbehåll för att några kan försvinna i sjön eller någon annanstans.) Tål att tänkas på och kollas lite till.

Självklart ska det vara frivilligt med namnbricka, det tycker även jag.

Ett enkelt och billigt sätt är att köpa en rulle färgad tejp som man kan skriva på med spritpenna. Bara att klistra fast på kläderna.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:55:14, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2009-07-27 13:39:31

Sam skrev:Bra förslag med namnbrickor, iaf med sitt riktiga förnamn. Kanske är det någon som vill behålla sitt nick anonymt, vilket jag tycker måste vara ett allternativ.


Jag vill inte listas någonstans med både nick och namn men jag kan tänka mig att "avslöja det" för dem jag träffar: Kanske helst muntligt.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:55:14, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Heliora » 2009-07-27 22:49:47

[Tog bort första stycket, som inte handlade om namnbrickor.]

Vad gäller namnbrickor så kan jag tänka mig ett sådant med mitt nick, men inte med mitt riktiga namn. Jag förstår inte varför man skulle vilja veta folks riktiga namn, för mig räcker det om jag vet vilken forumit jag pratar med.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav tvilling99 » 2009-07-28 12:18:25

Heliora skrev:Jag tycker det är helt okej om folk som inte har råd med hela arrangemanget dyker upp för att umgås lite. Det kan ju också vara folk som inte har tid med hela träffen heller och därför inte vill betala så mycket pengar för den. De borde väl också få dyka upp en stund, så länge de har tid.

Vad gäller namnbrickor så kan jag tänka mig ett sådant med mitt nick, men inte med mitt riktiga namn. Jag förstår inte varför man skulle vilja veta folks riktiga namn, för mig räcker det om jag vet vilken forumit jag pratar med.

Jag vill hellre att andra kallar mig för mitt förnamn,det tycker jag är trevligare.
Jag tycker det skulle kännas lite konstgt att säga ditt nick till dig på träffen,så jag hoppas du inte har något emot att jag tilltalar dig med ditt fönamn.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 20:55:14, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav serpentin » 2009-07-28 12:28:54

Heliora skrev:Jag förstår inte varför man skulle vilja veta folks riktiga namn, för mig räcker det om jag vet vilken forumit jag pratar med.


Jag vill gärna veta folks riktiga namn. Hellre bara riktiga förnamnet än nicket om man nu inte vill nämna båda i kombination.

Vad är det som du inte förstår med det? Kallar du människor du möter för olika nick?

Aldrig att jag skulle vilja bli tilltalad som "serpentin". Ska man gå där och ropa till exempel Alien, Zombie, evilmaster, MissNervvrak osv?. Då gör vi säkerligen ett vettigt intryck *ironi* Får väl vara glad då att inte sugrövmanövern ska med. (Inte för att jag inte vill träffa henne men just nicket kan ju låta aningen konstigt IRL.)

Nä där går gränsen för mig.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:55:14, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav tvilling99 » 2009-07-28 12:35:32

Bra att vi diskuterar detta,vill någon bli kallad sitt nick så gör jag det men jag föredrar att säga förnamn.
Kom in och tala om hur ni vill ha det ni som kommer på träffen.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 20:55:14, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav Sam » 2009-07-28 12:39:26

Jag vill bli tilltalad med mitt förnamn. Förnamnet räcker aldeles utmärkt.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 20:55:14, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Heliora » 2009-07-28 12:42:22

tvilling99 skrev:
Heliora skrev:Jag tycker det är helt okej om folk som inte har råd med hela arrangemanget dyker upp för att umgås lite. Det kan ju också vara folk som inte har tid med hela träffen heller och därför inte vill betala så mycket pengar för den. De borde väl också få dyka upp en stund, så länge de har tid.

Vad gäller namnbrickor så kan jag tänka mig ett sådant med mitt nick, men inte med mitt riktiga namn. Jag förstår inte varför man skulle vilja veta folks riktiga namn, för mig räcker det om jag vet vilken forumit jag pratar med.

Jag vill hellre att andra kallar mig för mitt förnamn,det tycker jag är trevligare.
Jag tycker det skulle kännas lite konstgt att säga ditt nick till dig på träffen,så jag hoppas du inte har något emot att jag tilltalar dig med ditt fönamn.


Tja, fast det är ju skillnad, vi är ju vänner sedan innan forumets tid. Då säger man ju namnet, eftersom det är så vi känner varandra. På många träffar jag varit på har man faktiskt nämnt varandra vid deras nick. Man är ju så van att använda nicket på forumet ändå. Det är ju så man känner varandra här.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:55:14, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Fighterbabe » 2009-07-28 12:55:01

Heliora skrev:
tvilling99 skrev:
Heliora skrev:Jag tycker det är helt okej om folk som inte har råd med hela arrangemanget dyker upp för att umgås lite. Det kan ju också vara folk som inte har tid med hela träffen heller och därför inte vill betala så mycket pengar för den. De borde väl också få dyka upp en stund, så länge de har tid.

Vad gäller namnbrickor så kan jag tänka mig ett sådant med mitt nick, men inte med mitt riktiga namn. Jag förstår inte varför man skulle vilja veta folks riktiga namn, för mig räcker det om jag vet vilken forumit jag pratar med.

Jag vill hellre att andra kallar mig för mitt förnamn,det tycker jag är trevligare.
Jag tycker det skulle kännas lite konstgt att säga ditt nick till dig på träffen,så jag hoppas du inte har något emot att jag tilltalar dig med ditt fönamn.


Tja, fast det är ju skillnad, vi är ju vänner sedan innan forumets tid. Då säger man ju namnet, eftersom det är så vi känner varandra. På många träffar jag varit på har man faktiskt nämnt varandra vid deras nick. Man är ju så van att använda nicket på forumet ändå. Det är ju så man känner varandra här.


Personligen vet jag inte om jag skulle koppla om någon ropade "Fighterbabe" efter mig... Då skulle jag nog bli klassad som antingen döv eller arrogant... :lol:
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:55:14, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Sam » 2009-07-28 13:05:51

Eftersom jag vet att det finns de som vill att deras nick ska vara anonymt, så blir ett förnam utan efternamn och ort, mer anonymt.
Kanske använder en del samma nick på flera ställen och av den andledningen vill behålla det just som ett nick, utan att det finns en koppling till en fysik person.

För min egen del är mitt nick ingen hemlighet, eller konstigt. Men jag har gjort ett val att vara offentlig om vem jag är. både på nätet och i det riktiga livet.

Många av de nick som är anmälda till träffen, säger mig inget om vem det är. så för mig kommer de att fortsätta att vara anonyma, om de inte talar om vem de är på nätet.

Med ett förnamn så har man en valmöjlighet att avslöja så mycket som man själv vill.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 20:55:14, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Heliora » 2009-07-28 16:08:52

serpentin skrev:
Heliora skrev:Jag förstår inte varför man skulle vilja veta folks riktiga namn, för mig räcker det om jag vet vilken forumit jag pratar med.


Jag vill gärna veta folks riktiga namn. Hellre bara riktiga förnamnet än nicket om man nu inte vill nämna båda i kombination.

Vad är det som du inte förstår med det? Kallar du människor du möter för olika nick?

Aldrig att jag skulle vilja bli tilltalad som "serpentin". Ska man gå där och ropa till exempel Alien, Zombie, evilmaster, MissNervvrak osv?. Då gör vi säkerligen ett vettigt intryck *ironi* Får väl vara glad då att inte sugrövmanövern ska med. (Inte för att jag inte vill träffa henne men just nicket kan ju låta aningen konstigt IRL.)

Nä där går gränsen för mig.


Om jag pratar med någon på träffen och jag bara får veta att han heter t ex Pelle, så skulle jag bli väldigt förvirrad eftersom jag inte har en aning om vem på forumet jag pratar med. Av den anledningen tycker jag det är viktigast att veta nicket på personen. Och jag har heller inget större intresse av att veta vad folk här har för riktiga namn. Jag känner ju personerna som deras nick.

Får jag veta vilket nick jag pratar med så är det ju lättare att konversera också, eftersom man redan har en kontakt så att säga. Man kan fortsätta diskussioner man haft med personen på forumet och man kan ha saker att anknyta till, saker som man vet att personen är intresserad av t ex. Utan att veta vilket nick personen har så blir det ju som att träffa vilt främmande människor.

Ofta brukar man väl inte tilltala personerna med nick/namn heller när man umgås, utan de gånger man använder det är ju främst när man pratar om någon. Och då är det ju också bäst att använda nick, för annars har ju folk ingen aning om vem man pratar om.

På de flesta forumträffar jag varit på har man nämnt personerna vid deras nick, även om man vet deras namn. För att man är så van vid nicket, och att det ju är under nicket som man känner personen. Ibland har man t.o.m tilltalat personen som nicket, och det blir ju lite humoristiskt på något vis. Lite på skoj, men som ju också ger en känsla av samhörighet. Forumkultur.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:55:15, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Heliora » 2009-07-28 16:41:01

Fighterbabe skrev:Personligen vet jag inte om jag skulle koppla om någon ropade "Fighterbabe" efter mig... Då skulle jag nog bli klassad som antingen döv eller arrogant... :lol:


Om du berättar på träffen att det är du som är Fighterbabe så blir det ju lättare att prata med dig, eftersom man ju redan "känner dig" på något sätt - genom forumet alltså. Då har man ju redan givna samtalsämnen,, t ex viktminskning, hundar eller saker man diskuterat med dig i någon tråd på forumet. Om man inte vet att du är Fighterbabe så blir det ju som att prata med en vilt främmande människa och mycket svårare att få kontakt.

Att tilltala folk vid deras nick - som man gör ibland på träffar - är ju mest lite på skoj! Och för att man kanske inte minns vad alla heter på riktigt.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:55:15, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Heliora » 2009-07-28 16:51:24

Sam skrev:Eftersom jag vet att det finns de som vill att deras nick ska vara anonymt, så blir ett förnam utan efternamn och ort, mer anonymt.


De som inte vill uppge sitt nick under träffen får ju kanske räkna med att det inte är så många som kommer att prata med dem, eftersom de ju blir främmande människor. Och många här har väl kanske svårt att ta kontakt med folk de inte känner. Åtminstone har jag det.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:55:15, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Sam » 2009-07-28 23:24:25

Har precis kommit hem från en träff med både folk från forumet och några som ännu inte är medlemmar här. kan bara säga att samtalen funkar lika bra oavsett om man har ett nick eller om det bara finns ett namn. Dessutom så är de flesta inte alltid som man förställer sig genom sin kontakt med dem på forumet.

Så att hitta samtalsämnen bara för att man väljer att kallas vid förnam ser jag inte som ett problem.
Sedan kommer det troligen vara så att en del har man lättare att få konakt med än andra och det får man nog acceptera.

Samtidigt ska vi komma ihåg att alla kommer inte att vara totala främlingar för varandra.
Det kommer säkert bildas grupper med olika samtalsämnen som man kan hänga på, om man nu inte skulle känna någon.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 20:55:15, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav serpentin » 2009-07-29 8:37:34

Heliora skrev:De som inte vill uppge sitt nick under träffen får ju kanske räkna med att det inte är så många som kommer att prata med dem, [...]


Hur kan du veta det?

De träffar jag varit på har vi pratat med varandra hur mycket som helst utan en tanke på vilket nick folk har. Vi har sagt våra namn. Först efter långt samtal frågar vi efter nick för att kunna hitta varandra här på forumet.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:55:15, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Pemer » 2009-07-29 9:53:10

Oftast är det ju nicken vi känner varandra under, och till den här träffen kommer vi ju med ett fåtal hemliga undantag veta i förväg just vilja nick från forumet det är som kommer. Åtminstone jag själv lär nog i första hand vara nyfiken på vem som är vem av de nick härifrån som är nya för mig.

Men men, det löser sig säkert för var och en precis som man vill... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:55:15, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Sam » 2009-07-29 10:31:06

Att vara nyfiken om vem som döljer sig bakom ett nicket är vi nog många som är. (Även jag.)

Många är också villiga att dela med sig om vem man är på forumet vid en träff, så det är ju bara att fråga. Men vid namn så har man möjligheten att välja, hur man vill göra.
Som Pemer skriver det löser sig nog, men jag vet att jag vill bli kallad vid mitt förnam, iaf i första hand. Om sedan någon skulle kalla mig Sam så är det ingen fara.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 20:55:15, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav serpentin » 2009-07-29 11:52:24

Ja nyfiken på vem som är vem är även jag. Men jag tyckte det var lite väl häftigt att bara ta för givet att "säger du inte ditt nick vill ingen prata med dig".
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:55:15, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Heliora » 2009-07-29 11:53:50

serpentin skrev:
Heliora skrev:De som inte vill uppge sitt nick under träffen får ju kanske räkna med att det inte är så många som kommer att prata med dem, [...]


Hur kan du veta det?


eftersom de ju blir främmande människor. Och många här har väl kanske svårt att ta kontakt med folk de inte känner. Åtminstone har jag det.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:55:15, redigerad totalt 2 gånger.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav serpentin » 2009-07-29 11:57:52

Ok Heliora. Jag lovar presentera mig för dig med nick om jag lyckas hitta dig i vimlet. Vi är nu 43 anmälda. 44 med mitt ressällskap. Förmodligen blir det lättare för andra att hitta mig.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:55:15, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Heliora » 2009-07-29 12:03:49

serpentin skrev:Ja nyfiken på vem som är vem är även jag. Men jag tyckte det var lite väl häftigt att bara ta för givet att "säger du inte ditt nick vill ingen prata med dig".


Det är skillnad på att INGEN talar med en, och att INTE SÅ MÅNGA talar med en.

Men för all del, jag skall inte tala för andra. Jag kanske är den enda här på forumet som har svårt att prata och få kontakt med folk jag inte känner.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:55:15, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Återgå till Träffar



Logga in