Tonårsförälder...

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tonårsförälder...

Inläggav chiliconcarne » 2011-06-09 11:00:19

Hej,hej!
Är färsking här på det här forumet. Att jag gått med här är för jag har en son med diagnos AD/HD-Asperger som är 15 år. Tycker att allt ställs på ända sedan han kommit in i puberteten och jag får allt svårare att förstå hur han tänker, agerar och resonerar. Det är väl specifikt att känna så som tonårsförälder...problematiken är ju inte ny, liksom. Men tyckte jag hade rätt så bra koll förut med olika strategier, scheman och positiv förstärkning, men det senaste halvåret hänger jag inte med...lögner, busstreck som är i periferin vad som inte är tillåtet och i det kölvattnet olika möten med skolan..
Älskar min son högt och vill honom väl och förstår att han likväl som tonåringar utan diagnoser vill frigöra sig...men inte att det måste ske i ett gränsland där jag vet det går fort att hamna snett, ruskigt snett...
Åhh, det är samtidigt så svårt att få acces till hans tankar...han försöker ju också och då blir jag upprörd för att han tänker så bakvänt...suck, känner mig som en dålig mamma och skäms, dels för det han hittar på och att jag inte hittar "verktyg" att nå fram. Sitta och rita sociala berättelser tycker han numera är för barnsligt.Är det någon som har ett bra tips på böcker som handlar om att vara tonåring/ung vuxen med asperger/neuropsykiatrisk diagnos? mottager det tacksamt, grubblar och känner mig så otillräcklig. Eller någon ung vuxen eller tonårsförälder som kan ge mig råd? Har verkligen "kört fast", vill vända det här innan det är för sent. Min grabb har många positiva tillgångar och förmågor, det är ju det jag vill förstärka och boosta hans självförtroende och självkänsla med. Samtidigt behöver han få frigöra sig och träna sin självständighet, han är ju inte liten längre...
chiliconcarne
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2011-06-09

Re: Tonårsförälder...

Inläggav treeman » 2011-06-09 12:08:21

Välkommen till forumet!
:)

Har inga tips på böcker. Hoppas andra kan ge det!
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Tonårsförälder...

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-06-10 12:35:14

Här är en bok på svenska (översatt) som jag sett rekommenderas av många.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918909140X

Annars tipsar jag alltid om Ross Greene "Explosiva barn", som även handlar om tonåringar som har problem med rigiditet, frustration och aggressionsutbrott.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189091264

Boken nedan är på engelska och är en praktisk bok för hur man förstår dejting (kan ju vara något som stör och förvirrar en ung aspie)

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1934575534


Det är bara Greene jag läst själv. Annars kan jag rekommendera Tony Attwood i största allmänhet. Han skriver utförligt och begripligt och inkännande om Asperger och tänker ganska problemlösningsorienterat.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Tonårsförälder...

Inläggav treeman » 2011-06-10 12:37:02

treeman skrev:Har inga tips på böcker. Hoppas andra kan ge det!


Och där fanns nån hjälpsam person som gav tips. Bra forum!
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in