Tog saken i egna händer!

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tog saken i egna händer!

Inläggav olgis » 2011-02-25 18:32:49

Hallå alla kloka AS-föräldrar.

Nu har jag nog gjort bort mig. :oops:

Min son (som också har AS) kom hem ifrån skolan igår och grät och berättade att han hade blivit sparkad i magen av en klasskamrat.

Jag blev fly-förbannad! :evil: Det har varit så många vändor med grabben och klasskamrater som är hårdhänta och dumma och jag har pratat x antal gånger med pedagoger och fritidspersonal. Det blir något slags "brandkårsutryckning", man skäller lite på förövaren "Nejjar" och "Fyar". Och sen skall det sägas "Förlåt" också är det bra.

Jag är j-vligt trött på detta daltande! Igår rann droppen över bägarkanten.

Jag gick till skolan, lämnade grabben med småbarnen hemma och nöp killen som hade sparkat. Klargörande: Jag skällde ut honom efter noter och använde ett osedvanligt grovt språk. Sedan försökte jag dra med killen hem att be om ursäkt. Men då kom en fritidspedagog till grabbens undsättning.

Jag fick, snopen, nöja mig med att rapportera eländet för klassföreståndaren och sedan gå hem igen.

Nu är jag rädd att det blir repressalier av detta. Jag har faktiskt ryckt killen i armen vilket kan klassas som ofredande. Hans föräldrar kan göra en polisanmälan.

Vad gör jag? :-)011
olgis
 
Inlägg: 96
Anslöt: 2009-10-08

Inläggav slackern » 2011-02-25 18:40:25

Om de gör en polisanmälan för att du har tagit tag i ungens arm så gör du en mot anmälan på alla gånger ungen har misshandlat din son.

Om du får böter så kommer de få det jobbigt från soc med en massa utredningar angående misshandel utav din son nu vet jag inte hur det funkar men jag antar att de är under 15 för att de går på fritids och därför inte straffmyndiga men jag vet inte om föräldrarna har något slags straffansvar och kan få böter.

Men jag skulle göra som så om de jävlas och anmäler så gör du precis samma sak så ska du se att de får ett helvette med och kanske därför drar tillbaks sin anmälan lite terrorbalans skadar aldrig ;)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav slackern » 2011-02-25 18:45:22

Förresten ska du vara stolt att du tog din sons parti eller ställde upp för honom.

Om du nu skulle få böter och en prick i straff registret så kan du med stolthet skryta med det på åldershöst för dina barnbarn :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav olgis » 2011-02-25 20:19:02

Tack så hemskt mycket för ett bra svar!

Jo, jag skall sträcka på mig lite och utöva terrorbalans om det behövs.

Jo de är under 15 år.

Nu har jag definitivt ledsnat på daltet!
olgis
 
Inlägg: 96
Anslöt: 2009-10-08

Inläggav Savanten Svante » 2011-02-25 21:50:17

Vet du vad jag tror?

Jag tror att du gjorde mer nytta än alla föräldramöten, samtal med läraren, med eleven, med rektorn, kvarsittningar ad nauseam kan göra.

Bra gjort.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Miche » 2011-02-25 22:04:21

Jag hoppas att Svante har rätt, att insatsen verkligen får de konsekvenser som han beskrivit.

Jag håller tummarna för dig olgis!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Alien » 2011-02-26 2:37:02

Jag tycker man har rätt att skälla ut den som varit elak mot ens barn. Och jag antar att din son blir glad för att du s a s slogs för honom.

Det klasskamraten gjorde var misshandel och förtjänar polisanmälan, även om polisen inte gör något, kanske lämnar ärendet till socialtjänsten.[/i]
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Pemer » 2011-02-26 5:24:17

Håller med slackern och Svante...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-02-26 8:50:54

Prata med ungens föräldrar direkt och förklara situationen? Eller kanske ännu hellre be din sambo göra det om du har någon. Då kan de inte bli arg på dig direkt utan måste hålla sig mer vårdade än om du själv hade tagit upp det.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav olgis » 2011-02-26 9:19:22

Oj, vilken respons! Tack så mycket för alla fina svar och "hejarramsor!"

Bjäbbmonstret: Jag har redan tagit upp saken med föräldrarna via e-post. Jag är riktigt dålig på att kommunicera telefonledes. Men tack för tipset.

:D
olgis
 
Inlägg: 96
Anslöt: 2009-10-08

Inläggav gemini » 2011-02-26 9:48:22

Jag var i ungefär samma situation som din son när jag var barn.

Samtal hit och samtal dit, sånt hjälper aldrig! Jag är i princip emot våld, men ibland behöver man tyvärr gå så långt som en örfil eller liknande för att markera att det inte är ett okej betéende.

Jag tycker det var bra gjort! Hoppas att det ger någon effekt och att du inte får någon reprissalie för det.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Re: Tog saken i egna händer!

Inläggav Le_inimitable » 2011-02-26 10:21:35

olgis skrev:Jag har faktiskt ryckt killen i armen vilket kan klassas som ofredande.

Vad gör jag? :-)011

Du berättar inte för någon annan exakt vad du gjort, du erkänner absolut ingenting som kan klassas som ofredande, du hittar på nån förklaring till vad fritidspedagogen kan ha sett, egentligen, och hur det kan ha missuppfattats.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav Laika » 2011-02-26 14:20:13

Jag kan inte tycka att det du gjorde var dåligt. Jag är bara glad att du reagerade och gjorde <i>något</i>. Mina föräldrar var frustrerade över att skolan inte gjorde något åt när jag var mobbad. De och andra föräldrar i samma situation hade säkert haft full förståelse för dig.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav Moggy » 2011-02-26 14:43:07

Ja. Respekt för ditt handlade. Även om det blir så att du åker dit på det på ett eller annat sätt så kan du iaf känna att du har gjort moraliskt rätt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav matterik » 2011-02-26 14:53:31

Ring föräldrarna.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Miche » 2011-02-26 23:38:06

matterik skrev:Ring föräldrarna.

Nja, skulle inte tro det...
olgis skrev:Jag är riktigt dålig på att kommunicera telefonledes.

Dock.
olgis skrev:Jag har redan tagit upp saken med föräldrarna via e-post.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav A » 2011-02-27 1:42:50

Olgis
Du ska naturligtvis också anmäla skolan till Skolinspektionen och till BEO - som finns där - om det som din son utsätts för och som skolan uppenbarligen inte gör särskilt mycket åt trots att de är skyldiga att ta itu med det
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav nano » 2011-02-28 13:35:50

Jag gillar ju inte våldsamheter men att ta i armen vet jag inte om det verkligen klassas som våld.
Bevisligen hade du uttömt alla andra möjligheter med samtal i alla möjliga former ursäkter och säkert mer därtill.
Skola och föräldrar skulle få svårt att förklara sina misslyckanden inför soc, när det de gjort inte hjälpt får de ta till mer drastiska åtgärder som att tex inte släppa ut barnet samtidigt med de andra men de har vad jag förstått bara gjort samma sak som aldrig fungerat.

Nu beordrade du barnet att sluta slåss och det tror jag knappast du gjort om detta hade varit första gången.
Är det något barnen inte är överens om får de gå o säga till fröken så blir det inga bråk alls.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Björne » 2011-02-28 21:11:05

Fy fan vad bra gjort! :-)122
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Inläggav ankie » 2011-03-02 12:03:00

Först och främst vill jag säga att bra gjort att du tog tag i mobbingen och stod upp för din son.

Tyvärr kan jag inte hålla med andra här som tycker att sättet var bra, för det var det inte. Men ibland rinner bägaren över och man agerar annorlunda än vad man borde gjort.

Kontakt med de andra barnens föräldrar i ett förklarande mail var nog en bra idé.

Jag hoppas verkligen att du inte hamnar i trubbel för din gärning, men mest av allt hoppas jag att allt blir bra för din son och att han slipper utsättas mer.
Anmäl skolan för brister i deras mobbning- och kränkningsplan samt Likabehandlingsplan som alla kommuner/skolor ska ha

Lycka till
ankie
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2011-02-23
Ort: Skåne

Inläggav olgis » 2011-03-17 23:27:17

Tack för all fin respons!

@ ankie - Håller med dig. Det var nog dumt gjort men det var en kärlekshandling.

Jag har inte hört någonting så jag tror inte att jag blev anmäld. Eller så är det inte så prioriterat hos snuten bara...

Just nu befinner jag mig ett tröstlöst ordbajserikrig med grabbens klassföreståndare. Som är jobbigt emo. Jag är å andra sidan en riktig rättshaverist och säkert inte så kul att ha med att göra om man är NT. :wink:

Återigen Tack! :D
olgis
 
Inlägg: 96
Anslöt: 2009-10-08

Inläggav Bror Duktig » 2011-03-18 8:51:44

A skrev:Olgis
Du ska naturligtvis också anmäla skolan till Skolinspektionen och till BEO - som finns där - om det som din son utsätts för och som skolan uppenbarligen inte gör särskilt mycket åt trots att de är skyldiga att ta itu med det

Kan man göra det om skolan har ett sådant där antimobbingprogram, men man ändå inte är nöjd? Även om de liksom gör saker, men att det inte blir bra.

Om t.ex. en 12-åring medvetet kastar en isboll i ansiktet på en 9-åring, och det leder till att en lärare skäller ut 12-åringen rejält direkt på plats, men inget mer händer som föräldrarna till det drabbade barnet får reda på.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav snuttedrutt » 2011-03-19 13:30:07

Jag tycker du gjorde helt rätt. Jag funderar mycket själv på hur jag skulle göra om min son blev mobbad eller liknande. Jag skulle ta upp det med ungjäveln och deras föräldrar, och skulle föräldrarna bete sig på ett jävligt provocerande sätt attitydmässigt när jag tog upp det med dem, skulle jag nog spöa upp de jävla idioterna och deras mobbarunge. Men så reagerar jag ockå jävligt starkt på orättvisor. Hursomhelst gäller det att inte mesa när det gäller ens egna ungar, tycker jag. För det finns så jävla många ungar som far illa och föräldrarna eller skolan gör inte ett skit. Då får man fan ta saken i egna händer och visa hur det går när någon jävlas med ens unge.
snuttedrutt
Får inte posta
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-06-10

Inläggav olgis » 2011-03-22 15:07:21

snuttedrutt skrev:Jag tycker du gjorde helt rätt. Jag funderar mycket själv på hur jag skulle göra om min son blev mobbad eller liknande. Jag skulle ta upp det med ungjäveln och deras föräldrar, och skulle föräldrarna bete sig på ett jävligt provocerande sätt attitydmässigt när jag tog upp det med dem, skulle jag nog spöa upp de jävla idioterna och deras mobbarunge. Men så reagerar jag ockå jävligt starkt på orättvisor. Hursomhelst gäller det att inte mesa när det gäller ens egna ungar, tycker jag. För det finns så jävla många ungar som far illa och föräldrarna eller skolan gör inte ett skit. Då får man fan ta saken i egna händer och visa hur det går när någon jävlas med ens unge.


Undrar hur det där inlägget hade låtit om det hade varit ett verbalt inlägg i något amerikanskt diskussionsprogram på TV. :shock: :lol: :lol: :lol:

Jag förstår dock att du bara ger uttryck för frustration och medkänsla.

Tack! :D
olgis
 
Inlägg: 96
Anslöt: 2009-10-08

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in