Tjejer med AS mer tekniska?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tjejer med AS mer tekniska?

Inläggav EF » 2009-06-09 12:12:49

Kanske frågan kommit upp tidigare men jag orkade inte läsa igenom över 400 träffar när jag sökte. :?

Kan det vara så att tjejer med AS är mer tekniskt lagda än NT ? Hur är det med er tjejer? Fixar ni det mesta själva hemma eller behöver ni en man som hjälper till?
Senast redigerad av EF 2011-05-04 19:52:53, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav Inger » 2009-06-09 14:47:52

Kvartsteknisk. Har alltid haft lätt att lära mig använda tekniska prylar, kan byta sladdar och strömbrytare till lampor, byta säkringar och packningar, löda ihop metallgrejer som gått av och bygga enklare möbler, men står mig slätt om datorn, bilen eller vattenpumpen krånglar. Är inte tillräckligt intresserad för att orka sätta mig in i det.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:52:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2009-06-09 15:02:05

Jag måste kontra med en motfråga, vad är mer teknisk än NT? Dvs, hur tekniska är NT-tjejer i allmänhet? Finns det nåt genomsnitt?

Jag är inte särskilt teknisk, när det gäller sånt som el och sånt, men det är dels för att jag varit väldans bortskämd med att andra gjort det och jag aldrig riktigt behövt lära mig tidigare (nu skulle jag det däremot) och så för att jag tycker el är läskigt (pinsamt, jag vet).

Men skruva och bygga ihop kan jag väl till husbehov.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:52:53, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav EF » 2009-06-09 15:16:06

alfapetsmamma skrev:Jag måste kontra med en motfråga, vad är mer teknisk än NT? Dvs, hur tekniska är NT-tjejer i allmänhet? Finns det nåt genomsnitt?

Jag är inte särskilt teknisk, när det gäller sånt som el och sånt, men det är dels för att jag varit väldans bortskämd med att andra gjort det och jag aldrig riktigt behövt lära mig tidigare (nu skulle jag det däremot) och så för att jag tycker el är läskigt (pinsamt, jag vet).

Men skruva och bygga ihop kan jag väl till husbehov.


Ja, det kanske var en dum formulering av frågan. Med mer teknisk menar som typ det Inger skrev. Jag har alltid fixat sånt själv och så har jag jobbat med elektronik och mekanik det mesta av livet utan att ha utbildning.

Klart det finns NT tjejer som kan vara duktiga på sånt oxå, men jag bara fick tanken att det kanske var vanligare hos tjejer med AS
Senast redigerad av EF 2011-05-04 19:52:58, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav clivia » 2009-06-09 15:44:15

nörd här. Ge mig elektronik! Prylmänniska. Dock är jag nog inte så bra att läsa manualer för att sätta ihop saker, jag brukar tycker manualerna är rörigt det gör inget ändå eftersom jag brukar rätt snabbt komma på på egen hand hur det ska vara. Det som jag tror skiljer mig från nt tjejer som är ' lika ' nördiga är väl att jag alltid varit sådan inget som någon annan fått mig bli intresserad av eller att jag blivit påverkad av tex från vad familj och släkt pysslat med
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 19:52:58, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-09 15:45:12

Jag är mer teknisk än vad som är genomsnitt bland tjejer i allmänhet. Jag har också varit intresserad av tekniska saker som bilmekning, gillar att bygga och ta reda på hur saker fungerar.

Men jag vet inte hur vanligt det är bland andra aspergertjejer.

Kanske AS-tjejer lättare blir intresserade p.g.a. någon detalj, och gärna tar reda på mer?

Och vad menar man med teknisk?
Att rita och bygga ett bord, kanske kräver ungefär samma förmåga som att rita ett byxmönster och sy byxorna?
Att konstruera klädmönster är inte det lättaste, med alla runda former som ska passas in. Kanske är det många kvinnor som gör sådant som inte märks utåt som så "teknisk", men innebär ungefär samma sak som att meka eller bygga.

Däremot så tycker jag att NT-kvinnor i allmänhet är mer "användare" än AS-kvinnor. Aspergare verkar inte alls nöja sig lika ofta med att följa instruktioner som man inte förstår. OM man nöjer sig med det, så blir svårigheten att följa instruktionerna :S
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav EF » 2009-06-09 16:08:07

Jag behöver oftast inte heller läsa manualer och är duktig på allt småpill vare sig det gäller det elektronska eller montage av möbler eller sätta ihop kläder m.m.

Det där med detaljer fick mig att tänka på pussel som jag har oerhört lätt att sätta ihop tack vare de små detaljerna. Att sätta ihop ett pussel går otroligt fort även om det är många bitar.

När jag slutade 9:an visste jag inte vad jag ville bli eller utbilda mig till, vet det fortfarande inte för den delen. Men då fick jag göra en anlagstest genom kommunen och de kom på att jag hade så bra sinne för detaljer och logiskt tänk att de rekommenderade t.ex styr och reglermekaniker, tandtekniker, urmakare, ja t.o.m bilmek och radio o tv reparatör m.m

Men tyvärr hade jag alldeles för dåliga betyg för att komma in på en sån utbildning :(
Senast redigerad av EF 2011-05-04 19:52:58, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav Inger » 2009-06-09 17:04:49

Jag är också bra på pilljobb.

Manualer tycker jag är tråkiga så jag brukar bara trycka på knapparna och se vad som händer. Det mesta går numera att lista ut utan bruksanvisning. Sen är det så kul att efter flera år råka upptäcka nya funktioner som man inte visste att man hade.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2009-06-09 17:23:40

Bror Duktig skrev:Att konstruera klädmönster är inte det lättaste, med alla runda former som ska passas in. Kanske är det många kvinnor som gör sådant som inte märks utåt som så "teknisk", men innebär ungefär samma sak som att meka eller bygga.

Där tror jag vi har ett utmärkt exempel på kvinnlig kompetens dold under (osynliggjord av) vår kulturella manlighetsnorm fast den är av samma slag som det finns "manliga" former av som räknas.
Liksom i vävning, matlagning, ansvar för det sociala och allehanda andra hushållssysslor. Än idag, men kanske ännu mera förr.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-09 17:28:57

Inger skrev:Manualer tycker jag är tråkiga så jag brukar bara trycka på knapparna och se vad som händer.

Bild Det var roligt skrivet Bild
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2009-06-09 17:32:34

Vad var det för kul med det? Det mesta går ju att lista ut genom att prova sig fram.

Zombie skrev:
Bror Duktig skrev:Att konstruera klädmönster är inte det lättaste, med alla runda former som ska passas in. Kanske är det många kvinnor som gör sådant som inte märks utåt som så "teknisk", men innebär ungefär samma sak som att meka eller bygga.

Där tror jag vi har ett utmärkt exempel på kvinnlig kompetens dold under (osynliggjord av) vår kulturella manlighetsnorm fast den är av samma slag som det finns "manliga" former av som räknas.
Liksom i vävning, matlagning, ansvar för det sociala och allehanda andra hushållssysslor. Än idag, men kanske ännu mera förr.

Glöm inte att desinger, skräddare, tillskärare och mönsterkonstruktör är typiskt manliga yrken medan kvinnor traditionellt 'bara' varit sömmerskor, knypplerskor och brodöser. Fast till husbehov i bondeklassen gjorde nog kvinnorna kläderna från ullhög till färdigt plagg?

Själv tycker jag det är ett h-e med tyger eftersom de inte sitter still. Skulle nog lättare kunna göra en byrå än en klänning.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav jonsch » 2009-06-09 17:38:45

Inger skrev:Själv tycker jag det är ett h-e med tyger eftersom de inte sitter still. Skulle nog lättare kunna göra en byrå än en klänning.

Ähm, hr-hrrm, jag har ju fel kön för att det ska vara relevant men jag håller med. Å andra sidan är det kanske relevant, det kanske är p.g.a de tekniska kraven som vi män (och du Inger) håller oss till möbler.... ? :)

(Mja tror inte det men det är en kul tanke att pröva)
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 19:52:59, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Zombie » 2009-06-09 17:52:55

Inger skrev:Glöm inte att desinger, skräddare, tillskärare och mönsterkonstruktör är typiskt manliga yrken medan kvinnor traditionellt 'bara' varit sömmerskor, knypplerskor och brodöser.

Och kock, psykologiskt självbildad chef och vad mer. Det är ju det jag menar?
Inte ens när kompetensen har varit densamma har den kvinnliga räknats.

Fast till husbehov i bondeklassen gjorde nog kvinnorna kläderna från ullhög till färdigt plagg?

O ja.

Själv tycker jag det är ett h-e med tyger eftersom de inte sitter still. Skulle nog lättare kunna göra en byrå än en klänning.

Nja - en rokokobyrå står inte helt still den heller... :P
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2009-06-09 18:05:02

Nu var det inte precis på någon fanerad Hauptbyrå jag hade i åtanke, älskling. Men även en sån står nog bra mycket stillare än en tyghög och går att beräkna kurvorna på. Medan tyg ju liksom rör sig hela tiden och går inte att rita på med passare och linjal.

Förra året försökte jag göra en helt rak ärmlös klänning där själva tyget dessutom hade vänligheten att ha diskreta ränder som var lätta att klippa efter. Hur svårt kan det va', tänkte jag. Men hur bra tror du det gick? :roll:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kikarn » 2009-06-09 18:14:14

Öh, teknisk, vad är det? Om det är ett kriterie att vara teknisk så har jag nog inte aspergers i alla fall...

Jag är en fena på att skriva i en skruv med en nagelfil
Jag kan trycka på on-off och stänga av teven, kan även avstängningsfunktionen på datorn, och andra bekanta apparater. Gör jag det för första gången på ny apparat får jag leta en stund innan jag vågar trycka på en pillemoj.

Tja, okej, räknas mecka med gamla bilar, så HAR jag varit teknisk, och kunde det jag behövde (och mer därtill, men visst, det var ett specialintresse ) en gång i tiden, men det var ett annat liv. Tja, är det något som skramlar i en v8 så kanske jag fortfarande kan leta efter felet som ren reflex, men är det en bil nyare än 1965 så avstår jag definitivt mer än gärna att ens öppna huven. Man blir dessutom oljig och de senaste 21 åren har sådant bekommit mig. (Kom jag på nu, varför??).

Gjorde ett psykologtest en gång där man fick en låda med ett antal modeller och en låda med muttrar och stänger och mojänger och så skulle man sätta igång likadana prylar och jag förstår inte hur de kunde komma fram till att jag skulle ha den minsta tekniska begåvningen, för liksom. Vad var problemet? Jag hade ju en modell framför mig, det var bara att skruva ihop en likadan med samma delar som modellen, eller hur? Det var ärligt talat mest en förnedrande omständighet att man ens misstrodde att jag klarar moment som en sjuåring klarar liksom, att det var på tid och många modeller hör inte hit.

Men har det lampor och blippar och manualer och hitech, så nä tack. En harley på gården hade jag däremot gärna haft och lekt eller experimenterat med, men då är det baske mig inte några röda lampor som dansar på den heller. Förstår inte alls hur sådant kan vara av intresse för någon, det är ju bara en potentiell grunka som kan gå sönder....
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Kikarn » 2009-06-09 18:18:22

Glömde svara på det där med om man gör något själv? Ne, varför då? Det är lättare att gå upp och säga att det behövs en ny glödlampa i källaren än att hämta den och gå ner igen, byta fanskapet och sen ha problemet med var man skall slänga den. Och om det får en man att känna sig manlig, så varför inte; det intresserar mig inte om jag inte måste. Jag är helt ointresserad av mekaniska prylar.

Men visst, skulle jag behöva så kan jag rensa avlopp och byta kontakter, borra in plugg i väggen, klyva och hugga ved, och sådant, men berätta det inte för någon jag känner.... jag gillar att vara tekniklost.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Inger » 2009-06-09 18:24:38

:D

Jag gillar inte heller att bli smutsig. Kan kolla olja och fylla på vatten om jag måste men där går gränsen för mitt intresse för saker under huven. Var i o f s lättare när jag hade en gammal Duett för det fanns liksom bara typ tre grejer när man öppnade huven: kylarn, batteriet och den där grejen som ser ut som en stekpanna med lock. Var det inte fläktremmen, tändstiften eller batteriet så var det kylarn, fanns liksom inga fler grejer som kunde strula. Numera är det bara en gröt av elektronik som man gör bäst i att ge fan i att pilla på. Får vara glad om man ens lyckas lokalisera batteriet om man behöver startkabla.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav jonsch » 2009-06-09 18:25:03

Du är kul du Kikarn! :) Du är könsjämlik i smyg (jag läste ett annat exempel i nån tråd igår). Det är ju också en variant.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 19:52:59, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Kikarn » 2009-06-09 18:32:41

jonsch skrev:Du är kul du Kikarn! :) Du är könsjämlik i smyg (jag läste ett annat exempel i nån tråd igår). Det är ju också en variant.

/ J


:D
Jag levde i många år med en man som jag nästan bodde i garaget med. Vi hade likadana kläder, nästan likadana frisyrer, var lika oljiga och blev lika packade och hamnade lika mycket i slagsmål när vi var ute fredag lördag kväll. En skillnad fanns, han lånade inte min mascara.

Men hur kul är det i längden, att ALDRIG ens betrakta sig själv som kvinna? Nu har jag tagit mig rätten att vara ett våp. "Oj, en skruvmejsel, blir det bra om jag håller den såhär??"
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Inger » 2009-06-09 18:35:07

Haha, det är bra Kikarn! Jag håller på den rätten!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav jonsch » 2009-06-09 18:38:29

*muttrar nåt om yttre och inre könsidentitet*
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 19:52:59, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Kikarn » 2009-06-09 18:40:36

Inger skrev:Haha, det är bra Kikarn! Jag håller på den rätten!

Om inte annat håller det erotiken levande :wink: *skojjar*
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav MsTibbs » 2009-06-09 18:43:06

Bror Duktig skrev:
Inger skrev:Manualer tycker jag är tråkiga så jag brukar bara trycka på knapparna och se vad som händer.

Bild Det var roligt skrivet Bild


Sådär brukar jag också göra! Jag har lärt mig massor med hjälp av det, i den mån min nivå av datorkunskap räknas i AS-sammanhang... 8)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 19:53:00, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kikarn » 2009-06-09 18:44:32

jonsch skrev:*muttrar nåt om yttre och inre könsidentitet*


Men visst, du har helt rätt, det handlar om yttre kontra inre könsidentitet i stor utsträckning. Jag sprang runt i 35 år och vägrade inse att kvinnor hade en underställd position i samhället pg könstillhörighet bara för att jag SJÄLV inte kände mig som förtryckt som kvinna. Egentligen handlade det om att jag knappeligen var särskilt kvinlig i mina attribut, och inte identifierade mig med mitt eget kön. I was blind but now I se, halleluja moment!

Och vi skall inte heller helt förneka att det finns fördelar med att vara kvinna heller... Jag förbehåller mig rätten att vara den svagare parten när det gynnar mig. :shock:
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:53:00, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in