Tjejer/kvinnor med robotintresse

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tjejer/kvinnor med robotintresse

Inläggav Autismsmurfen » 2012-11-11 9:24:41

Jag är en tjej i tonåren med robotintresse, och har märkt att det är ett väldigt ovanligt intresse bland kvinnor. Att vara intresserad av att bygga robotar över huvud taget är visserligen också väldigt ovanligt, men bland dessa få är det i princip bara män.

Jag diskuterade det här med pappa, eftersom jag ofta märkt att andra kvinnor har blivit jätteintresserade när jag har visat de något. Dessutom är det bra att ha små händer när man skall löda och få ihop andra små saker. Vi kom fram till att media bara lyfter fram robotar som "häftiga" och som kan slå sönder saker. Därför har jag gjort en lista på idéer till robotar och andra tekniska saker, för att se om några tjejer/kvinnor här inne blir lite mer intresserade.

*Djur som reagerar som riktiga djur på sin omgivning
*Androider (mänskliga robotar)
*Peruk som byter frisyr när man trycker på en knapp
*Språköversättare
*Väckarklocka som är inställd på att koka kaffe, lagom tills man är vaken (finns nog redan)

Det jag själv är mest inne på är att bygga djur. Brukar ofta vara ute i naturen och spana för att få fler idéer...:)

P.S. Män får naturligtvis också svara. Jag tycker bara att det vore kul om fler av min "art" blev intresserade...;)

Admin: lade till en bokstav som saknades i rubriken
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Tjejer/kvinnor med robotintrsse

Inläggav plåtmonster » 2012-11-11 17:12:54

Robotar som hjälper gamla/handikappade ?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tjejer/kvinnor med robotintrsse

Inläggav thefilosofer » 2012-11-12 0:11:25

Mer män som sysslar med elektronik överhuvudtaget. På EL-linjen fanns det en kvinna på 9 klasser xD i IT-gymnasiet fanns det en grupp på ca 8 tjejer i hela skolan, varav dom flesta inte gick där för ITn.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Tjejer/kvinnor med robotintrsse

Inläggav plåtmonster » 2012-11-12 7:46:13

Vad gick de där för isåfall?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tjejer/kvinnor med robotintresse

Inläggav Fenrizia » 2013-01-21 1:54:29

Hej Autismsmurfen,

Det här låter som ett väldigt spännande intresse, tycker jag..! Visserligen har jag inte själv ägnat så mycket tid åt det här med robotar, men jag läste i alla fall en distanskurs i kognitionsvetenskap i höstas, och i den kursen ingick ett moment om djur-robotar ("animats").

Jag har alltid varit intresserad av djurs beteende, och har läst en hel del etologi tidigare, men jag måste ändå erkänna att det var en helt ny insikt för mig att robotar kan bidra till ökade kunskaper om djurs kognitiva processer. Även om jag själv hellre studerar riktiga djur, var det faktiskt väldigt fascinerande att inse hur mycket man kan lära sig av just robotar. Dessutom tror jag också att det är ett område som är viktigt att satsa på, då utvecklingen av mer avancerade robotar kanske inte bara kan komma att gynna oss människor i framtiden, utan även skulle kunna innebära ett slut för många plågsamma djurförsök som pågår i vetenskapens namn. Om man i framtiden kunde använda sig av riktigt avancerade animats, som gick att programmera på alla möjliga vis, och man därigenom kunda testa olika hypoteser om hjärnans funktioner genom att stänga av vissa av processerna, osv, skulle man kanske inte behöva utsätta en massa djur för motsvarande operativa ingrepp, t ex. Men det är väl förmodligen väldigt långt in i framtiden, tyvärr...

Appropå det du skriver om att det är i princip bara män som intresserar sig för att bygga robotar, kan jag förresten nämna att jag under kognitionskursen fick läsa en artikel av en kvinnlig professor, som heter Maja Mataric. Vet inte om du redan känner till henne, men hon verkar vara ganska framgångsrik inom det här området, fastän hon är tjej. :-)Happy
Fenrizia
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2013-01-11
Ort: Gävle

Tjejer/kvinnor med robotintresse

Inläggav Deadly_Nightshade » 2013-01-21 20:26:08

Hur gammal är du? Du skulle ju kunna utbilda dig inom robotik faktiskt. Finns flera högskolor/universitet som har civilingenjörsutbildningar med fokus på robotik och/eller neurala nätverk (artificial intelligence). Blir givetvis skitmycket matematik, fysik och programmering du måste lära dig men det är ju ändå hela grejen med robotar.

Och visst är det surt att det finns så få tjejer som är intresserade utav detta. Överlag finns det få tjejer med teknikintresse: det är precis samma läge i min bransch, med få tjejer som jobbar som spelutvecklare. Riktigt tråkigt faktiskt för tjejer och killar gillar helt olika spel och det hade bara varit bra för branschen med fler kvinnor i den.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in