tjäna en hacka och göra nytta natten 17-18 okt sthlm

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

tjäna en hacka och göra nytta natten 17-18 okt sthlm

Inläggav Tintomara Ariadne » 2013-09-04 12:41:28

Fick tips om att de söker försökspersoner till forskning om säker utrymning av tunnelbana och om hur folk tolkar information:
http://www.karlfridolf.se/forsokspersoner-soks-till-utrymningsforsok-i-stockholms-tunnelbana/
Jag tänker att det kunde vara bra om även otypisk perception och sätt att fungera representerades i undersökningen. Man vill ju gärna att även aspergare skall kunna evakueras säkert.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

tjäna en hacka och göra nytta natten 17-18 okt sthlm

Inläggav plåtmonster » 2013-09-04 15:51:32

Ta det som ett tillfälle att träffas ;)

Finns det reseersättning? :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

tjäna en hacka och göra nytta natten 17-18 okt sthlm

Inläggav Tintomara Ariadne » 2013-09-05 15:43:33

Jag har tyvärr ingen aning. Jag är inte själv inblandad i det och kommer inte att kunna delta eftersom jag har min son då.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

tjäna en hacka och göra nytta natten 17-18 okt sthlm

Inläggav Gripandekylig » 2013-09-16 16:13:50

Jag anmälde mig och fick fylla i en enkät i eftermiddags. Där gällde en fråga just funktionsnedsättningar så det blir spännande att se hur de väljer att värdera mitt svar på den frågan. Vidare fick man även fylla i ett HAD-test (om ångest- och depressionsproblematik) för att de inte ska råka traumatisera någon av deltagarna. Jag tror att jag kommer att få svar någon gång efter den 27:e september om huruvida jag blir antagen till experimentet eller ej. Informationen vi har fått hittills har verkligen målat upp en bild av en riktigt spännande kväll med underjordiskt äventyr så jag hoppas ju att jag får vara med. Att man får 600 kr är ju ännu ett litet plus men efter vad vi har fått läsa hittills låter det ju nästan som någonting man hade kunnat betala för själv för att få göra: som en upplevelsepresent.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

tjäna en hacka och göra nytta natten 17-18 okt sthlm

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-02 22:05:42

Nej jag blev inte utvald. Av mig och mina tre kamrater som anmälde sig blev endast en antagen och han hade fyllt i de uppenbart "rätta" svaren i frågeformuläret om ångest- och depressionsproblematik. Vidare ska deltagarna klä sig i oömma kläder och vara helt nyktra, så någon helt verklighetstrogen övning av utrymning av en tunnelbana ser det inte ut att bli. Eftersom arrangörerna dock råkade skicka bekräftelsemail till samtliga av misstag i eftermiddags har jag ändå fått lite mer information om vad som kommer att ske, ifall någon är intresserad.
Evakuering av tunnelbanan skrev:Forskningspersoninformation
När samtliga försökspersoner anlänt, cirka 170 personer, kommer du att ledas till ett väntande
tunnelbanetåg. Detta tåg kommer under själva försöket att trafikera tunnelbanan, och olika tester kommer att genomföras. Bland annat kommer tågförarens förmåga att kommunicera information till tågets passagerare i händelse av brand att undersökas, liksom passagerares möjligheter att utrymma ett stillastående tunnelbanetåg.
[...]
I försöket kommer du att åka i ett tunnelbanetåg precis som vid vanlig dagspendling. Du kan dock
komma att få lämna tåget och gå kortare sträckor i tunnelbanan vid vissa tillfällen. Strömmen i elskenan kommer då att vara bortkopplad, tunneln att vara avstängd för övrig trafik och nödbelysningen att vara tänd. Det finns dock en viss risk att snubbla i tunneln då underlaget är ojämnt och består av makadam.

Förhållningsregler och praktiska detaljer
Behörig personal kommer att utrustas med visselpipor. Om du någon gång under försöket hör någon blåsa i en visselpipa innebär det att försöket måste avbrytas, t.ex. för att någon har skadats.
[...]
Vid ett eventuellt strömavbrott i tunnelbanan kommer ventilationen i tåget att sluta fungera, och det kan då på ganska kort tid bli både varmt och dålig luft.

Visst låter det spännande? En annan regel var att man inte får fotografera men jag ser i alla fall fram emot att i efterhand höra mina antagne vän berätta om hur det var.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in