Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm

Inläggav Miche » 2011-05-11 23:54:46

KaosPrinsessa skrev:Vågar inte säga allt och jag stammar fortfarande och skakar när jag pratar inför grupp :/

Jag har ganska lång erfarenhet av att prata inför grupp, men ändå händer det fortfarande ibland att jag börjar kallsvettas och mår skit när jag bestämt mig för att säga något. Det gick bra nu sist, men det hände senast på en tidigare Diskussiongrupp i år.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm

Inläggav Miche » 2011-05-11 23:58:47

KaosPrinsessa skrev:
treeman skrev:Det lät inte att du stammade. Och jag tyckte du lät rätt "säker" av dej. Min personliga åsikt då men.

No offence men isf måste du vara döv, för det hörs klart och tydligt att jag stammar.

Jag tror att de flesta koncentrerar sig på att höra deltagare vill ha sagt, inte hur och då är det inte säkert att man lägger märke till sådana detaljer.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Alien » 2011-05-12 0:11:48

Vad var det för möte? Men det finns ju flera träffar där alla forummedlemmar är välkomna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46327
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm

Inläggav treeman » 2011-05-12 0:15:12

KaosPrinsessa skrev:No offence men isf måste du vara döv, för det hörs klart och tydligt att jag stammar.


Jag kanske var så nervös själv så jag inte hörde det. Fast är rätt säker på att du inte stammade mycket i alla fall.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-12 0:29:31

Alien, det möte vi talar om var i Stockholm igår (tisdag) kväll - på Mateusskolan.

En av de personer som kastade ut mig hade t o m läst min fråga om var man kunde parkera.... Och jag är väl den enda här som uppträder under mitt riktiga namn och titel.

Men deras grundargument kan sammanfattas i att mötet var internt för enbart personer med Asperger. Så långt, förståeligt. Men komplikationen inträdde i och med att med att en Asperger som samtidigt är läkare eller psykolog inte får vara med.

Så det var bara att åka hem till Uppsala igen.
Senast redigerad av Sigvard Lingh 2011-05-12 0:30:41, redigerad totalt 1 gång.
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Danne » 2011-05-12 0:30:22

Sigvard Lingh skrev:Treeman, jag var på mötet några minuter. Men det blev tyvärr ingen handskakning. Jag blev utkörd av två - som jag uppfattade det - moderatorer. Motivet var att, trots att jag själv har vissa Aspergersymptom så råkade jag var utbildad psykolog. Och då får man inte vara med på möten.

Jag fick ett PM om att du skrivit detta här på forumet.

Det du skriver här stämmer inte med det jag förklarade för dig. Om du fortfarande inte begriper skälen till varför jag avvisade dig från diskussionsgruppen, så får du ställa dom frågorna i den tråden som handlar om just den träffen. Jag för inte den diskussionen på fler platser än den tråden.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav treeman » 2011-05-12 0:32:22

Sigvard Lingh skrev:Treeman, jag var på mötet några minuter. Men det blev tyvärr ingen handskakning. Jag blev utkörd av två - som jag uppfattade det - moderatorer. Motivet var att, trots att jag själv har vissa Aspergersymptom så råkade jag var utbildad psykolog. Och då får man inte vara med på möten.

Hur lösa detta? Eftersom jag har en mycket sympatisk inställning til Asperger och skriver mycket uppskattade i min bok om "störningen" - vilken jag sätter i motsats till psykopati, skulle jag vilja komma någon gång till er och föreläsa.

Jag tar alltså starkt avstånd från - de många - forskare som envisas med att sätta sttora lihetstecken mellan Asperger och psykopati. Vidare stämmer inte alls de symmptom på Asperger som anges i DSM med vad forskare som själv har Asperger anser.

På ett forum för Asperger och autister i USA skriver Joseph Shapiro (2006) och ger en sammanställning över utvecklingen av begreppen Asperger och autism och hur de alltmer kommit att ifrågasättas, tankegånger jag känner stor sympati för. Han formulerar frågeställningen med orden: ”Autismföreningarna söker accepterande, inte behandling”.


Först, vi pratades vid på nedersta våningen där du frågade om direktion till salen. Jag
tänkte att du var du då. Om man säger så. Men var inte säker.

Jo skulle vara intressant att lyssna på en föreläsning med dej. Jag trodde du skulle få vara
med, men jag var för naiv igen.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-12 0:33:33

Danne, jag ställer inga frågor.

Jag svarar på frågor ställda till mig av moderatorn i denna tråd.
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Miche » 2011-05-12 0:36:27

Danne skrev:Om du fortfarande inte begriper skälen till varför jag avvisade dig från diskussionsgruppen, så får du ställa dom frågorna i den tråden som handlar om just den träffen.

Länk till den tråden

Sigvard Lingh skrev:Jag svarar på frågor ställda till mig av moderatorn i denna tråd.

Alien är inte moderator i denna tråd, hon agerade bara nyfiken användare. Svaret du gav henne tyder på att du missuppfattat anledningen till varför du blev utkörd från Diskussionsgruppen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Danne » 2011-05-12 1:28:35

Sigvard Lingh skrev:Alien, Miche, Danne och Zoombie, min grundfråga kvarstår:

Får jag svara på frågor som riktats till mig i en tråd - eller måste jag be någon moderator om tillåtelse?

Jag har förklarat för dig redan, jag är inte moderator på aspergerforum. Jag är ansvarig för Diskussionsgruppen, som inte har mer med forumet att göra annat än att jag skriver en kallelse här, och då enbart i specifika trådar. Jag har heller ingen möjlighet eller lust att scanna av hela forumet för saker som skrivs om diskussionsgruppen.

Det är uppenbart att du och jag har olika uppfattningar om varför du blev avvisad från diskussionsgruppen, vill du ha mer diskussion om den saken så får du ta det i den tråden istället.

Detta blir mitt sista inlägg i den här tråden.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-12 1:37:21

Miche, jag trodde att jag blev utkörd därför att jag var psykolog.

Att jag samtidigt anser mig lida av Asperger blev då irrelevant.

Jag hade tänkt berätta om mina - annorlunda - Aspergeupplevelser under årens lopp.

Som jag uppfattade motiven från de två personer som körde ut mig var att de ansåg att jag inte kunde hålla isär min yrkesroll från mina Aspergupplevelser.

Som många forskare som själva lider av Asperger - och som jag skriver om i min bok - har jag själv fått kämpa mycket på universitetet för att bedriva mitt doktorandarbete som jag upplever att jag vill genomföra min forskning.

Jag vill tänka själv, precis som Aspergerpersoner gjort sig kända för och i många fall gjort mycket stora och orginella bidrag till forskning.

Inte så att jag vill jämföra mig med följande storheter som anses ha haft Asperger. Jag ger bara exemplen på vad en person med Asperger kan åstadkomma:

Den kvinnliga forskaren Liane Holliday Willey (1999), som själv har Asperger, har beskrivit hur det är leva med störningen. En japansk forskare har genomfört en omfattande litteraturstudie kring filosofen Ludwig Wittgenstein (1889-1951) som allmänt anses ha lidit av Aspergers syndrom, liksom Charles Darwin, Albert Einstein och Karl XII. Vidare Vernon Smith som fick Nobelpriset i ekonomi 2002, Gary Numan, en brittisk elektropopartist och japanen Satoshi Tajire som skapade Pokémon. Nobelpristagaren i ekonomi 1994, John Nash, började förmodligen sin bana som Asperger men övergick av outredda omständigheter till schizofren paranoia. Hans liv har dokumenterats i en gripande film.
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm

Inläggav Amari » 2011-05-12 7:32:59

Jag hade en del saker som jag skulle velat ha sagt men blev för nervös för att prata i gruppen. Jag kände igen mig mycket i det KaosPrinsessa berättade bl.a. Jag känner mig fortfarande för känslig för att prata där i Diskussionsgruppen för det finns en alltför stor risk att det blir starka reaktioner om man pratar om sådant som avviker från det vanliga. Jag känner mig fortfarande annorlunda även i de här sammanhangen där jag trodde att jag skulle känna mig mer hemma. Kanske har jag samlat mer mod till hösten och då vågar prata mer. Jag uppskattar dock alla er som faktiskt vågar säga något, för det bidrar verkligen till en lärorik diskussion!
Amari
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-24
Ort: Lidingö

Re: Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm

Inläggav Sam » 2011-05-12 8:43:28

Miche skrev:
KaosPrinsessa skrev:Ville säga mer men vågade inte.

  1. Du sa något (vilket inte alla vågar).
  2. Du berättade en 'udda' grej (vilket få vågar).
  3. Du klarade av att svara på frågor du fick (bra jobbat)
Slutsats:
Du gjorde en förbaskat bra insats igår, jag är djupt imponerad.


+1 Håller med Miche i allt här ovan.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Re: Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm

Inläggav Sam » 2011-05-12 8:50:10

Amari skrev:Jag hade en del saker som jag skulle velat ha sagt men blev för nervös för att prata i gruppen. Jag kände igen mig mycket i det KaosPrinsessa berättade bl.a. Jag känner mig fortfarande för känslig för att prata där i Diskussionsgruppen för det finns en alltför stor risk att det blir starka reaktioner om man pratar om sådant som avviker från det vanliga. Jag känner mig fortfarande annorlunda även i de här sammanhangen där jag trodde att jag skulle känna mig mer hemma. Kanske har jag samlat mer mod till hösten och då vågar prata mer. Jag uppskattar dock alla er som faktiskt vågar säga något, för det bidrar verkligen till en lärorik diskussion!


I den här gruppen tror jag inte att du behöver vara rädd.
Att få reaktioner/bli ifrågasatt betyder inte bara något negativt. Jag ser det som något positivt, för då vet man att de har hört vad man sa och att det på något sätt har berört dem.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Re: Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm

Inläggav Amari » 2011-05-12 8:53:31

Sam,
Du har helt rätt inställning till det här med reaktioner. Jag får jobba på min egen rädsla och oro för att våga stå för vem jag är och vad jag vill säga. Det gäller ju inte bara i det här sammanhanget, men jag tror att det är känsligare eftersom här vill man verkligen bli både respekterad och accepterad för den man är. Tack för kommentaren!
Amari
Amari
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-24
Ort: Lidingö

Re: Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-12 9:39:11

Nu orkar jag inte citera alla, förlåt.

Jo kanske är det så att folk försöker lyssna mer på det jag säger än hur jag säger det. Men jag är ju van vid "normalstörda" mer än autistiska personer och det första de påpekar är mitt stammande, vilket inte direkt gör saken bättre.
Jag känner mig också annorlunda jämfört med resten där, precis som Amari. Varför vet jag inte. För jag menar hfa och as är ju inte så olika att man ska känna sig annorlunda pga det.
Kunde dock inte sova i natt för nu har jag legat och ältat hur jag var och det jag sa och massa annat. Blä.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm

Inläggav Amari » 2011-05-12 9:46:07

Usch vad hemskt det är när man inte kan sova och bara ligger och ältar hur man varit och vad man sagt etc. Varför blir det så där??? Jag känner verkligen igen mig, KaosPrinsessa och det var tråkigt att höra att du legat och oroat dig! Du har absolut ingen anledning att göra det och jag iaf uppskattade jättemycket att du förde in en annan del i diskussionen som jag kunde känna igen mig i. Du var jättemodig och sa det på ett väldigt bra sätt. Kanske är det så att vi behöver göra vår röst hörd ännu mer, så att vi vänjer oss och att vi kan känna oss trygga i sammanhanget. Vi får öva på det till hösten! :D
Amari
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-24
Ort: Lidingö

Re: Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm

Inläggav Danne » 2011-05-12 10:56:03

Ja, det var verkligen kul att så många nya kom, och att flera vågade ge sig in i diskussionen aktivt på direkten. Sen kan jag avslöja att jag inte enbart går efter turordning när jag delar ut ordet, utan ger oftast förtur till dom som inte sagt något tidigare. :)

KaosPrincessa: Jag tycker du är hur tuff som helst som vågar prata, det är inte alla som gör. Och det vågade du redan första gången du var med. Det du säger är mycket intressant att lyssna på, och jag och alla andra uppskattar verkligen att du delar med dig. Och du behöver inte vara orolig, jag tyckte inte din historia var pinsam eller löjlig, vi alla gör knäppa grejer, det är bara inte alla som har modet att stå för det och berätta för andra om det. Jag ser fram mot ditt fortsatta deltagande i gruppen.

Amari: Jag hoppas du kommer över den känslan. Kan tänka mig att det kändes lite jobbigt efter förra gången när debatten hettade till lite, men sånt är faktiskt bara positivt för gruppen. Jag, och många med mig, blir bara glada över lite olika synvinklar då det är just då man får en ordentlig diskussion. Ingen ser ner på dig för att du inte alltid tycker som dom i den här gruppen, tvärtom så blir du bara ännu mer intressant. Så det är bara att köra på sen i höst.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm

Inläggav Amari » 2011-05-12 15:24:44

Tack Danne! Jag ska hålla det i minnet och jobba mer på modet :) Det stämmer nog att det kanske ligger lite rädsla kvar sen förra gången, men då ska jag tänka på det du sa nu. Ha det gott och jag vill passa på att tala om att jag också tycker att du är en jätteduktig moderator.
Amari
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-24
Ort: Lidingö

Re: Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm

Inläggav Zirre » 2011-05-13 9:52:19

Trodde inte jag skulle säga något alls under diskussionen men jag var visst bättre än jag trodde :P

I klassrummet satt jag framför samtalsledaren Danne.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm

Inläggav treeman » 2011-05-13 11:09:13

Zirre skrev:Trodde inte jag skulle säga något alls under diskussionen men jag var visst bättre än jag trodde :P

I klassrummet satt jag framför samtalsledaren Danne.


Jag var där ju, men tänkte inte på att du skulle kunna var där. Vi kunde ju hälsat.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm

Inläggav Zirre » 2011-05-13 13:51:15

treeman skrev:
Zirre skrev:Trodde inte jag skulle säga något alls under diskussionen men jag var visst bättre än jag trodde :P

I klassrummet satt jag framför samtalsledaren Danne.


Jag var där ju, men tänkte inte på att du skulle kunna var där. Vi kunde ju hälsat.
:)


Vi får väl hälsa nästa gång :)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm

Inläggav Pemer » 2011-05-13 14:21:38

Sigvard Lingh har inte flyttat diskussionen om att han avvisades hit, men jag vill passa på och höra om det framgick då att han själv anser sig ha aspergerdrag också och ville vara med på den grunden, även om yrkesrollen är en sådan som kan vara känslig för många att veta att det finns någon där från den yrkesgruppen.

Det finns ju fler yrkesgrupper utsatta aspergare ofta kan ha väldigt negativa erfarenheter av, och där inte heller alla är felfria utan mycket väl kan fatta negativa beslut för vår grupp på dålig kunskap, och som det finns aspergare som jobbar inom och brukar vara där, senast nu i tisdags.

Bara så att man har lite perspektiv. Men med det sagt, uppfattade ni dessa argument från Sigvard i tisdags?

(Forumfråga: Hur förbaskat länge ska man behöva vänta på att kunna skicka ett FORUMINLÄGG i ett fönster efter att ha SKICKAT PM i ett annat fönster? Klantigt progarammerat!)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Tisdag 10 maj Diskussionsgruppen Sthlm

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-13 14:53:18

Jag måste uppenbarligen ha missat nått på gruppen märker jag.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Träffar



Logga in