tips vid köp av första smartphone?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav VilsenVilja » 2012-12-03 2:28:34

Min gamla mobiltelefon håller på att lägga av, så jag funderar på om det kanske tillslut är dags att skaffa en smartphone. Men jag vet inte alls vad jag ska tänka på.

Android/Iphone? Vilken mobiltelefon? Hur stor? Vilken mobiloperatör? Abonnemang/kontantkort? Hur mycket surf behövs? Annat att tänka på?


Här kommer lite ledtrådar som kanske kan hjälpa er att tipsa mig:

    *Jag har aldrig testat en smartphone innan. Aldrig haft abonnemang till mobiltelefon (100 kr på kontantkort räcker i flera månader).

    *Jag ringer/sms:ar väldigt sällan, men då och då händer det.

    *Jag hade tänkt att använda den som en kombination mellan miniläsplatta för surf och telefon, för att slippa bära runt på två saker.(Eller kanske är det bättre att köpa en vanlig mobiltelefon + en ipod och använda gratis surfzoner?)

    *Jag vill också kunna ha den som musikspelare (när jag t.ex. handlar, åker buss eller umgås med mina högljudda barn). Jag har aldrig ägt någon Mp3-spelare heller tidigare. Kanske Spotify vore kul. Webbradio lyssnar jag på ibland på datorn. Jag har inte särskillt mycket musik i mp3-format just nu (det mesta är på cd).

    *Oftast kommer den nog att användas hemma (med trådlöst nätverk och bredband).
    Jag vill använda den för att surfa i sängen, läsa artiklar, bloggar m.m. Kanske e-böcker så småningom. Skriva anteckningar.

    *Jag vill kunna använda en del hjälpmedelsappar.

    *Kanske vill jag spela något spel om jag sitter i något väntrum, men inte så ofta.
    Ibland vill jag ha den när jag åker in till stan, för att hitta rätt, ha med kalender, check-listor, kolla öppettider, restaurangmenyer, tidtabeller osv. Kanske fotografera saker jag ser för att minnas.

    *Om jag åker på semester vill jag kunna använda den för att kolla upp sevärdheter, adresser, hotell m.m. Oftast i Sverige, men utomlands förekommer också.

    *Ev. kan det hända att vi hyr någon stuga på landet på semestrar ibland, så täckning till detta kan vara bra. Vet dock inte var... Skulle gissa på Östergötland eller ev. kringliggande landskap. Iallafall inte Norrland.

    *Jag har alltid varit dålig på att komma ihåg att ladda telefonen.

    *Jag är någorlunda teknisk, men har ingen koll på mobiltelefoner överhuvudtaget. Däremot är jag ganska kunnig på webbprogrammering (vet inte om det är någon hjälp). Jag vet dock inte om jag har ork nog att sätta mig in i massa nytt just nu. Jag vill att telefonen ska fungera bra utan alltför mycket jobb.

    *Jag gillar att göra inställningar och personligfiera webbläsare (använder därför oftast firefox, men även de andra).Det skulle vara trevligt om det gick på telefonen också.
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav trettontecken » 2012-12-03 2:41:19

Jag rekommenderar en iPhone. Visst är det billigare med en Android, men jag tycker inte riktigt att de känns som "riktiga" smartphones. Jag ser dem mest som billiga alternativ till iPhone. Om iPhone är en Rolls Royce, så är Android en Volvo :-)Happy

Den bästa mobiloperatören som jag har haft är 3 (Tre), och den sämsta har varit Tele2. Bägge operatörerna fungerar utmärkt att ringa och SMS:a med, men med Tele2 så fungerar Internet i princip aldrig.
trettontecken
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-11-21

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav plåtmonster » 2012-12-03 2:41:44

Android = Frihet
iPhone = Apple bestämmer vad som är bra för dig..
Winphone = Var god dröj medan vi ominstallerar.

Det finns fyra nät (tre?), resterande är desamma med annat namn:
Telia - Dyrt men fungerar överallt
Telenor - Okej
Tele2 - Fungerar om du tror på tur ;)
Hi3G - Fungerar i stort sett överallt

Kontrollera batteritid!
(består av batterikapacitet och energiförbrukning)

Minneskapacitet?

Buggar..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav Moggy » 2012-12-03 2:42:57

Spelar det nån roll vad prylarna kostar?

Dina önskemål är nåt som alla smartphones klarar. En smartphone är som en dator så du kan köra vilka appar du vill på den och allt du efterfrågar finns på båda Android och iOS.

Vill du ha mycket inställningar och påverka hur systemet ser ut och beter sig är det Android som gäller. Iphone är betydligt mer låst och Apple har en allmänt trist attityd till sånt här.

Du måste avgöra hur stor skärm du vill ha. För att läsa och surfa på den vill du ha så stor som möjligt men den ska ju praktisk att ha med sig med. Det blir en kompromiss som du måste avgöra.


Angående laddning så får du ställa in dig på att ladda varje natt.


2GB surf räcker långt men ska du börja köra mycket Spotify och streamad film så är det inget problem att göra slut på 2GB.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav VilsenVilja » 2012-12-03 3:00:16

plåtmonster skrev:Android = Frihet
iPhone = Apple bestämmer vad som är bra för dig..
Winphone = Var god dröj medan vi ominstallerar.

Det finns fyra nät (tre?), resterande är desamma med annat namn:
Telia - Dyrt men fungerar överallt
Telenor - Okej
Tele2 - Fungerar om du tror på tur ;)
Hi3G - Fungerar i stort sett överallt

Kontrollera batteritid!
(består av batterikapacitet och energiförbrukning)

Minneskapacitet?

Buggar..


Hur är det med Comviq?

Vilka har bra batteritid? (på vanliga mobiltelefoner brukade Samsung ofta ha bättre)

Hur mycket minne behöver jag?

Och var finns buggarna?



Moggy skrev:Spelar det nån roll vad prylarna kostar?

Dina önskemål är nåt som alla smartphones klarar. En smartphone är som en dator så du kan köra vilka appar du vill på den och allt du efterfrågar finns på båda Android och iOS.

Vill du har mycket inställningar och påverka hur systemet ser ut och beter sig är det Android som gäller. Iphone är betydligt mer låst.

Du måste avgöra hur stor skärm du vill ha. För att läsa och surfa på den vill du ha så stor som möjligt men den ska ju praktisk att ha med sig med. Det blir en kompromiss som du måste avgöra.


Angående laddning så får du ställa in dig på att ladda varje natt.


Ja, egentligen spelar priset roll. Jag har ju ingen vidare inkomst. Men ska jag ha telefonen ett tag är det viktigt att den håller och fungerar för det jag vill. Helst vill jag ju ha en billigare, men jag mottar gärna tips i alla priskategorier. Däremot vill jag inte gärna betala för ett abonnemang där jag inte utnyttjar kapaciteten.

Jag har tidigare hört att ios är bättre på hjälpmedelsappar och att iphone-appar ofta håller högre kvalitét (just pga att "alla" har möjlighet att skapa android-appar). Men detta kanske inte stämmer?

Hur stor skärm tror ni att man klarar sig med om det mestadels är surf man ska ha telefonen till? Har ni några tips på telefoner med stora skärmar? (Jag känner till Samsung Galaxy Note)

Ja, jag misstänkte att jag måste ladda varje natt. Men det kanske är bra. Då blir det nog enklare att komma ihåg.
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav trettontecken » 2012-12-03 3:16:38

VilsenVilja skrev:Hur är det med Comviq?


Comviq och Tele2 är samma sak. Bokstavligen. (har jobbat på Tele2)
trettontecken
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-11-21

Sv: tips vid köp av första smartphone?

Inläggav Moggy » 2012-12-03 3:36:28

Om priset spelar roll så är det en Android du ska. Är du intresserad av tekniken och utvecklingstörda så finns det mycket att fördjupa sig på Android, kanske tom utveckla själv.

Det kanske är så att det finns flera appar till ios som är väl genomarbetade, där har applefolket rätt. Men det händer mycket med Android nu och mycket som bara fanns på ios kommer på Android. Sen är det även bra saker som kommer först till Android och vissa saker kommer inte alls till iPhone för att Apple inte godkänner appen.

Sony Xperia är värd att kolla upp. Sony Arco är vatten- och dammtät, vilket även gäller deras värsting Xperia v med nya chipsettet S4 Krait.

LG Nexus 4 är nog bra. Senaste chipsettet S4Pro och 2Gb ram är bra. Tyvärr ingen sd-plats.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-03 6:46:11

Jag har Comviq/Tele2 och använder internet för jämnan.

Internet har legat nere 1 timme 1 gång på de 6 år jag surfat, så det måste bero på var man bor i så fall.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav Tiblan » 2012-12-03 6:56:41

Beror lite på vilken telefon du har idag tycker jag.

Jag har i alla år haft Nokia och det "tänket" deras telefoner har passar mig utmärkt. Har idag en N8 som är super. Hade haft den i över ett år när jag plötsligt hittade en GPS i den som funkar både om man går och/eller kör bil. Att den dessutom har jättebra kamera har jag konstaterat är ett plus i efterhand. Finns gott om utrymme för musik alternativt sätter du i ett minneskort med den musiken du vill ha.

Försökte innan jag skaffade denna både iPhone och Samsung Galaxy och ingen funkade. Höll på att bli skogstokig därav min första kommentar i detta inlägg.

Om du är nöjd med kontantkort idag varför byta?? Byta kan du göra när du haft telefonen ett tag och om du konstaterar att du behöver något annat.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav kullan » 2012-12-03 8:57:10

Jag har haleboop kontantkort och internetsurfandet kostar max 20 kr / 24 timmar. Det buggar inte så mycket men jag använder mest mina appar och jag har en android. Min modell är av den sämre arten så min ska du inte jämföra med. Den modellen finns ej ute i handeln längre ändå.

Jag anser att Windosphone har ofötjänt dåligt rykte. Själv tänker jag köpa en sådan när jag köper min nästa smartphone. I dom mobilerna är Windows Operativsystemet och dom är enklare att synka med datorn.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav VilsenVilja » 2012-12-03 12:48:35

Tiblan skrev:Beror lite på vilken telefon du har idag tycker jag.


Jag har en Samsung nu, men har även haft Motorola, Ericsson och Nokia under åren.

Tiblan skrev:Om du är nöjd med kontantkort idag varför byta?? Byta kan du göra när du haft telefonen ett tag och om du konstaterar att du behöver något annat.



Jag misstänker att jag kommer surfa mycket mer än jag ringer och SMS:ar. Men jag har inte riktigt förstått hur det fungerar med surf på kontantkort. Jag förstår inte riktigt skillnaden mot abonnemang eftersom det verkar som om man ändå måste ladda med en bestämd summa varje månad för att få surfa. Om någon ville förklara skulle jag bli glad.
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav barracuber » 2012-12-03 13:34:49

VilsenVilja skrev:Jag misstänker att jag kommer surfa mycket mer än jag ringer och SMS:ar. Men jag har inte riktigt förstått hur det fungerar med surf på kontantkort. Jag förstår inte riktigt skillnaden mot abonnemang eftersom det verkar som om man ändå måste ladda med en bestämd summa varje månad för att få surfa. Om någon ville förklara skulle jag bli glad.

Man måste inte men om man inte gör det så höjs bl a samtaltaxan kraftigt. Så gör Tele2 (bastards :evil: ) åtminstone.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav plåtmonster » 2012-12-03 13:36:48

Tiblan skrev:Försökte innan jag skaffade denna både iPhone och Samsung Galaxy och ingen funkade. Höll på att bli skogstokig därav min första kommentar i detta inlägg.

Skogstokig på vad?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav Someone » 2012-12-03 13:46:08

Skulle gissa på att jämnföra batteritider då alla verkar ha laddare på sig nu förtiden. Smartphones har tydligen dålig batteritid.

Har själv beställt mitt första abonnemang och en smarthpone nu, nokia lumia 920 med hos telia med abonnemang surf stor. 199kr i månaden för 10gb. Funkar för mig eftersom jag aldrig ringer. Sms kan man använda appar så blir det gratis, behöver bara surf.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav plåtmonster » 2012-12-03 13:53:33

Kolla också upp signalkänsligheten hos antennen. En del t.ex vissa iPhones var urusla i det avseendet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav barracuber » 2012-12-03 13:54:27

Someone skrev:Skulle gissa på att jämnföra batteritider då alla verkar ha laddare på sig nu förtiden. Smartphones har tydligen dålig batteritid.

Det är möjligt. Tycker det blivit bättre på senare år rent allmänt med den begränsade erfarenhet jag har. Jag har erfarenhet från en HTC, en ZTE, en Samsung och en Sony Ericsson, skrev om det här. (Innan touch kom hade jag Sony Ericsson P800, P900, P990, P1 och X1 och alla sög något fruktansvärt i batterikapacitet, men det vara som sagt före touchepoken)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav plåtmonster » 2012-12-03 13:59:33

Kanske man kunde modifiera smartphonen så den kan integreras med ett högkapacitetsbatteri? Eller att man har några extra i väskan.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav VilsenVilja » 2012-12-03 14:16:21

Someone skrev:Skulle gissa på att jämnföra batteritider då alla verkar ha laddare på sig nu förtiden. Smartphones har tydligen dålig batteritid.

Har själv beställt mitt första abonnemang och en smarthpone nu, nokia lumia 920 med hos telia med abonnemang surf stor. 199kr i månaden för 10gb. Funkar för mig eftersom jag aldrig ringer. Sms kan man använda appar så blir det gratis, behöver bara surf.


Låter intressant. Jag ringer ju knappt heller. Men jag kan inte hitta det abonnemanget på Telias hemsida. Finns det bara i butik?


Det var inget. Jag hittade det...
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav Tiblan » 2012-12-04 6:48:23

plåtmonster skrev:
Tiblan skrev:Försökte innan jag skaffade denna både iPhone och Samsung Galaxy och ingen funkade. Höll på att bli skogstokig därav min första kommentar i detta inlägg.

Skogstokig på vad?


Logiken dom har i de andra telefonerna. Tycker att logiken i Nokias telefoner är så klockren och hittar allt direkt medans jag får leta som en liten gnu för att hitta något i dom andra telefonerna. Är möjligtvis en vanesak men inget jag känner jag vill lägga ner tid och energi på om jag inte behöver.

Vet att jag inte är ensam om detta för samma sak har gällt för andra personer som haft andra telefoner också, dom fortsätter med samma märke dom haft tidigare för att dom föredrar den logiken.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

tips vid köp av första smartphone?

Inläggav Miche » 2012-12-06 2:01:00

plåtmonster skrev:Kanske man kunde modifiera smartphonen så den kan integreras med ett högkapacitetsbatteri? Eller att man har några extra i väskan.

Det finns bärbara "laddare" med hyfsad kapacitet så att man kan få med sig "extra ström".

Här är ett exempel (det finns fler på marknaden)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Måste köpa ny smartphone

Inläggav kullan » 2013-05-23 19:11:20

Jag är i behov av att köpa ny smartphone. Och jag håller på och klurar på vad man ska välja.

1. En ny android som jag inte fattar och som jag inte kommer få någon hjälp med om den krånglar. ( Läs om det är något jag inte fattar)

2. Windowsphone som pojkvännen kommer förstår och kan hjälpa mig med men som har ett begränsat utbud av appar

3. Är egentligen motståndare till Iphone men om man skaffar en sådan har man ju obegränsat utbud av appar. Men behöver man ha ett konto hos I - tunes för att ladda ner apparna då eller?

Maxbelopp för mobilen är 4000:- mer kan jag inte lägga då jag har annat viktigt att köpa in oxå.

Jag vet inte vad jag ska välja. :-)004



Moderator - slog ihop två trådar om samma ämne.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Måste köpa ny smartphone

Inläggav Halveringstid » 2013-05-23 19:17:36

Jag skulle rekommendera Samsung Galaxy S2/S3, androidmobiler som jag tycker är väldigt bra och presterar betydligt bättre än t.ex iphone. Är det något krångel kan väl internet hjälpa dig?
Halveringstid
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2013-05-23

Måste köpa ny smartphone

Inläggav kullan » 2013-05-23 19:19:44

Halveringstid skrev:Jag skulle rekommendera Samsung Galaxy S2/S3, androidmobiler som jag tycker är väldigt bra och presterar betydligt bättre än t.ex iphone. Är det något krångel kan väl internet hjälpa dig?


Är usel på teknikprylar så jag förstår ingenting av vad som står på nätet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Måste köpa ny smartphone

Inläggav kullan » 2013-05-23 19:33:07

Jag har en Samsung Galaxy mini som jag köpte för 2 år sedan.Det dyker upp mycket kontigt i den som jag inte förstår.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till IT-forum



Logga in