Tips om sökfunktionen?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, mnordgren, barracuber, atoms

Tips om sökfunktionen?

Inläggav jonsch » 2011-07-22 17:21:33

Somliga verkar få ut en hel del ur sökfunktionen. Men jag sökte just på "planering" och fick först på sida 4 upp en tråd vars titel börjar med det ordet - jag hoppas jag använde en ineffektiv metod? Prövade inga "avancerade" begränsningar i sökningen.

Finns det tips att ge?
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Re: Tips om sökfunktionen?

Inläggav osäker » 2011-07-22 18:36:58

Ville jag ha trådar om planering skulle jag söka bland sådana med planer* i rubriken, och räckte inte det skulle jag söka bland sådana med det i trådstartsinlägget.
osäker

Anslöt: 2009-08-24

Re: Tips om sökfunktionen?

Inläggav Miche » 2011-07-23 0:49:30

Sökfunktionen (dvs avancerad sökning) är uppdelad i följande rubriker som används enligt följande:

Sökfråga

Sök efter nyckelord: Här kan man skriva in de ord man söker efter, i ditt exempel jonsch kan man skriva planering*

Sök efter författare: Om man vet vem som skrivit ett inlägg går det bra att skriva namnet på användaren (det kan räcka med början och avsluta med *)

Sökalternativ

Sök i kategori: Markera de kategorier där du tror att du kan få träff om du vill begränsa sökningen. Det går alldeles utmärkt att markera flera kategorier genom att hålla ner Ctrl-tangenten när man klickar med musen, klick en gång till med Ctrl nedtryckt på en redan markerad kategori avmarkerar denna. Om inga kategorier är markerade söks hela forumet igenom.

Sök i underkategorier: Om du ex.vis markerar kategori Att leva som Aspergerare görs sökningen även i avdelningen Studier och arbetsliv om Ja är markerat, annars bara i Att leva som Aspergare.

Sök inom: Markera inom vad sökningen ska ske, i jonsch exempel ovan hade alternativet Endast trådämnen begränsat resultatet rejält och det hade blivit träff på första sidan.

Visa resultat som: Om Trådar markeras visas inte varje enskilt inlägg som råkar passa in på träffen, utan endast de trådar som uppfyller sökvillkoren, antalet träffar begränsas därför rejält.

De tre sista rubrikerna tror jag är tillräckligt självförklarande (och klockan är sen) så de orkar jag inte ge någon beskrivning av.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in