Tips i kampen mot CSN??

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips i kampen mot CSN??

Inläggav VUMAA » 2013-01-24 23:49:38

Jag hade tidigare hel tidsbegränsad sjukersättning. Nu har jag halv permanent dito och är inskriven på AF på halvtid (inte för att jag har mer arbetsförmåga än förut!!). När jag hade den hela sjukersättn, behövde jag inte betala tillbaka lån till CSN. Nu måste jag det, trots att min halva sjukersättn + halvt aktivitetsstöd ger en lägre inkomst. En handläggare på CSN tyckte jag kunde ansöka om hel nedsättning i alla fall, trots att jag inte har hel sjukersättn. Han sa att "praxis har ändrats lite". Jag sökte men fick inte igenom, utan måste betala, trots en lägre inkomst. Systemet är så skevt!! Någon som har några råd om vad jag kan göra?!
VUMAA
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2012-01-17

Tips i kampen mot CSN??

Inläggav plåtmonster » 2013-01-25 3:25:41

Sök 100% aktivitetsstöd ?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tips i kampen mot CSN??

Inläggav elle » 2013-01-25 9:19:40

jag kan inte hjälpa dig. :(
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Tips i kampen mot CSN??

Inläggav Levande » 2013-01-25 9:29:28

Har du fått någon nedsättning nu, eller betalar du fullt?

Tyvärr är reglerna för avskrivning stenhårda, annars hade ju det varit den bästa lösningen.

Mitt förslag är att du inhämtar intyg från läkare och psykolog som säger att du aldrig kommer ha nytta av dina högskolepoäng i något arbete du kan tänkas jobba med pga din AS (alltså trots att du har arbetsförmåga i andra typer av jobb) och söker igen.
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Tips i kampen mot CSN??

Inläggav Deadly_Nightshade » 2013-01-27 1:53:22

Tja dom har ju olika blanketter för olika ansökningar men det du ska ansöka om är iaf om en "nedsättning". Printa ut en ansökan, fyll i och skriv dessutom ett brev till dom där du:
a) förklarar din ekonomiska situation och varför du inte kan betala
b) frågar om vilka intyg och andra papper de behöver för att ta beslut. Lägg även här till att du vill bli kontaktad av dom, via telefon, för att få svar på den frågan.

När du sen vet mer så skickar du in en komplettering av din ansökan.

När jag var arbetslös och fick soc-pengar så ansökte jag till CSN om nedsättning. De beslutade då att jag inte skulle betala ett skit under det kvartalet jag ansökte för.
Men here's the catch: Du kan bara ansöka om nedsättning för ett kvartal i taget vad jag vet. För till mig sa dom att jag måste söka kontinuerligt eftersom ens livssituation kan ändras snabbt: speciellt när man går på soc. Ena månaden lever man på existensminimum - andra så har man ett jobb, får lön och betalar skatt. Överlag så tycker jag att CSN är bra på att göra individuella beräkningar och de är en av de "vettigare" myndigheterna i sverige att ha och göra med. Dom är inte alls som exempelvis försäkringskassan som allt för ofta beter sig som känslokalla psykopater med översittarkomplex.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Tips i kampen mot CSN??

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-27 18:33:59

Även om du inte fått rätt till hel nedsättning så bör du kolla upp att beloppet inte är beräknat på en inkomst som är väsentligt högre än den du har idag. I så fall kan du ha rätt till nedsättning för det. Tyvärr kan jag inte reglerna. Jag har för gamla studielån och för dem gäller generösare regler.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Tips i kampen mot CSN??

Inläggav Flinta » 2013-01-27 20:18:24

Deadly_Nightshade skrev:b) frågar om vilka intyg och andra papper de behöver för att ta beslut. Lägg även här till att du vill bli kontaktad av dom, via telefon, för att få svar på den frågan.


Myndigheter brukar jag behöva ringa upp, d söker ofta inte efter folk genom att ringa även om man ber om d skriftligen t ex i ett brev. Ett tips är att ringa själv så slipper du risken att behöva vänta i onödan på ngn som ska ringa och som aldrig ringer.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tips i kampen mot CSN??

Inläggav Zima33 » 2013-01-27 21:07:51

Om CSN har en kundmottagning på din ort så gå dit, enligt min erfarenhet är de väldigt hjälpsamma öga mot öga.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in