Till läkare på psyk

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Till läkare på psyk

Inläggav MsTibbs » 2012-01-23 19:53:16

Ska träffa läkare på psyk på torsdag, av konstig anledning inte psykiater utan allmänläkare, men han föreläser om psykiatri på universitet så han lär förhoppningsvis kunna sånt ändå.

Vad ska jag tänka på till dess?

Hur vet jag om Zoloft fungerar? Mor och arbetskamrater säger jag är mindre sluten, mer öppen och pratar nu, att jag var innesluten i mig själv då, själv märker jag inte, men man blir ju fysiskt bra före psyket hänger med?

Vill ansöka om 25% aktivitetsersättning, vad bör en läkare skriva då?

Reagerar bipolära annorlunda än deprimerade på antidepp?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Till läkare på psyk

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-01-24 3:00:57

Läkare bör då ordagrant skriva att din "arbetsförmåga är nedsatt med 25%"
Just procenttalet är viktigt för annars kommer någon idiot till FK-läkare bifalla din ansökan utan att ens träffa dig.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Till läkare på psyk

Inläggav Miche » 2012-01-24 11:42:29

Jag har bipolärdiagnos och reagerade väldigt konstigt på Fluoxetin (men jag vet inte om det klassas som antidepp). Blev läskigt elak och hade minnesluckor från då det hände.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Till läkare på psyk

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 11:58:53

MsTibbs skrev:Hur vet jag om Zoloft fungerar? Mor och arbetskamrater säger jag är mindre sluten, mer öppen och pratar nu, att jag var innesluten i mig själv då, själv märker jag inte, men man blir ju fysiskt bra före psyket hänger med?

Anhöriga är ofta bra på att känna av förändringar, så lita på det de säger. Ett sätt att få mer koll på den här typen av effekter, är att skaffa en lista där du och någon du bor med eller litar på varje dag graderar hur deprimerad, normalstämd eller manisk du är, på t.ex. en skala från 1 (suicidal/apatisk) via 5 (normalstämd) till 10 (hypermanisk/utom kontroll). Så länge ni har ungefär samma uppfattning är allt antagligen bra, men när din uppfattning börjar skilja sig mycket från den andres, så är det ett tecken på du är i början av ett skov. Till detta bör finnas ett avtal där den andre har rätt att ta dig till hispan om denne anser att det behövs.

Jag har använt det här med en av de mediciner som jag fick eftersom den i vissa fall kunde ge vanföreställningar. Det var skönt att ha listan när jag gick till läkaren och sade att tomtarna som bor under min soppåse vill att jag slutar ta det här (eller ja, jag fick hörselhallucinationer).

MsTibbs skrev:Reagerar bipolära annorlunda än deprimerade på antidepp?

Ja, det kan de göra. Utöver den vanliga skillnaden mellan olika människor och skillnaden mellan vanligt folk och autister, så kan ibland antidepressiva visserligen ta hand om depressionen, men istället utlösa en manisk episod hos bipolära med den problematiken.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in