Tidpunkt för aktiviteter på vardagskvällar

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Tidpunkt för aktiviteter på vardagskvällar

Inläggav Nargil » 2014-01-27 11:03:53

Jag har noterat att många aktiviteter i Stockholm börjar kl. 19 eller ännu senare. Är det någon tanke bakom det?

För oss med familj och/eller heltidsarbete blir det sent och ofta omöjligt ordna barnvakt. Skulle göra stor skillnad om aktiviteter startade kl. 18 eller ännu tidigare. Någon mer än jag som har det så? Sen kan jag tänka mig att det för vissa med arbete, hämtning av barn etc. skulle vara problem åt andra hållet med för tidiga träffar, speciellt om man inte bor nära. Men exempelvis middagar borde det ju kunna vara drop-in.

Är medveten om att det är svårt hitta tider som passar alla och att det är svårt/egoistiskt ändra traditioner som fungerar för många. Men jag tycker det ändå är ett intressant ämne att diskutera och framförallt höra hur ni andra har det.
Nargil
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-04-14
Ort: Stockholm

Tidpunkt för aktiviteter på vardagskvällar

Inläggav HGJ » 2014-01-27 11:40:34

Nargil skrev:Jag har noterat att många aktiviteter i Stockholm börjar kl. 19 eller ännu senare. Är det någon tanke bakom det?

För oss med familj och/eller heltidsarbete blir det sent och ofta omöjligt ordna barnvakt. Skulle göra stor skillnad om aktiviteter startade kl. 18 eller ännu tidigare.

Vasasträffarna börjar klockan 18 på sommaren, resten av året klockan 19. Minns inte riktigt om jag sett någon förklaring till detta.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Tidpunkt för aktiviteter på vardagskvällar

Inläggav Pemer » 2014-01-29 5:30:23

Tanken bakom det har väl varit att följa samhället i stort. Föredrag, möten, idrottsevenemang och you name it på vardagskvällar... brukar väl då såvitt jag vet börja 19 eller rentav 19.30. Kanske ibland 18.30 eller möjligtvis 18.00, men då brukar det ju ifrågasättas att vanligt folk som kanske har barn ska hinna just hem och ordna middag hemma först. Som du var inne på.

Middagskväll på Vasa's... då faller förstås resonemanget om att hinna hem och äta först. :-)

Där skulle man kanske kunna titta på att ta det vid sex året runt, om det finns intresse för det bland både nya och stammisar. Och kanske kolla att det inte är generellt mycket hårdare tryck den timmen tidigare under vinterhalvåret.

Den tidigare starten på sommaren berodde helt på någon tanke från mig att hinna utnyttja lite mer av deras happy hour på sommaren. (Då hade de happy hour till 20, men det har sedermera förlängts ända till 22.)

Dessutom brukar en del av sommaraktiviteterna vara redan på eftermiddagstid, så då harmonierade det lite bättre.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Tidpunkt för aktiviteter på vardagskvällar

Inläggav Zirre » 2014-01-29 9:07:12

Der kan bli svårt för många som jobbar att hinna till något som börjar ex. kl 17. Jag skulle inte hinna till kl 17 om jag inte jäktade ihjäl mig men då skulle jag nog komma för sent iaf.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Tidpunkt för aktiviteter på vardagskvällar

Inläggav KourosGould » 2014-01-29 14:11:42

Vissa verkar sluta jobbet kl. 17 men de flesta jag känner slutar kl. 18. Då hinner man till träffen kl 19 utan att jäkta. I och för sig så är det inte väldigt många aspergare som har ett jobb så bortfallet skulle inte bli jätte stort även fast man flyttade starten till kl 18 eller till och med till kl 17.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Tidpunkt för aktiviteter på vardagskvällar

Inläggav Lilla Gumman » 2014-01-29 14:20:24

Intressanta synpunkter. De som jobbar vill väl vara i säng senast 22.00, så att de orkar upp och jobba.

Den vanligaste jobbtiden är nog 07-16, om man jobbar på kontor eller fabrik som inte kör skift. Senast 17 brukar nog de flesta gå hem. Sen finns det ju alltid serviceyrken där tiderna är annorlunda, om man jobbar på skola, affär, inom sjukvården etc.

Själv bor jag inte i Stockholmstrakten, så jag kan inte komma på beryktade Vasa's eller någon annan träff på kvällstid. Pemer har rätt, händer det nåt på kvällstid en vardag så är det oftast mellan 18 och 19.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Tidpunkt för aktiviteter på vardagskvällar

Inläggav Miche » 2014-01-29 14:25:37

Alla träffar börjar visserligen en viss tidpunkt men väldigt många går det faktiskt att ansluta till lite senare, vilket händer lite då och då på Vasa's (och andra träffar). Till Vasa's går det även att komma tidigare, jag själv har kommit dit mer än en kvart innan träffen började (och det kom andra vid samma tid).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tidpunkt för aktiviteter på vardagskvällar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-01-29 20:45:46

När det gäller Stockholm är väl de långa pendlingstiderna ett aber för alla kvällsarrrangemang. Är nog därför man håller saker och ting sent. När det gäller just kontor tror jag snarare 8-17 är den vanligare arbetstiden.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Tidpunkt för aktiviteter på vardagskvällar

Inläggav Titti » 2014-01-29 21:04:13

Min erfarenhet är att möten av olika slag ofta börjar 18, ibland tom 17.30. Då tänker jag på föräldramöten, föreningsmöten och liknande. Folk behöver komma hem i tid för att hinna avsluta dagen tillräcklig tidigt för att orka upp dagen efter. Det är sällan möten på vardagar håller på längre än till 20.30 eller möjligen 21.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Tidpunkt för aktiviteter på vardagskvällar

Inläggav Miche » 2014-01-29 21:05:05

Bjäbbmonstret skrev:När det gäller Stockholm är väl de långa pendlingstiderna ett aber för alla kvällsarrrangemang. Är nog därför man håller saker och ting sent. När det gäller just kontor tror jag snarare 8-17 är den vanligare arbetstiden.
Speciellt för de som åker hit från Uppsala och Örebro (det är rätt många Stockholmsträffar som vi har deltagare därifrån).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tidpunkt för aktiviteter på vardagskvällar

Inläggav Kontrasto » 2014-01-30 1:27:53

Bara en kort reflektion, men är det inte bra att ha träffar vid olika tider? Jag skulle exempelvis (som student), ha lättare att gå på en träff på förmiddagen mellan 13-16. Finns det lite variation så kanske det lockar fler folk? Eller olika folk vid till olika träffar?

Själv har jag tvekat lite pga stress vid för sena träffar. Speciellt om det är träffar som jag vill gå till ofta. Då gör det att jag inte kan vara med så länge, då jag inte vill komma hem efter 22. Såklart kanske jag är rätt unik med detta, speciellt i kombination med vissa svårigheter kring mat, sömn osv. Men en sen träff bråkar väldigt mycket med min planering, vilket gör att jag då 1. är med en gång eller 2. inte är med alls.
Kontrasto
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2013-11-20
Ort: Nacka

Tidpunkt för aktiviteter på vardagskvällar

Inläggav Miche » 2014-01-30 2:23:24

Träffar som sker på helger brukar ofta börja tidigare, de träffarna är dock inte lika frekventa.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Träffar



Logga in