TiddlyWiki - Din personliga anteckningbok

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

TiddlyWiki - Din personliga anteckningbok

Inläggav nitro2k01 » 2008-03-12 4:49:48

[img]http://gameboygenius.8bitcollective.com/images/TiddlyWiki.png[/img]
Ok, dags att starta ännu en sån där tråd som ingen kommer svara i, men det är ok. Jag har iaf ett litet tips om en användbar grej.
Saken ifråga är TiddlyWiki! Det smått intetsägande namnet är en slags lokal wiki som man kan använda som ett anteckningsblock. Jag blev helt kär i TiddlyWiki när jag såg det!
Vad är då det speciella med Tiddly? För det första så ingår at i en fil, som alltså modifierar sig själv. Filen innehåller både kod och all data man stoppar in i wikin. Strukturen är öppen och allt går att redigera inifrån Tiddly självt. (Kod, mallar, CSS osv)

Och uppenbarligen så kör man det i sin webbläsare. Det passar mig utmärkt. Jag har lagt det i en låst tabb under överföringar och GMail. (Det är Opera vi snackar om här - med tabbarna vertikalt!) På det sättet har jag alltid nära till hands att göra en anteckning.
En annan fördel är att det lär gå att anpassa Tiddly en hel del själv genom att skriva egna plugins till den - något som jag alltså ska försöka göra. T ex kan det ev behövas en bättre kalender. (Jag har iofs inte utforskat de plugins som redan finns så djupt)

Nackdelarna då? Det är lite meckigt att få igång det. Man måste göra en del inställingar för att Tiddly ska få skriva till sin egen html-fil. I IE så går det vad jag förstår öht inte att göra på ett säkert sätt. Dessutom krävs det nog en del motivation för att göra Tiddly till ett användbart verktyg och utnyttja dess fulla potential. Något som jag alltså har i detta fall. Jag har länge funderat på att göra en egen applikation av det här slaget. Då i PHP, och då har jag blivit omotiverad över att det är ett så stort projekt , och att jag ska behöva ha en http-server körande hela tiden för att använda mjukvaran. Så det projketet kom jag aldrig igång med ens en gång. Tiddly däremot är riktigt lättviktigt.

Med andra är TiddlyWiki inte något för alla. Men är man en tekniskt lagd tänkare och behöver en anpassningsbar kalender och anteckningsbok så kan TiddlyWiki mycket väl vara rätt verktyg.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:57:29, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-12 14:02:43

Vad är det du trivs med? Anteckningar kan man ju spara på många sätt så jag antar att finessen är sökbarheten eller nåt?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till IT-forum



Logga in