Tid mellan utredning och diagnos

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tid mellan utredning och diagnos

Inläggav EmsAnnorlunda » 2013-01-14 16:01:16

Stått i kö i 2år ca och nu till hösten kommer min utredning att sättas igång, under första bedömningssamtalet konstaterades att jag direkt ska göra den stora utredningen och hon var 99% säker på att jag hade både AS, ADD och lite ADHD men det får utredningen visa..
EmsAnnorlunda
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2011-12-10
Ort: skogen

Tid mellan utredning och diagnos

Inläggav trollhare » 2013-01-14 16:27:11

För mig tog det 16 månader från att utredningen började till diagnos, men det berodde på att jag blev sjuk mitt i. De ville väl se att svårigheterna fanns där även när jag blivit aningen mer stabil, så att de kunde vara säkra på diagnosen. Jag gissar att det hade tagit ca 4-5 månader (inräknat sommaruppehållet) att ställa diagnosen om jag inte blivit sjuk. Men detta var 2004-2005, så rutinerna har väl förändrats sedan dess.

Annars tror jag att längden på utredningar oftast handlar om bristen på psykologer.
trollhare
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-08-04
Ort: Sandviken

Tid mellan utredning och diagnos

Inläggav Zima33 » 2013-01-14 20:49:57

EmsAnnorlunda skrev: hon var 99% säker på att jag hade både AS, ADD och lite ADHD men det får utredningen visa..

ADD är en form av ADHD, man kan inte ha båda.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Tid mellan utredning och diagnos

Inläggav emmalind » 2013-01-20 13:57:27

Zima33 skrev:
EmsAnnorlunda skrev: hon var 99% säker på att jag hade både AS, ADD och lite ADHD men det får utredningen visa..

ADD är en form av ADHD, man kan inte ha båda.

Nej, rent logiskt sätt så kan man inte få båda, men min mor arbetar inom psykiatrin och min far på gruppostad för utvecklingsstörda (idag visserligen med AS-personen) och de båda har kommit i kontakt med personer som fått den märkliga dubbeldiagnosen. Så det existerar faktiskt...
emmalind
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2012-11-13
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in