The blues: En känsla!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

The blues: En känsla!

Inläggav Toftafelle » 2011-10-30 19:17:54

Blues som musik är ju inte lika utbrett som det en gång var, men som känsla är det kanske mer utbrett än någonsin !
Jag är själv bluesmusiker, även om jag mest sitter hemma och jammar i solitud eller med någon polare, och nån enstaka gång får kliva upp på scen som gästartist ute på krogen, så är det något som hjälper mig att få utlopp för alla mina känslor, allt från de "blå" känslorna, till ren och skär glädje !

Jag liksom många andra är en stor musikälskare, och kan spendera timmar med att bara sitta och lyssna på ny, outforskad musik, och mina högtalare kan gå nonstop en hel dag !
Allt ifrån 70-80tals hårdrock, till opera och klassisk musik kan ljuda hemma hos mig...
Dock så är det ändå ingenting som mäter sig med bluesen, enligt mig så finns det ingen känslosammare och allvarligare musik, även om det i många av de gamla bluesklassikerna kan finnas slängar av sarkasm och ironi !

Det vore roligt att höra om någon annan av er här delar min uppfattning om bluesen, en utdöende musikstil !
Toftafelle
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2011-10-29
Ort: Skellefteå

Re: The blues: En känsla !

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-11-04 3:23:51

Dagen var tillägnad Peter Green och Muddy Waters, gårdagen blev det en hel del Cream och Clapton i allmänhet, samt lite Robert Johnson, och dagarna dessförinnan (fr o m 29 oktober) var det Duane Allman för hela slanten. Sporadiska tolkningar av Freddy King, Kossoff och tidiga Fogerty/CCR; samt lek med bottleneck, ebow och inställningar på förstärkaren, guran och diverse effektpedaler med varierande resultat. :)

Annars är Jimmy Page min favoritgitarrist (även om jag åtminstone för tillfället skulle likna min egen spelstil mer vid B.B. Kings); och bluesen är inte utdöende! Finns många skickliga aktiva gitarrister som kan bluesa till det något ordentligt (kanske framför allt Joe Bonamassa), och musiker som SRV, Gary Moore, John Mayer, Jack White och dylika fungerar fortfarande utmärkt som gateways för yngre generationer.

Att många gitarrister sedan fokuserar på att lära sig spela skalor så snabbt som möjligt utan att kunna spela ett öppet D-ackord in tune är inte mig emot; Jag tycker om att spela sådant också (och lättare indie-slingor), men ingenting slår känslan man får när man river av ett Since I've Been Loving You- eller, säg, Cowgirl in the Sand-solo.

Skriver en del själv, men har en ganska självkritisk personlighet (försöker slipa av den lite) så det mesta försvinner morgonen efter jag påbörjar det. Nåväl, det viktigaste är att det gör lite gott innan det försvinner, antar jag. ^^
Rimbaudelaire
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2011-09-27

Re: The blues: En känsla !

Inläggav Toftafelle » 2011-11-04 10:26:51

Härligt att någon som delar ens musiksmak skriver !
Just nu så har det varit mycket country för mig, Marty Robbins framför allt, men nog varvar jag med blues lite då och så, Lightnin' Hopkins, lite Muddy, Little Walter ja och dom där !

Nej då, nog finns det mycket blues kvar i världen, men det jag syftade på med "utdöende" var att bluesen idag inte är alls lika bred, det är ingen "generationsmusik" längre.
Det är inget man hör på radion jämnt och ständigt etc..

Okej, ja jag är ju inte gitarrist själv, så jag kan tyvärr inte dela några åsikter eller erbjuda insikt i något sådant, jag spelar bara munspel för tillfället, i bluesen är det dock inte bara så bara !
Sen att vara självkritisk kan ju vara bra, till en viss gräns förstås, det får ju inte bli så att man kritiserar sig själv och känner att man tappar stingen på grund av det ! :-)Happy
Toftafelle
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2011-10-29
Ort: Skellefteå

Re: The blues: En känsla !

Inläggav Frimodig » 2011-11-16 21:58:49

När jag var tonåring hade jag köpt en av Ray Charles första LP, där han gör What did I say, live. Mina kompisar hånade mig för det. Sen hånade de mig för att jag hade West Side Story, från scen-musikalen, där det finns en polissiren.

Jag har alltid älskat blues. Leadbelly är det bästa som någonsin funnits. Trots att var en rätt otrevlig grabb. Robert Johnson är naturligtvis unik, Son House är bra, Blind Lemon är grundläggande. Bukka White, Aberdeen är det bästa som finns på youtube.

Blues är arabisk-afrikansk-amerikansk musik.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: The blues: En känsla !

Inläggav Toftafelle » 2011-11-26 17:41:17

Roligt att se att det fortfarande finns folk som lyssnar på blues i bred utsträckning ! :D
Toftafelle
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2011-10-29
Ort: Skellefteå

Re: The blues: En känsla !

Inläggav MuffinMan » 2011-11-26 17:43:26

Grateful Dead e väl inte blues direkt, men jag gillar dem skarpt. Wilson Pickett, Sam o Dave e väl i sf mer blues/motown. Gillar dem oxå skarpt. :)
MuffinMan
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2011-11-09

Re: The blues: En känsla !

Inläggav atoms » 2011-11-27 5:48:35

Blues, att dess popularitet varierar över åren har väl inget egentligt med dess existens att göra. Så länge det finns någon som kan sätta strängar i vibration för att ackompanjera sin leda över livets och kärlekens jävlighet så är bluesen i allra högsta grad levande.

Om jag hade en bättre skivspelare/högtalare så skulle jag lyssna mer på blues för det mesta har jag på gamla LP. Annars lyssnar jag mest på Jimi Hendrix och då jag slukar i princip allt när det gäller han så slinker det ju in en del blues. Annars är det John Lee Hooker, Lead Belly, Muddy Waters, Sonny Boy Williamson, Son Seals...
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18073
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: The blues: En känsla !

Inläggav Toftafelle » 2011-11-28 20:48:10

atoms skrev:Blues, att dess popularitet varierar över åren har väl inget egentligt med dess existens att göra. Så länge det finns någon som kan sätta strängar i vibration för att ackompanjera sin leda över livets och kärlekens jävlighet så är bluesen i allra högsta grad levande.

Om jag hade en bättre skivspelare/högtalare så skulle jag lyssna mer på blues för det mesta har jag på gamla LP. Annars lyssnar jag mest på Jimi Hendrix och då jag slukar i princip allt när det gäller han så slinker det ju in en del blues. Annars är det John Lee Hooker, Lead Belly, Muddy Waters, Sonny Boy Williamson, Son Seals...
Det finns så mycket bra inom bluesen, och blues har ju influerat och förgrenats vidare till många andra musikstilar.
Fint också att du listade tre av mina absoluta favoriter, Sonny Boy, Muddy och John Lee Hooker gillar jag riktigt skarpt, sen så är ju inte Lead Belly eller Son Seals att ta för hacker heller ! :-)Happy
Toftafelle
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2011-10-29
Ort: Skellefteå

Re: The blues: En känsla !

Inläggav barracuber » 2011-12-12 13:24:33

Vad tycks om detta? Lite mer jazzig blues kanske. Eller jag vet inte, har svårt med kategorierna. Och i klippet pratar Clintan och McShann faktiskt om att sätta etiketter.

McShann har jobbat med flera stora jazzmusiker, som Charlie Parker på 40-talet.

Jay McShann - Hootie Blues (with Clint Eastwood)


Visst är båda två jävligt coola? 8)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: The blues: En känsla !

Inläggav Toftafelle » 2011-12-12 17:46:54

Sweet, skönt gung, den här gubben måste jag höra mera av, tack för tipset ! :-)Happy
Sen att Clintan är med på ett hörn gör ju absolut inte dålig reklam :P
Toftafelle
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2011-10-29
Ort: Skellefteå

Re: The blues: En känsla !

Inläggav Frimodig » 2012-01-16 23:23:58

What did I say, live med Ray Charles är riktigt bra. Sen finns det en Bukka White på youtube, det är det bästa som finns. Det fångar hela alltihopa. Det är nåt med Abeerdin.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: The blues: En känsla !

Inläggav Iridia » 2012-06-04 18:36:07

Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

The blues: En känsla !

Inläggav Alien » 2012-11-17 0:44:46

Se även denna tråd med tips på blueslåtar: blues-t15857-24.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in