Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav antonius » 2013-12-14 16:38:08

Fick stifta bekantskap med en mycket bra pannlampa: Led Lenser H7R och jag var glatt överraskad hur förträfflig den är och jag kan rekommendera den kostar en dryg femhundring men det var det värt, har provat det mesta annat och de kommer inte i närheten av denna tyska precisionslampa :-)005

Jag ger den :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: av fem möjliga.

Bild
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav Gripandekylig » 2013-12-14 18:28:08

Får jag lov att kontra med min pannlampa: Petzl Ultra Vario Belt. Det är en mycket kompetent pannlampa som tål att nedsänkas en halvtimme under en meters vattenpelare, lyser med en nästintill 180 graders ljusspridning och levererar tillräckligt många lumen (520) för att ta med sig solen ned i underjorden. Det som är särskilt bra med den är dess dubbla ljuskällor till vilka effekten fördelas så att man både får en god fokuserad räckvidd och även en bred ljusbild på nära håll. Jag använder den i underjorden (se min avatar) och där kan jag klättra i 4 timmar per laddat batteri. Pris cirka 4100 kr.
Bild
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav Moggy » 2013-12-14 18:40:06

Jag är sugen på en Olight H15S

http://www.valostore.se/produkt/olight_h15s/

BildBild


Laddbart batteri som laddas via microUSB lockar. då går det att använda mobilladdaren och man slipper hålla på och byta battier.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav Miche » 2013-12-14 18:54:16

Nackdelen med fast batteri är när det är tomt så är det mörkt och du kan inte använda den förrän du laddat den, dessutom tappar batterier kapacitet så du får kortare lystid efter hand.

Själv hittade jag en pannlampa med fyra power-LED och plats för tre AAA-batterier när jag röjer i mammas lägenhet som hon måste lämna till förmån för äldreboende, duger bra åt mig (och billigt blev det...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav geocache » 2013-12-14 19:05:59

Miche: vad för pannlampa är det du har?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav Miche » 2013-12-14 19:17:45

Står inget märke på lampan men på bandet.står det BranMüsli så det är en som mamma fått i något reklamsammanhang..

Den funkar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav slackern » 2013-12-14 19:21:09

Miche skrev:Står inget märke på lampan men på bandet.står det BranMüsli så det är en som mamma fått i något reklamsammanhang..

Den funkar.


Annars funkar nog denna till det du sysslar med. ;)

Bild

http://www.clasohlson.com/se/Keps-med-L ... /36-3740-1
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav antonius » 2013-12-14 19:46:04

Gripandekylig skrev:Får jag lov att kontra med min pannlampa: Petzl Ultra Vario Belt. Det är en mycket kompetent pannlampa som tål att nedsänkas en halvtimme under en meters vattenpelare, lyser med en nästintill 180 graders ljusspridning och levererar tillräckligt många lumen (520) för att ta med sig solen ned i underjorden. Det som är särskilt bra med den är dess dubbla ljuskällor till vilka effekten fördelas så att man både får en god fokuserad räckvidd och även en bred ljusbild på nära håll. Jag använder den i underjorden (se min avatar) och där kan jag klättra i 4 timmar per laddat batteri. Pris cirka 4100 kr.


Wow, lite dyr men den verkar ha oerhörd potential, men hur får du fast den på hjämen? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav Gripandekylig » 2013-12-15 15:28:52

antonius skrev:Wow, lite dyr men den verkar ha oerhörd potential, men hur får du fast den på hjämen? :-)063

Jag har en Petzl Elios hjälm som är en vanlig grotthjälm där man kan skruva på ett hjälmfäste för pannlampan. Fästet kostade nog 270 kr tror jag och hjälmen 600 kr. Man kan även köpa en färdig kombination med min pannlampa fäst på en sådan hjälm (Petzl Trios heter det paketet), dock får man då endast ett Accu 2-batteri vilket är hälften så varaktigt som mitt så min hemmabyggda kombination har bättre prestanda.

Det hjälmfäste jag skruvade på är tvådelat med ett fäste fram för lampan och ett bak för batteriet, men eftersom mitt batteri är ett Accu 4 så är det för stort för att ha baktill och dessutom är det mer ergonomiskt att bära det i bältet. Därför har jag smältlimmat på några uppochnedvända sladdklämmor (utan spiken) som bildar en kanal som jag kan trycka ned sladden i när jag monterar lampan på hjälmen. Då förs alltså sladden bak till nacken där den kan gå ned från hjälmen och in i kragen på overallen och till bältet där batteriet sitter.

Med min pannlampa följer det även med ett hjälmfäste för Petzls hjälm Vertex. Det är dock en höghöjdshjälm som främst skyddar toppen på huvudet så den är inte lika lämplig att ha i underjorden som min Elios. Dock görs det mycket reklam med kombinationen Petzl Ultra Vario Belt samt Petzl Vertex inom energibranschen där man enligt de hissnande reklambilderna ofta kan behöva reparera vindkraftverk i mörker.

Petzl Trios ser ut såhär och mitt hjälmfäste är med på bilden. Jag har alltså endast monterat den främre plåten för fäste av lampan. Min hjälm ser alltså ungefär likadan ut som den på bilden med undantag från batteriet i nacken samt den orangea plastventilen vid lufthålen; mina hål är alltid öppna.
Bild
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav Huggorm » 2013-12-15 15:55:11

Jag ser nästan som en katt i mörker, så jag behöver ingen pannlampa. Däremot solglasögon när det är ljust, annars kommer huvudvärken garanterat.

Tråden är väll inte bara för pannlampor, utan för alla verktyg? I sådana fall vill jag rekommendera Makitas batteridrivna handverktyg. Det räcker med en laddare och en uppsättning 18V-batterier, så kan man köpa verktyg "nakna" sedan. Jag har för tillfället en vanlig skruvdragare, mutterknackare samt radio. Jag skulle vilja ha en liten mutterknackare också med bitsfäste, den hade varit smidig att ha på jobbet. Något jag inte vill ha är vinkelslipen, jag har provat deras batteridrivna och den var så klen att den var oanvändbar. Tigersågen är bättre då.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav sugrövmanövern » 2013-12-15 16:22:10

Nån som kan tipsa om en prisvärd pannlampa att ha när man rastar hunden? Ska ha den på oupplyst landsväg vilket innebär kolsvart mörker så man ska både se och synas med den. Lägger inga femhundringar på detta.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav Moggy » 2013-12-15 16:46:37

sugrövmanövern skrev:Nån som kan tipsa om en prisvärd pannlampa att ha när man rastar hunden? Ska ha den på oupplyst landsväg vilket innebär kolsvart mörker så man ska både se och synas med den. Lägger inga femhundringar på detta.



Clas Ohlsson har billiga modeller.

http://www.clasohlson.com/se/Set-med-fi ... ED/36-3961
Bild
79 för ett kit med pannlampa och ficklampa.

Bild
149:- för en stöt och vattentålig modell.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav Parvlon » 2013-12-15 16:50:28

Den första i moggys post är jag rätt säker på att jag har och den har varit till stor nytta och har lånat ut den många gånger med. Fick den för tre/fyra år sedan av farsan och har bytt batteri en gång, tror jag.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav Miche » 2013-12-15 17:21:17

Parvlon skrev:Fick den för tre/fyra år sedan av farsan och har bytt batteri en gång, tror jag.

Ok, så det går att byta batteri, det tycker jag inte framgår av länken.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav slackern » 2013-12-15 17:35:36

Miche skrev:
Parvlon skrev:Fick den för tre/fyra år sedan av farsan och har bytt batteri en gång, tror jag.

Ok, så det går att byta batteri, det tycker jag inte framgår av länken.


Det står att den drivs utav.
Batterityp AAA/LR03


Vilket finns att köpa som uppladdningsbara batterier.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav Miche » 2013-12-15 17:46:49

Ahh, missade det, tack!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav slackern » 2013-12-15 17:47:40

Miche skrev:Ahh, missade det, tack!


Lätt hänt. Händer även mig rätt ofta. :)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav sugrövmanövern » 2013-12-15 18:01:24

Oj, den från Clas var ju sjukt billig fram till 24 dec... blir dock inte billigt med frakt så då skulle man måsta in till city i julhandeln :-)006 ..... Minns att förra året letade jag pannlampa på jula i juletider - slutsålt på alla vettiga modeller!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav slackern » 2013-12-15 18:10:35

sugrövmanövern skrev:Oj, den från Clas var ju sjukt billig fram till 24 dec... blir dock inte billigt med frakt så då skulle man måsta in till city i julhandeln :-)006 ..... Minns att förra året letade jag pannlampa på jula i juletider - slutsålt på alla vettiga modeller!


69 kr verkar frakten kosta. Då kostar den 148 kr fram till den 24/12. Så du tjänar fortfarande 50 kr mot ordinarie pris. Så slipper du stressa i julhandeln med alla andra.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav antonius » 2013-12-15 18:25:20

Huggorm skrev:Något jag inte vill ha är vinkelslipen, jag har provat deras batteridrivna och den var så klen att den var oanvändbar. Tigersågen är bättre då


Vinkelslip är djävulens redskap, jag kapar allt med en Makita tigersåg, det blir dessutom lättare raka snitt om det är rör t ex, dessutom behöver man inte skriva en "Heta Arbeten Lista" för tigersåg räknas inte till hett arbete, hehe :-)005
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav antonius » 2013-12-15 18:28:50

Gripandekylig skrev:Petzl Trios ser ut såhär och mitt hjälmfäste är med på bilden. Jag har alltså endast monterat den främre plåten för fäste av lampan. Min hjälm ser alltså ungefär likadan ut som den på bilden med undantag från batteriet i nacken samt den orangea plastventilen vid lufthålen; mina hål är alltid öppna.


Är den där hjälmen och lampa godkänd som arbetshjälm? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav Gripandekylig » 2013-12-15 20:46:25

antonius skrev:
Gripandekylig skrev:Petzl Trios ser ut såhär och mitt hjälmfäste är med på bilden. Jag har alltså endast monterat den främre plåten för fäste av lampan. Min hjälm ser alltså ungefär likadan ut som den på bilden med undantag från batteriet i nacken samt den orangea plastventilen vid lufthålen; mina hål är alltid öppna.


Är den där hjälmen och lampa godkänd som arbetshjälm? :-)063

Den är CE och UIAA-certifierad vilket innebär att den är certifierad som klättringshjälm. Petzls typiska arbetshjälmar är nog istället Vertex eller Alveo; Trios är mer en hjälm för speleologi.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav sugrövmanövern » 2013-12-15 21:13:32

slackern skrev:
sugrövmanövern skrev:Oj, den från Clas var ju sjukt billig fram till 24 dec... blir dock inte billigt med frakt så då skulle man måsta in till city i julhandeln :-)006 ..... Minns att förra året letade jag pannlampa på jula i juletider - slutsålt på alla vettiga modeller!


69 kr verkar frakten kosta. Då kostar den 148 kr fram till den 24/12. Så du tjänar fortfarande 50 kr mot ordinarie pris. Så slipper du stressa i julhandeln med alla andra.
Off topic men, tyvärr hamnar paket som ska lösas ut på ett postkontor alldeles åt fel håll, 5,5 mil enkelresa. Man kunde inte välja utlämningsställe på clas hemsida tyvärr. Man vet aldrig på förhand om lantbrevbäraren levererar eller om man måste hämta själv. Verkar va hipp som happ med det.

Hemkörning kostade 189, men de kör inte ut mindre paket :-)063 .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Teknik: bra verktyg och annan utrustning.

Inläggav Parvlon » 2013-12-15 21:18:45

Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in