Teaterlinje för personer med Aspergers syndrom

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Teater för personer med Aspergersyndrom

Inläggav Fredrik79a » 2010-04-21 8:37:32

Hällefors folkhögskola håller i en teaterutbildning som riktar sig till personer med Aspergersyndrom.
Sista ansökningsdag är 1 maj 2010.

Länk till sidan:

http://www.folkis.nu/index.php?option=c ... 6&Itemid=1
Fredrik79a
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2010-04-21

Inläggav junkandshit » 2010-04-21 17:35:33

Jag väljer hellre mimprogrammet på teaterhögskolan. :lol:

Bild
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Teaterlinje för personer med Aspergers syndrom

Inläggav Peter_40 » 2010-05-18 16:11:37

Hej allihop!

Jag skulle vilja tipsa om Hällefors Folkhögskola som har en teaterlinje som inriktar sig till personer med Aspergers syndrom.
Jag heter Peter och är kurator på skolan.
Skolan ligger ca 8 mil från Örebro och det finns bra busskommunikationer. Om ni är intresserade att läsa mer finns vi på vår hemsida;
www.folkis.nu

Ni får gärna kontakta mig, eller någon annan på skolan, om ni undrar över något eller har några frågor.

Vänliga hälsningar

Peter Hjalmarsson
Kurator
Hällefors folkhögskola
0591-643 90 Expeditionen
0591-643 94 Mitt direktnummer


Moderator: Slog ihop två trådar om samma ämne
Peter_40
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-05-18

Inläggav KrigarSjäl » 2010-05-18 16:31:25

Vad skiljer mellan teaterlinjerna för aspergare och den för icke-aspergare?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Peter_40 » 2010-05-18 16:55:24

Det skiljer inget egentligen. Det är bara det att denna linje inriktar sig till Aspergare.
/Peter
Peter_40
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-05-18

Inläggav Peter_40 » 2010-05-19 9:34:50

Jag kan ju tillägga att här på skolan finns extra resurser och kompetens för att personer med Asperger ska klara sin vardag på ett bra och fungerande sätt. Nu är ju inte alla Aspergare likadana och det är vi väl medvetna om. Men vad som framkommit under tidigare kurs är att de som är deltagare den här terminen har haft problem i sin tidigare skolgång pga av ett alldeles för dåligt stöd. De som går här nu har berättat att de upplever skolan som trevlig och fördomsfri. De känner att de får chansen att utvecklas som människa på ett sätt som de inte fått tidigare.
/Peter
Peter_40
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-05-18

Inläggav Pemer » 2010-05-19 10:53:21

Kanske lite halvt off topic i tråden, men jag skulle absolut rekommendera aspergare att försöka sig på skådespelande, som jag själv redan fuskar med till och från när tillfälle bjuds. Däremot missade jag uppenbarligen senaste jobbet jag provfilmade för, jag hörde ovanligt nog inget alls, men inspelningen skulle ha varit igår och idag.

Många som är "kvasi-insatta" i vad Asperger handlar om och tror att bara den allra mest autistiskt inbundna promillen aspergare är riktiga aspergare och alla vi andra är feldiagnosticerade skulle aldrig kunna föreställa sig att det finns någon substans i ryktena om Robban Gustafsson, eller att jag skulle kunna ha Asperger om man hittar min YouTube-kanal och ser hur jag har kunnat apa mig framför kameror, men:

Vid agerande på scen eller en framför kamera har man fått ett manus, och får regi!!!

Det är det vi aspergare inte har när vi ska spela rollen som fungerande människor i den teater livet blir för oss, nu när "de andra" har tagit huvudrollerna och gjort oss till statister. Det där med ett entydigt manus och tydlig regi är vad det många gånger inte alls finns särdeles av i livets stora teater... Men kämpa för att spela den rätta rollen, det måste vi. Vi får väldigt lite acceptans om vi försöker bara vara oss själva.

Inser man den kopplingen kan man kanske bättre fatta att det inte ligger något som helst "anti-asperger" i agerande.

Daryl Hannah och Dan Aykroyd är alltså bekräftade aspergare, starka misstankar finns om Robert de Niro (se www.asperger-historia.se), och ständiga rykten om Robban Gustafsson, som definitivt i varje fall har bekräftat vissa tvångssyndrom senast jag såg honom intervjuad i TV, hos Skavlan.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nano » 2010-06-15 11:18:04

Peter_40, du råkar inte veta varför det verkar vara just teater, smyckessmide, tapetmakeri på de folkhögskolekurser jag sett?
Har jag bara haft otur när jag råkat komma i kontakt med fel ställen?

Vet du om det finns intresse för saker som typ elektronik, maskinkonstruktion, programmering?
För många många år sedan hade det varit intressant för egen del och jag antar att andra är intresserade av liknande idag.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Peter_40 » 2010-06-15 15:26:54

Hej
Att vår skola har just smycke, teater, inredning etcetera beror på att det är den inriktningen vi har - Konst, Design- och Inredning. Om det finns för just de ämnen du frågar om vet jag faktiskt inte och kan försöka kolla lite om det.
Här är också en länk till alla folkhögskolor;
www.folkhogskola.nu

Hoppas du hittar det som intresserar just dig! Lycka till!
/Peter
Peter_40
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-05-18

Inläggav carl » 2010-06-15 15:49:00

Jag tror att det kan ha att göra med att det är mycket dyrare att ha vissa sorters lärare än andra. Teater behöver inte en utbildad teaterlärare hålla i samt att inkomsterna inom den branschen är fruktansvärt dåliga.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav nano » 2010-06-16 0:00:31

Jo det är sant, elektronik drar lätt fruktansvärt mycket pengar.
Beroende på vad man gör förvisso men även om det går att komma undan billigt i komponentväg så är de roliga kretsarna ofta dyra.
Dyrast är iofs instrument.
Det roliga är att när man lärt sig en del så behöver man inte längre lika mycket instrument.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Peter_40 » 2010-06-16 12:16:31

Vill bara upplysa om att vi har en utbildad teaterpedagog som lärare samt att även de assistenter som finns är utbildade teaterpedagoger. Vidare är teatern en utmärkt form att arbeta med om man vill uttrycka åsikter, känslor, framföra budskap etc. Så för vår skolas del handlar valet av teater som en linje inte om ekonomi.
Läraren på teaterlinjen heter Gunilla Josefsson och har en gedigen teaterutbildning och mångårig erfarenhet. Ni får gärna kontakta henne om ni undrar om något speciellt om just teaterlinjens upplägg.
0591-643 90 Expeditionen (fråga efter Gunilla)

MVH
Peter Hjalmarsson
Peter_40
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-05-18

Inläggav Peter_40 » 2010-06-28 14:31:22

Efter att ha pratat en del med Gunilla Josefsson som är kursansvarig på Teaterlinjen skulle jag vilja uppdatera informationen något:
Teaterlinjen för personer med Aspergers syndrom anser vi behövs bl a på grund av att det finns ett starkt normalitetsbegrepp i samhället. I utbildningen utgår allt från gruppdeltagarna själva. Kursplanen görs t ex tillsammans med deltagarna. Allt som deltagarna genomför på kursen syftar till att stärka demokratin och den personliga utvecklingen. Vi får en del frågor vad gäller "social träning". Svaret är att eftersom allt utgår från gruppen kan det ses som en social träning i sig. En annan, och kanske inte så liten, viktig sak är att samtliga deltagare får aktivitetsersättning eftersom kursen är inriktad på Asperger.

Sommarhälsningar/Peter
Peter_40
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-05-18

Inläggav nano » 2010-06-28 14:46:19

Andra ser kanske på teater på annorlunda vis och jag är ju på inget sätt inne i teatersamanhang men jag ser teater som en fiktiv tillvaro, lika verklighetsförankrad som en actionfilm eller en tecknad film.

Däremot blir det ju tillfälle att prata med andra människor i de stunder som inte är teater, är det kanske det som är den egentliga meningen med projektet?
Säger man "kom så sätter vi ihop en teaterpjäs" så går jag in för just det o kan lätt lämna platsen så fort teaterandet inte längre pågår.

Jag är nyfiken på hur det är tänkt att vara bra för den som går kursen helt enkelt.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Peter_40 » 2010-06-28 15:28:56

Det är ju ett sätt att öka kunskapen om Aspergs för de andra deltagarna, och även personalen, på skolan, det har du helt rätt i.
Alla vill inte berätta att de har Aspergers men de som vill brukar ha en, eller flera, info-dagar som brukar uppskattas av de flesta på skolan. Sedan brukar föreställningarna som deltagarna spelar upp vara välbesökta.
Ett exempel kan ju vara att få till en diskussion om vad som t ex är "normalt". Vem bestämmer det t ex...? osv....
Peter_40
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-05-18

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-28 15:47:45

Vad tror ni om att låta någon hyfsat språkligt kompetent läsa igenom sidan?



"teaterlinje för personer med Asperberg syndrom"



Inte så förtroendeingivande ...
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav nano » 2010-06-28 16:01:15

Peter_40.
Vad brukar infodagarna innehålla o vilka är mottagare av info?

Diskussion gillar jag skarpt :)
Fast det låter i mina öron inte som teater.
Antar att jag är väldigt inne på att saker ska vara vad de utger sig för o vara annars får jag lätt känslan av att det är lurendrejeri.

Jag gick en kurs där det var uttalat att den skulle bli vad vi gjorde den till men att deras grundtanke från arrangörernas sida var open source.
De stod till tjänst med föredragshållare och att vi gärna fick skaffa fram egna föreläsare så kunde kursen betala dem.
Det fick kosta runt 20 000 kr i veckan för föreläsare och det kunde vi hantera i princip som vi ville sålänge kursanordnaren tyckte att det var någolunda vettigt.
De sade aldrig nej till min glädje.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Peter_40 » 2010-06-28 16:31:21

Lavender_Blue; Om jag stavat eller skrivit fel ber jag om ursäkt. Jag korrekturläser inte allt jag skriver, det hinner jag inte med. Om detta gör att du anser mig och vår skola oseriös så beklagar jag detta.

Nano; Vilka som ska vara med vid info-dagarna brukar deltagarna själva bestämma. Senast var det endast för personal och deltagare. Men visst kan man bjuda in allmänheten. Vid den info-dagen som var i våras framförde deltagarna monologer om hur det är att leva med Aspergers syndrom. De hade även en utställning med dikter och målningar. En film visades också (Adam). Diskussionerna uppkom efter detta och deltagare från andra kurser fick chansen att på ett naturligt sätt diskutera och ställa frågor, och omvänt naturligtvis. På den allmänna kursen vet jag att de avsatte en heldag, på deltagarnas begäran, till att prata om Aspergers syndrom och försöka sätta sig in i hur vi alla kan leva tillsammans genom att ha förståelse för alla människors olikheter. Då menar jag de olikheter som ju finns mellan nästan alla människor och kulturer. Jag som kurator pratar en hel del med deltagarna på skolan från de flesta kurserna. Vem som har, eller inte har, någon diagnos är något som jag inte ens reflekterar över faktiskt. Vi har alla, skulle jag vilja påstå, våra egenheter och speciella personligheter.
Peter_40
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-05-18

Inläggav Peter_40 » 2010-07-06 8:35:18

Nu börjar det dra ihop sig för de som vill söka teaterlinjen...=)
/Peter
Peter_40
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-05-18

Inläggav Jnx » 2010-07-08 19:00:42

nano skrev:Vet du om det finns intresse för saker som typ elektronik, maskinkonstruktion, programmering?
För många många år sedan hade det varit intressant för egen del och jag antar att andra är intresserade av liknande idag.

Är inte det sådant man snarare läser på en vanlig högskola? Det är ju ganska teoretiskt intensivt, kanske inte riktigt den nivån man vill ha på en folkhögskola. Nu var du kanske inte intresserad själv. Men jag kan rekommendera en högskoleingenjörsutbildning i maskinteknik, elektroteknik eller datateknik om man är intresserad av någon av dessa saker utan att vilja läsa i fem år på civilingenjörsprogram.

(Sorry för OT, hoppas det går bra med teaterandet :))
Jnx
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2009-09-30
Ort: Linköping

Inläggav Smokescreen » 2010-07-08 20:40:21

Peter_40 skrev:Nu börjar det dra ihop sig för de som vill söka teaterlinjen...=)
/Peter


Jag hade viljat prova detta, iom att det hade kunnat bli åtminstone för mig en chans att utvecklas logiskt som metod skådespelare, iom att jag tror det lättare kunde berika sin förmåga att förmedla, uttrycka och bli förstod på ett rikare plan. Men just nu har jag inte möjligheten att ta mig någonvart.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav Peter_40 » 2010-07-09 9:04:10

Ok, det kanske passar bättre nån annan gång, än nu till hösten. Vi kommer ju antagligen att köra den teaterlinjen framöver.
Peter_40
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-05-18

Inläggav Truly » 2010-07-09 10:51:21

Pemer skrev:Kanske lite halvt off topic i tråden, men jag skulle absolut rekommendera aspergare att försöka sig på skådespelande, som jag själv redan fuskar med till och från när tillfälle bjuds. Däremot missade jag uppenbarligen senaste jobbet jag provfilmade för, jag hörde ovanligt nog inget alls, men inspelningen skulle ha varit igår och idag.

Många som är "kvasi-insatta" i vad Asperger handlar om och tror att bara den allra mest autistiskt inbundna promillen aspergare är riktiga aspergare och alla vi andra är feldiagnosticerade skulle aldrig kunna föreställa sig att det finns någon substans i ryktena om Robban Gustafsson, eller att jag skulle kunna ha Asperger om man hittar min YouTube-kanal och ser hur jag har kunnat apa mig framför kameror, men:

Vid agerande på scen eller en framför kamera har man fått ett manus, och får regi!!!

Det är det vi aspergare inte har när vi ska spela rollen som fungerande människor i den teater livet blir för oss, nu när "de andra" har tagit huvudrollerna och gjort oss till statister. Det där med ett entydigt manus och tydlig regi är vad det många gånger inte alls finns särdeles av i livets stora teater... Men kämpa för att spela den rätta rollen, det måste vi. Vi får väldigt lite acceptans om vi försöker bara vara oss själva.

Inser man den kopplingen kan man kanske bättre fatta att det inte ligger något som helst "anti-asperger" i agerande.

Daryl Hannah och Dan Aykroyd är alltså bekräftade aspergare, starka misstankar finns om Robert de Niro (se www.asperger-historia.se), och ständiga rykten om Robban Gustafsson, som definitivt i varje fall har bekräftat vissa tvångssyndrom senast jag såg honom intervjuad i TV, hos Skavlan.


Faan va kul att se dig LIVE Pemer! :)
Jag kikade in på din youtube-kanal. Haha... speed-dating... Snyggt!!! :lol:
Du är jätteduktig Pemer! Störtskönt! :D

Måste fråga en sak. Kommer du ursprungligen från Värmland? Såg klippet från Karlstad och Högboda.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Pemer » 2010-07-09 12:00:42

:)

Nej, själv är jag född och uppvuxen här i södra förorten, men farsan är därifrån och flyttade tillbaka efter att päronen skilt sig. Han växte upp i Klarakvarteren i Karlstad.

TV-tips till hösten: "I form med Anna Anka"

Eller rättare sagt - skit i serien, men håll utkik efter teaser-trailern som ska gå en massa strax innan serien.

Spelades in i går, på Stockholms Stadion, i gassande sol. Jag hade svårt att somna natten innan och hade sovit tre timmar. Blev enormt mörbultad av att posera under långa stunder i jobbiga ställningar i startblock och öm av solbränna. Gick och lade mig kring 19.40 igår och kom upp vid 11 idag!

Men det blir några tusen i arvode kring den 17:e. Känns nästan värt det. :lol:

Till hösten ska väl också TV4 äntligen visa nya säsongen av "Jonson & Pipen". I minst fyra av 15 avsnitt kan man hålla ögonen öppna efter en viss kollega till dem på agentbasen. De inspelningarna var samma lördag och söndag som forumträffen på Flottsbro i fjol.

Och... man ska inte missa inte den utklädde rymdvarelsen! :D
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in