Tappat livslusten och behöver flytta hemifrån

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tappat livslusten och behöver flytta hemifrån

Inläggav Mithril » 2012-01-18 11:07:02

Hej allihopa, jag är en kille på 17 år som i en tidig ålder tappade livslusten. Jag tappade den första gången när jag var 14 år gammal, och nu kommer den och går. Jag har asperger och ADD. Varför jag har tappat livslusten är nog för att inget i mitt liv känns bra eller positivt. Bara min flickvän som jag har, hon är mitt allt. Och datorn såklart ^^ Jag har inga betyg just nu, eftersom att jag har det väldigt tufft i skolan. Min pappa tycker att AS är en dum diagnos som bara är påhittad, och han tror inte på att jag har det heller. Den enda diagnosen han accepterar är ADD och det är för att han har ADHD.

Vi har AS kunskap i skolan 1 gång i veckan, jag tycker att det är väldigt intressant osv. Jag lär mig mycket. Men nu till en fråga som jag har grubblat på i ca 2 år: Om jag te.x flyttar när jag är 18 eller 19 till någon lägenhet, en billig... typ en 1:a bara för att komma hemifrån, har jag möjlighet att få bidrag från arbetsförmedlingen / habiliteringen (?) PS. Det jag skrev innan frågan var bara sånt jag behövde få ur mig, tack på förhand mina vänner.

Moderator: Kompletterade rubriken.
Mithril
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-18

Re: Tappat livslusten

Inläggav Alyana » 2012-01-18 11:14:54

Hinner inte säga så mycket nu men jag förstår dig så väl ska du veta för jag hade det också astufft i den ålder du är i nu.
För mig har det blivit lättare ju äldre jag blivit.
Vill ge dig en stor kram iaf! :-)154
Och skit i vad din far säger - han fattar ju inget av din värld vet du... :wink:
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Tappat livslusten

Inläggav Miche » 2012-01-18 11:45:54

De bidrag jag vet att du har rätt till vid 18 års ålder då du bor själv är bostadsbidrag och/eller bostadstillägg (från Försäkringskassan) samt att du har rätt att söka ekonomiskt bistånd från socialförvaltningen (kallas socialbidrag i folkmun) i den kommun du bosätter dig.

Senare kommer aktivitetsstödet (tror det är från 19 år ålder) vilket gör att du slipper socialbidraget, och då kan du få en ganska hyfsad ekonomi.

Habiliteringen kan säkerligen hjälpa dig med det praktiska detaljerna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tappat livslusten

Inläggav Mithril » 2012-01-18 11:58:13

Alyana skrev:Hinner inte säga så mycket nu men jag förstår dig så väl ska du veta för jag hade det också astufft i den ålder du är i nu.
För mig har det blivit lättare ju äldre jag blivit.
Vill ge dig en stor kram iaf! :-)154
Och skit i vad din far säger - han fattar ju inget av din värld vet du... :wink:
Allt ser så mörkt ut, känns som att man aldrig kommer få jobb osv.. Medans min bror har det skit lätt i skolan, så får jag kämpa som bara den.
Mithril
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-18

Re: Tappat livslusten

Inläggav Mithril » 2012-01-18 12:00:34

Miche skrev:De bidrag jag vet att du har rätt till vid 18 års ålder då du bor själv är bostadsbidrag och/eller bostadstillägg (från Försäkringskassan) samt att du har rätt att söka ekonomiskt bistånd från socialförvaltningen (kallas socialbidrag i folkmun) i den kommun du bosätter dig.

Senare kommer aktivitetsstödet (tror det är från 19 år ålder) vilket gör att du slipper socialbidraget, och då kan du få en ganska hyfsad ekonomi.
Habiliteringen kan säkerligen hjälpa dig med det praktiska detaljerna.


Okej, tack så jätte mycket! Det är inte alla som får bidrag? Beror det på situationen?


Moderator atoms - det blir bättre om du placerar ditt svar utanför den citerade texten istället för inuti, för det blir då så mycket svårare att förstå vem som skrivit vad.
Mithril
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-18

Re: Tappat livslusten

Inläggav Alyana » 2012-01-18 12:15:00

Mithril skrev:
Alyana skrev:Hinner inte säga så mycket nu men jag förstår dig så väl ska du veta för jag hade det också astufft i den ålder du är i nu.
För mig har det blivit lättare ju äldre jag blivit.
Vill ge dig en stor kram iaf! :-)154
Och skit i vad din far säger - han fattar ju inget av din värld vet du... :wink:
Allt ser så mörkt ut, känns som att man aldrig kommer få jobb osv.. Medans min bror har det skit lätt i skolan, så får jag kämpa som bara den.


För din egen skull ska du koncentrera all fokus du har på dina studieresultat och använd din egen unika hjärna för det. Skit i hur andra är - du är DU!
Och du är bättre än dem... 8)
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Tappat livslusten

Inläggav Mithril » 2012-01-18 12:20:02

Mithril skrev:
Miche skrev:De bidrag jag vet att du har rätt till vid 18 års ålder då du bor själv är bostadsbidrag och/eller bostadstillägg (från Försäkringskassan) samt att du har rätt att söka ekonomiskt bistånd från socialförvaltningen (kallas socialbidrag i folkmun) i den kommun du bosätter dig.

Senare kommer aktivitetsstödet (tror det är från 19 år ålder) vilket gör att du slipper socialbidraget, och då kan du få en ganska hyfsad ekonomi.
Habiliteringen kan säkerligen hjälpa dig med det praktiska detaljerna.
Okej, tack så jätte mycket! Det är inte alla som får bidrag? Beror det på situationen?


Moderator atoms - se där, se där; du upptäckte det själv.
Mithril
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-18

Re: Re: Tappat livslusten

Inläggav tokar86a » 2012-01-18 12:21:33

Alyana skrev:
Mithril skrev:
Alyana skrev:Hinner inte säga så mycket nu men jag förstår dig så väl ska du veta för jag hade det också astufft i den ålder du är i nu.
För mig har det blivit lättare ju äldre jag blivit.
Vill ge dig en stor kram iaf! :-)154
Och skit i vad din far säger - han fattar ju inget av din värld vet du... :wink:
Allt ser så mörkt ut, känns som att man aldrig kommer få jobb osv.. Medans min bror har det skit lätt i skolan, så får jag kämpa som bara den.


För din egen skull ska du koncentrera all fokus du har på dina studieresultat och använd din egen unika hjärna för det. Skit i hur andra är - du är DU!
Och du är bättre än dem... 8)


Jag skulle hälre säga att vi alla är olika och bra på olika saker.

Mithril: låter som du har en del problem där :(
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Re: Tappat livslusten

Inläggav Alyana » 2012-01-18 12:33:52

Visst är vi det...
Men eftersom det i regel är vi som blir drabbade av allehanda problem pga NTs oförmåga eller ovilja att förstå och/eller acceptera hur vi är så är det kanske inte mer än rätt att man känner så.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Re: Tappat livslusten

Inläggav tokar86a » 2012-01-18 12:43:40

Alyana skrev:Visst är vi det...
Men eftersom det i regel är vi som blir drabbade av allehanda problem pga NTs oförmåga eller ovilja att förstå och/eller acceptera hur vi är så är det kanske inte mer än rätt att man känner så.


Jag håller med dig till 100% i den formuleringen. Även jag känner så ibland.

MVH
Tokar86a
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Re: Tappat livslusten

Inläggav lasseivägen » 2012-01-18 12:44:42

Skulle tro att du kanske har en kombination av AS och ADHD. Har själv den kombinationen. Blir ofta jobbigt, eftersom dom liksom tar ut varandra, och gör skallen väldigt rörig.

Hade svårt med studierna i grundskolan, men fixade dom flesta betygen genom att skärpa till mig.
Föga tröst för dig är att det brukar bli lättare med åren. Själv är jag pensionär numera, och trivs utmärkt med det.
Tror det är en bra ide att flytta till något eget, själv trivs jag bäst med så få som möjligt omkring mig.

Har offta tappat lusten att leva. Numera bryr jag mig dock inte så mycket om personer som "vet" vad mina problem är. Det är bara personer som förtvivlat vill få sina egna tokerier bekräftade som sanna.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Tappat livslusten

Inläggav Jagers » 2012-01-18 13:48:39

Jag skulle föreslå att du tar kontakt med socialen redan nu om du kan, och pratar med dem om att du planerar flytta hemifrån osv. alternativt berättar det för din kurator/handläggare/psykolog på handikappcentrum/habiliteringen så borde dem kunna hjälpa dig.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Tappat livslusten

Inläggav Mithril » 2012-01-18 15:18:18

lasseivägen skrev:Skulle tro att du kanske har en kombination av AS och ADHD. Har själv den kombinationen. Blir ofta jobbigt, eftersom dom liksom tar ut varandra, och gör skallen väldigt rörig.

Hade svårt med studierna i grundskolan, men fixade dom flesta betygen genom att skärpa till mig.
Föga tröst för dig är att det brukar bli lättare med åren. Själv är jag pensionär numera, och trivs utmärkt med det.
Tror det är en bra ide att flytta till något eget, själv trivs jag bäst med så få som möjligt omkring mig.

Har offta tappat lusten att leva. Numera bryr jag mig dock inte så mycket om personer som "vet" vad mina problem är. Det är bara personer som förtvivlat vill få sina egna tokerier bekräftade som sanna.
Men jag fick diagnosen ADD och sen därefter asperger. Så det är väl inte ADHD? Jag har en kompis som står mig rätt nära, som levde på soc i ca 5 månader, sen hade han tur och blev anställd i en flyttfirma. Och att leva på soc, det skulle nog bara kännas fel tycker jag. Jag vet inte ens vad det innebär att leva på soc, han har dock en 1:a på 2705 kronor i månaden. Han har inga diagnoser. Kan någon berätta lite kort vad det innebär?
Mithril
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-18

Re: Tappat livslusten

Inläggav Mithril » 2012-01-18 15:19:41

Jagers skrev:Jag skulle föreslå att du tar kontakt med socialen redan nu om du kan,och pratar med dem om att du planerar flytta hemifrån osv. alternativt berättar det för din kurator/handläggare/psykolog på handikappcentrum/habiliteringen så borde dem kunna hjälpa dig.
Jag har varit i kontakt med dem förut när jag flyttade runt i olika hem, jag orkade inte bo hemma för att jag fick för lite tid för mig själv. Och när jag gick in på mitt rum så kallade pappa mig osocial. Men jag har rätt svårt att kontakt dem själv... kanske kan be min mamma om råd.
Mithril
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-18

Re: Tappat livslusten

Inläggav Lowas » 2012-01-18 15:39:41

Mithril skrev:Vi har AS kunskap i skolan 1 gång i veckan, jag tycker att det är väldigt intressant osv. Jag lär mig mycket.

Ett sätt att få tillbaka livslusten på är att ägna sig åt det man tycker är intressant.
Så istället för att läsa om AS 1 gång i veckan t.ex så kanske du kan testa att läsa en bok om AS typ varje vecka?
Det gör det kanske inte lättare att din pappa inte accepterar AS som diagnos men ibland behöver man bryta sig loss.
Lowas
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2011-12-10

Re: Tappat livslusten

Inläggav tokar86a » 2012-01-18 16:02:06

Mithril skrev:
Jagers skrev:Jag skulle föreslå att du tar kontakt med socialen redan nu om du kan,och pratar med dem om att du planerar flytta hemifrån osv. alternativt berättar det för din kurator/handläggare/psykolog på handikappcentrum/habiliteringen så borde dem kunna hjälpa dig.
Jag har varit i kontakt med dem förut när jag flyttade runt i olika hem, jag orkade inte bo hemma för att jag fick för lite tid för mig själv. Och när jag gick in på mitt rum så kallade pappa mig osocial. Men jag har rätt svårt att kontakt dem själv... kanske kan be min mamma om råd.


Hur kan man vara osocial bara för att man vill vara själv.
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Re: Tappat livslusten

Inläggav Lowas » 2012-01-18 16:12:39

tokar86a skrev:Hur kan man vara osocial bara för att man vill vara själv.

Håller med, det är socialare att vara med sig själv än ingen alls :)
Lowas
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2011-12-10

Re: Tappat livslusten

Inläggav Mithril » 2012-01-18 16:36:10

Härligt folk det finns här inne, tack allihopa :]
Mithril
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-18

Re: Tappat livslusten

Inläggav Mithril » 2012-01-18 16:37:14

Lowas skrev:
Mithril skrev:Vi har AS kunskap i skolan 1 gång i veckan, jag tycker att det är väldigt intressant osv. Jag lär mig mycket.

Ett sätt att få tillbaka livslusten på är att ägna sig åt det man tycker är intressant.
Så istället för att läsa om AS 1 gång i veckan t.ex så kanske du kan testa att läsa en bok om AS typ varje vecka?
Det gör det kanske inte lättare att din pappa inte accepterar AS som diagnos men ibland behöver man bryta sig loss.
Det finns en del olika böcker i klassrummet om AS, ska läsa klart min nuvarande sedan testa läsa en bok om AS :)
Mithril
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-18

Re: Tappat livslusten

Inläggav tokar86a » 2012-01-18 16:55:39

Lowas skrev:
tokar86a skrev:Hur kan man vara osocial bara för att man vill vara själv.

Håller med, det är socialare att vara med sig själv än ingen alls :)


Menade väll att ibland vill man vara för sig själv och ha det lugnt och mysigt.

Mithril: Tackar för de finna orden :)
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Re: Tappat livslusten

Inläggav Mithril » 2012-01-18 18:17:36

tokar86a skrev:
Lowas skrev:
tokar86a skrev:Hur kan man vara osocial bara för att man vill vara själv.

Håller med, det är socialare att vara med sig själv än ingen alls :)


Menade väll att ibland vill man vara för sig själv och ha det lugnt och mysigt.

Mithril: Tackar för de finna orden :)
Ja absolut.. :-)Happy
Mithril
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-18

Re: Tappat livslusten

Inläggav supernova » 2012-01-18 18:27:39

Hejsan, jo jag tänkte om du inte har tänkt att läsa upp dina betyg utan instället vill börja jobba så kan du kanske få en trygghetsanställning genom Arbetsförmedlingen.
Det har jag fått och det är verkligen en bra grund att stå på när man behöver ett jobb och har speciella behov. Det kan vara helt anpassat till dig fast du har ändå en tilsvidareanställning på ett företag.
Det viktigast för mej är att vara med i ett sammanhang, ha samma rutiner varje dag och känna att man gör nåt bra för att inte tappa livslusten.
Kanske det skulle vara nåt? Fråga dem på AF i så fall.
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Re: Tappat livslusten

Inläggav Mithril » 2012-01-18 18:38:50

supernova skrev:Hejsan, jo jag tänkte om du inte har tänkt att läsa upp dina betyg utan instället vill börja jobba så kan du kanske få en trygghetsanställning genom Arbetsförmedlingen.
Det har jag fått och det är verkligen en bra grund att stå på när man behöver ett jobb och har speciella behov. Det kan vara helt anpassat till dig fast du har ändå en tilsvidareanställning på ett företag.
Det viktigast för mej är att vara med i ett sammanhang, ha samma rutiner varje dag och känna att man gör nåt bra för att inte tappa livslusten.
Kanske det skulle vara nåt? Fråga dem på AF i så fall.
Det låter intressant.. nu är det sagt enligt skolan och min.. vad ska man säga då, extra mentor att jag ska gå i skolan och försöka få upp mina betyg. Men jag ska kolla med dem.. ska kolla lite på internet angående det först. :-)Happy
Mithril
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-18

Re: Tappat livslusten

Inläggav supernova » 2012-01-18 18:53:31

Jag förstår inte vad du menar?
Jag tror att det finns ett år där man kan gå för att läsa upp sina betyg och ta igen det man har missat. Men det kanske bara finns i vissa kommuner kanske, vet inte om det är så överallt.
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in