Tänkte presentera mig för er

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tänkte presentera mig för er

Inläggav Happylmw » 2010-12-06 15:51:21

Är ny här och i "denna värld" men ändå inte.

Min dotter är 14 år och har "Misstänkt Asberger" enl diagnosen. Högst troligt säger psykiatikern, som även misstänker detsamma för mig. Jag har inte funderat i de banorna tidigare- jag har ju alltid varit jag och jag har alltid varit annorlunda. Det var först när min dotter hamnade i en djup livskris som jag var tvungen att fundera över hur allting kommer sig som jag insåg att det finns starka likheter mellan oss.
Det är ju inte så att jag har en uppsjö med förtroliga AS vänner, så detta verkar ju vara ett bra forum där det finns människor som faktiskt förstår hur knepigt det kan vara eller bra om man vill det.
Tycker jag lever ett vanligt liv med ovanliga inslag. Familj, jobb och vänner. Vännerna är få, men det är ju så det är och det trivs jag bra med. För mig är livet ett skåpdelspeleri- är superbra på att vara glad, skämtsam och utåt på jobbet (för att sedan falla ihop som en hösäck ;)) :D
Happylmw
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-12-06

Inläggav barracuber » 2010-12-06 15:53:07

Välkommen, Happylmw!

Vad jobbar du inom?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Happylmw » 2010-12-07 19:22:31

Jobbar i butik...
Happylmw
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-12-06

Inläggav Alien » 2010-12-08 2:41:39

Hej och välkommen!

Hur mår din dotter nu? Vill inte hon el ni gå vidare med utredning om hon verkligen har AS el inte?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Happylmw » 2010-12-08 9:58:21

Min dotter är fullkomligt låst när det gäller att gå vidare längre i detta. psykiatikern har satt "misstänkt asperger" som diagnos och det får väl räcka så länge. Hon är ju 14 år och då ska man inte sticka ut från mängden! För egen del så funderar jag på om och hur jag ska gå vidare...saker börjar ju klarna om varför det är som det är och varför livet har varit svårt tidvis. Även om jag är vuxen så känns det motvilligt att inse att jag är avvikande...min familj är inte direkt öppensinniga när det gäller allt som har med neurologi att göra. Knepigt.
Happylmw
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-12-06

Inläggav Alien » 2010-12-12 15:58:31

Du skulle ju kunna begära en NPF-utredning för egen del.

Men då får du väl berätta om problem du har, som du misstänker beror på något NPF-aktigt. Annars tycker de inte att det är någon orsak att dra igång en utredning.

Dessutom skulle du kunna köpa/låna böcker om AS (t ex Tony Attwoods Den kompletta guiden till Aspergers syndrom) som du låter ligga framme. Kanske också prata ibland över vad du tycker stämmer in på dig. Säg däremot inte ett ord om dottern och AS. Men om du börjar prata om dina egna AS-drag, kanske hon så småningom inser sina egna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav nano » 2010-12-18 1:18:44

Fullt sannolikt har hon ett rikare fantasiliv än de flesta människor.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in