Tänker du fort eller långsamt?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur snabbt tror du att du tänker jämfört med andra?

långsammare
5
42%
lika snabbt
0
Inga röster
snabbare
0
Inga röster
det beror på vad jag tänker på
5
42%
vet inte
2
17%
 
Antal röster : 12

Tänker du fort eller långsamt?

Inläggav nescio » 2023-11-21 16:58:43

NormBrytaren skrev:Vad jag läst mig till är processhastighet (bearbetningshastighet) hastigheten med vilken hjärnan bearbetar information. Processhastighet kan påverka olika kognitiva förmågor, såsom uppmärksamhet, minne, problemlösning och reaktionshastighet.

Att alla personer med asperger har problem med processhastighet har jag svårt att förstå för vissa av dem verkar ha en ovanligt hög processhastighet.


Jag tror att jag tänker långsammare än andra människor. T ex när jag är i en grupp med människor som pratar säger jag inget, för att när jag har tänkt ut vad jag ska säga så pratar de andra redan om något annat. Jag tror att jag läser långsammare än andra, för jag läser inte fortare än när man pratar, dvs inte fortare än om man läser texten högt. Jag skriver långsamt också.
Jag kunde lösa alla matteuppgifter i skolan, men det gick inte fort.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Tänker du fort eller långsamt?

Inläggav Lynx-66 » 2023-11-21 17:07:43

Det beror på vad jag tänker på.
Kan vara riktigt snabb med kommentarer, "ordvitsar" i samtal med människor, som jag kan vara spontan med.
Med andra blir det som för dig och jag är mest tyst eftersom det är försent.

Har alltid klarat mig bra på IQ-tester där man ska se mönster och jag brukar vara hyfsat snabbt klar också.
Lynx-66
 
Inlägg: 1978
Anslöt: 2019-11-16

Tänker du fort eller långsamt?

Inläggav antonius » 2023-11-21 18:18:43

är en fullständig katastrof tankemässigt, har svårt att fokusera, tänker på fyra saker samtidigt så jag kan ses sengångaraktig ut för all hjärnverksamhet kors kör intryck, olika smärtor från trasiga kroppsdelar, dåliga dofter, försök att nonchalera idioter, osv samtidigt, blir som en överfull HD, är antagligen felskapt
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tänker du fort eller långsamt?

Inläggav melly » 2023-11-21 22:03:26

Blandning. Jag läser väldigt snabbt, och bearbetar både text och exempelvis diagram och tabeller väldigt snabbt, och kan dra slutsatser från dem. I jobb/utbildningssituationer blir jag otålig på andra trögtänkta.

Men ska jag ta beslut om något, när jag ska ställa flera alternativ mot varandra, och alltså tänka över något med flera parametrar för att nå ett resultat. Oj oj oj vad trög jag är då. Och ändå blir det inte alltid rätt beslut, har jag insett i efterhand, trots att jag alltså tar lång tid på mig för att bestämma mig.

Så det blir ett "det beror på"-svar från mig.

Intressant fråga!
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Tänker du fort eller långsamt?

Inläggav Skogkatt » 2023-11-21 22:06:17

Jag läser snabbt, men jag har ingen aning om tank-hastighet jämfört med andra folk. :-)063
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Aspergare och vården



Logga in