Tankar som bilder

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tankar som bilder

Inläggav Lillan1979 » 2014-04-10 22:52:31

Vad jag förstått så ser asperger personer tankar som bilder, rätta mig om jag har fel. Är det så för dig?

Jag kan det iallafall, jag liksom tar en bild och arkiverar i hjärnan. Men jag kan också spela upp en film i hjärnan när någon berättar något för mig, dock ibland tillägger jag något humoristiskt i "filmen/berättelsen" vilket medför att jag ibland skrattar bara så där. Kan bli lite pinsamt ibland om den andra personen berättar något lite allvarligt/känslomässigt.

Någon annan här som känner igen sig i detta?
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

Tankar som bilder

Inläggav Sadistic » 2014-04-10 22:54:10

Är det inte så för alla?
jag har iafl en form av fotografiskt minne, men sådant som symboler försvinner gärna. Det kan iofs bero på att jag tecknar mycket och det är därför jag tänker i bilder?
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Tankar som bilder

Inläggav Lillan1979 » 2014-04-10 23:00:35

Men ser du filmer i huvudet när någon berättar något för dig?

Jag tecknar inte och har fotografisk minne ändå. Mycket praktiskt tycker min sambo för vi behöver då ingen GPS ;-)
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

Tankar som bilder

Inläggav Sadistic » 2014-04-11 13:33:02

Det blir i form a filmer ja, för att kunna rita en bild bra ska man ju tex helst veta hur föremålet ser ut i 3d och hur kläder osv för sig :3
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Tankar som bilder

Inläggav kiddie » 2014-04-11 22:15:54

Tänker hyfsat mycket i bilder men tänker även mycket i rena tankar. Jag vet folk som inte kan tänka hävdar det utan att tänka i ord och det förstår jag inte alls. Tänka i ord gör jag bara ibland.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tankar som bilder

Inläggav Lillan1979 » 2014-04-11 22:49:24

Hur menar du att du tänker i ord, förstår inte riktigt men är nyfiken på vad du menar?
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

Tankar som bilder

Inläggav kiddie » 2014-04-12 21:08:21

Vissa människor hävdar att de tänker genom att tala till sig själva, ja utan att tala högt då. Men med ord. Ska de göra kaffe så tänker de "Ska jag gå och göra kaffe kanske?" med ord. Medan jag inte ens skulle tänka ordet kaffe, jag skulle bara tänka känslan av kaffe. Eller något ditåt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tankar som bilder

Inläggav radix » 2014-04-12 21:41:26

Jag gillade Skalman när jag läste Bamse som liten, han pratade alltid med sig själv för då fick han bättre svar, tyckte han. Men jag tänker nog i bilder en del också, särskilt sånt jag saknar rätt ord eller förståelse för.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Tankar som bilder

Inläggav WrongChild » 2014-04-21 20:01:06

Själv ser jag mina tankar lätt i metaforiska bilder, gör beskrivningar av en krånglig händelse eller känsla till en bild, ett händelseförlopp (som ex.dominobrickor som faller) eller metaforer till något mer vanligt i vardagen som fler förstår sig på. Alltså, för att jag själv ska förstå vad som hänt översätter jag det till något enklare som jag sen kan fantisera ihop att jag ser inne i mitt huvud så det finns konkret och så jag lätt kan spara det i minnet.

Exempel:
Mina föräldrar har på senaste tiden varit mer sams om saker o ting den tidigare och det kanske är svårt att förstå varför det skulle va så jobbigt men det är ungefär som att oppositionen och alliansen skulle börja samarbeta och dela på makten tillsammans som ett stort nytt parti. Alltså skulle det bli diktatur. Det behövs lite bråk och olika åsikter för att folket (jag) ska få ha nåt att säga till om.
WrongChild
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2014-04-21

Tankar som bilder

Inläggav mango » 2014-04-24 0:58:42

Om man bortser från att jag är grafiker och animatör och nästan alltid spelar upp allt i hjärnan i scenarion,
så brukar jag få scenarion/bilder i huvudet När någon säger ett uttryck som jag tycker låter konstigt eller inte förstår tex.
"slå dig ned" jag förstår att personen ber mig sätta mig ned i tex en stol som han/hon gestikulerar till som finns i rummet.
Men då meningen" slå dig ned" är lite "luddigt" (otydligt) enligt mig så börjar jag direkt fantisera ihop hur det skulle se ut om jag faktiskt skulle försöka slå mig ned i en stol, det vill säga trillar över stollen och sedan sätter mig på den.

Uttryck som jag inte förstår alls som tex "en svala gör ingen sommar" som enligt mig är helt obegriplig, även än idag, så får jag upp ett scenario i huvudet där jag ser en äldre man som sitter vid frukostbordet en kall vår sommar och tittar ut genom fönstret. Det är frost utom hus och mannen fryser trots att han sitter inomhus. Plötsligt flyger en svala förbi fönstret medans den äldre mannen irriterat och bittert tittar på den när den flyger förbi medans han fortsätter slurpa på sitta varma morgon kaffe.

Detta leder till att jag ofta går och små fnissar för mig själv då jag fantiserar ihop scenarion ganska konstant från det mesta jag ser och hör osv. he he
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Tankar som bilder

Inläggav kiddie » 2014-04-24 12:53:43

Jag ser också väldigt lätt scenarion och roas mycket av humor som bygger på att tolka bokstavligt. Och det blir ganska levande med. Ibland kan fler än ett scenario spelas upp.

Måste va skittrist att inte tänka så.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tankar som bilder

Inläggav kiddie » 2014-04-24 15:17:03

Finns en tråd som heter Varför jag hänger här. Då tänker jag mig faktiskt KS som hängd (eek!!) och sedan kommer en bild att han hänger som en rock istället (levande, känns bättre) över en sådan där krok man hängde sina kläder på i skolan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tankar som bilder

Inläggav mango » 2014-04-24 23:17:11

kiddie skrev:Finns en tråd som heter Varför jag hänger här. Då tänker jag mig faktiskt KS som hängd (eek!!) och sedan kommer en bild att han hänger som en rock istället (levande, känns bättre) över en sådan där krok man hängde sina kläder på i skolan.


He he :) ja personligen ser jag bara "roliga cartoony " scenarion, det vill säga inga scenarion som indikerar hemskt våld , död och sex osv om det inte är så att den person jag pratar med indikerar till det eller tar upp det ämnet då kan det bli riktigt jobbigt då man ser allt i scenarion/bilder :/ annars så är senariorna roliga att ha :)

Så som du nämnde titeln "varför hänger jag här" så ser jag framför mig en man som hänger i ett träd, det vill säga att han lever och håller i sig i en trädgren med båda händerna. Kameran är in zoomad så att man ser att det är ett träd mannen hänger i och träd grenen han hänger i och ned till mannene midja, sedan kommer en annan man in i scenen som hänger på samma sätt i en annan träd gren klättrandes" emot honom från höger och börjar föra en neutral konversation.
- Oh hi there hmm hanging here as usuall i see..
- Jepp Jepp
- ok ok, so hmm how is your wife?
- she is fine but she keeps Complaning about our dotters cat that keeps running away from home.

Sedan zoomar kameran ut från de två karaktärerna och så ser man fler personer som hänger i träd och diskuterar som om det vore en vanlig bussresa till jobbet, scenariot är dessutom i Family Guy stil. jag brukar även fantisera ihop hela diskussioner som förkommer i senariorna.

Detta är något som jag har nytta av i mitt jobb som framför allt animatör eller storyboard artist.
men skulle även vilja knyta ihop det som en bra grej till kreativa lösningar då jag i mitt fall kommer på
Flera idéer eller olika scenarion ganska snabbt.

men det finns ju som jag nämnde innan nackdelar, om någon indikerar hemska saker får man upp hemska scenarion/ bilder i huvudet eller när man är deprimerad så ser man bara tex dåliga inträffade scenarion gå på replay i huvudet tex stunden då en person man tycker väldigt mycket om berättar att han inte är intresserad av en etc
För och nackdelar som med det mesta här i livet ;)
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Tankar som bilder

Inläggav Turist » 2014-04-29 18:53:53

Har på senare tid börjat fundera kring detta med tankar och bilder. Hittade hit när jag började söka om ämnet.

Själv har jag ingen diagnos, har dock gått igenom förstadiet till en utredning. Jag uppvisar alltså tillräckligt med tendenser till ADD eller Asperberg för att en psykolog har velat testa det, men testet gav inga stora utslag. Nu vet jag inte om detta är så viktigt för ämnet, men ville ändå redogöra för det eftersom normalfallet här antagligen är att man har eller misstänker en diagnos.

Jag saknar i alla fall helt förmågan att tänka i bilder. Har förövrigt inga tankar i de övriga sinnena heller. Jag har inget större problem med bildminnet på så sätt att jag känner igen bilder. Skulle tro att min förmåga där är normal.

Jag har dock ingen som helst förmåga att visualisera. Om jag tittar på en bild och sedan sluter ögonen så är bilden borta. Jag kan minnas koncept eller föremål som fanns i bilden. Eller mindre konkreta saker, såsom vilken känsla bilden gav mig. Men bilden är borta och om någon frågar om detaljer i den, så kan jag inte redogöra för dessa om jag inte direkt observerat detaljen när jag tittade på bilden.

För mig har detta alltid varit normalt och jag trodde länge att andra uppfattade saker på samma sätt. Har på senare år förstått att så inte är fallet. Har nyligen börjat intressera mig lite för vad detta beror på och konstaterar att det absolut inte är unikt, men verkar heller inte vara vanligt. För många verkar det helt ofattbart. Verkar som de flesta aspbergare snarare har en stark visuell tankevärld, men det verkar även finnas ett antal som liksom jag helt saknar förmågan.
Turist
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-04-29

Tankar som bilder

Inläggav mango » 2014-04-29 19:12:37

Turist skrev:Har på senare tid börjat fundera kring detta med tankar och bilder. Hittade hit när jag började söka om ämnet.

Själv har jag ingen diagnos, har dock gått igenom förstadiet till en utredning. Jag uppvisar alltså tillräckligt med tendenser till ADD eller Asperberg för att en psykolog har velat testa det, men testet gav inga stora utslag. Nu vet jag inte om detta är så viktigt för ämnet, men ville ändå redogöra för det eftersom normalfallet här antagligen är att man har eller misstänker en diagnos.

Jag saknar i alla fall helt förmågan att tänka i bilder. Har förövrigt inga tankar i de övriga sinnena heller. Jag har inget större problem med bildminnet på så sätt att jag känner igen bilder. Skulle tro att min förmåga där är normal.

Jag har dock ingen som helst förmåga att visualisera. Om jag tittar på en bild och sedan sluter ögonen så är bilden borta. Jag kan minnas koncept eller föremål som fanns i bilden. Eller mindre konkreta saker, såsom vilken känsla bilden gav mig. Men bilden är borta och om någon frågar om detaljer i den, så kan jag inte redogöra för dessa om jag inte direkt observerat detaljen när jag tittade på bilden.

För mig har detta alltid varit normalt och jag trodde länge att andra uppfattade saker på samma sätt. Har på senare år förstått att så inte är fallet. Har nyligen börjat intressera mig lite för vad detta beror på och konstaterar att det absolut inte är unikt, men verkar heller inte vara vanligt. För många verkar det helt ofattbart. Verkar som de flesta aspbergare snarare har en stark visuell tankevärld, men det verkar även finnas ett antal som liksom jag helt saknar förmågan.


En fråga som jag kom att tänka på när jag läste din text.

Man har ju två hjärnhalvor:
Den vänstra halvan rymmer medvetande, språkförmåga i både tal och skrift, matematik, logik, analysförmåga samt jagets historiska aspekter och framtidsplaner. Den arbetar sekventiellt, vilket innebär att den koncentrerar sig på en sak i taget. Högra halvan står för omedvetna förmågor som intuition, kreativitet, helhetsuppfattning, känslosamhet, orienteringsförmåga, bildförmåga, formkänsla, igenkänning av ansikten, tolkning av ansiktsuttryck och musikalitet. Den håller sig till det som finns här och nu men arbetar med många olika saker samtidigt. (hämtat från wiki).

Med tanke på att du saknar förmågan helt att tänka i bilder kanske du har en mer "aktiv" vänster hjärnhalva eller något ämne på den vänstra som du är väldigt stark i istället?

Som tex jag ser alla tankar som bilder och scenarion MEN jag har är kass på det verbala!
Jag har tex fått ordet diplomat förklarat för mig fler ggr vid olika tillfällen och glömmer fortfarande alltid bort vad det betyder, jag är tex inte bra på att skriva.
Det finns saker både på den vänstra sidan och högra som jag är både bra och dålig på.

Min fråga är:
är du bra på tex tal, skrift och språk?
med tanke på att det är nästan motsatsen till bilder. bara nyfiken*
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Tankar som bilder

Inläggav kiddie » 2014-04-29 19:45:26

Jag tänker i bilder iallafall delvis och jag är duktig att skapa bilder (typ teckna). Men jag har ändå inget bra bildminne. Mina inre bilder är inte särskilt lika hur verkligheten ser ut. Jag är både språkligt och musikaliskt begåvad.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tankar som bilder

Inläggav Turist » 2014-04-29 20:11:58

mango skrev:Min fråga är:
är du bra på tex tal, skrift och språk?
med tanke på att det är nästan motsatsen till bilder. bara nyfiken*

Finns helt klart en sådan koppling. Språk är inte min starkaste sida, men jag läser väldigt mycket, både skönliteratur och fakta. Har sällan problem med förståelsen i svenska eller engelska. Matematik har jag alltid haft ganska lätt för och och jag jobbar som programmerare (vilket förvisso handlar lika mycket om någon typ av intution som logik).

Dock saknar jag definitvt inte förmågor från andra halvan. Jag kan spela musik hjälpligt. Jag kan skapa i både bild och form och fotograferar mycket. När jag ritar fritt har jag dock ingen riktigt uppfattning om hur resultatet kommer bli. Ritar jag ett ansikte, så är det inte alls säkert att det uttrycker vad jag vill. Har jag för avsikt att rita någon som är arg, så kan det mycket väl bli ett ledset eller till och med glatt ansikte. Samma sak med musik. Jag kan leka fram en melodi på ett instrument, men det är ganska planlöst.
Turist
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-04-29

Tankar som bilder

Inläggav mango » 2014-04-29 21:43:12

Turist skrev:
mango skrev:Min fråga är:
är du bra på tex tal, skrift och språk?
med tanke på att det är nästan motsatsen till bilder. bara nyfiken*

Finns helt klart en sådan koppling. Språk är inte min starkaste sida, men jag läser väldigt mycket, både skönliteratur och fakta. Har sällan problem med förståelsen i svenska eller engelska. Matematik har jag alltid haft ganska lätt för och och jag jobbar som programmerare (vilket förvisso handlar lika mycket om någon typ av intution som logik).

Dock saknar jag definitvt inte förmågor från andra halvan. Jag kan spela musik hjälpligt. Jag kan skapa i både bild och form och fotograferar mycket. När jag ritar fritt har jag dock ingen riktigt uppfattning om hur resultatet kommer bli. Ritar jag ett ansikte, så är det inte alls säkert att det uttrycker vad jag vill. Har jag för avsikt att rita någon som är arg, så kan det mycket väl bli ett ledset eller till och med glatt ansikte. Samma sak med musik. Jag kan leka fram en melodi på ett instrument, men det är ganska planlöst.


hmm intressant, 4 korta off topic fråga, hur duktig är du på programmering?
vilket programmerings språk använder du? java, action, linux C++....
jobbar du med programmering idag?
vad programmerar du?
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Tankar som bilder

Inläggav mango » 2014-04-29 21:57:27

Intressant det ni båda skriver, kiddi och turist.

Kiddi: fråga, när du skriver att du är språklig menar du då i skift? eller bara tal?
jag är kass på att skriva men pratar flyttande osv.

turist: Nej då, jag tror inte du saknar förmågor från andra halvan :) men det var bara en teori jag kom att tänka på, att om man är bra på en sak så kanske man är lite sämre på motsatsen.

jag kanske inte kan förklara det jag tänker på nu i ord men det låter lite mer som om den sidan som är bild relaterat och musik är lite mer diffust men du är duktig nog att skapa något fast du kanske inte förstår varför det blir bra?
fast för att veta varför något blir bra så måste man ju studera låten eller studera musik. och kanske vet du och kan det med. Så min generella slutsats blir bara, som du nämnde, att du helt enkelt inte ser saker i bilder och inte så mycket mer ingående med det.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Tankar som bilder

Inläggav Turist » 2014-04-29 22:14:32

mango skrev:hmm intressant, 4 korta off topic fråga, hur duktig är du på programmering?
vilket programmerings språk använder du? java, action, linux C++....
jobbar du med programmering idag?
vad programmerar du?

Jag ser mig som hyfsat duktig och har en senior roll på mitt företag. Har jobbat med programmering i 20 år och spenderade det mesta av min vakna tonårstid med programmering.
Just nu är det mest C++, SQL, python, bash, powershell och lite C#, men har pysslat mer eller mindre med det mesta från assembler till prolog.
Det företag jag är anställd på säljer system för den finansiella sektorn. Men jag har sysslat med allt möjligt genom åren.
Turist
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-04-29

Tankar som bilder

Inläggav Turist » 2014-04-29 22:18:29

mango skrev:turist: Nej då, jag tror inte du saknar förmågor från andra halvan :) men det var bara en teori jag kom att tänka på, att om man är bra på en sak så kanske man är lite sämre på motsatsen.

Det var en relevant och intressant fråga. Jag tar definitivt inte illa upp.

jag kanske inte kan förklara det jag tänker på nu i ord men det låter lite mer som om den sidan som är bild relaterat och musik är lite mer diffust men du är duktig nog att skapa något fast du kanske inte förstår varför det blir bra?
fast för att veta varför något blir bra så måste man ju studera låten eller studera musik. och kanske vet du och kan det med. Så min generella slutsats blir bara, som du nämnde, att du helt enkelt inte ser saker i bilder och inte så mycket mer ingående med det.

Jag tror jag förstår vad du menar och tror att du är inne på rätt spår. Jag lutar troligen mer åt den vänstra hjärnhalvan och försöker ofta anpassa höger-aktivitet på ett sätt som kan stödjas av vänster.
Turist
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-04-29

Tankar som bilder

Inläggav mango » 2014-04-30 0:12:28

Turist skrev:Jag ser mig som hyfsat duktig och har en senior roll på mitt företag. Har jobbat med programmering i 20 år och spenderade det mesta av min vakna tonårstid med programmering.
Just nu är det mest C++, SQL, python, bash, powershell och lite C#, men har pysslat mer eller mindre med det mesta från assembler till prolog.
Det företag jag är anställd på säljer system för den finansiella sektorn. Men jag har sysslat med allt möjligt genom åren.


Ha coolt! :) om du en dag vill byta jobb så kan jag rekommendera en arbetsplats, fast då får vi ta det via pm!

Turist skrev:
mango skrev:turist: Nej då, jag tror inte du saknar förmågor från
Det var en relevant och intressant fråga. Jag tar definitivt inte illa upp.
Jag tror jag förstår vad du menar och tror att du är inne på rätt spår. Jag lutar troligen mer åt den vänstra hjärnhalvan och försöker ofta anpassa höger-aktivitet på ett sätt som kan stödjas av vänster.


Vad bra för det var inte illa menat, jag blev bara nyfiken kring det hela helt enkelt.


Intressant! jag försöker komma på något till att fråga men kommer inte på något vettigt.
jag har svårt att sätta mig i hur det vore att inte ha den möjligheten att se bilder.
Satt och tänkte på att det finns program där man kan skapa animationer, bild , ljud med matematiska formler eller om man byter ut toner i ett program till siffror om det skulle underlätta. Men även där så skulle det behöva att man redan har en ungefärlig bild i huvudet så att man vet vart punkterna skall placeras. fast man kan ju testa sig fram så kommer väl man fram till någon vettig bild form endå men ja som sagt intressant.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Tankar som bilder

Inläggav kiddie » 2014-04-30 0:57:19

Jag är bra på att uttrycka mig i skrift, samt lära mig nya språk.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tankar som bilder

Inläggav Lillan1979 » 2014-04-30 7:26:51

mango skrev:Som tex jag ser alla tankar som bilder och scenarion MEN jag har är kass på det verbala!


Så fungerar jag också, är dessutom jättedålig på att få ner mina tankar/åsikter i skrift. Jag kan börja skriva efter kanske försökt i 1-2 timmar med samma lilla futtiga sms/mail så raderar jag det och struntar i att skriva något överhuvudtaget.

Jag känner mig dum (eftersom mitt ordförråd inte är så stort) och jag kan omöjligen få ner det jag vill säga på några korta rader, det brukar tendera i en mindre roman. Sådant orkar ju människor inte läsa (tänker jag).

Prata kan jag ibland, om det är någon som verkligen verkar vilja höra vad jag har att säga. Annars låser det sig för mig och jag "stänger av".


Det jag egentligen ville få fram med denna tråden var att höra om det är andra med AS (om det är vanligt eller ej) att skapa filmer i hjärnan när människor berättar saker. Det gör jag hela tiden. Visst jag kan också se bilder men då är det mest när jag är ensam och tänker på saker.
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in