Tangentbordsträning - bättre på meningar än enskilda ord?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tangentbordsträning - bättre på meningar än enskilda ord?

Inläggav Fleure123 » 2016-06-10 13:36:44

Alltså, det här är inte världens viktigaste grej, men ändå, ifall någon/några här orkar engagera sig:

Jag försöker bli snabbare på att skriva på ett tangentbord, och hittade den här "spelet":

http://www.elevspel.se/amnen/dator-medi ... aning.html

Kan en del tangentbordsteknik sedan tidigare. jag kan skriva alla bokstäver utan att titta på tangentbordet. (Siffror med mera dock inte så med).

Nu höll jag på och harvade ett tag med övningar där man "bara" skulle skriva bokstavskombinationer och/eller enstaka ord i tanken att jag skulle gå "back to basic" och lära mig grundtangenterna bättre.

Men sedan när jag testade att skriva hela meningar istället så upptäckte jag att det går enormt mycket snabbare.

Har det något med neuropsykiatrisk funktionshinder-grej att göra eller är det så för "alla" att det är lättare att skriva meningar än småord? De enklare nivåerna "borde" ju vara enklare att klara än det mer "avancerade" att skriva hela meningar, men så kanske det faktiskt inte är?

(När jag läser text och är pigg är jag sådär typiskt "aspig" att jag lätt ser detaljer som att någon stavat fel, men här är det ju mer att jag är bättre på helhet än detaljer? )
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Tangentbordsträning - bättre på meningar än enskilda ord?

Inläggav Fleure123 » 2016-06-10 14:30:49

På hela meningar blev jag meddetsamma och utan ansträngning "trollkarl" direkt, och ligger nära "ninja"-nivån.

På enstaka ord/bokstavskombinationer är jag "magiker" och snuddar inte ens vid "trollkarl"-nivån, trots att jag kämpat mycket mer där...

Man får alltså en tjusig titel av det här slaget när man lyckats uppnå ett visst antal tangentnedslag per minut. Nedan kopierat från informationen i "spelet":

Titlar
När du spelar en omgång då får du en titel som baseras på hur många tangenter du hinner klara av. Dessa titlar finns med antalet nedslag inom parentes:
Kejsare (350)
Kung (300)
Ninja (250)
Trollkarl (200)
Magiker (130)
Expert (80)
Lärling (50)
Nybörjare (20)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Tangentbordsträning - bättre på meningar än enskilda ord?

Inläggav erra123 » 2016-06-10 17:30:39

Intressant, jag har svårt att skriva ord. Om det är massa blandande bokstäver så har jag svårt att "registrera" orden i hjärnan innan jag skriver dom.
erra123
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-10-27

Tangentbordsträning - bättre på meningar än enskilda ord?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2016-06-10 17:35:35

Jag tror att det är så att hjärnan har lärt sig att skriva vissa kombinationer. Exempelvis alla vanliga småord som vi skriver hela tiden. De kommer nog lättare fram än enstaka ord. Så OBS jag är NT så jag tror inte det har med NPF att göra.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in