Talanger/Vad är du riktigt bra på?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav lost » 2008-01-02 15:25:10

Moggy skrev:Har lite ninjatalanger. Brukar klättra på fasaderna på höghus och ta mig in hos folk. Flyttar på grejer när folk sover så dom blir överraskade när dom vaknar. I natt smög jag mig in hos en som laddar kaffebryggaren på kvällen så han kan slå på den på morgonen. Hällde salt i kaffet, han lär bli förvånad!


Du saknar NPF diagnos, men det du skriver är mer i linje med antisocial personlighetstsörning, eller psykopati som man säger i mer vardaglig språkbruk. Dock så tror jag inte ett ögonblick på vad du skriver.

Det är välkänt att autismspektrum människor tolkar saker bokstavligt och att en del är mer eller mindre godtrogna. Jag hoppas att du, min kära Ninja, inte utnyttjar detta för din personliga underhållning - vilket är exakt vad jag tolkar ditt inlägg som.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 10:50:56, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav Duras » 2008-01-03 1:42:02

Kul sträng det här.

Är bra på att formulera mig i skrift.

Kan skriva juridiskt hållbara texter (avtal etc).
Kan skriva till myndigheter på myndighetsspråk så folk lättare får div bidrag och ibland lägre skatt.
Kan skriva folks personliga brev till jobbansökningar så dom lättare får jobb.
Kan skriva begripliga finansmarknadsanalyser.
Kan skriva begripliga tekniska utredningar för folk som saknar utbildning inom området (fast där har jag utbildning)

Men ska jag förklara samma saker muntligt så brukar det inte funka alls.

Och så kan jag hitta på lite udda men uppskattade julklappar och andra presenter.


mvh
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 10:50:56, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Debbido » 2008-01-03 5:44:44

KrigarSjäl skrev:Debbido: berätta gärna mer om din synska förmåga, sånt är intressant.
Sen ska du ha en stor eloge för ditt sociala engagemang!


Tja, jag är inget reguljärt medium men har min stunder av klarsyn, that's all. Har en ADD-väninna med liknande upplevelser. Eftersom höger hjärnhalva, där intuition/sjätte sinnet har sina fästen så är det ju inte så konstigt att detta kan följa med diagnosen.

Om jag brättar något så kan jag förstås bli utskrattad och föreslagen psykosmedicin, men min psykiatriker har aldrig sett psykosdrag hos mig.

Exempel på synskhet; Ville hjälpa en vilsen väninna. Hon valde alltid fel karlar. Vi bad och mediterade över ett par alternativa val. Sedan ställde jag min kropp till förfogande, beredd på att känna det som dessa två män kände/tänkte. Jag blev förvånad över att slungas in i dessa två mäns liv så handfast. Jag grät och sa saker som dessa män tänkte, kände, upplevde.

Det mest påtagliga var att det i den andra fallet kändes som att någon tog struptag på mig, obehagligt. Därefter brann hela bröstet av eld. På himlen stod ordet VÅLD målat i rött. Sedan såg jag mannen gå med fasta steg mot Ljuset. :-)130

Jag bad väninnan kolla upp det jag sagt och upplevt, vilket hon gjorde; Mannen hade levt i undre världen och brukat försvara sig genom att trycka upp fienden mot väggen, via struptag.
Han hade förlorat otroligt många vänner o bekanta genom dödsfall (droger/självmord/mord/olyckor) vilket lett till en flammande ångest i hans bröst (elden jag känt). Så han bröt med sitt gamla liv totalt. Sedan 15 år var han spik nykter, självförsörjande, superärlig.

Min synska bild av man nr 1 var hopplös, så väninnan gjorde slut på förhållandet. Senare inledde hon ett förhållande med den andre mannen - han som brutit med sitt destruktiva liv. De fann varandra på djupet och blev mycket lyckliga tillsammans! :-)099
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:50:56, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2008-01-03 6:08:14

vetej skrev:
Debbido skrev:Verbalitet och stor känslighet handlar det om. Är något synsk. Har kunnat välja låtar som träffat precis rätt. :-)049

Har, som medium, kunnat hjälpa några.


Är du säker? Jag hade också liknande tankar men det visade sig att jag behövde medicineras, hehe. :P


Jaha, och när råkade du sjunga precis rätt låtar för publiken och blev sjukstämplad för det?

Jag arbetade som trubadur i flera år och kände varje spelning in exakt vilka låtar som skulle med. En enda gång sjöng jag en egen låt om självmord. Den var vackert poetisk, ungefär som "Candle in the light".En kvinna, som hade sorg efter nära anhörigs självmord, kände sig träffad av blixten o fick hjäp att få igång sitt sorgearbete. Gick till diakonissan o grät ut.

En annan gång, när jag skulle välja ut sånger, så fanns det inte en enda sång som kändes rätt. Alla sångerna var fel, och vad gör man då? Tja, man måste avboka spelningen, men det är ju etiskt fel att göra så. Hamnade i stor vånda. Det fanns ingenting att sjunga, varför??!! :cry:

Svaret kom: Föreningen ringde för att avboka spelningen. Paret som satt i styrelsen för föreningen hade omkommit i en bilolycka och därför ville man inte ha någon julfest med trubadur. Eftersom det inte fanns någon spelning att förbereda så hade jag "sett ett tomrum bara", dvs sett in i framtiden. :-)011
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:50:56, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav harrypotter » 2008-01-10 0:14:41

jag är bra på att stava, skriva och prata.
jag är en hejare på att lägga pussel.
Är bra på att tänka logiskt och lösa problem.
teknisk lagd
har lätt för att förstå språk.
och tja sedan vet jag inte mer just nu
Senast redigerad av harrypotter 2011-05-04 10:50:56, redigerad totalt 1 gång.
harrypotter
 
Inlägg: 329
Anslöt: 2007-06-12

Inläggav Ganesh » 2008-01-10 0:17:44

Jag är riktigt stolt över att vara snäll.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 10:50:56, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Shanti » 2008-01-10 0:24:19

Jag har talang för att se mönster i koder och minnas dem.
Sedan är jag duktig på yoga och matlagning (Inte nödvändigtvis samtidigt :lol: ).
Senast redigerad av Shanti 2011-05-04 10:50:56, redigerad totalt 1 gång.
Shanti
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav Ganesh » 2008-01-10 0:28:22

Åsså är jag väldigt duktig på strukturer och mönster. Men dålig på ordning och reda.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 10:50:56, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Titti » 2008-01-10 1:32:42

Jag är bra på att skriva texter och stava även på främmande språk.
Jag är bra på att utreda och skriva sammanfattningar i olika sammanhang.
Jag har ett mycket gott sifferminne.
Jag är bra på huvudräkning och matematik i övrigt.
Jag är bra på att analysera och på att se den röda tråden (och även avsaknad av sådan).
Jag är bra på att minnas sådant jag sett (men inte vad jag hört).
Jag är bra på att skapa strukturer och på att uppehålla dem om jag inte blir störd, vilket alltså sällan inträffar.
Jag är bra på att köra bil och på att läsa kartor.
Jag är bra på att lista ut hur saker är konstruerade och på att läsa och tolka ritningar även flerdimensionella.
Jag har bra arbetsminne.
Jag har bra hand med en del sorters djur.
Jag är en oerhört driven entreprenör när intresset väcks, bra på att få saker att hända, på att koppla ihop användbara personer med varandra, bra på att driva projekt framåt. Om jag får göra det själv.
Jag är bra på att se möjligheter där andra ser svårigheter.
Jag är en "överlevare".

Det känns väldigt ovant att skriva en sådan här "Bra-lista", kanske borde man göra det lite oftare?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 10:50:56, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav sommar » 2008-01-10 11:44:32

Följande är det som jag främst är bra på: att utrycka mig i tal & skrift vad gäller svenska språket o att stava främst vad gäller sv. men även eng. Stavar i princip aldrig fel. Har en oerhört verbal förmåga. ordspråk & talesätt går oxå väldigt bra.
Är oxå bra på att hålla ordning & reda och mitt minne är det absolut inget fel på. När minnet hos någon i min familj tryter kan de oftast ta mig till hjälp . :) Även bra på huvudräkning, överslagsberäkning, procent o. bråktal, lägga upp månadsbudget för hushållet.

För att ha AS. är jag ett ovanligt socialt intresse (enl. dem som utrett mig) o. jag vet hur man beter sig o. för sig bland andra människor med undantag för vissa grr. + vissa nya situationer. Sällan svårigheter med att träffa nya människor, tycker snarare det är roligt.

Bra hand med husdjur.

Dock vill jag inte påstå att dessa saker är talanger.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:50:56, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Vad är du riktigt bra på?

Inläggav serpentin » 2009-09-09 20:56:03

Jag känner mig en smula less och nästan irriterad på att Aspergare så ofta förknippas med datorer. Att vi skulle vara så fantastiska på maskiner ungefär som att det är det enda vi kan.

Men jag kan inte alls mycket om datorer. Iaf inte mer än nödvändigt för att plåtlådan ska fungera.

Däremot är jag bra på andra saker. Som att sy kläder t ex. I skolan hade jag 4 i teckning och syslöjd. (Plus några teoretiska ämnen iofs.) Datorer hade man inte i skolan alls när jag var ung.

Som vuxen kom jag i kontakt med datorer när jag läste på folkhögskola och det var högst motvilligt jag tvingade mig till de obligatoriska undervisningstimmarna man måste närvara vid i datorsalen. Okej jag fastnade, det var ju faktiskt väldigt kul. Internet är toppen och man kan göra många bra saker med en dator men jag kan inte påstå att jag har specialkompetens på datorer.

Flera gånger har jag läst om företag som anställer enbart eller bland annat personer med AS och påtalar då vår specialkompetens. Men alltid handlar denna specialkompetens om, just det - datorer.

Så nu till min fråga. Vad är du superbra på och vad skulle ditt drömjobb handla om där du får blomma ut och lysa med just din "specialkompetens"?

mnordgren:

Här börjar den andra tråden.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 10:50:56, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Alexandra » 2009-09-09 20:59:49

Jag är språkbegåvad, musikalisk och hyfsat bra på att laga mat. (Och tämligen värdelös/ointresserad av allt som har med datorer att göra.)
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 10:50:56, redigerad totalt 2 gånger.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Meppe » 2009-09-09 21:00:06

Det jag är bra på är att resa till Krakow. Jag kan mycket om historia och mitt drömjobb är guide på Emalia.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 10:50:56, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav serpentin » 2009-09-09 21:03:49

Mitt drömjobb
Barnklädesdesigner med eget märke.
Att få resa land och rike runt, ha egna modevisningar, möta andra som också sysslar med kläddesign, gå på mässor och titta på underbara tyger och fantastiska symaskiner, ha ett företag med några anställda som syr medan jag står för design.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 10:50:58, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2009-09-09 21:06:40

En guide och en tolk som ger pianoconcerter när hon inte är kock på Nobelmiddagen. Ah, det artar sig. :) Underbart!
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 10:50:58, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav geocache » 2009-09-09 21:08:34

Jag är bra på fotografi, skidåkning (både "på längden och tvären), byggnadssnickeri (och på att använda parenteser i tid och otid när jag skriver saker på datorn :roll: :oops:...)

Och så är jag väldigt bra på att somna inom två minuter så fort jag lägger mig för att enbart vila, oavsett vilken tid på dygnet det är (ohälsotecken?). Men den egenskapen vill jag inte ha... någon som vet hur man gör för att jobba bort den, utan medicinering?
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 10:50:58, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-09 21:10:11

Jag saknar för det mesta delar inom allt jag är bra på, för att det ska bli komplett och passa för ett jobb.
Väldigt ojämn alltså.

Jag var väldigt bra på att skjuta lerduvor, men det kan man ju inte jobba med, om man inte kan få ett av de sällsynta jobb där man skjuter kråkor på flygplatser ^_^ Då kan man också ha med sin vovve som apportör och eventuellt sökare.

Ofta skiter sig saker p.g.a. det sociala eller att jag inte förstår instruktioner, eller att jag har svårt med ord (kan då för få fackord och begreppsord, även om jag kan själva grejen).

När jag blir trött så kan jag tappa rejält koncentration, så då skiter sig saker där jag kan utnyttja got detaljseende eller noggrannhet.

Annars tror jag att jag skulle kunna bli en bra statistiker eller pianotekniker. Det innehåller sådant som jag är bra på. Speciellt pianotekniker tror jag faktiskt. Där har man något att fysiskt ta på om man blir trött i hjärnan.
Jag gillar också att sortera data, så arkivator kanske?

Nu kom jag kanske OT, och räknar upp saker som jag gillar också.

Angående skolan, så var jag bra i fysik, biologi, matematik, syslöjd, musik och bild. Träslöjd valde jag bort eftersom läraren var alldeles för diskriminerande mot vad tjejer skulle göra.
Jag var också bra i teknik och data, men jag minns inga betyg.
Jag kunde få lägre betyg än jag förtjänade eftersom lärarna vägde in uppförande och annat (varför skulle man annars få en 3:a i ett ämne man har haft alla rätt på alla prov i, och har varit mycket aktivt deltagande och fått beröm i experiment).

Sämst var samhällskunskap, historia, religion, idrott, tyska, engelska och svenska.
Jag fick dock högt betyg i svenska på gymnasiet, då jag var bra på grammatiken. På något sätt lyckades jag också med andra delen där man ska skriva referat, tolka budskap m.m. Kom på något knep, men fattade aldrig någonting LOL

Kemi fick jag också kass i, men jag tror att det mest berodde på läraren. Han kunde inte ens svara på vad en jon var för något. Jag fattade det aldrig, men lärde mig på en halv minut när jag läste in gymnasiekemi på komvux. I högstadiet fattade jag aldrig något av kemin. Vi fick aldrig några förklaringar. Dessutom var han så vimsig att han gav mig fel på stavningen när jag skrev "fluor" (med kulpenna) på ett prov. Han påstod senare att jag hade suddat efter jag hade fått tillbaka provet (observera - kulpenna sudda...).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:50:58, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sugrövmanövern » 2009-09-09 21:12:10

Jag saknar skills som skulle kunna användas kontinuerligt.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:50:58, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav rapchic » 2009-09-09 21:37:42

Te och jag ska (vill) starta en tebutik...
... när jag har nog med ork, men det är mitt mål iallafall (dom som säljer te kan ju ingenting)

har naturligt lätt för matte, tex fick jag MVG i nian även fast jag lämnade in hela vårterminens hemläxa två-tre dagar efter betyget hade satts (och man skulle bara kunna få G om man inte lämnade in hemläxan) tex.

ok inget geni men lite bättre än normen iallafall
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 10:50:58, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav error » 2009-09-09 21:37:46

jag är bra på språk, laga mat, organisera. och sova!
(är fullkomligt värdelös på teknik.)
Senast redigerad av error 2011-05-04 10:50:58, redigerad totalt 1 gång.
error
 
Inlägg: 316
Anslöt: 2009-09-06

Inläggav serpentin » 2009-09-09 21:39:44

rapchic skrev:Te och jag ska (vill) starta en tebutik...
... när jag har nog med ork, men det är mitt mål iallafall (dom som säljer te kan ju ingenting)



Jag köper gärna te i en riktig tebutik. Finns inga sådana på min lilla hemort tyvärr.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 10:50:58, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav rapchic » 2009-09-09 21:41:15

serpentin skrev:
rapchic skrev:Te och jag ska (vill) starta en tebutik...
... när jag har nog med ork, men det är mitt mål iallafall (dom som säljer te kan ju ingenting)



Jag köper gärna te i en riktig tebutik. Finns inga sådana på min lilla hemort tyvärr.


därför tänker jag köra över internet :twisted: tänk så många som måste dricka mataffärste bara pga att man inte tar sig till en riktig butik
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 10:50:58, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav earlydayminer » 2009-09-09 22:10:21

Mitt drömjobb har inte mycket med min medfödda begåvning att göra. Jag vill verkligen inte livnära mig på att göra musik, om jag kommer att dela med mig av min musik blir den gratis.

Jag är värdelös på att städa och laga mat. Så långt vet jag. Jag måste laga mat efter recept och vara precis rätt på klockan, att laga med känsla är min svaghet. Jag är väldigt noggrann när jag städar, men det är långt ifrån yrket jag vill ha.

Jag skulle vilja bli arkitekt, byggde ett hus i huvudet förut. Men jag blev osäker på hur jag skulle koppla sladdarna, kanske skulle försöka mig på en telepatisk kommunikation med nano, så kan vi dela bilder, i och med att jag har svårt att beskriva bilderna. Jag använder mig av ljusblå neon när det gäller själva strukturen, mycket mörkblå bakgrund. Jag har i alla fall ramen på hur det skall se ut, kanske blir något jag lyckas göra på lite äldre dagar. Det är inget litet hus och kan kosta en del.

Jag har svårt att komma ihåg komplicerade termer (vilket gör att naturvetenskaplig ämnen kan bli ett problem, vilket är väldigt jobbigt för mig), men jag har ett starkt utvecklat "visual/spatial thinking" (vet inte hur man använder det på svenska). Jag har oerhört enkelt för mig att vända på saker och ting, jag ser former och mycket annat i mycket som inte skall visa något. När jag sorterar saker så behöver jag inte tänka på hur jag sorterar för det går utomordentligt bra automatisk. Jag är fascinerad av fractal art, mycket stimulerande!!! Kanske skall bli lärare i geometri? Nej, jag vet faktiskt inte.

Har aldrig haft några större problem i skolan mer än att jag inte kan vara i samma klassrum som 5-30 personer.

Jag vet faktiskt inte vad jag är bra på, det enda jag känner att jag har stora problem med är andra människor. Förutom det och mina neuropsykiatriska bekymmer så har jag alltid, på ett eller annat sätt, löst problemen framför mig.

Vad skall man svara? Jag har ingen formell utbildning att vifta med, förhoppningsvis kommer jag ändra på det. En dag kanske jag är mannen som köpt en bit mark och ritat upp ett hus där man kan ha aktiviteter för barn med NPF.

Just nu hoppas jag på att bli bättre på att leva mitt liv.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 10:50:58, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav GDDM » 2009-09-09 22:19:32

Enligt utredningen har jag mycket hög språklig intelligens (även om jag utöver svenska bara kan hyfsad engelska och hjälplig tyska). Jag antar att de här syftar på min förmåga att på ett varierat sätt uttrycka mig verbalt.
Tenkik i allmänhet och datorer i synnerhet är dock inte min starka sida. Men visst är det kul... när det fungerar vill säga!
Senast redigerad av GDDM 2011-05-04 10:50:58, redigerad totalt 1 gång.
GDDM
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2009-09-05
Ort: Göteborg

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in