Tack för senast!

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Tack för senast!

Inläggav Aspasia » 2009-08-30 15:06:29

<div id="rules">Den här tråden kommer ursprungligen från avdelningen "AspergerForums sommarträff" som 2009-09-28 slogs samman med avdelningen "Träffar".</div>
Tack för en fantastiskt trevlig helg!! Förträffligt initiativ med en stor sommarträff, Liebert, och från och med nu är det alltså tradition!

Perikles och jag är så glada att vi hittade det här forumet och att vi kunde åka med på träffen. Man hann ju inte prata med alla, men just därför gav det definitivt mersmak och vi ser redan fram emot nya träffar.
Senast redigerad av Aspasia 2011-05-04 21:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Aspasia
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-07-31
Ort: Stockholm

Inläggav Danne » 2009-08-30 22:58:08

Tack själva. :D

Jätteskoj att ni kom, och alla andra också för den delen.
Faktum är att jag inte är speciellt förvånad att träffen blev så pass lyckad, jag hade det på känn redan före.
Forumträffen blev som jag förväntat mig, d.v.s. en jättehit.

Jag hade svårt att smälta Lieberts förändring, en stark kontrast mot den bild han haft som avatar. Helt plötsligt ser man en helt annan person på träffen med hans namnbricka, jag blev helt paff. Klart häftigt !! :D
Tack för ett toppenarrangerat arrangemang förresten, både Liebert, Pemer och alla andra som gjort detta möjligt.

Men mest överraskad blev jag över hur länge jag kunde ha så trevligt med så många.
Jag hade trott att jag skulle bli trött mycket fortare, och att jag skulle kanske störa mig på någon, men så blev det inte.
Jag hade bara trevligt och tyckte alla var intressanta att prata med.
Inte behövdes någon alkohol för att har roligt heller. :wink:

Det blev lite lite sömn mellan lördan och söndan bara, men mycket vill ha mer och det var svårt att slita sig från sådant trevligt gäng.
T.o.m. en liten nattlig räd fanns det utrymme för, i sann pionjärsanda.
Både händelserik och rolig utflykt blev det, mitt i allt det andra roliga.

Tack alla vänner, och syns snart igen, både snart och i fjärran framtid. :-)236
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 21:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Charley? » 2009-08-30 23:10:02

Danne skrev:Inte behövdes någon alkohol för att har roligt heller. :wink:

Nej, och det var skönt.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 21:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav nano » 2009-08-30 23:35:59

I second that :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:13:41, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav imperativ » 2009-08-30 23:37:07

Det som etsat sig i mitt minne är luffarshacksdispyten som blossade upp vid ett bord kort efter maten. Absurt kul.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 21:13:41, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Danne » 2009-08-30 23:49:08

imperativ skrev:Det som etsat sig i mitt minne är luffarshacksdispyten som blossade upp vid ett bord kort efter maten. Absurt kul.

Just det. :lol:

Och jag tyckte att det jag uppfattade som Jossans sätt att spela verkade mycket roligare än vanligt luffarschack.
Måste testa det med någon snart, blir ju lite som en blandning av schack, och luffarschack då.
En ny spelidé alltså. Fluffarschack ? :D
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 21:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav weasley » 2009-08-31 0:27:12

imperativ skrev:Det som etsat sig i mitt minne är luffarshacksdispyten som blossade upp vid ett bord kort efter maten. Absurt kul.


LOL!

Ja, jag hävdar fortf att jag har rätt. Antingen FEM klossar eller så får man flytta bara till angränsande. Sådeså!

Den eminenta spelplanen finns förevigad i min mobil. :-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:13:41, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Pemer » 2009-08-31 0:52:08

Det är defintivt en ruelse att man skulle få en förvisso superrolig statistroll i en TV-produktion, men att ständigt denne Murphy med en och en halv veckas varsel skulle se till att det handlade om inspelningsdagar just samma två dagar som träffen man hade varit med och planerat för och sett fram emot i så där fyra månader.

Jag är glad att jag hann vara med det jag hann på träffen, men... jag önskar verkligen jag hade sluppit missa något alls. Nu missade jag ju t o m att möta en forummedlem jag aldrig hade träffat och definitivt hade sett fram emot att göra det, som uppenbarligen inte visste att jag äntligen var på ingång alldeles strax och lämnade festligheterna för sin hyrda stuga och relativt tidig sänggång, någon gång ungefär när jag och Aura Lux just var på väg från Huddinge station till Flottsbro med Mats i hans bil. Det är nog det enskilt mest snöpliga av alla märkliga sammanhang som låg bakom att helgen blev just som den blev för min del.

Dessutom dök som allom bekant akut angelägna aspergerhistorier upp här på forumet veckan närmast innan träffen, och kom att ta mycket fokus och tid av mig på bekostnad av tiden att få ordning hemma för att kunna släppa in folk här, och jag hade ju in i det sista iklätt mig ett utlovat ansvar att stå för sovplats här hos mig för två personer lördag-söndag-natten.

När jag väl lyckades vara klar med TV-inspelande på lördagen var därmed läget att jag behövde åka hem emellan först - inte bara för att över huvud taget byta om till en klädsel jag ville visa upp mig i, utan dessutom för att hinna med det allra sista av finputsning av bostadens standard. Totalt ägnade jag mig åt drygt en timme till av sådant arbete, väl hemkommen ca 18.30, och när jag väl framkommen på Flottsbro mötte mina presumtiva nattgäster visade sig sovplats ha kunnat ordnas i befintlig stuga i stugbyn.

Jag har åtminstone inte äntligen fått helt okej städat här hemma "helt i onödan", för i torsdags kom papper om att det behövs tillträde till min lägenhet på tisdag för att utföra mätning och injustering av luftflöden i lägenheten. Men den där extra timmen på lördagen, ungefär när de församlade på Flottsbro satt och åt, kunde faktiskt ha förlagts till måndagskvällen. Och då hade jag inte missat nämnda andra träffdeltagare heller. Ack ja.

Men jag var i alla fall med på den underbart spännande och mystiska kundvagnsjakten med Staffan, Kristofer och Danne, där vi mötte en förmodat stulen bil mitt i joggingspåret... :lol:

Och jag hade mycket trevligt varje minut jag var med om av träffen över huvud taget, med allt trevligt sällskap, men nog hade jag velat hinna med lite mer umgänge med många fler som jag nu aldrig mer än hälsade på när vi sågs när jag kom fram.

Och när väl söndagens TV-inspelningar lyckades hinna bli klara hann jag åtminstone vara med om "den lilla forumträffen på Flottsbro" på söndagskvällen med Serpentin plus dotter, torATandet, nano och regnif.

När jag väl kom hem från lördagens festligheter lyckades jag förstås inte komma i säng snabbare än att jag bara hann sova tre timmar innan jag skulle upp för söndagens TV-övningar, och jag hade ju inte sovit alls mellan fredag och lördag, så just nu har jag sovit lite drygt tre timmar sedan jag gick upp vid 11-11.30-tiden i fredags...

Till kommande rena repriser av just en Flottsbro-träff, som jag verkligen hoppas på, tänker jag baske mig själv hyra stuga också, hur nära jag än har hem.

Tack Liebert för idén och det klart mesta arbetet, och tack alla som kom och tillsammans var med och gav varandra en så härlig upplevelse!

Ser fram emot att göra om det, och få vara mer med själv också.

Forumträffen 2010, Flottsbro 28-29 augusti 2010? Eller ska vi verkligen nöja oss med en gång per år, varför inte en vårträff också någon gång i april-maj???

Sådan mersmak fick jag bara av det lilla jag hann uppleva. Hur hade jag känt om jag hade varit med på hela träffen, månntro??? :lol:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Jossan » 2009-08-31 0:59:37

weasley skrev:
imperativ skrev:Det som etsat sig i mitt minne är luffarshacksdispyten som blossade upp vid ett bord kort efter maten. Absurt kul.


LOL!

Ja, jag hävdar fortf att jag har rätt. Antingen FEM klossar eller så får man flytta bara till angränsande. Sådeså!

Den eminenta spelplanen finns förevigad i min mobil. :-D


Jag försökte bara spela luffarschack som jag har spelat det i hela mitt liv, med tre klossar och bara flytta till angränsande,

Lyssna på Weasley, som oftast har rätt.

PS: vill gärna se hur spelplanen blev i din mobil vid något tillfälle,
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 21:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Pemer » 2009-08-31 1:08:29

Jag kan tipsa om fyrdimensionellt luffarschack, som Svenska Rymdrörelsen hade turneringar i när jag var med där på slutet av 80-talet.

Då hade man en A4 med fem gånger fem små luffarschacksrutplaner på kanske tio gånger tio rutor. Utöver de två dimensionerna i normalt luffarschack, x- och y-axel, tillkom alltså två till, alla små luffarschacksplaner i sidled, respektive i höjdled.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bror Duktig » 2009-08-31 6:57:44

Tre eller fem klossar i luffarschack? Och flytta?
Det är väl X och O och man får skriva i hur många som helst tills en vinner. Inte flytta. Spelplanen är ett rutat papper i tillräckligt stor storlek (kan bli stort om båda är jämnstarka).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Mördarsnigel » 2009-08-31 7:56:37

Jag har skolstarten att fixa med, så det kan ta ett tag innan deltagarna kan få se bilderna jag tog. Jag borde dock ha sinnesro nog att ordna det någon gång innan nästa helg är förbi.

Kommer att maila och kolla om somliga går med på att ha sin bild ute på forumet, så att de som inte var med på träffen får se lite bilder på er.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 21:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Liebert » 2009-08-31 9:24:31

Tycker förslaget som kom upp på träffen var bra. Vi skapar en dold avdelning med bilder som bara träffdeltagarna kommer åt. Men det är ändå viktigt att du inhämtar medgivande från respektive medlem.

Edit: När väl det är gjort kan alla bestämma över sina egna bilder (där man själv förekommer), alltså lägga upp dem i befintliga bildtrådar eller dylikt.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 21:13:41, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Charley? » 2009-08-31 9:51:17

Låter bra.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 21:13:42, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Danne » 2009-08-31 10:44:29

En annan sak jag noterade var hur pass rökfritt det var... eller?
Det var säkert nån som gick ut och rökte kanske som jag missade, men jag inbillar mig att det på det stora hela var tämligen rökfritt?
Kan det vara så att aspergare generellt sätt är mer rökfria än NT's ?

I vilket fall som helst så tycker jag det var en stor befrielse, att slippa detta röknings-ok som annars alltid måste bäras på sådana här fester.
Det brukar ju alltid vara en grupp som står och blossar precis utanför, men sånt såg inte jag överhuvudtaget.
Så det lilla som kanske röktes kändes iallafall så lite att det inte störde festen eller det sociala samspelet.

Mycket trevligt tycker jag.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 21:13:42, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Charley? » 2009-08-31 10:50:59

Danne skrev:En annan sak jag noterade var hur pass rökfritt det var... eller?
Det var säkert nån som gick ut och rökte kanske som jag missade, men jag inbillar mig att det på det stora hela var tämligen rökfritt?
Kan det vara så att aspergare generellt sätt är mer rökfria än NT's ?

I vilket fall som helst så tycker jag det var en stor befrielse, att slippa detta röknings-ok som annars alltid måste bäras på sådana här fester.
Det brukar ju alltid vara en grupp som står och blossar precis utanför, men sånt såg inte jag överhuvudtaget.
Så det lilla som kanske röktes kändes iallafall så lite att det inte störde festen eller det sociala samspelet.

Mycket trevligt tycker jag.

Jag tror att jag var den enda rökaren, och jag gick iväg och satte mig på en sten och rökte (nästan varje gång, förutom i slutet då jag vart trött som fan).
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 21:13:42, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Aspasia » 2009-08-31 11:32:10

Något som jag upplevde som en enorm befrielse var att jag helt och hållet kunde vara mig själv. När jag träffar NT måste jag alltid sätta på mig en mask och spela en roll, men det behövde jag inte nu och därför var jag inte ett dugg utmattad när jag kom hem. Det här kanske redan är självklart för er andra som träffas regelbundet, men det var det inte för mig.

Det enda som var jobbigt var ljudnivån på sorlet på kvällen, men det är ju oundvikligt.

Min identitet är starkt knuten till jobbet. När jag träffar folk är det ofta i ett yrkesmässigt sammanhang, och annars är alltid den första frågan jag får vad jag jobbar med. Men den här helgen var det inte en enda som frågade det! Jag kunde släppa yrkesidentiteten under hela träffen och det kändes också otroligt skönt.
Senast redigerad av Aspasia 2011-05-04 21:13:47, redigerad totalt 1 gång.
Aspasia
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-07-31
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-31 12:22:27

Liebert skrev:Tycker förslaget som kom upp på träffen var bra. Vi skapar en dold avdelning med bilder som bara träffdeltagarna kommer åt. Men det är ändå viktigt att du inhämtar medgivande från respektive medlem.

Edit: När väl det är gjort kan alla bestämma över sina egna bilder (där man själv förekommer), alltså lägga upp dem i befintliga bildtrådar eller dylikt.


:( Jag vill ju också se bilderna...

Allvarligt talat så förstår jag att folk gärna vill hålla det mindre offentligt, men det vore verkligen roligt att få se mer bilder...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:13:47, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2009-08-31 12:28:29

alfapetsmamma skrev:
Liebert skrev:Tycker förslaget som kom upp på träffen var bra. Vi skapar en dold avdelning med bilder som bara träffdeltagarna kommer åt. Men det är ändå viktigt att du inhämtar medgivande från respektive medlem.

Edit: När väl det är gjort kan alla bestämma över sina egna bilder (där man själv förekommer), alltså lägga upp dem i befintliga bildtrådar eller dylikt.


:( Jag vill ju också se bilderna...

Allvarligt talat så förstår jag att folk gärna vill hålla det mindre offentligt, men det vore verkligen roligt att få se mer bilder...


En till som tycker det.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:13:47, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav trémula » 2009-08-31 12:45:52

barracuber skrev:
alfapetsmamma skrev:
:( Jag vill ju också se bilderna...

Allvarligt talat så förstår jag att folk gärna vill hålla det mindre offentligt, men det vore verkligen roligt att få se mer bilder...


En till som tycker det.


Jag skulle också tycka det var kul att se bilder :D
Jag kom ur min asociala period för sent för att hinna komma på festen. Men jag gissar att jag kommer gå på nästa om det blir någon.
Senast redigerad av trémula 2011-05-04 21:13:47, redigerad totalt 1 gång.
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Inläggav Danne » 2009-08-31 13:54:06

trémula skrev:Jag kom ur min asociala period för sent för att hinna komma på festen. Men jag gissar att jag kommer gå på nästa om det blir någon.

Då kanske vi får träffa dig på nån av de mindre träffarna i Stockholm då?
(T.ex. på diskussionsgruppen eller på Vasa's)
Det vore trevligt i så fall.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 21:13:47, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Fighterbabe » 2009-08-31 14:17:45

Men lägg inte bilderna i privata avdelningen i så fall, för då kan ju inte JAG se dem :(
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 21:13:47, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav nano » 2009-08-31 14:41:54

Charley? skrev:Jag tror att jag var den enda rökaren, och jag gick iväg och satte mig på en sten och rökte (nästan varje gång, förutom i slutet då jag vart trött som fan).

Inte helt säker men jag tror att Duras också rökte men det uppskattas att röken inte kom in inomhus.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:13:47, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Perikles » 2009-08-31 15:18:52

När det blev lite kyligare på kvällen gick Aspasia och jag till vår stuga och tog på oss tröjor. På tillbakavägen mötte vi en räv. Aspasia är bra på att kommunicera med djur, så hon bad den ställa upp sig för fotografering. Det gjorde den så snällt.

Bild
Senast redigerad av Perikles 2011-05-04 21:13:48, redigerad totalt 1 gång.
Perikles
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2009-08-27

Återgå till Träffar



Logga in