Tack för kaffet
Moderatorer: Alien, mnordgren, barracuber, atoms
20 inlägg
• Sida 1 av 1
Tack för kaffet
Det här forumet har blivit helt omöjligt att förstå reglerna kring. Här sitter man och lägger ner tid på formulera sina inlägg på bästa sätt för att moderatorerna sedan ska dumpa dem i off topic det är slöseri med tid på riktigt. Att sedan få ta emot otrevliga mail med hot om varningar i pm från moderatorerna där man inte fattar vad det är verderbörande är så upprörd över gör det hela än mer förvirrat.
Jag har inte inte använt fula ord, inte kränkt någon så vitt jag vet. Om man nu tycker att en halv tråd är off topic då borde rimligen den halvan bli en ny tråd och inte en hög med sopor.
Vem har rätt att bestämma att våra ord är oviktiga? Ska moderatorerna verkligen ha den makten och sedan få stå helt oemotsagda?
Diskuterar man tex bilar så är det både lätt och intressant för diskussionen att det blir sidospår som tex väglaget, biltvätten, bensinmacken osv. Men som jag uppfattar modereringen här så får man inte göra så. Diskussionerna dör om man hela tiden ska sitta och vara rädd för att skriva något som kan leda till hotfulla pm från moderatorerna.
OBS! Läs detta fort för jag befarar att den här tråden kommer:
1. Raderas
2. Flyttas till foff topic
3. Låsas
4. Alla tre på en gång
Ni medlemmar, vänner, aspergare är underbara, tack för att ni finns! Nu ska jag ägna mig åt viktigare saker ;o) Det finns andra forum så vi ses där istället.
Jag har inte inte använt fula ord, inte kränkt någon så vitt jag vet. Om man nu tycker att en halv tråd är off topic då borde rimligen den halvan bli en ny tråd och inte en hög med sopor.
Vem har rätt att bestämma att våra ord är oviktiga? Ska moderatorerna verkligen ha den makten och sedan få stå helt oemotsagda?
Diskuterar man tex bilar så är det både lätt och intressant för diskussionen att det blir sidospår som tex väglaget, biltvätten, bensinmacken osv. Men som jag uppfattar modereringen här så får man inte göra så. Diskussionerna dör om man hela tiden ska sitta och vara rädd för att skriva något som kan leda till hotfulla pm från moderatorerna.
OBS! Läs detta fort för jag befarar att den här tråden kommer:
1. Raderas
2. Flyttas till foff topic
3. Låsas
4. Alla tre på en gång
Ni medlemmar, vänner, aspergare är underbara, tack för att ni finns! Nu ska jag ägna mig åt viktigare saker ;o) Det finns andra forum så vi ses där istället.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 22:54:25, redigerad totalt 1 gång.
Men Serpentin, lämna inte forumet bara för detta!
Jag tyckte ocskå det var onödigt i just det här fallet och att den första lösningen var bättre, men nu gjorde Admin en annan bedömning och det är väl som det är.
Nu när du ventilerat ditt klagomål i den därför avsedda avdelningen så lär ditt inlägg inte tas bort.
Jag tyckte ocskå det var onödigt i just det här fallet och att den första lösningen var bättre, men nu gjorde Admin en annan bedömning och det är väl som det är.
Nu när du ventilerat ditt klagomål i den därför avsedda avdelningen så lär ditt inlägg inte tas bort.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:54:26, redigerad totalt 1 gång.
Re: Tack för kaffet
serpentin skrev:Om man nu tycker att en halv tråd är off topic då borde rimligen den halvan bli en ny tråd och inte en hög med sopor.
-------
Jag vet inte vad de flesta av er andra har för erfarenheter av samtal, men det här är mina: Sam tal börjar på ett ställe och slutar ofta på ett annat. Om det ständigt ska påpekas att man lämnat ämnet så förstörs ofta samtalet. Det är trots allt samtal vi håller på med och inte "På minuten".
Uppriktigt sagt, om ett samtal i en tråd tar en ny och litet oväntad vändning, är det hela världen. Så länge samtalet fortsätter och fungerar har väl inget förfärligt hänt.
Ett samtal är en färskvara som som bara finns när folk pratar. Just där och just då.Och då ska det mycket till för att man (läs moderatorerna) ska gå in och stöta samtalet. Och ska man göra det krävs mycket fingertoppskänsla.
serpentin, jag håller med dig. En tråd får ibland ett eget liv som gör att den hamnar på ett annat ställe än vad trådstartaren ville. Låt den göra det då. Det blev så för att de som deltog i tråden ville det. Tråden tillhör de som skriver i den. Inte trådstartaren och inte moderatorerna.
Klåfingrighet är alltid en fara. Och om man som moderartor ständigt känner det klia i fingrarna när en tråd går det minsta lilla off topic borde lära sig tålamod.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 22:54:26, redigerad totalt 1 gång.
Admin
Vi dumpar inte inlägg i off-topic för att vi tycker det är kul. Vi gör det för att de är off-topic. Hur välformulerat och genomtänkt ett inlägg än är kan det vara så att det behandlar något annat än trådens ämne. Det är i sig inte ett underkännande av varken någons ord, åsikter eller tid. Är det ett underkännande så är det i så fall av inläggsskaparens förmåga eller vilja att just då och där hålla sig till ämnet.
En trådskapare väljer i vilken avdelning man startar en ny tråd. Vill man ha en diskussion som håller sig till ämnet lägger man tråden i en sådan avdelning, tycker man att det är ok om diskussionen vindlar iväg väljer man AOT, där vi inte alls lägger oss i vilken väg samtalet tar så länge det håller sig till reglerna i övrigt.
Jag har aldrig för avsikt att vara hotfull i PM men jag kan vara rätt kortfattad och saklig. Att ge en konkret tillsägelse och samtidigt påpeka att fortsatta överträdelser på den punkten kommer att ge en varning kan möjligen uppfattas som hotfullt men jag vill vara tydlig med det för att helst slippa få anledning att varna någon.
I det här konkreta fallet fick jag en anmälan om OT i en tråd som låg i AOT och det är en felaktig anmälan. Dessutom var tråden startad i fel avdelning då diskussioner om moderering enbart tillåts i den här avdelningen. Tråden det gäller är Där dog den lusten att diskutera och den låste jag eftersom den var startad i fel avdelning och vi inte flyttar trådar ur AOT, annars hade jag flyttat den istället. Jag gav en tillsägelse för detta i PM och påpekade samtidigt att fler obefogade anmälningar kommer att leda till en varning. Jag tycker det är mer tydligt än hotfullt men jag har i PM bett om ursäkt för om jag uppfattades som hotfull för det var inte min avsikt.
Vi rensar inte bort OT ur alla trådar hela tiden, det har vi inga möjligheter till. Vi varken hinner eller orkar. Men uppstår en situation i en tråd där det blir konflikter som egentligen inte berör trådämnet försöker vi ofta rensa bort det som är OT. De som vill fortsätta diskutera det konflikten gällde får starta en ny tråd om det i lämplig avdelning. Ofta försöker vi dela trådar där diskussionen tar just en annan vändning och vi ser ett nytt trådämne ta form som bättre kommer till sin rätt i en egen tråd. Men i det här fallet tyckte jag inte det var konstruktivt att göra så.
När det gäller ursprunget till den här tråden, Gratis bok t aspergare, är det uppenbart att det som rensades ut var OT i hög grad. Det handlade om OA, om föräldraskap, om frimärken, personliga konflikter och en del annat. Det är för mig inte nedvärderande mot dem som skrivit dessa inlägg att konstatera att de inte håller sig till ämnet och tråden var startad i en avdelning där regeln om att hålla sig till detsamma gäller.
Jag vill också poängtera att det är jag som avgjort modereringen i detta fall och den som är missnöjd med tillämpningen av reglerna här får rikta det mot mig och inte mot moderatorerna.
Vi dumpar inte inlägg i off-topic för att vi tycker det är kul. Vi gör det för att de är off-topic. Hur välformulerat och genomtänkt ett inlägg än är kan det vara så att det behandlar något annat än trådens ämne. Det är i sig inte ett underkännande av varken någons ord, åsikter eller tid. Är det ett underkännande så är det i så fall av inläggsskaparens förmåga eller vilja att just då och där hålla sig till ämnet.
En trådskapare väljer i vilken avdelning man startar en ny tråd. Vill man ha en diskussion som håller sig till ämnet lägger man tråden i en sådan avdelning, tycker man att det är ok om diskussionen vindlar iväg väljer man AOT, där vi inte alls lägger oss i vilken väg samtalet tar så länge det håller sig till reglerna i övrigt.
Jag har aldrig för avsikt att vara hotfull i PM men jag kan vara rätt kortfattad och saklig. Att ge en konkret tillsägelse och samtidigt påpeka att fortsatta överträdelser på den punkten kommer att ge en varning kan möjligen uppfattas som hotfullt men jag vill vara tydlig med det för att helst slippa få anledning att varna någon.
I det här konkreta fallet fick jag en anmälan om OT i en tråd som låg i AOT och det är en felaktig anmälan. Dessutom var tråden startad i fel avdelning då diskussioner om moderering enbart tillåts i den här avdelningen. Tråden det gäller är Där dog den lusten att diskutera och den låste jag eftersom den var startad i fel avdelning och vi inte flyttar trådar ur AOT, annars hade jag flyttat den istället. Jag gav en tillsägelse för detta i PM och påpekade samtidigt att fler obefogade anmälningar kommer att leda till en varning. Jag tycker det är mer tydligt än hotfullt men jag har i PM bett om ursäkt för om jag uppfattades som hotfull för det var inte min avsikt.
Ganesh skrev:Uppriktigt sagt, om ett samtal i en tråd tar en ny och litet oväntad vändning, är det hela världen. Så länge samtalet fortsätter och fungerar har väl inget förfärligt hänt.
Ett samtal är en färskvara som som bara finns när folk pratar. Just där och just då.Och då ska det mycket till för att man (läs moderatorerna) ska gå in och stöta samtalet.
Vi rensar inte bort OT ur alla trådar hela tiden, det har vi inga möjligheter till. Vi varken hinner eller orkar. Men uppstår en situation i en tråd där det blir konflikter som egentligen inte berör trådämnet försöker vi ofta rensa bort det som är OT. De som vill fortsätta diskutera det konflikten gällde får starta en ny tråd om det i lämplig avdelning. Ofta försöker vi dela trådar där diskussionen tar just en annan vändning och vi ser ett nytt trådämne ta form som bättre kommer till sin rätt i en egen tråd. Men i det här fallet tyckte jag inte det var konstruktivt att göra så.
När det gäller ursprunget till den här tråden, Gratis bok t aspergare, är det uppenbart att det som rensades ut var OT i hög grad. Det handlade om OA, om föräldraskap, om frimärken, personliga konflikter och en del annat. Det är för mig inte nedvärderande mot dem som skrivit dessa inlägg att konstatera att de inte håller sig till ämnet och tråden var startad i en avdelning där regeln om att hålla sig till detsamma gäller.
Jag vill också poängtera att det är jag som avgjort modereringen i detta fall och den som är missnöjd med tillämpningen av reglerna här får rikta det mot mig och inte mot moderatorerna.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:54:26, redigerad totalt 1 gång.
Vet din känsla av frustration. Jag skrev ett inlägg på ett annat forum som var hjälpsamt och informativt, men trådskaparen visade sig vara rubbad och blev stött av ngnting i mitt svar och då händer det konstiga - mod går in och plockar bort hela tråden på trådskaparens önskan UTAN att jag blev informerad om vad som hände. Jag trodde jag hade blivit senil när jag inte kunde hitta tråden, efter några dagar då den fortfarande var borta så frågade jag mod om vad som pågick och fick då svar. Mod tyckte inte heller mitt svar förtjänade rubbade responsen men hade gått med på radering ändå:/
Godtycklighet drabbar hårt.
Godtycklighet drabbar hårt.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 22:54:26, redigerad totalt 1 gång.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
mondo beyondo skrev:mod går in och plockar bort hela tråden på trådskaparens önskan UTAN att jag blev informerad om vad som hände. Jag trodde jag hade blivit senil när jag inte kunde hitta tråden, efter några dagar då den fortfarande var borta så frågade jag mod om vad som pågick och fick då svar. Mod tyckte inte heller mitt svar förtjänade rubbade responsen men hade gått med på radering ändå :/
Admin:
Så gör vi inte här- vi raderar varken inlägg eller trådar. Oavsett vem som begär det.
Det är inte heller alltid en populär inställning.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:54:26, redigerad totalt 1 gång.
Tack Inger, Ganesh, mondo beyondo och TK för intressanta och relevanta inlägg. Tack också till Charley för att det var fint på något sätt *kram*
Nu skrev jag ju inte detta för att andra ska tigga om att jag stannar kvar och att jag nu drar ut på min sorti. Jag har bara inte fått svar än angående min begäran om att inaktiveras och det fortsätter komma påminnelser om svar i trådar till min mailbox.
Skrivlusten blev rejält dämpad och jag gillar inte sättet som modereringen sköts på. Som någon skrev så blir det inte bra när man gör det sådär lite hafsigt och godtyckligt. Man borde vara lite mer rädd om oss som håller brasan vid liv (ja jag vågar räkna mig till de aktiva) annars riskerar debatten utarmas till att bara handla om kundvagnar. Ett sådant forum faller platt.
Sedan finns det någon liten höna här som kacklar lite för mycket och det stör ännu mer måste jag säga.
Nu skrev jag ju inte detta för att andra ska tigga om att jag stannar kvar och att jag nu drar ut på min sorti. Jag har bara inte fått svar än angående min begäran om att inaktiveras och det fortsätter komma påminnelser om svar i trådar till min mailbox.
Skrivlusten blev rejält dämpad och jag gillar inte sättet som modereringen sköts på. Som någon skrev så blir det inte bra när man gör det sådär lite hafsigt och godtyckligt. Man borde vara lite mer rädd om oss som håller brasan vid liv (ja jag vågar räkna mig till de aktiva) annars riskerar debatten utarmas till att bara handla om kundvagnar. Ett sådant forum faller platt.
Sedan finns det någon liten höna här som kacklar lite för mycket och det stör ännu mer måste jag säga.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 22:54:26, redigerad totalt 1 gång.
Jag förstår att du är helt seriös med att du tänker lämna forumet och inte alls fiskar efter tigganden, men jag önskar ändå att du skulle ändra dig nu när Titti förklarat hur hon tänkte. Inläggen var faktiskt off topic och de finns ju kvar att läsa i OT-tråden. Tycker det vore trist om du lämnade forumet bara för en sådan sak.
Tycker också att det vore sorgligt om du lämnade forumet för det som hänt nu. Det skulle vara som om Irland slutade spela fotboll bara för att en annars mycket bra domare gjorde ett rejält misstag. För jag tycker att moderatorerna gör ett mycket bra jobb normalt sett men i det här fallet tycker jag det sköttes tämligen taffligt. Antingen skulle man låta alla inläggen vara kvar i orginaltråden eller skapa en ny tråd om det var så mycket off-topic. Tråden "Inlägg off-topic från andra trådar" passar om det är ett enstaka inlägg som ska flyttas. Nu dumpades en hel diskussion och det var inte lyckat.
Senast redigerad av Trampe 2011-05-04 22:54:26, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Jag förstår att du är helt seriös med att du tänker lämna forumet och inte alls fiskar efter tigganden, men jag önskar ändå att du skulle ändra dig nu när Titti förklarat hur hon tänkte. Inläggen var faktiskt off topic och de finns ju kvar att läsa i OT-tråden. Tycker det vore trist om du lämnade forumet bara för en sådan sak.
Håller med Inger och tycker oxå att det skulle vara trist om du lämnade forumet för en sådan här anledning.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 22:54:26, redigerad totalt 1 gång.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Jag är tydligen inte inaktiverad än. Inte ens det lyckas jag med.
Men utskälld känner jag mig ändå fast jag fått förklarat för mig att det inte var avsiktligt. Upprördheten har lagt sig nu så det är ok.
Men utskälld känner jag mig ändå fast jag fått förklarat för mig att det inte var avsiktligt. Upprördheten har lagt sig nu så det är ok.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 22:54:26, redigerad totalt 1 gång.
Hoppas du stannar kvar, Serpentin.
Admin brukar låta lika barsk mot alla i sin roll som Admin fast hon är så trevlig privat och kanske inte ens menar att låta sträng på forumet. Inget att ta personligt alltså.
Admin brukar låta lika barsk mot alla i sin roll som Admin fast hon är så trevlig privat och kanske inte ens menar att låta sträng på forumet. Inget att ta personligt alltså.
Inger skrev:Hoppas du stannar kvar, Serpentin. Admin brukar låta lika barsk mot alla i sin roll som Admin.
Ja, det gör hon och tar verkligen sin roll på stoort allvar (i sann As-anda).
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:54:26, redigerad totalt 1 gång.
"Buhu, jag är KRÄNKT!!" 

Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:54:26, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Anslöt: 2006-08-10
Krigarn har fått en släng av Aschberg:)
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 22:54:26, redigerad totalt 1 gång.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Tråkigt att läsa, serpentin. Hoppas du ombestämmer dig och stannar. Jag tyckte om att läsa dina inlägg.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter