Tabletter mot sötsug och hunger

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav Autismsmurfen » 2013-03-14 0:11:16

Känner någon som är intresserad av kosttillskott till några tabletter som brukar hjälpa mot det ovanstående?
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav Someone » 2013-03-14 0:14:58

Spenat funkar för mig. Mer mat än tillskott men det är Brå!
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav Parvlon » 2013-03-14 0:15:33

+1 på grönsaker Ät tills du är mätt.

Den västafrikanska så kallade mirakelfrukten, från växten Synsepalum dulcificum, innehåller proteinet miraculin som har en förmåga att omvandla sura smaker till söta. Efter intag av mirakelfrukt blir det till exempel möjligt att utan problem äta en hel citron eller dricka vinäger.

Effekten, som kan kvarstå över en timme, har varit känd länge men man har inte vetat säkert vad den beror på.


http://www.chemicalnet.se/iuware.aspx?p ... oid=150801
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav plåtmonster » 2013-03-14 0:22:51

Regelbundenhet i fråga om sovvanor och mat. Ät bra mat och regelbundet. Chocklad med hög kakaohalt kan lindra sötsug. Speciellt de med criolloböna som har en mycket mjuk eftersmak.

Bra mat:
Fisk
Skaldjur
Morötter
Tomater
Ingerfära
Broccoli
Nötter
osv..

Dålig mat:
Hamburgare med fet sås
Läskedryck
Pizza
Industriellt socker i t.ex godis
Kött med tillsatser, dålig hygien, antibiotika
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav Vildsvin » 2013-03-14 0:35:18

Svaret är givet, på 60-talet var man inte lika PK som idag.

Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav plåtmonster » 2013-03-14 0:46:24

I Bolivia (eller Peru?) tuggar man kokablad för att döva hunger. Men det har bieffekter, är svårt att få tag på och olagligt..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav Wine » 2013-03-17 17:14:27

Istället för att ta bort sötsug med piller så kan jag rekommendera att kraftigt dra ner på kolhydrater i kosten eller börja äta LCHF men inte slarva utan äta ganska strikt och bara välja livsmedel som innehåller max 5 gram kolhydrater/100 gram. Sötsuget försvinner då naturligt bara genom att man ändrar sin kost och det kan gå snabbt också, sötsuget kan försvinna på bara några dagar. Jag vet också att det fungerar av egen erfarenhet.


Här är lite bra info om LCHF:

Kostdoktorn - LCHF för nybörjare
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav plåtmonster » 2013-03-17 17:23:54

Stabilt blodsocker hjälper. Och regelmässig sömn samt mat underlättar.

Tyvärr så fungerar socker om man känner sig nere av någon anledning. Kanske det finns bättre saker? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav rapchic » 2013-03-17 17:26:21

Wine skrev:Istället för att ta bort sötsug med piller så kan jag rekommendera att kraftigt dra ner på kolhydrater i kosten eller börja äta LCHF men inte slarva utan äta ganska strikt och bara välja livsmedel som innehåller max 5 gram kolhydrater/100 gram. Sötsuget försvinner då naturligt bara genom att man ändrar sin kost och det kan gå snabbt också, sötsuget kan försvinna på bara några dagar. Jag vet också att det fungerar av egen erfarenhet.


Här är lite bra info om LCHF:

Kostdoktorn - LCHF för nybörjare

alla kan ju inte äta lchf (men jag vill ju inte det heller)

tips, te (hög kvalla) eller örtte funkar bra för mig då jag tänker så långt i förväg (då jag tröstäter pga smärta så tänker jag inte alltid långt)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav Sheyen » 2013-03-17 18:56:02

Det finns en sorts bär som kallas för "Miracle Berries", som fungerar som följer: Man tuggar bären ordentligt, så att bärets safter sätter sig i munnen. Sedan tar man valfritt livsmedel och tuggar/dricker. Allting som man äter smakar nu sött i varierande grad. Tomater är söta, citroner är söta, man kan dricka vinäger för det smakar också sött... Undrar hur sött socker blir! :D

Hur som helst borde Miracle Berries vara det ultimata alternativet, eftersom att man kan få i princip vad som helst att smaka gooooodis! Så då behöver man inte ens dämpa suget. :)
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav Miche » 2013-03-17 19:40:20

Usch, låter inget gott, själv avskyr jag när det blir för sött.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav Sheyen » 2013-03-17 19:43:03

Miche skrev:Usch, låter inget gott, själv avskyr jag när det blir för sött.

Det ska tydligen smaka gott, men självklart kan man inte veta förrän man själv testat.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav slackern » 2013-03-17 19:48:26

Sheyen skrev:
Miche skrev:Usch, låter inget gott, själv avskyr jag när det blir för sött.

Det ska tydligen smaka gott, men självklart kan man inte veta förrän man själv testat.


Är inte dom populära bland raw food människor?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav Wine » 2013-03-17 19:54:05

Wine skrev:Istället för att ta bort sötsug med piller så kan jag rekommendera att kraftigt dra ner på kolhydrater i kosten eller börja äta LCHF men inte slarva utan äta ganska strikt och bara välja livsmedel som innehåller max 5 gram kolhydrater/100 gram. Sötsuget försvinner då naturligt bara genom att man ändrar sin kost och det kan gå snabbt också, sötsuget kan försvinna på bara några dagar. Jag vet också att det fungerar av egen erfarenhet.


Här är lite bra info om LCHF:

Kostdoktorn - LCHF för nybörjare


Glömde att tillägga att LCHF även är väldigt effektivt för att ta bort hungersuget, har själv haft problem med hungersug i perioder men när jag äter LCHF får jag inget sug.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav slackern » 2013-03-17 19:55:23

Wine skrev:
Wine skrev:Istället för att ta bort sötsug med piller så kan jag rekommendera att kraftigt dra ner på kolhydrater i kosten eller börja äta LCHF men inte slarva utan äta ganska strikt och bara välja livsmedel som innehåller max 5 gram kolhydrater/100 gram. Sötsuget försvinner då naturligt bara genom att man ändrar sin kost och det kan gå snabbt också, sötsuget kan försvinna på bara några dagar. Jag vet också att det fungerar av egen erfarenhet.


Här är lite bra info om LCHF:

Kostdoktorn - LCHF för nybörjare


Glömde att tillägga att LCHF även är väldigt effektivt för att ta bort hungersuget, har själv haft problem med hungersug i perioder men när jag äter LCHF får jag inget sug.


Funkar det för dej att konstant äta LCHF?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav Wine » 2013-03-17 19:57:25

slackern skrev:Funkar det för dej att konstant äta LCHF?


Hur menar du med att det "funkar"? Menar du i fall jag klarar det, disciplin eller om det påverkar min hälsa på något sätt eller annat?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav slackern » 2013-03-17 19:59:13

Wine skrev:
slackern skrev:Funkar det för dej att konstant äta LCHF?


Hur menar du med att det "funkar"? Menar du i fall jag klarar det, disciplin eller om det påverkar min hälsa på något sätt eller annat?


Ja på alla dom planen eller mest disciplin och hälsan?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav Wine » 2013-03-17 20:03:57

slackern skrev:Ja på alla dom planen eller mest disciplin och hälsan?


Eftersom LCHF tar bort sötsug samt hungerkänslor så är det inga problem med disciplinen eftersom jag inte känner frestelsen att äta exempelvis godis, kaffebröd o dyl. och vad gäller hälsan så påverkar det ju vikten, jag går ned i vikt. Att man inte känner varken hungersug eller sötsug gör ju att man inte äter för mycket och i onödan samt att man går ned i vikt eller håller vikten. Har också koll på mina värden, triglycerider, HDL, LDL samt blodsocker och alla dessa värden blir bättre när jag har ätit LCHF. Sötsuget och hungersuget kommer tillbaka när man börjar öka på kolhydraterna i kosten.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav kiddie » 2013-03-17 22:43:24

Sötsug kan man bota genom att konsekvent ta bort det som är sött. Det innebär inte att man måste ha en extremdiet som LCHF. Man kan äta kolhydrater, men inte socker och fruktjuicer. Kan vittna om att det går alldeles utmärkt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav Flawed » 2013-03-17 23:28:10

Jag skulle vilja ha ett kosttillskott som man blir hungrig av.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav plåtmonster » 2013-03-18 1:01:03

Träna hårt..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-18 2:43:04

Som någon tidigare nämnt är ju centralstimulantia generellt hungerdämpande. Jag skulle naturligtvis rekommendera dig att istället förändra din kost, dina sömnvanor och din träning men eftersom du frågade efter piller så kommer jag naturligtvis att tipsa dig om enbart piller.

Ett receptfritt piller med centralstimulerande och hungerdämpande verkan är följande:
Koffeintabletter 100 mg, 30 st för 50 kr

För övrigt anser jag att du istället för att vända dig till individer med intresse för kosttillskott bör vända dig till människor med utbildning inom exempelvis fysiologi. Det finns många kloka hjärnor att rådfråga vid rikets universitet. Den s.k. "hälso"kostbranschen drivs utav ekonomiska intäkter från konsumenterna emedan våra seriösare forskningsinstitut tvingas följa sunda etiska regler som dessutom delvis avgör vilka som får bekosta deras forskning. I enklare termer: det är lätt att med hälsokostindustrins intäkter bekosta framgångsrika reklamkampanjer men det är svårt för statligt anställda fysiologer att bekosta något annat än vederhäftig, motiverad och välbehövlig forskning.

Lycka till =)
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav Xzirie » 2013-03-18 6:06:56

Gripandekylig skrev:Ett receptfritt piller med centralstimulerande och hungerdämpande verkan är följande:
Koffeintabletter 100 mg, 30 st för 50 kr


Koffein ökar väl snarare aptiten och sötsuget. Har för mig att man ska undvika kaffe när man äter LCHF just för att det gör det lättare att trilla av vagnen.

Jag blir alltid hungrig av kaffe och kan få rejäla blodsockerfall om jag inte äter då.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Tabletter mot sötsug och hunger

Inläggav rapchic » 2013-03-18 7:05:49

plåtmonster skrev:Träna hårt..

det kan jag och min man skriva under på att det funkar.
gärna varierat med lättare träning som tar längre tid (då har man inte "tid" att äta, men det förutsätter ju såklart att man inte har skitmat hemma då kan den minskade tiden att äta ha motsatt effekt)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Intressanta intressen



Logga in