SVT: Världens smartaste blötdjur (repris 0.30 TV2 inatt)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

SVT: Världens smartaste blötdjur (repris 0.30 TV2 inatt)

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-04 9:31:54

Dokumentär om bläckfiskar som åtminstone jag tycker är intressanta djur.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: SVT: Världens smartaste blötdjur

Inläggav Miche » 2011-11-04 9:52:31

Wow, gillar verkligen den länken... :-)040
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: SVT: Världens smartaste blötdjur

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-04 10:36:11

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: SVT: Världens smartaste blötdjur

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-04 10:44:53

Alltid glömmer man nåt..
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: SVT: Världens smartaste blötdjur

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-04 10:54:20

KrigarSjäl skrev:Alltid glömmer man nåt..


:)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: SVT: Världens smartaste blötdjur

Inläggav Krake » 2011-11-09 17:04:35

Bild
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: SVT: Världens smartaste blötdjur

Inläggav Krake » 2011-11-17 13:16:40

Är det ingen som vill kommentera att en Enteroctopus dofleini löser rubiks kub? Det är faktiskt ingen fuskbild men å andra sidan så är bläckfiskar färgblinda så frågan är vad den egentligen sysslar med...
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: SVT: Världens smartaste blötdjur

Inläggav Miche » 2011-11-17 17:55:20

Nej! ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: SVT: Världens smartaste blötdjur

Inläggav jonsch » 2011-11-17 19:56:22

Alltså jag funderade på att kommentera men deras hjärnor är så fullständigt olika min att jag faktiskt inte kommer på någon teori alls om vad den pysslar med. :-)047

Det blir verkligen primitiv kommunikation, antar jag, som man för med bläckfiskar. Känslan "rädsla" har vi väl gemensamt, och nåt slags hunger men annars... De filurerna blir ju inte ens törstiga, alls! Eller kissnödiga. På ett bakvänt sätt inte.

Å andra sidan blir ju då renaste logik nästan det enda vi har gemensamt! :-)047

Om det funnes något så ickegrymt sätt att göra det på att de inte skulle flå oss när de blev kapabla därtill, så vore det verkligen roligt att snabbevolutionera fram ett släkte i sanning tänkande bläckfiskar! :-)003

Kanske ett snabbare sätt för oss att få riktigt glädjande sällskap som tänkade art, än att lyckas med AI-utvecklingen? AI:ar blir ju inte roligare än vad man gör dem till, menar jag, medan bläckisarna rimligen skulle ge oss överraskningar.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: SVT: Världens smartaste blötdjur

Inläggav Laika » 2011-11-17 23:47:31

Jag har tittat på alla bläckfiskdokumentärer jag kommit över de senaste åren. "Monster quest" om jättebläckfiskar var spännande men jag betvivlar sanningsenligheten. De skulle nog bara göra häftig teve. Ändå är det ett väldigt sevärt avsnitt. "Bläckfiskinvasion" har jag bara sett två gånger. Den handlar om varför tioarmade bläckfiskar blir allt fler. Jag såg en dokumentär också om ett team bestående av en filmtekniker, en biolog med flera som skulle "bygga" en Kraken för att spela in en monsterfilm. Det var bara konstigt. De var mer ute efter att skapa ett coolt monster än att skapa något realistiskt. Vilket förvisso inte är förvånande. Hur som helst, SVT:s dokumentär är den bästa bläckfiskdokumentär jag någonsin sett.

Är det någon som vet hur intelligensen skiljer sig mellan åttaarmade (octopus) och tioarmade (squid) bläckfiskar?

Krake skrev:Är det ingen som vill kommentera att en Enteroctopus dofleini löser rubiks kub? Det är faktiskt ingen fuskbild men å andra sidan så är bläckfiskar färgblinda så frågan är vad den egentligen sysslar med...

Jag vet inte om "löser" är rätt ord. Det ser inte ut att gå så bra för den...
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: SVT: Världens smartaste blötdjur

Inläggav Miche » 2011-11-18 0:17:00

Laika skrev:Är det någon som vet hur intelligensen skiljer sig mellan åttaarmade (octopus) och tioarmade (squid) bläckfiskar?

Jag är lite nyfiken på hur nära besläktade (rent genetiskt) de är med varandra!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: SVT: Världens smartaste blötdjur

Inläggav Frimodig » 2011-11-18 1:21:00

Det är intressant med bläckfiskar.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: SVT: Världens smartaste blötdjur

Inläggav Laika » 2011-11-18 16:02:00

Svenska är ett dumt språk ibland. "Octopus" och "squid" är helt olika djur men vi klumpar ihop båda under begreppet bläckfisk. Enligt vad jag förstått tenderar squids att vara mer aggressiva och jaga i flock.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: SVT: Världens smartaste blötdjur

Inläggav Krake » 2011-11-18 17:01:46

Du har glömt en grupp Laika. Cuttlefish eller sepialiknande bläckfiskar. Tioarmade bläckfiskar som är mer lika de åttaarmade i karaktär. Det är bättre att använda latinska namn för de olika grupperna:

Cephalopoda: Klassen bläckfiskar
Coleoidea: Underklassen som är det vi egentligen räknar till bläckfiskar. Exempelvis finns inte s.k. pärlbåtar med här.
Decapodiformes: Överordning tioarmade bläckfiskar. Det finns fyra ordningar under denna: Spirulida bestående av endast en överlevande art, Sepiolida, Sepiida nämnd ovan och de förmodat intelligentaste bland de tioarmade bläckfiskarna och Teuthida (squid).
Octopodiformes: överordning åttaarmade bläckfiskar. Det finns två ordningar: Vampyromorphida bestående av endast en art och naturligtvis Octopoda. Octopoda har två underordningar: Cirrina som är djuphavs levande och incirrina som inte är det.

Om man pratar om intelligenta bläckfiskar så kan man i huvudsak begränsa sig till Sepiida och Octopoda. Det är dock inte så att alla de andra klasserna är helt utan intelligens. Exempelvis så jagar Humboltbläckfiskar (Humbolt squid) i grupp och använder sina färgskiftningstalanger för att förvirra sina byten och fiender.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: SVT: Världens smartaste blötdjur

Inläggav Frimodig » 2011-11-18 20:56:46

Mkt bra dokumentär från Savanten Svante.

Kommentaren är naturligtvis lite löjlig. Men det är så med dokumentärer.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: SVT: Världens smartaste blötdjur

Inläggav Laika » 2011-11-19 0:40:15

Krake skrev:Du har glömt en grupp Laika. Cuttlefish eller sepialiknande bläckfiskar. Tioarmade bläckfiskar som är mer lika de åttaarmade i karaktär. Det är bättre att använda latinska namn för de olika grupperna:

Cephalopoda: Klassen bläckfiskar
Coleoidea: Underklassen som är det vi egentligen räknar till bläckfiskar. Exempelvis finns inte s.k. pärlbåtar med här.
Decapodiformes: Överordning tioarmade bläckfiskar. Det finns fyra ordningar under denna: Spirulida bestående av endast en överlevande art, Sepiolida, Sepiida nämnd ovan och de förmodat intelligentaste bland de tioarmade bläckfiskarna och Teuthida (squid).
Octopodiformes: överordning åttaarmade bläckfiskar. Det finns två ordningar: Vampyromorphida bestående av endast en art och naturligtvis Octopoda. Octopoda har två underordningar: Cirrina som är djuphavs levande och incirrina som inte är det.

Om man pratar om intelligenta bläckfiskar så kan man i huvudsak begränsa sig till Sepiida och Octopoda. Det är dock inte så att alla de andra klasserna är helt utan intelligens. Exempelvis så jagar Humboltbläckfiskar (Humbolt squid) i grupp och använder sina färgskiftningstalanger för att förvirra sina byten och fiender.

Tack! Äntligen har en bläckfisknörd visat sig på forumet! :D

Det är främst humboldt jag associerar med intelligens hos tioarmade bläckfiskar, faktiskt, på grund av deras sätt att kommunicera. De är luriga.

Är det på grund av Kraken som du heter Krake?
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: SVT: Världens smartaste blötdjur

Inläggav Krake » 2011-11-19 12:07:22

Nej, mitt namn är snarare ironiskt menat (jag har nämligen ett enormt självförtroende) men likheten till Kraken är inte ovälkommen :wink:
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: SVT: Världens smartaste blötdjur (repris 0.30 TV2 inatt)

Inläggav Alien » 2012-04-23 0:23:47

Jag ska kolla reprisen i natt (tycker inte om titta på TV på datorn).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: SVT: Världens smartaste blötdjur (repris 0.30 TV2 inatt)

Inläggav Peace » 2012-04-23 16:22:23

Mycket intressant.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in