Svenneforum som ideal

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Svenneforum som ideal

Inläggav Zirre » 2013-06-25 18:27:49

Man får väl helt enkelt börja uttrycka sig på ett annat sätt om man inte vill få gula trianglar.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Svenneforum som ideal

Inläggav kullan » 2013-06-25 18:28:22

Alltså det är inte vi medlemmar som äger forumet. Det är forumägaren. Och det är hans regler som gäller. Den som är medlem godkänner hans regler. Punkt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Svenneforum som ideal

Inläggav Vaniljflickan » 2013-06-25 18:29:32

nallen skrev:Precis. Alltså måste man kunna säga till folk "du är för korkad för det här - försvinn!", men gör man det så får man omedelbart gula medaljer och postförbud (även om man formulerar det mindre direkt). Genom att ta hänsyn till puckon låter man dem sätta agendan och bestämma och då blir det som det är.


Är väl korkat om något att kalla någon korkad som försöker hänga med i en konversation som är över personens nivå, är det så besvärande att göra någon införstådd och man hellre sitter och blåser upp varandras egon kring något specialintresse så kan man väl likväl göra det via pm eller skaffa sig någon talkshow.

Nu är det ju svårt att utan ett exempel förstå precis hur du menar..
Men det verkar som något väldigt onödigt och korkat.


Admin: citatet saknade namn, lade till det.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Re: Svenneforum som ideal

Inläggav Zirre » 2013-06-25 18:29:36

Pungt :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Svenneforum som ideal

Inläggav nallen » 2013-06-25 18:34:14

Det är egentligen så enkelt som att om man inte kan uttrycka sig något så när korrekt med avseende på bland annat, interpunktion, styckeindelning, logisk konsistens och, för all del, stavning (som i sammanhanget är det minst viktiga så länge det inte tar överhanden), oavsett orsak - då har man helt enkelt inte i ett offentligt eller semioffentligt skrivet medium att göra.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Svenneforum som ideal

Inläggav Vaniljflickan » 2013-06-25 18:37:54

nallen skrev:Det är egentligen så enkelt som att om man inte kan uttrycka sig något så när korrekt med avseende på bland annat, interpunktion, styckeindelning, logisk konsistens och, för all del, stavning (som i sammanhanget är det minst viktiga så länge det inte tar överhanden), oavsett orsak - då har man helt enkelt inte i ett offentligt eller semioffentligt skrivet medium att göra.


Det går väl ganska enkelt att ignorera eller be personen via pm att försöka hålla en högre nivå då man tycker det stör den intressanta diskussionen som man hellre vill föra.

Men i första hand är det ju mer intressant att göra någon införstådd i samtalet om den vill deltaga.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Svenneforum som ideal

Inläggav nallen » 2013-06-25 18:42:11

Vaniljflickan skrev:Det går väl ganska enkelt att ignorera eller be personen via pm att försöka hålla en högre nivå då man tycker det stör den intressanta diskussionen som man hellre vill föra.

Ignorera fungerar nätt och jämt hjälpligt eftersom man fortfarande ser att personen gjort inlägg i tråden och att andra citerar dem. PM är kontraproduktivt eftersom det innebär att man får än mer interaktion med marodörerna.

Vaniljflickan skrev:Men i första hand är det ju mer intressant att göra någon införstådd i samtalet om den vill deltaga.

Nej, det som är intressant är att få dem att hålla käft tills de läst på.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Svenneforum som ideal

Inläggav Vaniljflickan » 2013-06-25 18:43:58

nallen skrev:
Vaniljflickan skrev:Det går väl ganska enkelt att ignorera eller be personen via pm att försöka hålla en högre nivå då man tycker det stör den intressanta diskussionen som man hellre vill föra.

Ignorera fungerar nätt och jämt hjälpligt eftersom man fortfarande ser att personen gjort inlägg i tråden och att andra citerar dem. PM är kontraproduktivt eftersom det innebär att man får än mer interaktion med marodörerna.

Vaniljflickan skrev:Men i första hand är det ju mer intressant att göra någon införstådd i samtalet om den vill deltaga.

Nej, det som är intressant är att få dem att hålla käft tills de läst på.


Detta verkar mkt jobbigt för dig. :roll:
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Svenneforum som ideal

Inläggav kiddie » 2013-06-29 18:48:03

Det där med vad som är en intressant diskussion, men fatta då att det är individuellt vad man tycker!

De som gnäller värst tycker jag personligen är de sämsta på att initiera intressanta diskussioner, de verkar vilja bli matade istället för att skapa. Jag har inte gått med i forumet för att roa folk och definitivt inte mata dem med intressanta trådar som handlar om deras specialintressen.

Allas specialintresse är inte språk. Det bara är så. Jag tycker språket här generellt är såpass bra att jag inte har varit på ett forum där det är bättre. Så hur mycket ska man kräva egentligen? 100 % perfektion annars åker du ut? Visst, språket är viktigt, men vi HAR det OK här. Den marginal mellan läget som är och helt perfekt kan nog bara fyllas ut av de som är ytterst språkbegåvade (dvs bättre än mig som hade 100 % på språkdelen på WAIS) och de som har språk som sitt specialintresse.

Jag är inte här för att anpassa mig till folks specialintressen. Det är just det som är med intressen, att är man inte intresserad så är man inte. Man ska få välja. Eller?

Och denna sk elit... har den styrkor utanför sina fåtal intressen? Annars suger den rätt mycket som elit tycker jag...

Men men... Vi måste få ett smartare forum. Kräv ett rättstavningstest och lägg till ett allmänbildningstest. Grejar du inte alla frågor i ett "Vem vet mest"-program, ja då är ditt medlemskap annullerat. (Sarkasm)

Hå och hej.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svenneforum som ideal

Inläggav kiddie » 2013-06-29 18:53:21

Nibor skrev:Ett problem tror jag är att vissa lätt ser vilka "knappar de ska trycka på" för att få folk att reagera på ett visst vis. Oftast utan någon som helst synlig provokation förutom den som den är menad till.
Oftast helt under administrationens radar men ändå till trollets behållning (popcorn)


Ja.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svenneforum som ideal

Inläggav nallen » 2013-06-29 20:47:28

kiddie skrev:Så hur mycket ska man kräva egentligen? 100 % perfektion annars åker du ut?

Nä, det är väl att ta i. Man kunde börja med att ge folk som skiter i interpunktion, versal i början av meningar och vettig styckeindelning ordentliga smällar på fingrarna tillsammans med de som inte kan eller vill föra ett resonemang och dom som inte vill ta ansvar för sitt eget läsande och skrivande här.
Då kommer man åt dom som är värst irriterande, samtidigt som man "skonar" de flesta som som inte kan bättre - dyslektiker och liknande.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Svenneforum som ideal

Inläggav Braincandy » 2013-06-29 23:31:54

Jahapp, så var det dags igen då för perfektions-kvarnen att mala.

Ha inte förväntningen att andra människor ska kunna tillfredsställa alla underliggande önskemål som finns. Det fungerar ändå aldrig i praktiken.

Finns tillräckligt med signaler om en önskan av perfektion i samhället som det är.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Svenneforum som ideal

Inläggav nallen » 2013-06-29 23:37:56

Är något värt att göras så ska det göras perfekt - eller bättre.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in