SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav Iridia » 2012-11-18 18:29:47

Tallerger skrev:Min dygnsrytm är rubbad året runt. Jag tror min hjärna skulle föredra 26 timmars-cykler. (Så om vi kunde bromsa jordens rotation en aning, så skulle jag bli glad.)

+1.

Richard kan säkert fixa det. :wink:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav geocache » 2012-11-18 18:32:11

Iridia skrev:Jag brukar också att få mer gjort på hösten eftersom jag blir mindre överkänslig då. Men ju närmare jul det lider, desto mer introvert blir jag. Skulle helst vilja gå i ide över vintern.


Det är på precis samma sätt med mig. :? :-)004
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav Parvlon » 2012-11-18 18:59:50

Har jag aldrig tänkt på men när våren närmar sig så känner jag mig mer social..

plåtmonster skrev:Dessutom är vi biologiskt gjorda för att möjligtvis bebo Sydeuropa eller Afrika med dess ljus. Inte norden.
Jasså, hur förklarar du att vi är så olika "de där nere" i utseendet? Psykologi? Visserligen är det i princip omöjligt/knäppt att bo här utan någon extra extern värmekälla men låter som att du tänker på något annat.

Sen undrar jag hur du kom fram till 25-timmars klockan.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-12-20 19:32:28

Jag tycker illa om både mörka dagar och ljusa nätter, dygnsrytmen är för det mesta åt skogen ändå men jag föredrar när det blir ljust på morgonen i hyfsad tid för uppstigning och mörknar vid lämplig tid för sömn.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav treeman » 2012-12-20 19:47:46

Fuck dygnsrytm och fuck årstider. Jag har sommar nu tex.
:-)005
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav LordNelson » 2012-12-20 19:56:26

Är det inte vårljuset som gör oss rubbade.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav treeman » 2012-12-20 20:00:38

LordNelson skrev:Är det inte vårljuset som gör oss rubbade.


Jag är född rubbad själv, men för vissa kanske det är så.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav arbogaerik » 2012-12-20 20:01:15

plåtmonster skrev:Kroppen har 25-timmars dygn. Klart det blir problem..
Dessutom är vi biologiskt gjorda för att möjligtvis bebo Sydeuropa eller Afrika med dess ljus. Inte norden.


-Ne, vi är faktiskt bioligiskt anpassade för mindre dagsljus, därav vårt ljusa skinn som är betydligt mer ljuskänsligt än de med mörk hy.
Räcker ju ex. för en "nordbo" med 20-30 min solljus/dag för att möjliggöra syntes av tillräcklig mängd D-vit medan det för en mörkhyad kan gå åt flera timmar.
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav LordNelson » 2012-12-20 20:11:00

treeman skrev:
LordNelson skrev:Är det inte vårljuset som gör oss rubbade.

Jag är född rubbad själv, men för vissa kanske det är så.


Tydligen är det 25% som känner sig mer nedstämda.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/varlj ... edstamdhet

Resterande 75 blir smal och kåt.
http://www.nyttigt.eu/varljuset-gor-de- ... nnor-kata/
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav Debbido » 2012-12-20 20:23:22

Jag har diagnos SAD, Seasonal Affective Disorder, mörkerdepression. Alla männniskor påverkas av vintermörkret, vissa lite, andra mycket, 26 % plågsamt mycket.

Mina besvär började när jag flyttade till västkusten och det bara vara dimma och regn, inget ljus alls. Jag kunde inte hålla mig vaken. Sov nästan dygnet runt. Hamnade på ljusterapi med andra som också sov 16 timmar per dygn. Köpte en liten ljusterapilampa, men den räckte inte till.

Men nu kan jag inte sova alls, antagligen har det med de två sprutorna mot svininfluensan att göra. Står i vårdkö. Det känns hopplöst. Det var bättre att sova för mycket än att bara kunna sova tre timmar på natten. Funkar då inte alls.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav plåtmonster » 2012-12-20 21:44:49

arbogaerik skrev:
plåtmonster skrev:Kroppen har 25-timmars dygn. Klart det blir problem..
Dessutom är vi biologiskt gjorda för att möjligtvis bebo Sydeuropa eller Afrika med dess ljus. Inte norden.


-Ne, vi är faktiskt bioligiskt anpassade för mindre dagsljus, därav vårt ljusa skinn som är betydligt mer ljuskänsligt än de med mörk hy.


Det är dygnscykeln som är 25 timmar. Antal soljustimmar per dygn är inte relevant för den parametern.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav Wine » 2012-12-20 22:34:04

Har sett att det finns en apparat som tillför ljus via öronen genom ett par små hörlurar för att motverka vinterdepression:

http://www.valkee.com/se/index.php

Har själv inte prövat för jag har inga större besvär av den mörka årstiden även om man känner av när det varit solfattigt en längre period. Intressant lösning i alla fall med ljusterapi via örat.

Här är en artikel om detta från tidningen MåBra:

MåBra - Slipp vinterdeppet med ljusterapi – i öronen!
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav arbogaerik » 2012-12-21 0:53:43

Wine skrev:Har sett att det finns en apparat som tillför ljus via öronen genom ett par små hörlurar för att motverka vinterdepression:

http://www.valkee.com/se/index.php

Har själv inte prövat för jag har inga större besvär av den mörka årstiden även om man känner av när det varit solfattigt en längre period. Intressant lösning i alla fall med ljusterapi via örat.

Här är en artikel om detta från tidningen MåBra:

MåBra - Slipp vinterdeppet med ljusterapi – i öronen!


Måste vara årtiondets största aprilskämt, hjärnan är ju anpassad för ljusinsläpp via ögonen inte öronen, läste artikeln i MåBra-tidningen som såklart inte refererade till några källor, HUMBUG!!
:lol:
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav treeman » 2012-12-21 0:54:39

Debbido skrev:Men nu kan jag inte sova alls, antagligen har det med de två sprutorna mot svininfluensan att göra. Står i vårdkö. Det känns hopplöst. Det var bättre att sova för mycket än att bara kunna sova tre timmar på natten. Funkar då inte alls.


Det låter jobbigt det. Kram
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav plåtmonster » 2012-12-21 3:02:11

arbogaerik skrev:hjärnan är ju anpassad för ljusinsläpp via ögonen inte öronen


Jagh har läst att hjärnan är mottaglig för ljus direkt också. Fast förstås med en helt annan reaktion än den via ögonen. Humöret påverkas visst av att hjärnan exponeras för ljus genom skallbenet. Tydligen är det en delorsak till intresset för blommor och bin på vårkanten.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav arbogaerik » 2012-12-21 3:31:58

plåtmonster skrev:
arbogaerik skrev:hjärnan är ju anpassad för ljusinsläpp via ögonen inte öronen


Jagh har läst att hjärnan är mottaglig för ljus direkt också. Fast förstås med en helt annan reaktion än den via ögonen. Humöret påverkas visst av att hjärnan exponeras för ljus genom skallbenet. Tydligen är det en delorsak till intresset för blommor och bin på vårkanten.


-Ok, jag tror dig, men skulle gärna vilja se länkar till studier/forskning på detta?
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav plåtmonster » 2012-12-21 4:48:00

mrc.ac.uk: Seasonal depression and light therapy

pineal gland, still responds to the light filtered through the skull


Kärnan i det hela:
Even in sheep, the pineal gland is directly affected by bright light. In man, this pea-sized gland is deeply embedded in the base of the skull, but microscopical examination reveals that it consists of cells with distinct features of the rod-shaped light-sensitive cells found in the retina, suggesting that the pineal gland originally had a role as a light-sensitive organ. The pineal gland receives signals from regions of the brain directly affected by the signals travelling down the optic nerves, which control the the night/day cycle of hormonal activity and the sleep/wake cycle, the body's so-called circadian rhythms.


nätsök: "pineal gland" light filter "through the skull" human
nätsök: "pineal gland" light "skull" human
http://scholar.google.se/schhp?hl=sv

Det dyker upp flera rapporter, dock om djur. Men det finns indikationer att kopplingen finns. I stort sett ljuskänsliga tappar innuti hjärnan.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav arbogaerik » 2012-12-21 8:06:09

plåtmonster skrev:mrc.ac.uk: Seasonal depression and light therapy

pineal gland, still responds to the light filtered through the skull


Kärnan i det hela:
Even in sheep, the pineal gland is directly affected by bright light. In man, this pea-sized gland is deeply embedded in the base of the skull, but microscopical examination reveals that it consists of cells with distinct features of the rod-shaped light-sensitive cells found in the retina, suggesting that the pineal gland originally had a role as a light-sensitive organ. The pineal gland receives signals from regions of the brain directly affected by the signals travelling down the optic nerves, which control the the night/day cycle of hormonal activity and the sleep/wake cycle, the body's so-called circadian rhythms.


nätsök: "pineal gland" light filter "through the skull" human
nätsök: "pineal gland" light "skull" human
http://scholar.google.se/schhp?hl=sv

Det dyker upp flera rapporter, dock om djur. Men det finns indikationer att kopplingen finns. I stort sett ljuskänsliga tappar innuti hjärnan.


-Kanske är det som du säger, men länken du gav handlar ju om guldfiskens förmåga att släppa ljuset genom skallbenet.

"Fossil fish have the remnant of a third eye in the roof of the skull and in the present day goldfish, the third eye, known as the 'pineal gland, still responds to the light filtered through the skull'."

-Annars intressant, visste inte att tallkottkörteln i människohjärnan var triggad på ljus, via ögonen vill jag dock fortfarande vidstå.

-Kul med debatt, kör på.
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav plåtmonster » 2012-12-21 21:30:50

Jag är ganska säker på att du kan hitta vetenskapliga belägg för påståendet om du söker intensivt under några dagar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav Wine » 2012-12-21 21:46:42

arbogaerik skrev:
Wine skrev:Har sett att det finns en apparat som tillför ljus via öronen genom ett par små hörlurar för att motverka vinterdepression:

http://www.valkee.com/se/index.php

Har själv inte prövat för jag har inga större besvär av den mörka årstiden även om man känner av när det varit solfattigt en längre period. Intressant lösning i alla fall med ljusterapi via örat.

Här är en artikel om detta från tidningen MåBra:

MåBra - Slipp vinterdeppet med ljusterapi – i öronen!


Måste vara årtiondets största aprilskämt, hjärnan är ju anpassad för ljusinsläpp via ögonen inte öronen, läste artikeln i MåBra-tidningen som såklart inte refererade till några källor, HUMBUG!!
:lol:


Här finns mer info:

Svenska YLE - Ljuslurar hjälper mot mörkerdepression
Publicerad 08.11.2011 - 18:47. Uppdaterad 16.11.2012 - 10:13

Forskare vid Uleåborgs universitet har som de första i världen testat har ljuslurar inverkar på allvarlig mörkerdepression. Testet utfördes på ca. 90 personer som delades in i tre grupper. Testpersonerna använde ljuslurarna i 12 minuter varje dag under fyra veckors tid.

Depressionssymptomen minskade med 90 procent

Testpersonerna i de olika grupperna fick ljus av varierande styrka genom lurarna. Redan efter en vecka kunde forskarna se en positiv utveckling i alla grupper, oberoende av ljusstyrkan. Testet övervakades av psykologer som kunde konstatera att depressionssymptomen minskade med hela 90 procent på fyra veckor.

-Liknande resultat har nåtts med ljusterapilampor, men det verkar som att ljus som riktas direkt in i hjärnan via örat är lite effektivare, säger ledande överläkare, Timo Takala vid Uleåborgs Diakonissaanstalt.


Brand new research findings from Finland published in a peer-reviewed medical journal fMRI study finally confirms that brain tissue is responsive to light

Stimulating brain tissue with bright light alters functional connectivity in brain at the resting state
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav arbogaerik » 2012-12-22 0:12:17

Wine skrev:
arbogaerik skrev:
Wine skrev:Har sett att det finns en apparat som tillför ljus via öronen genom ett par små hörlurar för att motverka vinterdepression:

http://www.valkee.com/se/index.php

Har själv inte prövat för jag har inga större besvär av den mörka årstiden även om man känner av när det varit solfattigt en längre period. Intressant lösning i alla fall med ljusterapi via örat.

Här är en artikel om detta från tidningen MåBra:

MåBra - Slipp vinterdeppet med ljusterapi – i öronen!


Måste vara årtiondets största aprilskämt, hjärnan är ju anpassad för ljusinsläpp via ögonen inte öronen, läste artikeln i MåBra-tidningen som såklart inte refererade till några källor, HUMBUG!!
:lol:


Här finns mer info:

Svenska YLE - Ljuslurar hjälper mot mörkerdepression
Publicerad 08.11.2011 - 18:47. Uppdaterad 16.11.2012 - 10:13

Forskare vid Uleåborgs universitet har som de första i världen testat har ljuslurar inverkar på allvarlig mörkerdepression. Testet utfördes på ca. 90 personer som delades in i tre grupper. Testpersonerna använde ljuslurarna i 12 minuter varje dag under fyra veckors tid.

Depressionssymptomen minskade med 90 procent

Testpersonerna i de olika grupperna fick ljus av varierande styrka genom lurarna. Redan efter en vecka kunde forskarna se en positiv utveckling i alla grupper, oberoende av ljusstyrkan. Testet övervakades av psykologer som kunde konstatera att depressionssymptomen minskade med hela 90 procent på fyra veckor.

-Liknande resultat har nåtts med ljusterapilampor, men det verkar som att ljus som riktas direkt in i hjärnan via örat är lite effektivare, säger ledande överläkare, Timo Takala vid Uleåborgs Diakonissaanstalt.


Brand new research findings from Finland published in a peer-reviewed medical journal fMRI study finally confirms that brain tissue is responsive to light

Stimulating brain tissue with bright light alters functional connectivity in brain at the resting state


Varför citerade du inte för balansens skull resten av artikeln.
http://svenska.yle.fi/artikel/2011/11/0 ... depression

"Psykologerna är skeptiska

Forskning har visat att ljusterapi snabbt och konkret lindrar symptomen hos personer som lider av mörkerdepression. Psykologerna har ändå svårt att se nyttan av att rikta ljuset via öronen in i hjärnan.

- På basis av den här forskningen vet vi ännu för lite om nyttan och bieffekterna av lurar, så jag skulle inte rekommendera det för mina patienter i det här skedet. Ljusterapi med starka speciallampor fungerar lika bra, säger psykolog Aku Kopakkala, rehabiliteringschef på Mehiläinen.

Kan orsaka huvudvärk

Man vet inte ännu huruvida ljus via örat kan ha skadliga effekter på lång sikt. Däremot har forskare upptäckt att ljuslurarna på kortare sikt kan irritera örat och orsaka plötslig huvudvärk.

Ljusterapi handlar om en terapiform som måste anpassas individuellt.

- Alla människor fungerar enligt en individuell inre rytm och ljuset hjälper att hålla den rytmen. Om vi får för mycket ljus under fel tidpunkt kan det rubba rytmen och leda till sömnproblem, men också allvarligare problem såsom hormonrubbningar eller överaktivitet, säger Kopakkala.

Det forskningen inte ännu kan ge svar på är om ljuset via öronen verkligen når andra delar av hjärnan än det ljus vi normalt får via ögonen. För att kunna bevisa det krävs fler liknande undersökningar. Därför presenteras de finländska forskningsresultaten vid den internationella konferensen International Forum om Mood and Anxiety Disorder den här veckan."



och...

-Det faktum att dessa resultat presenteras av samma företag -VALKEE- som säljer lurarna bör ju normalt sätt få klockor att ringa!
http://www.valkee.com/se/yritys.html



Jag är öppen för all typ av ny kunskap, men det här luktar lite för mycket intressekonflikter.

Hittar du oberoende andra forskningsrön som pekar på samma fenomen, länka gärna dessa, är som sagt nyfiken på allt vad gäller vetenskaplig forskning.
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav arbogaerik » 2012-12-22 0:23:56

plåtmonster skrev:Jag är ganska säker på att du kan hitta vetenskapliga belägg för påståendet om du söker intensivt under några dagar.


-Nää, bli inte sur nu, det är ju faktiskt din uppgift att leverera detta, då det var ditt påstående.
:)
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav Pieohpah » 2012-12-22 4:41:58

Jag vet inte hur jag skulle klara av vintern utan D-vitamin och q10-tillskott. Annars blir jag helt jävla sänkt.

http://skanstullshalsokost.se/vitamin-m ... 00017.html

http://skanstullshalsokost.se/antioxida ... 52945.html
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

SvD: Sömnforskare: Höstmörkret rubbar vår dygnsrytm

Inläggav Kanin » 2012-12-22 8:31:13

plåtmånster och Wine skrev:Humöret påverkas visst av att hjärnan exponeras för ljus genom skallbenet. (...) ljus via öronen genom ett par små hörlurar (...) "pineal gland" light filter "through the skull" human (...)

Hos däggdjur (till skillnad från till exempel fiskar) kan inte tallkottkörteln ta emot eller reagera på ljus, utan tillverkar melatonin efter signaler från suprakiasmatiska kärnan i hypotalamus, som upprätthåller dygnsrytmen med klockproteiner och justerar den genom signaler från näthinnan.

Tallkottkörteln är en kvarleva av en struktur som hos andra djur kan fungera som ett "tredje öga". (http://bjo.bmj.com/content/89/3/256)

Ofta hänvisas till forskning där vissa möss utan tappar och stavar fortfarande kan skilja på dag och natt. Förklaringen till detta är dock inte att ljus filtreras genom skallen till tallkottkörteln, utan en tredje klass av fotoreceptorer (utöver tappar och stavar) med fotopigmentet melanopsin. (http://en.wikipedia.org/wiki/Melanopsin)
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in